בעקבות פסק ההלכה החדש שפורסם אתמול (חמישי) בסרוגים- אודות שימוש בכלי נגינה בזמן אמירת הלל ובתפילות חגיגיות- התבקש הרב יובל שרלו להתייחס לסוגייה והציג דעה נגדית מזאת שהציג לפני מספר שנים כשהשיב לשאלה בנושא.
כך למשך, בתשובה לשאלה שנשאל לפני כשלוש שנים וחצי במסגרת שו"ת באתר 'מורשת', כתב הרב שרלו: "שילוב קטעי נגינה בתפילה היא דבר שלא ייעשה". בהתייחסו לסיבה כתב הרב שרלו כי "ישנם דברים שהפכו להיות סמל. לו היה הדיון נערך מלכתחילה במסגרת דיון רבני הלכתי היה מקום להתיר נגינה כזו. ברם, חדירת כלי הנגינה לתפילה נעשתה על ידי הניאולוגים, אשר המוטיבציה שלהם הייתה לחקות את הכנסייה. לפיכך, הפך המאבק על כלי נגינה בתפילה למשהו המבטא הרבה יותר מאשר הלכות נגינה בתפילה – לסמל מובהק של המשכיות הנאמנות להלכה וסירוב לחקות כל דבר אחר".
"לפיכך", סיכם הרב שרלו, "לא ניתן להכניס כלי נגינה לתפילה. ניתן כמובן לשיר ולרקוד לאחר התפילה (ואף אנו נוהגים לעשות כך בישיבה התיכונית אצלנו) וכדו', אולם בשום אופן לא להכניס כלי נגינה באופן קבוע לתפילה עצמה".

אלא, שאתמול הציג הרב שרלו עמדה שונה מזו שהציג על אותה שאלה לפני מספר שנים. בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב, בין היתר, כי אמנם הוא טרם ראה את הפסק החדש אך "כל עוד לא קראתי את המאמר, אני רואה חשיבות גדולה בהלל עם כלי נגינה בבית המדרש, ומעלה גדולה לכוונה בתפילה ולהתעלות בה, ואיני מכיר שום איסור בדבר. להפך. אבל – כאמור – אם יהיו נימוקים הלכתיים טובים במאמר זה אשנה כמובן את דעתי".

בשיחה לסרוגים הסביר הרב שרלו את הסיבה בגינה השיב שתי תשובות שונות לחלוטין: "תודה רבה על השאלה, היא מאפשרת לי לבחון מחדש דברים, לראות אם צריך לתקן ולכוון יותר להלכה, וכך דברים הולכים ונעשים מדויקים יותר".
בהתייחסו לגופם של דברים אמר הרב שרלו כי "ההבדל בין שתי התשובות מלמד היטב על שני הפנים של הסוגיה. בתשובה הישנה, מלפני שנים רבות, מדובר על כלי נגינה כתחליף לתפילה, כמגמה לקרב לתפילה דרך כלי הנגינה וכדו׳. לזה אני מתנגד גם היום, כי במצבים אלה הנגינה כאמור מהווה תחליף לתפילה".
עוד הוסיף הרב שרלו כי "הלל עם כלי נגינה הנאמר במקומות רבים הוא בדיוק הפוך – המרכז הוא התפילה, וכלי הנגינה אך מעצימים את התפילה. התלבטות דומה אנחנו מכירים היטב מקבלת שבת בנוסח הרב קרליבך. בחלק מהמקומות היא הוציאה את קבלת שבת משממונה; בחלק מהמקומות היא לא עשתה דבר, והשירה עצמה היא 'מצוות אנשים מלומדה', בשום מקום, למיטב ידיעתי, היא לא גרמה נזק, ולא החליפה את התפילה. כל זה, לעומת טקסי 'תפילה' שונים, בהם הניגון והשירה החליפו לצערי הגדול את התפילה".
בסוף דבריו אמר הרב שרלו: "האם ניתן לפסוק הלכה בצורה זו? האם צריך 'לחתוך' ולומר בכל מצב 'אסור' או בכל מצב 'מותר', או שאפשר לקבוע – במקום בו זה משרת את התפילה – מותר, ואפילו חובה, ובמקומות שבהם זה תחליף – אסור ?לדעתי יש ללכת בדרך השנייה".
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
3 דיונים
מוישלה הפוסק
רק רגע, לאן נעלמו עכשיו הניאולוגים? לא יאומן איך הוא פוסק לפי סברות בלי ביסוס, פעם ככה ופעם להיפך. יודע שיש פסק לאסור ולא מטריח עצמו לקרוא. "אמת לשעתה" כדברי...
רק רגע, לאן נעלמו עכשיו הניאולוגים? לא יאומן איך הוא פוסק לפי סברות בלי ביסוס, פעם ככה ופעם להיפך. יודע שיש פסק לאסור ולא מטריח עצמו לקרוא. "אמת לשעתה" כדברי שופטי בג"ץ...
המשך 21:25 02.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
כל הרבנים של היום שרלטנים שלא מבינים כלום , אני רק לא מבין דבר אחד יש פיסקי הלכה של גדולי ופוסקי הדור למה כל הזמן מנסים לשנות את ההלכות ?...
כל הרבנים של היום שרלטנים שלא מבינים כלום , אני רק לא מבין דבר אחד יש פיסקי הלכה של גדולי ופוסקי הדור למה כל הזמן מנסים לשנות את ההלכות ? ושלא יגידו שהקידמה זו שמשנה כי הספרים שעליהם ניסמכו הפוסקים לא השתנו בכלל , אז מי שבאמת דתי ומקפיד לא מחפש קיצורי דרך הלכה זו הלכה גם בעוד 100 שנה אבל הדתים של היום מחפשים קיצורי דרך ואומרים שהם מתקדמים עם השנים פשוט מרמים את עצמם ואת הדת .
המשך 11:26 02.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו
קרא בבקשה בעיון את שתי השאלות ואת שתי התשובות ותבין למה התכוון הרב שרלו. הפיכת התפילה לאטרקציה עבור נוער חילוני באמצעות מוסיקה לא מקובלת. העשרת התפילה הרצינית והמלאה באמצעות כלי נגינה כן מקובלת. הדבר היפה הוא שניתן לשוב ולפנות ולשאול את הרב, והוא יחדד שוב את הדברים אם נדרש. מה שרלטני? מדוע כינויי גנאי?
09:26 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תומר
וזה המון זמן, כמעט דור שלם, אצל רבנים שאצלם הערך הוא להתאים את התורה למציאות ולא לנסות לכוון לאמיתה של תורה. אגב, התירוצים שלו פחות מחלשים.
12:58 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
לא מזיק לדעת קצת חשבון פשוט
23:50 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישורון
מי שנתן לאיש הזה תעודת רבנות חטא לאמת ונתן תעודה לאיש שכלל אינו בעל כושר לרבנות. הוא נבחן אצל רב שנתן לו תעודה פוליטית .
03:28 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
מי שמתעמק בדבריו מאבד את זמנו לריק
02:28 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
כזו פתלתלות בתשובה.. אפשר לומר שהרב שינה את דעתו גם מבלי לתרץ תירוצים שנשארים בצ''ע
23:23 02.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תומר
וזה המון זמן, כמעט דור שלם, אצל רבנים שאצלם הערך הוא להתאים את התורה למציאות ולא לנסות לכוון לאמיתה של תורה. אגב, התירוצים שלו פחות מחלשים.
12:58 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
לא מזיק לדעת קצת חשבון פשוט
23:50 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישורון
מי שנתן לאיש הזה תעודת רבנות חטא לאמת ונתן תעודה לאיש שכלל אינו בעל כושר לרבנות. הוא נבחן אצל רב שנתן לו תעודה פוליטית .
03:28 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
מי שמתעמק בדבריו מאבד את זמנו לריק
02:28 03.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
כזו פתלתלות בתשובה.. אפשר לומר שהרב שינה את דעתו גם מבלי לתרץ תירוצים שנשארים בצ''ע
23:23 02.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר