מטריה – אסור לפתוח ואסור להשתמש בשבת.

ועל אף שמעיקר הדין אין בזה איסור (כביאור החתם סופר), נהגו להמנע מכך בשל אוירת השבת (כסברת החזון איש) ומחשש לדעות המחמירות (הנודע ביהודה), ולכן אין לשנות ולהקל.

ולזקן או חולה מותר לסמוך על המקלים אם אין דרך אחרת לעבור בגשם בלי להירטב.

מעיל רטוב– מותר לנער מן הגשם, מותר לתלות (גם על קולב), אבל לא ליד תנור. אסור לסחוט את המעיל.

ניגוב הרצפה – מותר לטאטא פתיתי בוץ, ומותר לשטוף את הרצפה המחליקה (אם היא מרוצפת) במים, ובלבד שלא ישתמש במטלית אלא רק במגב.

דליפת מים – מותר לגרור את המים במגב, אסור לתקן את החור בתקרה.

הפסקת חשמל – אם ההפסקה האזורית תוקנה ע"י חשמלאים בשבת, אם הבית נמצא בעיר או בשכונה גדולה או בהתנחלות אפילו קטנה, החשמל מותר בשימוש (שתוקן לצורך חולים וגדרות הבטחון בהיתר).

אם הבית ביישוב קטן ללא חולים וללא בעיות בטחון, אין להנות מהחשמל, האסור משום מעשה שבת.

לאחר חזרת החשמל במקרה שמותר להנות ממנו, אם המרק לא התקרר לגמרי אלא מעט חם עדיין (למנהג אשכנז. ולמנהג ספרד- רק אם עדיין רותח), אפשר להניח אותו על הפלטה לאחר שהחשמל חוזר.

אם הוא התקרר לגמרי (כגון שההפסקה קרתה בליל שבת ותוקנה אחר הצהריים של שבת), אסור להניחו על הפלטה. ואוכל יבש מבושל קר, מותר להניח על הפלטה (או מעל צלחת קטנה על הפלטה לאשכנזים).

קולטי שמש – במקרה של התפוצצות קולטי שמש בשל הקור (דבר השכיח בהרים בלילות), מותר לסגור את הברזים לגג כדי להפסיק את הדליפה. אבל אסור לעלות לגג לתקן את הפקקים, אלא אם אין ברירה ויש סכנה (כגון שמים רותחים זורמים על עוברים ושבים).