תכנית חדשה לתנ"ך: משרד החינוך פרסם היום את תכנית הלימודים החדשה בהוראת המקרא  התכנית החדשה מכוונת לגני הילדים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, וכוללת שינויים עמוקים ורחבים- שנועדו להתאים את התכנית לרלוונטיות של חיי התלמידים.

התכנית גובשה על ידי וועדת המקצוע למערכת החינוך, בראשותה של פרופ' נילי ואזנה, והוצגה לאחר שנתיים של עבודה. "בשנת הלימודים תשע"ז דנה ועדת המקצוע של תחום תנ"ך ממלכתי במצב לימודי התנ"ך בכלל, וביחסם של תלמידי ישראל בחינוך הממלכתי ללימודי התנ"ך בפרט" כתבו חברי הוועדה בדברי ההסבר לתכנית הלימודים. "הוועדה הגיעה למסקנה שיש לשנות את תכנית הלימודים בראיה כוללת, לאורך כל שנות הלימודים. כעת התלמידים יפיקו מהתנ"ך רלוונטיות ומשמעות לחייהם".

"אנחנו יוצאים היום לדרך עם תכנית חדשה, שתחזיר את הספר לעם הספר" אמר שר החינוך, נפתלי בנט, בהצגת התכנית. "מתוך הכרה עמוקה בחשיבותו של ספר התנ"ך, החלטתי על גיבוש תכנית לימודים חדשה במקצוע- שתשים דגש על למידה חווייתית וחדשנית, שתקרב את המורשת היהודית ללב של תלמידי ישראל".

"התוכנית החדשה מייצרת תהליך למידה משמעותי החל מגן הילדים ועד לכיתה י"ב, ומאפשרת לכל תלמיד ותלמידה להיפגש עם התנ"ך באופן חוויתי, דרך סרטים ומחזות, למידה עצמאית בכלים חדשניים, סיפורים ומשלים" הוסיף בנט. "זהו מהלך מתבקש לאור חזונם של מנהיגי ישראל בכל הדורות, אשר ראו בתנ"ך חלק מהותי בתולדותיו ובזהותו של העם היהודי".

עקרונות חדשים ללימוד התנ"ך

התכנית נשענת על עקרונות וועדת שנהר, שרואה בלימודי התנ"ך כלי יסודי ומשמעותי להכרת המורשת היהודית והישראלית, האנושית והאוניברסלית. הוועדה קבעה 4 עקרונות יסוד לתכנית: דגש על ידיעת הסיפור ותכניו, למידה משמעותית ורלוונטית לחיי התלמידים, רצף סוגות ספרותיות והעמקה בהן, ולימוד עצמי ובחירה.

"לשם מימוש העקרונות החדשים, החלטנו לבטל באופן גורף בבתי הספר היסודיים את כל חוברות העבודה אשר היוו לאורך השנים האחרונות את הבסיס ללמידת המקרא, והפכו להיות החץ המכוון של הלמידה" ציינה המפקחת על הוראת המקרא, גב' ענת צידון. "למידה זו הייתה חסרה ברצף שמנע העמקה בסיפור המקראי. במקום זאת, הלמידה החדשה תלווה באתר לימודי חדש וחווייתי. זהו המקצוע הראשון שילווה באתר מיוחד וייחודי ללימוד. חוברות העבודה יבוטלו גם בחטיבה העליונה".

"תכנית הלימודים החדשה בתנ"ך מייצרת רצף סיפורי, שמעמיק בדמויות ובאירועים. התכנית מחברת את דור העתיד לספר התנ"ך, החשוב שבנכסי צאן ברזל של העם היהודי, ומאפשרת לכל תלמיד להכיר את פרקי התנ"ך באופן חוויתי, חזותי וסיפורי" הוסיף מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב. "בזכות ביטול חוברות הלמידה ושימוש באמצעים טכנולוגים חדישים, נחבר את לימודי התנ"ך למאה ה-21, ונאפשר לתלמידים להתוודע לסיפור המקראי במלוא עוצמתו ותפארתו".

האתר של תכנית הלימוד יכלול מהלכי שיעור של כל יחידות ההוראה בתכנית הלימודים בשפה רלוונטית, עם מאגר גדול של סרטונים, מאמרים, ומפות- שייתחברו באופן אינטראקטיבי לשירת גוגל Earth. עוד יכללו יצירות תרבות ואומנות, וכן כלי הוראה ייחודי בדמות הטקסט התנ"כי ובו רבדים שונים של ניבים וביטויים, דמויות מנחות, מקומות גיאוגרפיים, קריינות מקצועית, תקצירים ופרשנות. המורה יוכל להיעזר באתר לבניית שיעור מיטבי, על פי בחירתו. בחטיבות הביניים הלמידה תכלול פרקי למידה עצמית ובהבאתם לתוך הכיתה לדיון וללמידה, בתיכונים תכלול התכנית הרחבה של פרקי החובה ושילוב של למידה רב תחומית מתחומי דעת כמו פילוסופיה וספרות.

