בשיחה לסרוגים מתייחס יו"ר ארגון רבני צהר ורבה של העיר שהם, הרב דוד סתיו, למספר נושאים שעל סדר היום, החל באיסור הכנסת חמץ לבית החולים, דרך חוק החמץ עצמו וכלה בטענות נגד זהות התורם למיזם הכשרות של 'צהר'.

על דבריו של הרב יהושע שפירא שאמר שאסור להתחתן עם מי שמתגייר דרך בתי דין פרטיים, בהם חבר הרב סתיו, העדיף שלא להתייחס, לפחות לא לפני פסח.

איפה אני מוצא אותך על הציר בדיון על הכנסת חמץ לבית החולים?

"אני חושב שזה לגיטימי מאוד לדרוש ששבוע ימים שכולם נמצאים ביחד בבית חולים לבקש מכולם לא להכניס חמץ. אני לא רוצה שיתחילו לעשות הפרדות של דתיים, חילוניים ומסורתיים. שעובדים כאלה יאכלו במטבח כזה ועובדים כאלה יאכלו במטבח אחר. אני חושב שמדובר בדרישה אנושים, מוסרית ולגיטימית וכל נסיון לנסות לבטל את האיסור הזה הוא קנטרני".

"במקומות עבודה רגילים, אז אני מבין אם כל אחד ירצה להכניס חמץ. אבל בבית חולים שאנשים אין להם ברירה אלא להיות בו, אז מתבקש שהציבור ייענה לבקשה של ציבור גדול כל כך".

אתה בעצם עושה הפרדה בין מקומות ציבוריים לבתי חולים.

"בהחלט, אני לא יכול במקומות ציבוריים "רגילים" לכפות על אנשים לא לאכול חמץ. אני לא יכול לדרוש מבן אדם שעולה לאוטובוס לא להכניס חמץ. אפילו במקום העבודה אני יכול להבין שכל אחד יביא מה שהוא רוצה. אבל בבית חולים שיש שם אנשים חסרי אונים זה לא אנושי. אי אפשר שאנשים חולים יתחילו לחפש צלחות כאלה וכלים אחרים".

השאלה אם זה לא משחק לידיהם של "נבהלי ההדתה". מחזה של חיפוש בתיקים בכניסה לבית החולים זה לא מחזה מרנין.

קודם כל זה נכון. שכל דבר צריך להיעשות בשכל ובצורה הגיונית. אני לא חושב שחיפוש בתיקים הוא דבר מופרך. בייחוד שיש חשש שאנשים יכניסו אוכל חמץ וישתמשו בשבילו בכלים של בית החולים.

בוא נצא רגע מהסיפור של בתי החולים. חוק החמץ הוא חוק טוב? הוא לא סוג של "חוק מרכולים" שגורם יותר נזק מתועלת?

אני תלמיד של הרב צבי יהודה והוא היה נגד כפיה דתית במקומות שבהם לא היה צורך. חוץ מחוק נישואין וגירושלין. אני חושב שחוק החמץ לא משיג לנו שום דבר וגורם לנזקים. אני כעיקרון נגד חקיקה דתית בכל מקום שלא צריך. פשוט בבית החולים זה לא קשור לחקיקה אלא בהסדרי התחשבות אחד בשני. חברה מסודרת חייבת לערוך הסדרים בים החלקים השונים בחברה".

נעבור רגע לנושאים אחרים לגמרי. הרב יהושע שפירא אומר לבנות אולפנא שאסור להתחתן עם מי שהתגייר דרך 'צהר'. בנוסף, ארגון ליב"ה טוען שהמימון של מיזם הכשרות של צהר מגיע ממיליונר אוסטרלי קונסרבטיבי. התייחסותך?

"מר טריגובוף הוא יהודי בעל חסד גדול שמחזיק חלק ניכר מפעילות חב"ד באוסטרליה וסייע למיזם שורשים של 'צהר' שפועל יחד עם בתי הדין הרבניים. הוא אינו מעורב במיזם גיור כהלכה כלל.

לגבי הרב יהושע, לקראת חג הפסח אני מעדיף לעסוק בשמירת הפה ולא בתגובות להשמצות.