הרב אבינר: "הציונות הדתית היא לא הכל"

הרב שלמה אבינר דוחה את המחאות בעקבות אי קידומו של הקצין הבכיר עופר וינטר בסבב המינויים האחרון בצה"ל ודוחה את הטענות לפיהן הוא נבהל כי הוא חובש כיפה

צאו מזה, הציונות הדתית היא לא הכל

בצבא לא קידמו קצין דתי מעולה. יש לי הרגשה שמפלים את הציבור שלנו.

ולי יש הרגשה שאינך מבין מי "הציבור שלנו". אז אומר ברורות: "הציבור שלנו" זה עם ישראל. יתכנו אנגלים ישרים, ואמריקאים חסידי אומות העולם. אבל הם אינם "הציבור שלנו". לעומת זאת, יש יהודים בארצנו וגם לא בארצנו, שאינם מתנהגים כראוי, ובכל זאת הם הציבור שלנו, הם עם שלנו, הם אחים שלנו.

אולי הגיע הזמן לחדול לעסוק במגזריות, וכל מי שכן קודם לתפקיד חשוב או לא קודם לתפקיד חשוב, לא להתחיל להתחשבן אם הוא מ"הציבור שלנו" או לא.

מרן הרב קוק לא אהב את החלוקה הזאת בין דתיים לחילוניים, ובמאמר "מסע המחנות" (מאמרי הראיה 77-76), הוא מכנה הגדרות אלו כדמיוניות וכ"שמות הבעל".

כבר די סבלנו מחלוקות אלו בתקופת בית שני, שנחרב בגלל שנאת חינם – כלומר יחסי ליהודי נקבע על פי השתייכותו לקבוצה שלי או לא. כל מי ששייך לקבוצה הדמיונית שלי, כולו מחמדים וממתקים, אבל אם שייך לקבוצה אחרת, אז ד' ישמרנו.

די.  קץ לחושך. להפסיק להתחשבן. אולי אם נתחיל להתחשבן יתברר שהציבור הלאומי הדתי משתלט על האומה, שהרי הוא 10% מהעם, אז לך ובדוק שמא הוא תופס יותר מעשירית התפקידים המרכזיים באומה.

ודאי שיש הבדל בין איש לאיש, אני אוכל כשר ולא אוכל ממזון לא כשר שיגיש לי חבר.  אבל אולי יש תחומים אחרים שחבר זה עולה עליי. לכן לחדול מקווים ציבוריים שחותכים את העם לחתיכות.

ייאמר פעם אחת ולתמיד: אין כאן דתיים וחילוניים, ציונים וחרדים, שמאלניים וימניים, אשכנזים וספרדים ועוד חלוקות דמיוניות. מאז ועד הנה, ולעתיד ולנצח – אנו עם אחד.

והניחו לצבאנו, שהוא חוט השדרה המעשי של קיומנו בארצנו וחדלו להתקיף אותו: יותר מדי דתי, יותר מדי חילוני, יותר מדי לאומי, יותר מדי ליברלי, יותר מדי רפוי, יותר מדי פאשיסט, יותר מדי הדתה, יותר מדי הדחה. די.  די. זה מעייף. כמובן, מותר לכל אחד לנסות להפעיל את השפעתו הברוכה על צבאנו, אך אנא לא להדביק עליו תוויות מכלילות.

פעם אחת ולתמיד: הלאומיים הדתיים זה לא הכל, הכל זה כל עם ישראל.  ומי כעמך ישראל, גוי אחד בארץ.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
16 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כמה תמימות... או התממות
תמר | 14-06-2018 18:47
מצטער, אבל הרב אבינר הוא הכי לא תמים שיש...
מנחם | 14-06-2018 19:06
.
2
בצבא משרתים גם ערבים
זאת ועוד | 14-06-2018 19:09
וגם דרוזים בדואים ורוסים נוצרים. לכולם יש מקום. גם לא חסרים בצבא להטבים.
3
מילים כדורבנות
mch | 14-06-2018 19:35
צריך לחזור על זה שוב ושוב.
4
הרב אבינר היחיד שמבין את המציאות
בית אל ב | 14-06-2018 19:54
לא כמו אחרים שמבלבלים את המוח העיקר שיש להם רשתות תקשורת פרטיות בהם הם יכולים להפיץ את הדעות שלהם הלא קשורות למציאות
5
כבוד ה
א | 14-06-2018 20:26
אפליה יכולה להיות וחובה למחות
6
בגלל אי ההפרדה הזו חצי מילדינו זורקים את הדת
שלומי | 15-06-2018 1:06
הרב טועה מאד
הם עוזבים כי אין לך מה להציע להם
ישראלי | 17-06-2018 11:09
לא בגלל אי-הפרדה. אם הסחורה שלך היתה אטרקטיבית מספיק, לא היו עוזבים אותך. אם החינוך שלך היה עקבי והחוויות של הילדים היו טובות, לא היו עוזבים אותך. תבוא בטענות כלפי עצמך קודם כל, תפסיק להתבכיין כמו לוזר, קח אחריות.
7
מילים כדורבנות
קורן | 15-06-2018 11:28
כבוד הרב אומר מילים כדורבנות. הוציאו את צהל מהמחלוקות.בצבא העם צריכים לשרת כולם,בלי הבדל גזע דת אמונה ומין.חילונים חרדים ערבים נוצרים בנות ובנים. כפי שאויבינו בהם אנו מוקפים לא יבדילו בינינו בעת שיתקפו!
8
תגובה ממלכתית וחשובה
ברכה | 15-06-2018 13:18
שמחה על התגובה של הרב אבינר שמקדם גישה ממלכתית , ויוצא נגד השיח המגזרי שהכל נבחן האם הוא משלנו' או לא משלנו
9
זה לא העניין
חנן | 15-06-2018 17:26
העניין הוא למה קצין שכל כך מוערך לא מקודם כבר פעמיים? מה גרם לעשרות קצינים בכירים לאו דווקא דתיים למחות על אי קידומו של עופר וינטר? לא זה שהוא לא קודם ואז לא יהיו כיפות בצמרת אלא זה שלא בוחנים קידומים בצבא לפי היכולת המקצועית. אפשר לפרש את זה בכמה דרכים, והדרך שבה חלק מהציונות הדתית פירשה את זה היא הטענה שאנשים לא רוצים שיהיו אנשים בכירים בצמרת הצבאית שהם דתיים. לא חייבים להסכים עם ההסתכלות הזאת אבל חובה למחות על העוול שנעשה פה לקצין מצוין.
10
צודק לגמרי
פרופורציות | 16-06-2018 5:37
אז וינטר, לא קודם, ביג דיל ולא האחרון. מה הקשר להיותו שייך לציונות הדתית? הרצי הלוי קרוב כפסע מהקודקוד והוא לא משלנו? רק בגלל הכיפה השקופה הפסיקו לספור אותו? בדיוק כחזון הרב. הרב אבינר צודק בכל הברה והברה.
11
סתם סיסמאות
אליהו | 17-06-2018 10:08
יש רשעי ישראל שפוגעים בהתיישבות ושמוכנים לזרוק את המדינה לכלבים. יש חרדים נטורי קרתא שמוכנים לחיות כד׳ימים תחת שלטון דעא״ש. על מה הרב מדבר בכלל? החלוקות אינן דמיוניות - האחדות המדומיינת היא כן.
12
הרב מיתמם
קורצאק | 18-06-2018 13:41
צא לגלות שוב שהרב מעדיף לטמון ראשו בחול ולטעון הכל בסדר. עמאמרו של ההוא שצנח מהקומה ה-100 ולפני שהתנפץ לקרקע השיב לשואלים: בינתיים הכל בסדר. שום דבר לא בסדר בפרשת וינטר, כבוד הרב, ומי שאינו רואה זאת הוא במקרה הטוב מיתמם ובמקרה הפחות טוב סתם סומא.
13
הנושא הוא לא הכיפה אלא האמירה
מרדכי | 18-06-2018 18:29
במטכל מפחדים להפוך את המלחמה שלנו בערבים למלחמה דתית מפני שכך אף פעם לא יגמר העניין. לא נוכל לעשות שלום. לא נוכל להבליג על זריקות אבנים ועפיפונים בוערים מתוך שיקולים מעשיים לא נוכל להחזיר חלקים מארץ ישראל שהרי האידאולוגיה היא שתוביל את שיקולי הצבא. לכן כבוד הרב - לא הכיפה היא הבעיה אלא הקריאה בשם השם יתברך. אלא מה נעשה שלא כך חינך אותנו אברהם אבינו שקרא בשם השם בכל מקום אליו הגיע.
14
הרב פרובוקטור כרגיל
נפתלי | 19-06-2018 23:11
חכמים המה להרע