אלו פרטי תכנית הלימוד: 

גני ילדים: למידה חווייתית

בגני הילדים התכנית תתבסס על למידה חווייתית באמצעות סרטונים ומחזות, עם דגש על סיפורים הכוללים היבט אופטימי. תכנית הלימודים בגנים תכלול אך ורק סיפורים עם עלילה שהילדים מסוגלים לעקוב אחריה ולהבין אותה.

התכנית תתמקד בסיפורים שבמרכזם דמויות חשובות ומוכרות, סיפורים על דמויות במקרא הקשורות זו לזו ברצף כרונולוגי, וסיפורים המעוררים דילמה שהילדים יכולים להתמודד איתה, כגון מערכת היחסים בין יוסף ואחיו או אהבתו של יעקב לרחל. כדי להטמיע את רעיונות הסיפור המקראי, הגנים ישלבו עזרים להמחשות כמו סרטונים, המחזות, תמונות או ציורים.

בתי הספר היסודיים: עוברים להוראה דיגיטלית

השינוי העיקרי בבתי הספר היסודיים הוא ביטול חוברות העבודה. הלמידה תתבצע בכל כיתות הלימוד ב'-ו' באמצעות אתר מלווה וספר תנ"ך, במקום חוברות העבודה שהפכו לחץ מכוון ללמידה לא רציפה, ופעמים רבות לא מעמיקה.

הלמידה החדשה תעשה באמצעות אתר מלווה ועשיר, עם מגוון הצעות למערכי שיעורים מסקרנים ורלוונטיים לחיי התלמיד. החוברות יוסרו באופן הדרגתי, כך שבשנת הלימודים הבאה (תשע"ט) הן תלמדנה רק בכיתות ב ו- ג', כאשר בתש"פ הן תוצאנה לגמרי מהמערכת.

שינוי נוסף הוא השמירה על רצף של הספר המקראי. התכנית החדשה תכלול רצף של האירועים, בניגוד לנלמד בעבר בו היו גם קפיצות לאירועים תנ"כיים שלא היו בהכרח לפי הסדר. בתוך כך, תלמידי היסודי ילמדו לעומק מספר בראשית ועד שופטים. הפרקים שנלמדו בעבר מתוך ספרי שמואל א' ו-ב', מלכים א', יונה, תהלים, אסתר ורות יעברו ללימוד בחטיבת הביניים, במטרה ליצור למידה נינוחה ומעמיקה שיוצרת משמעות.

חטיבות הביניים: דגש על למידה עצמית

בחטיבות הביניים ידגישו את הלמידה העצמית, כאשר תלמידים יוכלו ללמד בעצמם 7 עד 8 פרקי לימוד. בכתות ז' ו-ח' ישובצו יחידות ללימוד עצמי, כאשר התלמידים יוכלו לתת עליהם שיעור בכיתה כחלק מהתנסות לימודית חדשה ומעוררת עניין. הבחירה תעשה מתוך הספרים שמואל (סיפורי שאול דוד ויהונתן) ומגילת אסתר.

גם בחטיבות הביניים יהיה דגש על עקרון הרצף של הספר המקראי. התלמידים ימשיכו ברצף הלימודי והמקראי, וילמדו בחטיבה את הספרים שמואל א' ו-ב', מלכים א' ו-ב', מגילת רות, יונה, ועמוס. הספרים שנלמדו בעבר- שמות, במדבר, דברים, יהושע ושופטים- יילמדו כאמור ברצף של היסודי.

התכנית החדשה תדגיש גם את הלימוד הבין תחומי, כאשר המורה יוכל לשלב בשיעורים תחומי דעת נוספים כמו פילוסופיה, הגות, אומנות, ספרות, ספרות מהמזרח הקדום והיסטוריה של המזרח הקדום. הלימוד הבין תחומי יעשה במטרה לחזק את הבנת הלמידה וההעשרה שלה.

תיכונים: מרחיבים את הבחירה

תכנית הלימודים תרחיב את הבחירה של התיכונים במסגרת פרקי החובה. התלמידים יוכלו לבחור 3 נושאים מתוך 7 ללמידה מתוך התנ"ך: 2 נושאים יהיו מתוך נושאי החובה: (שיבת ציון, פרקי נבואה, ספרות חוק וחברה, מזמורי תהילים וספרות החכמה), ונושא נוסף מתוך נושאי הערכה חלופית ("על אהבה וחסד" או "בין שאול לדוד"). ביסוד רצון הבחירה עומדת ההנחה שבחירה מרצון חופשי של התלמידים והמורים תהווה מקור ללימוד מתוך חיבור וסקרנות ומעל הכל תחזק את תחושת השייכות שלהם לספר המקורות.

הדגש במבחני הבגרות יעבור מחורבן וגלות לסיפור היווצרותו של העם. בתוך כך, הבגרות תתמקד בספר בראשית וספר שמות, ולא כפי שהיה בעבר שהמיקוד היה בספר מלכים ובספר נביאים. בדומה לנעשה בחטיבות הביניים, גם מורי התיכון ישלבו בשיעורים תחומי דעת נוספים, וכן ילמדו את השפה המקראית לצד השפה העברית החדשה.

לשם הטמעת התכנית, יעברו המורים הכשרות מקצועיות. כמו כן, יקבלו בתי הספר סל של כלים כדי להטמיע את המודל של הפדגוגיה החדשה.