אחד מהמאורעות המרכזיים של יציאת מצרים קשור ללקיחת כבשי מצרים ושחיטתם. כבשי מצרים סימלו את אחד מאלילי מצרים המרכזיים, ועל כן האומץ שהופגן בלקיחתם ושחיטתם היה מרשים ביותר.
אך לא הרבה שמים לב לכך שלא רק את אלילי מצרים שחטו בני ישראל אלא גם את מקור הפרנסה המסורתי שלהם.
עם ישראל כבר דורות ארוכים היה עם שמבוסס על רעיית צאן. כבר הבל מקדמא דנא מנחת צאנו מתקבלת על פני החקלאות של קין ומאז רעיית הצאן מהווה סמל משמעותי של עם ישראל.
אברהם אבינו היה כבד במקנה, יעקב למד תכסיסי רעיית צאן בבית לבן ונהיה מוביל בתחומו, בניו של יעקב יושבים בארץ גושן כיוון שהם רועי צאן.
הכבשים הם מקור הפרנסה של עם ישראל ואותם הם שוחטים. מבחינה זו לא רק את אלילי מצרים הם שוחטים אלא גם את האליל שלהם.
היציאה מעבדות עוברת דרך שחיטת פרדיגמות ומאז ועד היום שחיטת הפרדיגמות מלווה בתחושת סכנה. עם ישראל גם חוזר הרבה פעמים לפרדיגמות ישנות, בני גד וראובן לא רוצים להיכנס לארץ בגלל שהם רועי צאן, דוד המלך היה רועה צאן- אך כל שנה עם ישראל מצווה לשחוט את הצאן מחדש.
ביציאה ממצרים מתרחשת מעין בחירה בחקלאות, בהצמחה מן האדמה על חשבון רעיית הצאן, הצמחה של אידאלים חדשים על פני אידיאלים ישנים.
שחיטת הפרדיגמות יש בה את היכולת להוציא לחירות. דומה שהיום שההגדרות הישנות, הפרדיגמות הקיימות נתונות בערעור תמידי, אפשר להסתכל על כך בבעתה אך אפשר לראות בכך הזדמנות.
פרדיגמות משמעותן קיבעון, קיבעון שמונע מאיתנו לא אחת להתקדם, להשתנות, לפרוח ועוד.
לא כל קיבעון הוא שלילי, לא כל פרדיגמה צריך לשחוט, אך כל קיבעון צריך להיות אופציה להישחט – צריך לבחור כל יום מחדש וכך הקיבעון אינו קיבעון אלא בחירה.
אנו מלאי הגדרות: דתי וחילוני, שמאלני וימני, פמיניזם ושובניזם ובעיקר מקטלגים בלי סוף. פסח הוא זמן של שחיטת הגדרות והבניות, פסח הוא זמן של שאלות, של בחירה שאינה מוגדרת על ידי פרדיגמות והגדרות ישנות. אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך. העולם הוא מקום בו פרדיגמות והגדרות נוקשות נשחטות- וטוב שכך.
אנו מזכירים השבת את הנס הגדול וזוכרים איך הנס של יצירת עם ביציאת מצרים הפך להיות חלק ממשי מחיינו, אנו מזכירים אותו בימים ובלילות, במועדים ובשבתות. אך אל לנו לשכוח שתחילתה של יציאת מצרים בבחירה, בבחירה לשחוט פרדיגמות ישנות, בבחירה של אומץ ונאמנות, בבחירה לבחון את המציאות כל יום מחדש.
=======
הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ במדרשת 'לינדנבאום'- או"ת סטון, וראש תחום מנהיגות חינוכית בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
0 דיונים
...
...
05:42 24.06.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפה יוסף
אבל זה לא אומר שזה מה שהקב"ה קבע. ובני אדם פוחדים לאמר את דעתם הנקיה נגד גדולים וכולם חיים בטעות ותסבוכת נפשית.בשביל זה חייבים לחזור בתשובה שלמה ולדעת את האמת...
אבל זה לא אומר שזה מה שהקב"ה קבע. ובני אדם פוחדים לאמר את דעתם הנקיה נגד גדולים וכולם חיים בטעות ותסבוכת נפשית.בשביל זה חייבים לחזור בתשובה שלמה ולדעת את האמת הצרופה היפה והנעימה.
המשך 11:30 16.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וגם איך להיות מדתיי הרצף ולדמיין שאתה דתי
יש רק פרדיגמה אחת "על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו". ואת זה לעולם לעולמי עולמים אין לשנות. שחטו כבשים לא שחטו כבשים. כל האידיאלים זה שקר. יש מנהיג לבירה....
יש רק פרדיגמה אחת "על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו". ואת זה לעולם לעולמי עולמים אין לשנות. שחטו כבשים לא שחטו כבשים. כל האידיאלים זה שקר. יש מנהיג לבירה. יש בורא לעולם. יש רק אמת אחת והיא אמת התורה. זה המכתב(היחידי)של בורא העולם. והכי גרוע זה האידיאולוגיות בשקל שבאות להכשיר את השרץ של להיות דתי איך שבא לי. הרבה יותר קל להגיד אני עבד ליצר הרע לכן אני מדתיי הרצף,רק האגו מציק אז מנסים להלביש על זה כל מיני אידיאולוגיות שקריות(קיבעונים,שחיטת קיבעונים וכיוצ"ב). גם בעגל הזהב במדבר מתי משה רבנו ירד לשבור להם את העגל?כשראה את המחולות. את זה שהם מצאו לעצמם הצדקה אידיאולוגית לחטא העגל. לא שהם חטאו בעצבות מתוך חולשתם ליצרם אלא באידיאולוגיה ובמחולות של "אלה אלוקיך ישראל". מעניין מה כותב המאמר היה כותב על שוחטי הקיבעון והליכה לכיוון עגל הזהב? כל קיבעון אמור להיבחן אם להישחט?מה עם הרפורמים מלפני 200-300 שנה?מה עם הנצרות וכל הכתות שהתפלגו מהיהדות? אם אין אמת אחת ויחידה אז אין שום אמת ואיש הישר בעיניו יעשה וגם הטענה שלא כל קיבעון אמור להישחט היא טענה שיקרית כי האנרכיזם היא האופציה היחידה לחוסר אמת אבסולוטית. החרות היחידה היא חרות הנשמה מהשתעבדות לגוף ונסיונות הגוף מכח היצר הרע למנוע מהנשמה להשתחרר מכבלי הגוף ולהתחבר לאמת היחידה. כל "חירות" אחרת היא שקר ושיעבוד גשמי של הנשמה.
המשך 22:02 26.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לשעבר
כי זכרתי לו חסד נעורים , אבל עכשיו הבנתי שאין מה לטרוח לקרוא את הגיגיו, אפשר להפסיק לתת לו במה, אלא אם כן הוא סוג של פרובוקטור, משהו בסגנון דב...
כי זכרתי לו חסד נעורים , אבל עכשיו הבנתי שאין מה לטרוח לקרוא את הגיגיו, אפשר להפסיק לתת לו במה, אלא אם כן הוא סוג של פרובוקטור, משהו בסגנון דב הלברטל של פתח תקווה ושות'
המשך 01:33 26.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
השוטה שבכפר
ומתוך הרעיון המופרך של עירוני שלא יודע מה זה עדר ומה זה שה בודד, בונה תלי תילים של חיסול רעיונות מהעבר.. תגיד שאתה פרעה "לי יאורי ואני עשיתיני" והעולם מתחיל בך...
ומתוך הרעיון המופרך של עירוני שלא יודע מה זה עדר ומה זה שה בודד, בונה תלי תילים של חיסול רעיונות מהעבר.. תגיד שאתה פרעה "לי יאורי ואני עשיתיני" והעולם מתחיל בך ותעזוב אותנו ואת היהדות בשקט..
המשך 01:04 26.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישי
להיות אדיוט ולחשוב שאני חכם
00:11 26.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
אני גם דתי וגם חילוני גם ימני וגם שמאלני גם חכם וגם טיפש....
15:40 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
כמו שאר אנשי המוסד הנ"ל
12:57 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צדוק
לא יודע למה אתה מתעקש להציג את עצמך כרב, כל אחד שקורא מאמר שלך מבין במה מדובר
11:55 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
והפמיניזם זו דת שסותרת את היהדות, ולכן אי אפשר לרקוד על 2 החתונות
10:26 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר