בהמון ישיבות הסדר- בעיקר בימים חגיגיים כמו יום העצמאות ויום ירושלים- התפילה החגיגית מלווה בניגון על גיטרה או תוף, אלא שפסק הלכה חדש קובע כי יש להמנע מכך.
"יש להימנע מלקיים תפילה חגיגית בבית הכנסת בחול המועד ובראשי חודשים בליווי כלי נגינה, גם בתפילת הלל", כך קובע הרב יהושע ון דייק, רבה של רמת מגשימים וראש הישיבה באיתמר, במאמר שיפורסם בכרך החדש (ל"ח) של השנתון 'תחומין' מבית מכון צומת שיצא בשבועות הקרובים.
הרב ון דייק, קורא שלא לשנות מן המנהג שנהגו מדורי דורות בכל קהילות ישראל להתפלל בביהכ"נ בלא כלי זמר. בין השאר הוא מסתמך על עמדתם של הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור המתנגדים לכך בזמן התפילה. הרב אריאל הורה לישיבת רמת גן לרקוד ולשיר עם כלי נגינה בבית הכנסת רק לאחר התפילה.
הרב ון דייק אינו קורא לאסור על הנגינה משום הדמיון להכנסת עוגב לבית הכנסת, כמנהג קהילות רפורמיות, כחיקוי לנוצרים, שכן לדבריו, לא ראינו אמירת הלל בנגינה אצל הרפורמים. אך הוא מביא את החתם-סופר שאסר באיסור מוחלט לנגן בביהכ"נ בשעת התפילה, מטעם אבלות על חורבן המקדש, ואת הרשל"צ הרב ב"צ חי עוזיאל שכתב כי תוכן השבועה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" כולל שבועה להימנע מלשיר עם נגינה בכלי זמר בביהכ"נ, ולכך לא מצינו זאת בכל הדורות.
[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2018/04/VID-20180403-WA0006.mp4]]]
לדבריו אף הכוונה היתרה שיש בדבר זה עומדת בספק, ולא תמיד ריגושים מהווים כוונה טובה יותר, אך גם אם יטען הציבור שמתכוונים טוב יותר בליווי כלי זמר, יש לחוש לפסק רבי חיים פלאג'י שאסר זאת משום "אל תטוש תורת אמך" וכך גם השדי-חמד והרב סולוביצ'יק כתבו שנגינה סותרת את כובד הראש הראוי לתפילה והראי"ה קוק פסק שבכל דבר שמשנים מהרגיל בקהילות ישראל יש לחוש ללאו של "לא תתגודדו" ואף נמנע מלהיכנס לביהכ"נ ששינו בו מרוב קהילות ישראל.
במאמר תגובה של הרב אייל יעקבוביץ', ראש ישיבת ההסדר בצפת הוא כותב כי בקשת הניגון בהלל בזמן הזה אינה באה משכחת המקדש, אלא מדרישת המקדש. שירת ההלל מביאה איתה כיסופים גדולים לבניין המקדש ומעוררת את הלבבות ומביא הוכחות כי ישנן קהילות שאפילו בזמן הגלות נהגו לנגן בבית הכנסת, וגאונים שהתירו בפירוש לנגן בחול בבית הדין בפראג וממקומות נוספים שהיו נוהגים לנגן בערב שבת קודם קבלת שבת וכן מהרד"צ הופמן שכותב כי התרנו לנגן בחה"מ וערב שבת וערב יו"ט קודם שתכנס קדושת שבת, וגם את זה לא התרנו כי אם ע"י ישראלים אנשים אשר יראת ד' בלבם.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
4 דיונים
אברהם בטיטו
''הרב'' הופמן הוחרם בדורו ע''י רוב רבני ישראל שהכירו אותו.
12:48 26.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א'
מה שחדש זה ההיתר. כל אחד עושה מה בראש שלו בשביל קצת רגש.
00:30 01.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רביד
הם יתירו כל דבר בשביל הקישקוש הזה
17:41 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
שום הבדל ביניהם! גם אלה וגם אלה עושים כל מה שבא להם ועדיין מכנים את צמם ׳דתיים׳. בושה לעם הזה.
16:31 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
כל ההוכחות שניסה להביא לא מדברים על ניגון בזמן התפילה, אלא לפני או אחרי התפילה. מקסימום בבי"כ בזמן שאין תפילה. וחוץ מזה שהואלא טרח לסתור את כל האחרונים שדיברו על...
כל ההוכחות שניסה להביא לא מדברים על ניגון בזמן התפילה, אלא לפני או אחרי התפילה. מקסימום בבי"כ בזמן שאין תפילה. וחוץ מזה שהואלא טרח לסתור את כל האחרונים שדיברו על כך שאסור!
המשך 15:04 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קרא את המאמר בתחומין
את התקציר של הכתב
02:37 01.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
כמו פוליטיקאים, יש גם רבנים מחפשים איך להיות מקוריים כדי שישימו לב אליהם. בשלב הבא, יהיה אסור גם לשיר בתפילה. בטוח שאפשר למצא מקורות, חששות שמא וכל', במיוחד שגם בבתי יראתם...
כמו פוליטיקאים, יש גם רבנים מחפשים איך להיות מקוריים כדי שישימו לב אליהם. בשלב הבא, יהיה אסור גם לשיר בתפילה. בטוח שאפשר למצא מקורות, חששות שמא וכל', במיוחד שגם בבתי יראתם של הגויים שרים
המשך 14:38 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמונות מסתירות אמת
כאשר פקידי בירוקרטיים מנהלים את האומה ...דינה של אומה זו לאובדון. היכן הם החכמים ...בעלי החזון והאמונה ? שקהילות מותירות בידי פקידי הלכה את עתידם.
14:31 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארז
הנס הגדול של דורנו זה שיש חילונים . לפחות אפשר להתנחם ולא לשמוע את החידושים של הרבנים
13:33 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אך הוא מביא את החתם-סופר שאסר באיסור מוחלט לנגן בביהכ"נ בשעת התפילה, מטעם אבלות על חורבן המקדש, ואת הרשל"צ הרב ב"צ חי עוזיאל שכתב כי תוכן השבועה "אם אשכחך ירושלים...
אך הוא מביא את החתם-סופר שאסר באיסור מוחלט לנגן בביהכ"נ בשעת התפילה, מטעם אבלות על חורבן המקדש, ואת הרשל"צ הרב ב"צ חי עוזיאל שכתב כי תוכן השבועה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" כולל שבועה להימנע מלשיר עם נגינה בכלי זמר בביהכ"נ, ולכך לא מצינו זאת בכל הדורות. יש לחוש לפסק רבי חיים פלאג'י שאסר זאת משום "אל תטוש תורת אמך" וכך גם השדי-חמד והרב סולוביצ'יק כתבו שנגינה סותרת את כובד הראש הראוי לתפילה והראי"ה קוק פסק שבכל דבר שמשנים מהרגיל בקהילות ישראל יש לחוש ללאו של "לא תתגודדו" ואף נמנע מלהיכנס לביהכ"נ ששינו בו מרוב קהילות ישראל. כמובן, מהי רשימת כל אלו מול דעת פאר כל הדורות, הרב איל יעקובוביץ!
המשך 12:23 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
"ומביא הוכחות כי ישנן קהילות שאפילו בזמן הגלות נהגו לנגן בבית הכנסת, וגאונים שהתירו בפירוש לנגן בחול בבית הדין בפראג וממקומות נוספים שהיו נוהגים לנגן בערב שבת קודם קבלת שבת וכן מהרד"צ הופמן שכותב כי התרנו לנגן בחה"מ וערב שבת וערב יו"ט קודם שתכנס קדושת שבת, וגם את זה לא התרנו כי אם ע"י ישראלים אנשים אשר יראת ד' בלבם." ר' יהודי יקר, חבל להיות כל כך ציני. זה מזיק לנשמה הרבה הרבה יותר מאשר נגינה בבית הכנסת, גם לשיטת האוסרים.
15:36 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אכן, זה מנהג שמתאים רק לאנשים עם יראת שמים אמיתית בהובלת רב המקום בלבד כבר פגשתי תפילה מזומרת בפסוקי דזמרה גם בקהילה לא מודרנית, והיא תוצר מוטעה של הנ"ל
10:56 31.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיב
הרב שמואל אליהו אינו בר סמכא בהלכה, אביו היה גדול בתורה והוא גדול בפטפוטים
21:22 02.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר