הרב יוני רוזנצוויג: אנו פועלים לשיטתם של רוב ה'ראשונים'

אין אני חושד ברב הראל דביר שהוא לא מכיר את המקורות הנ"ל, ואת המקורות הרבים האחרים שהייתי יכול להוסיף. גם לשיטתו – שהרב רבינוביץ' הוא דעת מיעוט, ופוסק הוא כנגד הרבים, על בסיס דעות שנדחו מההלכה – ניתן להרבות בתקדימים של גדולי הדורות שנקטו בדיוק בשיטה זו, כל אחד לפי מקומו ושעתו

דיין ב'גיור כהלכה' מגיב למתקפה על הארגון
  (צילום: ישיבת שבות ישראל)

לקראת שבועות פרסמו בתי הדין של 'גיור כהלכה' (שאף אני נמנה על דייניהם) חוברת קצרה עם כמה מאמרים פרי עטם של רבנים מובילים מתוכם, וראשון לראשונים הרי הוא נשיא גיור כהלכה, מורי ורבי הרב נחום אליעזר רבינוביץ', זקן רבני הציונות הדתית כיום ומבכירי ראשי הישיבות. אך יצא החג, והרב הראל דביר פרסם מאמר שבו הוא מלין על כמה נקודות מתוך המאמרים השונים, וברצוני להתייחס באופן ממוקד להערותיו הקצרות אודות תשובתו של הרב רבינוביץ'.

על פי רוב, סבור אני כי משא ומתן של הלכה צריך לשאת אופי שכזה, וכזה בלבד. אין אני סבור כי הסגנון הפולמוסי תורם בהרבה לקידום שיח אודות נושאים שברומו של עולם, ועל כן אני ממעט לכתוב בסגנון זה. אף על פי כן, מתוך קנאות לכבוד מורי ורבי, אחרוג ממנהגי אך הפעם.

אך ראשית, הערה לגבי עצם הנושא. הרב דביר מפנה למאמרו בגיליון המעיין. יש לציין שמאמר זה עוסק בשיטות האחרונים, ולא דן בשיטות הראשונים. אכן, המעיין בשיטות הראשונים יתרשם דווקא להיפך ממה שטוען הרב דביר, שרוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות, אך אין כאן המקום להאריך בכך. הרב דביר יכול לטעון ששיטת ההלכה שנתבררה על ידי האחרונים מבססת כיוון, ולמעשה נדחו דברי הראשונים המתירים.

אך כאן עיקר הנקודה. גם לו ניתן לרב הראל את כל טענתו, ונאמר כי אכן רוב האחרונים אינם סוברים כדעת הרב רבינוביץ' – מדוע הדבר מונע ממנו לומר דברים אחרים? בלשון הגמרא היינו שואלים: "גברא אגברא קא רמית?". מדוע סבור הרב דביר שהרב רבינוביץ' אינו יכול ללמוד את הסוגיה, ולהחליט על כיוון עצמאי, גם אם הוא סוטה מדברי הרוב? היכן וכיצד שמענו שנמנעת מהפוסק האפשרות להכריע על פי מיטב שיקול דעתו והבנתו בסוגיה, ובלבד שיש לדבריו מקור נפתח? ומה עוד שהרב רבינוביץ' סבור שגם אותם אחרונים שאוסרים היו מסכימים לדבריו לא היו חיים בימינו (ולא ראיתי בלשונות שהביא הרב דביר ראיה ניצחת כנגד טענה זו), ומכל מקום לא בזה הדבר תלוי.

האם לא הכריע הגר"א – על בסיס דברי הגאונים – כנגד עמדת רבינו תם והעמדה שהתקבלה להלכה בעניין זמן צאת הכוכבים? האם חשש ה'חכם צבי' לחדש שבני חוץ לארץ ישמרו בארץ ישראל אך ורק יום אחד (ולא שני ימים כפי שהיה מקובל לפניו ואחריו)? והאם לא ראינו שפסק זה מתקבל יותר ויותר בימינו, ומתברר שה'חכם צבי' צריך היה לחכות כמעט ארבע מאות שנה עד שפסקו שאולי נראה "תמוה", או "סוטה ממסורת הפסיקה" הפך להיות מקובל ומתקבל?

האם במקום שהיה בו צורך אמיתי וחיוני – כגון אכילת תבואה – חששו הפוסקים להתמודד בגאון עם המקורות שאסרו אכילת חדש קודם העומר, עד כדי כך שיש מהם שחזרו למצוא מקור למנהגם בדברי התנאים שנדחו מההלכה באופן ברור (!) – מעשה שכמעט ולא ייעשה במסורת פסיקת ההלכה? והאם הרב רבינוביץ' אינו יכול להסתכל בעין פקוחה ומחוכמת על המציאות, ולטעון שהמצב כיום כה בעייתי עד כי יש כאן צורך אמיתי וחיוני להשתמש אף בשיטות שלפי אחרונים אחרים נדחו מההלכה ואין ללכת אחריהם?

אין אני חושד ברב הראל דביר שהוא לא מכיר את המקורות הנ"ל, ואת המקורות הרבים האחרים שהייתי יכול להוסיף. גם לשיטתו – שהרב רבינוביץ' הוא דעת מיעוט, ופוסק הוא כנגד הרבים, על בסיס דעות שנדחו מההלכה – ניתן להרבות בתקדימים של גדולי הדורות שנקטו בדיוק בשיטה זו, כל אחד לפי מקומו ושעתו.

לא נותר לי אלא ללמד זכות שכיוון שהרב דביר לא למד תורה אצל מורי ורבי, הוא לא מכיר ויודע את כוחו. שעות רבות ישבתי מול מורי ורבי. זכיתי לכך ש"הביאני המלך חדריו", ישבתי בביתו רק אני והוא, ושוחחנו בהלכה. שנים על גבי שנים זכיתי לכך, והייתי מרחיב בדברי שבח אם לא שהייתי יודע שמורי ורבי היה מבטל במחי יד את כל הדברים, והיה סולד מהם מרוב ענוותנותו. די לי שאומר שכפשטות הליכותיו של מורי ורבי, כן גדולתו בהלכה, בסברה ובשכל ישר, ואשרינו שזכינו למורה דרך שכזה בימינו.

למאמר המלא של הרב הראל דביר לחץ כאן

=======

הרב יוני רוזנצוויג הוא רב קהילת 'נצח מנשה' בבית שמש ודיין בבתי הדין של 'גיור כהלכה'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
31 תגובות - 23 דיונים מיין לפי
1
רבני הליברלים, נמאסתם
שי | 22-05-2018 16:09
תקימו זרם משל עצמכם ותעקמו עליכם את הכתובים ואת ההלכות.
למה ככה ???
ירון גולן | 22-05-2018 22:52
הרי פשוט וברור שיש כאן טעות סופר. הרי מאמר התגובה הזה הוא ממש פסיכולוגיה הפוכה ! הרי בכל המאמר הוא מתייחס לנקודה אחת בלבד! הוא שוכח הן את שאר הטענות והן את המכלול. או שמא הוא לא שכח... כראוי לדיין...
2
כל הכבוד
חזק וברוך! | 22-05-2018 16:20
לרב יוני ולשאר תלמידי החכמים ומורי ההוראה של גיור כהלכה!כל איזה רב מתלמד מרשה עצמו לחלוק על גדול דור...
ההלכתי
מבלי להתייחס לדיון | 05-07-2018 9:01
לצערי נחשפתי למקרים מזעזעים של גיור מבלי רצון ברמה הבסיסית לקיים מצוות קלות... גיור קטינים לאמא גויה באותו בית מבלי לעבור לבית ספר דתי. יש לי שמות וגם הקלטות... מזעזע
3
יישר כוח, דברי פי חכם חן
חנן | 22-05-2018 16:39
הצבעת בדיוק על הנקודות החשובות
4
איפה הבעיה?
מאיר | 22-05-2018 16:43
כשהגרא פסק משהו על זמני היום הוא לא יצר מציאות שכופה את דעתו על הרוב. הוא הלך בדרכו וגם שכנע את מי שלמד והשתכנע. הרב רבינוביץ ושות' רוצים ליצור מסה קריטית של מתגיירים לפי שיטתם החריגה שבינתיים הרוב לא השתכנע ממנה ואחר כך לפנות לכנסת ולדרוש שינוי בחוק הגיור שיכיר בגיוריהם ויכפה את דעתם על הציבור.אדרבה, יכריז בית הדין לגיור שלעולם לא ילך לכנסת במישרין או בעקיפין, מעל השולחן או מתחתיו, ללא הסכמת הרבנות הראשית, ובא לציון גואל.
5
רואים כמה שאבטליון צדק !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ט | 22-05-2018 16:59
אבטליון אומר, חכמים, הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל.צריך להיזהר מלשתות מים רעים של כל מיני אנשים מסוכנים שאחריהם התלמידים שלהם נהפכים למסוכנים...
6
תפסיקו להביא גויים ואז לא יהיה שום צורך"לאומי
דתל"ש היום שומרמצוות | 22-05-2018 17:08
בניגוד להסטוריה ולעזרא ולמחמיה החוק ה|יסרעלי גורם להתבוללות עי הרשות לגויים לבוא בטענה שסבא שלהם היה יהודי . שטות שעולה ממון רב למדינה הציונית . הבעיה הזו לא קשורה לצבע עור היום כבר לא מדברים על עולים יהודים אלא על זכאי חוק השבות שהסוכנוטת מודה שרק 10% מהם יהודים .
7
מכירך
יצחק | 22-05-2018 17:31
אתה לא דיין, אלא תח בינוני.לגוף הדברים, אפשר דיהיה כיוון עצמאי בסוגיא, אי אפשר לעדות מעשה שיבדיל בין יהודים בגלל כיוון בסוגיא, יחי ההבדל
8
יישר כח
עזריאל | 22-05-2018 18:23
צודק
9
חזק ואמץ הרב יוני!
אשריך | 22-05-2018 18:27
כל הכבוד הרב יוני! אשריך שאתה טורח להשיב לאיזה קטלא קניא אחד שאינו שווה לאחת משערות זקנו של הגאון הרב נחום, בטח לא שלך. כל דבריו של דביר הם בלע ולשון הרע ומעט מאוד הלכה... מעבר לכך שברוב חוצפתו הוא, כתלמיד של הרב טל, מעז להטיף וללמד אותנו מה זו הציונות הדתית. אותה ישיבה שראשיה ותלמידיה נטשו את המדינה מרוב כבודם וחוכמתם.. בקיצור- תמשיכו לעשות חיל הרב יוני. העם מאחוריכם, כך גם גדולי הרבנים !
10
קראתי ונחרדתי
יהודי | 22-05-2018 19:03
א. אני מבין שהכותב סבור שהאחרונים (שהוא פוסק בניגוד להם!) בניגוד אליו לא השכילו להבין את הראשונים. ב. הוא מציב את הגרנ רבינוביץ כשווה מעמד לגאון מווילנא, כמה חוסר תבונה נדרש להקבלה בין מי שמותיר את חותמו על דורות למי שכבר היום כשהוא ביננו, כמעט ואינו מוערך (כוונתי, מול גדולי הדור). ג. קוויתי שלפחות בצבורכם לא כל רב יכול להתיצב כדעה שווה מול הראיה!
חוסר בהבנת הנקרא
חיים | 23-05-2018 1:43
א. טענה מפורכת, בוודאי שיש שתי דרכים בשיטות הראשונים ולאחרונים שפסקו כפי שפסקו בוודאי שיש מקור חזק בדברי הראשונים. הפסיקה בדרך זו או אחרת מושפעת בין השאר מצרכי הדור והשעה. ב. אף אחד לא השווה, אבל כללי הפסיקה בשיטות הראשונים הם אותם כללי פסיקה ויפתח בדורו כשמואל בדורו. ג. הסעיפים הקודמים עונים גם על טענה מופרכת ודמגוגית זו
11
למה אתה מוכר לי מאיזה מקום?
אחד תם | 22-05-2018 21:53
זה לא אתה שפרסמת איך חיללת שבת בשינוי וחזרת לישון בנחת?
צודק זה הוא!!!
אליהו | 23-05-2018 16:27
כמה מגוחך רב שכזה עוד בא לטעון טענות
12
להשוות בין הגר"א להרב רבינוביץ ?
צחי | 22-05-2018 22:03
זו או בורות מוחלטת מי היה הגרא או התנשאות וגאוה שעליהם נאמר שנא ה' כל גבה לבב
13
תגובה א
הראל דביר | 22-05-2018 22:19
המעיין בשיטות הראשונים יתרשם דווקא להיפך ממה שטוען הרב דביר, שרוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות, אך אין כאן המקום להאריך בכך. זה שגיור קטנים זו זכות, זה לא דבר שמצריך ראשונים אלא גמרא מפורשת. ולא נחלקתי על זה חו, וגם אף אחד לפניי לא נחלק על הגמרא. הדיון הוא על גיור קטנים שחזקה שלא יקיימו מצוות בגדלותם, ועל זה כתבתי במאמר שמהגמרא עצמה נראה שמי שבהפקירא ניחא ליה - אין הגיור זכות עבורו. וטענתי שלשיטת הבית יצחק, שבעקבותיו הולך הרב רבינוביץ', צריך לומר שבית הדין מתעלם מדעת הקטן ומחליט עבורו בעל כרחו מה טוב לו. (אגב, גם במאמר של הרב רבינוביץ' נראה כאילו הדיון הוא על עצם גיור קטנים: לסיכום: מעיקר הדין מותר לגייר קטנים בזמן הזה. בעוד שלכאורה אף אחד לא נחלק על זה, וגם כיום מגיירים קטנים בכל בתי הדין כשיודעים שיגדלו לתורה ומצוות).
14
תגובה ב
הראל דביר | 22-05-2018 22:24
גם לו ניתן לרב הראל את כל טענתו, ונאמר כי אכן רוב האחרונים אינם סוברים כדעת הרב רבינוביץ' – מדוע הדבר מונע ממנו לומר דברים אחרים?. אם היה מדובר רק על זה, הייתי מקבל או לפחות שותק, אך הדברים מצטרפים. הרב רבינוביץ' סבור שגם אותם אחרונים שאוסרים היו מסכימים לדבריו לא היו חיים בימינו (ולא ראיתי בלשונות שהביא הרב דביר ראיה ניצחת כנגד טענה זו) - גם במאמר בהמעין וגם מאמר בסרוגים הבאתי לשונות שמראות שהתנגדות הפוסקים לגיור קטנים שחזקה שלא ישמרו מצוות, היא עקרונית ושייך לצד המדעי של ההלכה, ואין מקום לשייכה לצד ההשקפתי והחינוכי. אני לא מצליח לראות ראיה ניצחת יותר מזה. הם כותבים, אחד אחרי השני, שכאשר לא יקיים מצוות זו לא זכות והגיור לא חל, אפילו בדיעבד. איך אפשר להכניס בדבריהם שזו המלצה התלויה במציאות החברתית של הדור?
15
תגובה ג - אחרונה לעת עתה
הראל דביר | 22-05-2018 22:29
לא אלאה את הגולשים בכל תוכן המאמר בהמעין, ורק אוסיף שיש שם עוד טענות ענייניות ספציפיות, משמעותיות לענד, המתייחסות לשיטת הרב רבינוביץ', שלא מצאתי בדברי הרב רוזנצוויג התייחסות אליהן.ואשמח לדון ישירות עם הרב יוני ועם כל אחד אחר, בכתב או בעל פה או בפגישה.
כל הכבוד, הרב הראל דביר!
יצחק | 23-05-2018 15:05
כתבת מאמרים ענייניים, בבמות מכובדות, ואכן כל עוד שהם לא יגיבו בענייניות - ידך על העליונה!
16
בסוגיות כלליות דרושה הכרעת הרוב
אבי | 22-05-2018 23:29
גיור הוא עניין כלל ישראלי, והמיעוט לא יכול לכפות את הרוב ולגייר בניגוד לדעתו
17
לא רוצים גרים כאלה! גרי ספחת
נפתלי | 23-05-2018 6:54
אחרי כל פילפולי ההבל שלכם נשארה השאלה היסודית, מדוע אנו צריכים גרים (אם זה נקרא גרים בכלל) שלא מקיימים מצוות?
18
תפסיקו לעשות פופולזציה מההלכה
איש אמת | 23-05-2018 7:09
אני פונה כאן גם לרב יוני וגם לרב דביר, אדרבה, אם אתם בטוחים בצדקת דרכיכם, בואו תכתבו כאן מאמר מסודר המפרט את הנימוקים ההלכתיים, עם המקורות, ותדונו ותדחו את הראיות הנגדיות. אני אישית מתחייב לקרוא ולשמוע את שני הצדדים ולשאול שאלות בהתאם. למה סתם לכתוב משפטים דמגוגיים כמו גדולי הדור אמרו כך , כל הראשונים, כל האחרונים. בואו תגידו מי ומי ההולכים.ככה גם תחדדו את ההבדלים וגם תגדילו את כבוד התורה. כי כרגע, לצערי הרב, התורה שאתם מציגים נראית כמו אוסף של פשקווילים.
19
לא הבנתי
הראל דביר | 23-05-2018 9:12
(למערכת - מבין שתגובותיי הקודמות ארוכות מדי ולכן לא עלו, אז הנה בתמצית. אשמח אם תוכלו למחוק משפט זה) א. ממאמר זה (רוב הראשונים סבורים שגיור קטן הינו אכן זכות) נראה כאילו טענתי שגיור קטנים באשר הוא, תלוי במחלוקת. לכאורה זה פספוס גמור של הנקודה. ברור שגיור קטנים הוא זכות והוא אפשרי, השאלה היא מה קורה כשחזקה שהקטן לא ישמור מצוות. איפה יש בראשונים תימוכין לכך שגם גיור כזה יועיל - לכתחילה או לפחות בדיעבד? ב. גם הסבת הדיון למידת גדלותו וסמכותו של רב כזה או אחר, מהווה לענד חריגה מעיקר הדיון שבו נטענו טענות ענייניות, והמושג 'רוב האחרונים' רק הצטרף אליהן.
20
לחיים (תגובה 10)שמנסה ללמדני הבנת הנקרא
יהודי | 23-05-2018 11:48
א. צר לי שאתה תולה באחרים את המום שבך, ברור מי משנינו לוקה בהבנת הנקרא. ב-ג. שוב משהוכרע דיון בראשונים עי האחרונים מי שם את הגרנ לחלוק עליהם, לבטח לא יפתח בדורו של שמואל....
לא נכון
חיים | 23-05-2018 12:34
מחכה לתגובתך המחכימה - כן נכון, וחוזר חלילה
21
ספחת
חמי | 23-05-2018 21:56
למה לך להביא עוד אנשים שלא יקיימו תורה ומצוות וכולנו נענש בגללם האם חסר עבריינים בישראל שבאת להוסיף עוד
לחכם
יהודי | 24-05-2018 15:23
אני מבין שכדי למנוע ספק שואה עתידית, בוחר הגרנ בשואה עכשיווית? מוזר......
כדי למנוע התבוללות
חכם | 24-05-2018 10:58
הגרנ רבינוביץ הסביר לי שהוא מונע מפחד שתתרחש בארץ שואה שקטה כמו בצפון אמריקה
22
עם כל הכבוד יש בעיה חמורה כאן
אריק | 24-05-2018 7:46
כיצד אדם בקושי עם יורה יורה יכול להיות דיין בבית דין לגיור? צריך לדעת את כוונת המתגייר ועוד ובשביל זה צריך להיות מינימום רב עיר לפי המתכונת החדשה הכוללת סוגיות הונאה בחושן משפט
23
פער
שמעון | 05-07-2018 9:02
ברור לי כלימוד זכות שהרב רבינוביץ ועוד לא מכירים את המקרים מקרוב ולא מכירים את הצד הפרקטי של העניין