ספר חדש שעוסק בענייני נישואין, ומופיע בימים אלו, שופך אור על עמדתו של הרב חיים קנייבסקי באחד הנושאים ההלכתיים הנפיצים ביותר בעולם ההלכה בכלל ובמגזר החרדי בפרט; מה עדיף, פאה או מטפחת?
על פי הדיווח באתר החרדי 'כיכר השבת', עלון בשם 'דברי שי"ח', שמצטט מתוך הספר 'תורת חיים', חושף את עמדתו הנחרצת של הרב קנייבסקי בנושא.
הספר מביא מכתב בכתב ידו של הרב קנייבסקי שבו נכתב: "כל גדולי ליטא הלכו נשותיהם בפאה נכרית, אבל צריך שיהא ניכר למסתכל שזה פאה, ואם אין ניכר כלל ודאי אסור, אבל אם כשמסתכלים אפשר להכיר מותר, ולפעמים זה יותר טוב ממטפחת כי בזה אפשר לכסות את כל השערות, מיהו הנוהגים להחמיר יש להם להחמיר כמנהגם כמש"כ המ"ב בסימן ע"ב ס"ק ט"ו עכ"ל".
"הרי להדיא: אם כשמסתכלים אפשר להכיר שזה פיאה מותר וכך נהגו כל גדולי ליטא, ולפעמים זה יותר טוב ממטפחת" נאמר בעלון.
"בענין זה", מוסיפים בעלון, "נוסיף קטע ממכתב שקיבלנו מאחד מחשובי תלמידי רבינו שליט"א: לאחרונה רווח אצל גורמים מסויימים מקרב עמי הארץ להתעטף באיצטלה של קדושה וצניעות, ולשבש בלב ההמון כאילו ציבור החרדים ויראי ד' אינם הולכים בדרך הישר, וכביכול עולם התורה נוהג הפקר בדברים שהם בבסיס קיום עם ישראל, ומערבבים ומעוותים בין חובת הצניעות למחלוקת בסוגיית פאה נכרית, כביכול מי שמתיר אכילת קטניות בפסח קל בעיניו איסור חמץ".
"לא זו בלבד שהמטרה היחידה שלהם היא לעשות קטגוריה בת"ח, עוד חורה להם שגדולי ישראל נחרצים בדעת תורתם ומביעים את דעתם נכוחה לכל חפץ בדבר ה' זו הלכה, וחושבים שבמודעות רחוב בסיסמאות מדקרות ניתן לטשטש את האמת, והאמת עדה לעצמה!".
"עוד מובא בספר הנ"ל בשם מרן החזון איש שהעידו משמו שמוטב ללבוש פאה נכרית אע"פ שנראה כעין שערותי' (דמ"מ ניכר) מללבוש מטפחת שקשה ליזהר בזה לכסות כל השער (והוא כדעת המתירין פאה נכרית עי' מ"ב סי' ע"ה סק"א וכן נהגו בביתו)" נכתב לסיום.
מה דעתך בנושא?
36 תגובות
11 דיונים
ירוק
אם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא...
אם מכירים כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומתועד. זה הכוונה "אם מכירים שזה פאה ולא שיער" הרי הוא עצמו מתועד אוסר פאת קאסטם רגילה כי זה נראה כמו שיער!!!!!!
המשך 00:29 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רמת גן
של היום, כוונתו אם מכירים ומזהים שזה פאה כלומר ישנה שהשיער לא טבעי לא זז ברוח ולא גמיש(כמעט ואין כאלה היום) אז זה מותר. אחרת מה נגיד על פאה פרוצה...
של היום, כוונתו אם מכירים ומזהים שזה פאה כלומר ישנה שהשיער לא טבעי לא זז ברוח ולא גמיש(כמעט ואין כאלה היום) אז זה מותר. אחרת מה נגיד על פאה פרוצה מאד ארוכה עד לסוף הגב ומסולסלת שמחמת פריצותה מזהים שהיא פאה. האם גם את זה מותר? אפשר גם לשים פתק שזה פאה... הכוונה שלו ברורה. והעורכים צריכים לעשות תשובה על החטאת הרבים
המשך 23:35 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
מספיק לראות את הסרטון שמבאים את הפאה הכי ישנה לרב קניבסקי ולהבין שאין פאה שמותרת
12:45 30.11.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
וידאו אפשר לערוך בקלי קלות. אם הגר"ח קניבסקי כותב במו ידיו שפאה מותרת, גם פאות של ימינו, בתנאי שהמתבונן יודע להכיר (ותכלס אפשר לזהות גם מרחוק), אז לא יעזור שום וידאו נגד זה.
19:27 30.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד
כאילו שאי אפשר לזייף את זה. זה ברור מה רצון ה' מספיק להתחכמויות. כף הקלע והגיהנום מחכים לכם
23:41 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
איזה כיף לראות את כל עמי הארצות פה מתעצבנות. תקלטו שמותר ותתקלפו לנו מהאישון
14:18 24.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוק
הגר"ח לא התיר מה שיש היום."אם מכירים "כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומתועד. זה הכוונה "אם מכירים שזה פאה ולא שיער" הרי הוא עצמו מתועד אוסר פאת קאסטם רגילה כי זה נראה כמו שיער!!!!!!
00:38 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתיה אברהם
אני ממש חושבת שצריך לשים דגש על כאשר ניכר שזו פאה, הפיאות של היום לצערי ממש יותר יפות ומטופחות , ומדליקות הקבה יותר מהשיער עצמו, ארוכות ובצבעים, בלטנדיניוצ גם, תסרוקות,...
אני ממש חושבת שצריך לשים דגש על כאשר ניכר שזו פאה, הפיאות של היום לצערי ממש יותר יפות ומטופחות , ומדליקות הקבה יותר מהשיער עצמו, ארוכות ובצבעים, בלטנדיניוצ גם, תסרוקות, פן חלק, גלים וכו' כצו האופנה. אין היום משהיא שתשין פאה שניגר שזו פיאה... לא ראיתי ולכן עדיף מטפחת צנועה... שיהיה ניכר שהיא נשואה ויראת שמיים!!
המשך 02:34 24.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יונתן
הגר"ח קניבסקי הצריך שהפאה תהיה ניכרת, כדי שהמסתכלים יוכלו לדעת שהיא לובשת פאה. אבל אין בעיה אם הפאה יפה. גם אם נניח (מה שכלל לא בטוח) שהפאות בדורות הקודמים היו מכוערות, ועכשיו הפאות יותר יפות, אין איסור כזה ללבוש פאה יפה. זה כמו שתגידי שהבגדים היום יותר יפים מפעם, ויותר מושכים ומגרים, אז צריך לחזור לרעלות של פעם. אף פוסק לא כתב כזה דבר.
16:36 25.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוק
הגר"ח לא התיר מה שיש היום."אם מכירים "כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומתועד. זה הכוונה "אם מכירים שזה פאה ולא שיער" הרי הוא עצמו מתועד אוסר פאת קאסטם רגילה כי זה נראה כמו שיער!!!!!!
00:36 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
היחידי שמתיר זה השלטי גיבורים . המאמר הזה הזוי . זה שסילפו את דבריו של רב חיים זה לא חדש לי . ודאי לי שרב חיים לא יודע ,שהפיאות של היום, מייצרים...
היחידי שמתיר זה השלטי גיבורים . המאמר הזה הזוי . זה שסילפו את דבריו של רב חיים זה לא חדש לי . ודאי לי שרב חיים לא יודע ,שהפיאות של היום, מייצרים גם לפרוצות את אותו סוג ואותו מידה ואותו אורך. כך שזה הזיה פסיכית להשוות בין פיאה שלפני 100 שנה, שעל חתולה לא הייתי שם. לדבר ההזוי שמישהו יכול להגדיר אותו צנוע . הדבר שמפריע לי שמגדירים את אחד מחשובי תלמידי רבינו .אדם שהוא גזען ועם הארץ .ומי שיעיין בדבריו יבין כמה בור הוא.
המשך 12:54 22.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני ברק
אשריך. אי שאמת
23:38 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוק
תפרסם את דבריך כמה שיותר בכל בתי הכנסת והסמינרים
00:34 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
במטפחת רואים רק מעט מאוד מהשיער שגם כך מותר.אך אפשר להבין את הנשים כמו שאפשר להבין כל יהודי פושע.לא קל להיות צדיק.
18:27 21.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
להלכה שיער תלוש לא נחשב כשיער מחובר, ואינו נקרא "ערווה", בדיוק כמו שיער המונח על השולחן. השאלה אם הוא נחשב לכיסוי ראש נובעת מכמה פרטים אחרים לגמרי: בחוקותיהם לא תלכו, דת יהודית, מראית העין, זה כבר לא קשור לכיסוי או לא כיסוי. להלכה נפסק שהיות והמנהג התפשט בכל רחבי העולם היהודי, אין כבר את הבעיות הנ"ל.
12:56 22.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נוני
אז לצערי!! אם נודה על האמת בתוך תוכנו... נכון! קשה לשים פאה לא קאסטם וכו... כי רוצים שיראה הכי טבעי ויפה. אבל זה מה שהרב כתב שמותר! הפאות היום עברו...
אז לצערי!! אם נודה על האמת בתוך תוכנו... נכון! קשה לשים פאה לא קאסטם וכו... כי רוצים שיראה הכי טבעי ויפה. אבל זה מה שהרב כתב שמותר! הפאות היום עברו את הגבול מזמן! בנות- הפאות היום באמת הזויות!! על אף שקשה לנו להודות בזה בפה מלא...בואו נודה על האמת! בהצלחה לכולנו ושניזכה לקיים כראוי את דברי רבותינו!
המשך 08:04 21.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א. א.
