למידה כבר מזמן איננה נעשית רק עם לוח וגיר ורק בתחומי הכיתה אך במכללה האקדמית הרצוג לקחו את התחום כמה וכמה צעדים קדימה. יום היכרות שנערך לאחרונה במכללת הרצוג לראשי תחום התקשוב המכללות, הפגיש אותם עם הפעילות יוצאת הדופן שהמכללה עושה בתחום הטכנו-פדגוגי.

המבקרים נחשפו למגוון תחומים שבהם המכללה משתמשת בטכנולוגיה התקשובית לטיוב והגברת תהליכי הלמידה וההוראה. הגב' שרית נחשון רכזת ההכשרה המעשית בחינוך המיוחד הציגה את הדרך בה היא הצליחה לרתום צוות של מדריכים פדגוגיים וותיקים לעבודה מסודרת והנחיית המתכשרים בכלים מתוקשבים, יחד עם בניית מערך תומך לסטודנטים בהעברת שיעורים מקוונים בכיתות בעיקר בהיבט הפדגוגי של מגוון הכלים והבאתם בתורה נכונה לכיתה ושיבוצם הראוי במערכי השיעור.

הנחיית המתכשרים בכלים מתוקשבים

ראשת החוג לחינוך מיוחד הגב' שירה רוזנברג חשפה את השימוש באייפדים ככלי התנסות להנגשת תכנים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, עם ליווי טכני ופדגוגי של מומחים בתחום. המשתתפים שמעו את קולותיהם של הסטודנטים והתרשמותם מהשימוש בכלי בהעברת התכנים בכיתה. בנוסף, למדנו על שימוש בפרויקט 'רואים עולם' בו נפגשו הסטודנטים עם אנשי דעת ומעשה בחינוך מיוחד בשיחת וידאו, שמעו, למדו ובעיקר שאלו שאלות ודנו בסוגיות חשובות בעולם החינוך מיוחד.

הגב' שרית שוסהיים הציגה את יתרונות סדנת ההתמחות המקוונת, בה מתכשרים רבים יותר משתתפים באופן פעיל ומשתפים את העמיתים בחוויות שלהם משנת ההוראה הראשונה. יחידת ההתמחות גם עושה שימוש מושכל במפגשים סנכרוניים להעברת תכנים פדגויים וטכניים להם זקוק המורה המתחיל ובהם הוא יכול לקבל מענה לשאלות ולתהיות על עבודת המורה בכלל ושנת ההתמחות בפרט.

חברי הפורום סיירו בספרייה ולמדו על התפיסה החדשה של 'התלמיד במרכז' שאותה מובילה הגב' ציפי קלר מנהלת הספריות של המכללה. צוות הספרייה פיתח מגוון כלים להנגשת הספרייה והיכרות מעמיקה איתה לכלל הסטודנטים, כמו: חללי למידה בספרייה, חדרי בריחה, משחקי סמארטפונים ושילוב טכנולוגיות נוספות המעמידות את הספרייה במקום מעט אחר ושונה לטובת הסטודנטים והמרצים של המכללה.

לאחר מכן התנסו המבקרים במשחק 70 שנה למדינה שפותח בשיתוף 'לב לדעת', והופץ בכל בתי הספר של החמ"ד.

התחנה הבאה היתה במסגרת בית הספר למחוננים הפועל במכללה, בשיעור של מר יאיר בן ארי, מטאורולוג, שניתח יחד עם תלמידי כיתה ח' את הסימולציות של הלווינים שתיעדו את 'אפיק ים סוף' שגרם בין יתר הנזקים לאסון הנורא בנחל צפית. בן ארי סקר בפני הקבוצה כיצד נבנה דף ההדרכה לתלמיד ואיך שימוש משולב במגוון כלים אפשר לתלמידים למידת חקר על מנת ללמוד את מדע האקלים בהקשר רלוונטי ואקטואלי.

לאחר ביקור בבית המדרש של ישיבת הר עציון והסבר של ראש החוג לחינוך ד"ר אביחי קלרמן על למידה בית מדרשית בהלימה ללמידה המשמעותית המדוברת היום במערכת החינוך בישראל, ועל עולמם של ישיבות ההסדר והשתלבותם של לומדי ההסדר בעולם ההוראה. הצטרפה הקבוצה לאנשי הפיתוח של אתר התנ"ך, ד"ר שוקי רייס והגב' יונית סדן, לשיעור מעניין במגילת רות בו ראו איך כלים מתוקשבים הבאים כשכבות על גבי הטקסט מייצרים למידה אחרת. בהמשך הצטרפו המשתתפים לסיור וירטואלי סביב קרב דוד וגלית, ושיחקו במשחק 'היינו כחולמים', שהוא מיזם חדש של מכללת הרצוג בשיתוף החמ"ד שפעל בשבועות האחרונים בחטיבות הביניים ובתיכוני החמ"ד ומבקש להקים לתחייה את פרקי התנ"ך העוסקים בשיבת ציון באמצעות לימוד יומיומי של פרקי הנביאים.

כמו כן נחשפו המשתתפים לעובדה כי הרצוג היא המכללה המובילה במספר הקורסים המקוונים המוצעים לסטודנטים ובכך היא יוצרת שינוי משמעותי באופי הלימודים ובהנגשת המידע לסטודנטים.

ליום גדוש זה חברו הגב' רחל קרופל נציגת המכללה בפורום, הספרייה ומערך ההפעלה של המכללה. המשתתפים הביעו השתאות ממגוון הפעילויות הרחב ומהיצירתיות שהובעה בהם וציינו כי יקחו מהסיור נקודות ליישום במכללות שלהם.

ד"ר אביחי קלרמן, סגן הרקטור וראש החוג לחינוך במכללה, סיכם את היום המוצלח: "כמכללה אנחנו רואים חשיבות עליונה בשיתופי פעולה ובהפרייה הדדית מלמדת עם מכללות אחיות ושמחים ללמוד מנסיונם של אחרים ולפתוח את שערנו בפני כל מי שמעוניין לחוות את העשייה שלנו וללמוד ממנה."