הרב לא דיבר נגד פאה יפה או פאה טבעית. אין בעיה עם המראה היפה של הפאה, כמו שאין בעיה עם מראה של בגד יפה. לא מצינו הגדרה הלכתית כזאת, שאשה צריכה להיות מכוערת עם בגדים מכוערים דוקא. הרב חשש לדעת אביו הסטייפלר, שחשש לדעת המהרי"ל דיסקין, לאסור משום "מראית העין". הענין הזה פירושו שהרואים את האשה הנשואה עם פאה, יחשבו שהיא הולכת בגילוי ראש ועוברת על איסור דאורייתא. ועל זה הוא כתב שאם המתבוננים מקרוב (מסתבר שכוונתו לנשים אחרות) יכולים להבחין שזו פאה, אין בעיה. ורוב פאות הקאסטם אפשר להבחין ע"י סימנים פשוטים - השיער יותר מבריק משיער רגיל, הוא גבוה מהראש, וגם התסרוקת בדרך כלל דומה.
10:58 21.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פושעים יכשלו בם
הרב אומר אם דומה לשערה אסור
12:49 30.11.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
החזון איש (פוסק הדור) הגאון רבי שלום משאש (רבה של ירושלים, ושל כל יהדות מרוקו) הגאון רבי בן ציון אבא שאול (חלק גדול מהציבור הספרדי הולך לפי הפסקים שלו) הגאון רבי משה שטרנבוך...
החזון איש (פוסק הדור) הגאון רבי שלום משאש (רבה של ירושלים, ושל כל יהדות מרוקו) הגאון רבי בן ציון אבא שאול (חלק גדול מהציבור הספרדי הולך לפי הפסקים שלו) הגאון רבי משה שטרנבוך (ראש אבות בתי הדין של העדה החרדית) הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ (ראש ישיבת פוניבז') הגאון רבי משה פיינשטיין (גדול פוסקי ארצות הברית) הגאון רבי מרדכי גרוס (גאבד חניכי הישיבות) מוהרא''ש, מנהיג ברסלב ועוד רבים וטובים. הבולט שביניהם הוא הרבי מליובאוויטש, שכתב ודיבר על זה עשרות פעמים.
המשך 19:22 20.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתיה אברהם
כל ההיתר היה בזמן ובגלל הגלות... ושניכר שזו פאה ולא כפיאות של היום, שנראות כדוגמניות השם ירחם!! ובימינו שאין סכנת חיים ואנשים והעולם יודע שאשה במטפחת היא נשואה ויראת השם, ואשה בפיאה נראית כרווקה יפיפיה, עדיף מטפחת בוודאי!! ורק למען לצאת מהספק עדיף ללכת על בטוח ולכסות במטפחת, ולא חסר מטפחות יפות וצנועות, וקשירות טובות בימינו שלא יראה השיער. ובנוסף שאלו המכסות היום בפיאה לא רוצות ויכולות לעבוד על היצר שלהן לא לכסות ראשן ולהשאר יפות כברווקותן, ופיאה כלל לא למטרה של יראת שמיים וכיסוי הראש בימינו, הרבה יותר קשה להן לכסות במטפחת ועליהן לחזור בתשובה אמיתית בעזרת השם ולא לחפש את ההיתר לערווה ועריות הזה שנגרם.
02:41 24.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
דבר ראשון, אנחנו עדיין בגלות. ועדיין רוב הנשים בציבור היהודי לא מכסות את הראש. דבר שני, אין בתורה איסור כזה להיראות דוגמנית. פשוט צריך לכסות את מה שצריך לכסות, אדרבה מצווה להיראות יפה. דבר שלישי, אין איסור לנשואה להיראות רווקה. פשוט אין דבר כזה בפוסקים. בארצות כמו תימן, הנשואות והרווקות היו נראות אותו דבר בדיוק. נהיה פה עיוות של המושג צניעות, כאילו מצוה להיראות מכוערת. הזוי.
15:45 25.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוק
הגר"ח לא התיר מה שיש היום."אם מכירים "כלומר שזה פאה הנראית כפאה מחמת המראה הגרוע ולא המשובח שלה. אחרת בא נתיר את כל הפאות של היום שמחמת הסילסול האורך והעיצוב שלהם ניכר שזה פיאה ולא שיער?? ודאי שלא שייך. כלומר כמו הרב אלישיב שאמר בשיעורו ששיער חתוך הוא כמו שיער של בהמה, ורק הפאות כמו שלפני 100 שנה מותרות זה מוקלט מוסרט ומתועד. זה הכוונה "אם מכירים שזה פאה ולא שיער" הרי הוא עצמו מתועד אוסר פאת קאסטם רגילה כי זה נראה כמו שיער!!!!!!
00:32 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
כל מי שרוצה למצוא את האמת יכול לחקור לחפש ולמצוא ברגעים מועטים! מי שעושה הפוך הוא - צבוע!
17:16 20.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר