הדרך להר הבית עוברת בכבישים "עוקפי הלכה"
"אם יאמרו לך ילדים בנה בית המקדש, אל תשמע להן, ואם יאמרו לך זקנים סתור בית המקדש, שמע להן, מפני שבנין ילדים סתירה וסתירת זקנים בנין". (תוספתא ע"ז א,יט)
"(הבהרה – מאמר זה לא בא להסביר את עצם איסור העלייה להר הבית, על כך כבר כתבו גדולי הפוסקים תשובות ומאמרים רבים. כוונתי פה היא רק להתמודד עם הטענות השגורות היום בפי רבים מעולי ההר (לא מתלמידי חכמים), שכביכול בעניינים כאלו, משום מה, כלל לא צריך לשמוע להדרכתם של גדולי ישראל)".
במהלך פעילות ההסברה שלנו, בנושא איסור הכניסה להר הבית, שמענו מספר תגובות מפתיעות. למשל:
"במקום חילול השם – אין חולקין כבוד לרב"
במילים אחרות: אני מבין שמציאות הערבים על ההר היא חילול ה', ואני יודע איך לתקן אותו, והרבנים לא. ממילא, אין חיוב לשמוע לרבנים בעניין זה. שימוש במאמר חז"ל זה, כדי להסביר למה לא צריך לציית לפסק הלכה מסוים – זהו עיוות חמור של דברי חז"ל!
"גדולי הדורות לא למדו את הסוגיה לעומקה, ולכן היה להם נוח יותר לאסור"
במילים אחרות: הרבנים הם לא למדנים כמוני. הם סתם עצלנים\פחדנים. מזל שיש אנשים עם אומץ-לב-תורני, שגילו שבכלל אין שום חשש בעליה, ולא מפחדים "לשחוט פרות קדושות".
"זה לא איסור הלכתי, אלא פוליטי\השקפתי"
במילים אחרות: כשהרבנים כותבים בפסקי הלכה "אסור", או חותמים על כרוזים האוסרים את העליה, אין כוונתם ממש "איסור הלכתי טהור", אלא זה נובע מענייני השקפה\אמונה, שבהם, משום מה, אין צורך להקשיב לרבנים.
(למשל, ידועים דברי הרב קוק זצ"ל בתשובה (ההלכתית!) ב'משפט-כהן' (סי' צו) שדווקא שמירת הריחוק מההר מקרבת אותנו אליו. לצערנו יש כאלה שמתייחסים לדברים אלו כאל 'וורט' יפה של סעודה שלישית, אך לא כמשהו מחייב).
"אמנם רב גדול פלוני אסר, אך זה רק כי הוא לא רצה להתיר להמון, אך ליחידים הוא התיר\חייך\לא גער"
במילים אחרות: כשהרב אומר "אסור", הוא לא מתכוון ברצינות למה שהוא אומר, אלא פשוט אין לו כח להתחיל "לעשות חילוקים". ולכן, כשאני שאלתי אותו, הוא לא ממש גער בי, וממילא זה מסביר למה אני עכשיו מעודד את הרבים עליה להר… בקיצור, לא צריך להקשיב למה שהרב אומר לציבור, אלא נעלה כולנו כ"יחידים".
"אם הרב היה חי היום, היה משנה דעתו"
במילים אחרות: מהרגע שהרב נפטר, דבריו הנחרצים והחד-משמעיים כבר לא רלוונטיים, כי תמיד אפשר לטעון שהמציאות השתנתה.
"מצוין שהרבנים אוסרים. כך הם סדרי הגאולה, מתחילים מהתעוררות העם. כמו שהיו רבנים שאמרו לא לעלות לארץ…"
במילים אחרות: בענייני הגאולה התורה לא רלוונטית, וכבר אין שום משמעות לפסקי הלכה (ח"ו). אדרבה, בענייני גאולה – החבר מהסניף, באינטואיציה הטבעית שלו, מבין יותר מהרבנים, (גם אם הם מדברים על חששות של איסורי כרת חמורים).
ההשוואה הזו מקוממת מאוד: א. בעלייה לארץ אין שום איסור, לעומת העלייה להר שאסורה מבחינה הלכתית, לפי רוב ככל גדולי ישראל בדורות האחרונים. ב. זה לא נכון! לא לחינם האריך הרצי"ה לבאר שרוב גדולי ישראל לא התנגדו לציונות (עי' שיחות הרצי"ה, א"י, עמ' 211-245). זו טענה חמורה מאוד. אדרבה, האומרים כן מגלים על עצמם שגם אל בנין ארצנו הצטרפו לא כתלמידי רבותינו, שלימדונו סדרי גאולה בדרך הטבע, אלא כתלמידי הציונות החילונית.
עקירת הבסיס של מסירת התורה שבעל פה
כך קורה, שגם אחרי שמציגים ומבארים את הדברים המוחלטים שאמרו גדולי ישראל על איסור העליה להר הבית, תמיד עלולה לבא בסוף מין טענה כזו, ש"עוקפת" את הויכוח ההלכתי. הצד השווה בכל הסיסמאות הללו הוא, ששימוש בהן כאמצעי לנטרול החיוב לשמוע לרבנים, ממש עוקר את הבסיס של יסוד מסירת התורה שבע"פ!
לדאבוננו, סברות חמורות אלו שגורות בפיהם של רבים מהפעילים לעידוד עליה להר, ואף הם מפרסמים אותן בבמות שונות, אפילו בחוברות "הלכתיות". יתרה מזאת, הם גם משתמשים בהן כתירוץ לעשיית המון מעשים האסורים אפילו לפי הרבנים המתירים כידוע.
האם אין אלו מעין סברות רפורמיות, במילים מכובסות?!
חייבים פעם אחת ולתמיד להסיר את הלוט מדעות חמורות אלו, ולקרוא להן בשמן. אם לא, מי יודע מה יהיה השלב הבא? שמא בקרוב נראה גם מאמרים בעד ביטול מנהג איסור קטניות בפסח או אולי אפילו ביטול צום יום כיפור, בטענות ש"זה לא מתאים לדור של גאולה", "כך סדרן של מהפכות. אנחנו נתחיל לאכול ביום כיפור ואחרינו יבואו גם הרבנים".
אין מונופול על הכיסופים למקדש
אינני מזלזל ברצון האמיתי והחשוב של "פעילי הר הבית" לראות כבר את בית המקדש בבניינו. אך אי אפשר שלא להתקומם על הניסיון שלהם לקחת מונופול על הכיסופים למקדש, תוך כדי האשמת כל הרבנים שאסרו ושאוסרים את העלייה בכך שהם פחות מצפים לבניין המקדש.
גדולי ישראל כספו והשתוקקו לחזות בבית המקדש על מכונו לא פחות מאנשים אלו, אך הם אמרו – לא זו הדרך! הם קבעו שחילול קדושת מקום-בית-חיינו רק מרחיק אותנו ממנו!
"מורא רבך" ו"מורא מקדש"
"נמשלו ישראל לעוף – מה עוף אינו פורח בלי כנפיים, כך ישראל אינם יכולים לעשות דבר חוץ מזקניהם" (מד"ר שמיני).
ברוך ה', שלא הפקיר אותנו ח"ו – יש גדולי תורה בישראל! לא נולדנו על הירח, ואיננו צריכים להתחיל את התורה מחדש. הבה נמשיך את הציונות של רבותינו זצ"ל. מהגר"א, דרך גדולי עולם תלמידי ר' עקיבא איגר והחת"ס, עד הראי"ה קוק ובנו הרצי"ה, הגר"א שפירא, הגר"ש ישראלי והגר"מ אליהו ועוד רבים.
הם אמרו והם אמרו. הם אלו, שמכח תורתם הורו לנו ליישב ככל האפשר, את ארצנו הקדושה, והם הם שהזהירונו מלהיכנס לכל שטח הר הבית, עד שנזכה לנבואה ולביאת המשיח. ("אסור לכל אדם להיכנס לשטח הר הבית… והוא מהאיסורים החמורים, הקיים עד ביאת משיח צדקנו" [החלטת מועצת הרה"ר משנת תשמ"ו, בראשות הרב שפירא והרב אליהו זצ"ל]).
נאזין לדבריהם בקשב רב, לא נחפש מסלולים לעקוף אותם. כך, ורק כך, נשמור על קדושת מקום מקדשנו, ונזכה ע"י כך לעלות אליו כולנו, בביאת משיח צדקנו, בב"א.
==
אברהם ליפשיץ הוא חבר ארגון מורא מקדש.
מה דעתך בנושא?
71 תגובות
12 דיונים
מאיר
כיצד מעיז לבלף את דברי מרן הרב קוק? הרי תשובה צ"ו בכלל לא מתייחסת להר הבית אלא למקום המקדש דהיינו כיפת הסלע או שליפשיץ לא יודע לקרוא תשובה הלכתית או...
כיצד מעיז לבלף את דברי מרן הרב קוק? הרי תשובה צ"ו בכלל לא מתייחסת להר הבית אלא למקום המקדש דהיינו כיפת הסלע או שליפשיץ לא יודע לקרוא תשובה הלכתית או שהוא משקר ביודעין.
המשך 12:59 20.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
א. הם היו טהורים מטומאת מת, טומאה שכיום כולנו בחזקתה, או טהורים מקרי וכדו'. ב. גם אם לא, הם ידעו את הגבולות, מסתמא, שאחרי 50-60 שנות החורבן ידעו את הגבולות, במיוחד...
א. הם היו טהורים מטומאת מת, טומאה שכיום כולנו בחזקתה, או טהורים מקרי וכדו'. ב. גם אם לא, הם ידעו את הגבולות, מסתמא, שאחרי 50-60 שנות החורבן ידעו את הגבולות, במיוחד שלא נחרש הבית, ולכן גם לא הייתה בעיה להם לדעת היכן לעלות. ג. גם אם אז עלו, מה זה קשור לימינו?! גם עלו לרגל, אז מה? הראי"ה לא הכיר את הגמרא הזו? הוא למד אותה ויודע את הש"ס יותר טוב ממך!! ד. בסיכום, ענווה!
המשך 22:25 14.04.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
שיש מחלוקת אין סיבה להשמיץ את הצד השני. שני הצדדים רוצים את כבוד הקבה. על לך להכניס ראשך בין 2 הרים.
09:49 23.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
אתה לא בענינים
14:42 25.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד
צריך להזכיר שה"רב" שקידש מלחמה על העולים להר הבית החטיא את הרבים באיסורי כרת כשהתיר נידות לבעליהן וזה לפי עדות גדולי הדור הגרז"נ גולדברג והרב אליהו זצ"ל מלבד זאת יש...
צריך להזכיר שה"רב" שקידש מלחמה על העולים להר הבית החטיא את הרבים באיסורי כרת כשהתיר נידות לבעליהן וזה לפי עדות גדולי הדור הגרז"נ גולדברג והרב אליהו זצ"ל מלבד זאת יש מגדולי הדור כמו הגר"ינ רוזנטל אב"ד חיפה שהתיר. אכן אינכם מכירים את גדולי הדור אתם לומדים אצל כל מיני "גדולים" של מחשבה תנ"ך ומוסר שאינם פוסקי הלכה בוודאי לא כמו הרב דב ליאור או הרב רבינוביץ' שגדלותם כפוסקים מוכרת על ידי כל גדולי ישראל
המשך 23:56 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
מתפלל עליך...
20:10 26.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קודם כל כבוד תורה
אני שמח לשמוע שלדעתך הרב ליאור ואלפי תלמידיו הם לא פחות מרפורמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, לט וכל דבריהם כגחלי אש רפואה...
אני שמח לשמוע שלדעתך הרב ליאור ואלפי תלמידיו הם לא פחות מרפורמים והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, לט וכל דבריהם כגחלי אש רפואה שלימה...
המשך 19:06 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
הלכה כבתראי אין היום אף גדל בתורה ציוני דתי שפרסם תשובה לאסור. רבני החרדים כופרים ברוב מצוות התורה כמו עליה לארץ צבא ומקדש כך שהם לא רלוונטים לדיון. גדולי הדור שלנו מורים לעלות...
הלכה כבתראי אין היום אף גדל בתורה ציוני דתי שפרסם תשובה לאסור. רבני החרדים כופרים ברוב מצוות התורה כמו עליה לארץ צבא ומקדש כך שהם לא רלוונטים לדיון. גדולי הדור שלנו מורים לעלות וממילא כל הפלפולים שלך נופלים לבור. הרב ליאור והרב רבינוביץ הרב דרוקמן והרב דרורי הם כתפיים מספיק רחבות אם הם פוסקים בדיני נידה הם גם יכולים לפסוק בעניין עליה להר הבית. מה כל אלה לא מבינים את דברם שכתבת? וכמובן רבני הדור הקודם הרב גורן הרב שאר ישוב הרב חיים דוד הלוי הרב קאפח. אהה שכחתי שבגדולומטר של הר המור יש יכולת מדידה טובה יותר של גדולים
המשך 12:39 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאור
"להר המור אין פוסקים" שמעת על הרב מרדכי שטרנברג? הרב עמיאל שטרנברג? הרב אריאל אדרי? (לך תשאל את הראשון לציון מה הוא חושב עליו. ספויילר - מעריץ אותו) הרב דוד ג'יאמי? הרב חנן אדלשטיין? ואולי שכחנו איזה אחד - הרב טאו. אה, לא, הוא אמוני כזה, זה לא נחשב. גם הרצי"ה היה כזה. "אמוני כזה. לא פוסק". ומעבר לישיבת הר המור. רבני העיר מעלה אדומים לא נחשבים? והרב מייטליס - רב העיר נהריה? הרב קוסטינר? הרב אבינר? הרב נבנצל? הגרז"ן? (או שגם הם חרדים מדי בשבילך) הרב יעקב שפירא? הרב אלגאזי? הרב עמאר? (סליחה, התפלק לי עוד "חרדי".) הרב שטרן? הרב מיכה הלוי? אני יכול לשבת שעות ולכתוב. קצת ישרות, באמת.
23:40 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הקשט שנים עשר וקילופה
י
12:00 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
גמרא מפורשת. רב יהודה אומר: כל העולה לארץ ישראל בזמן הזה - עובר בעשה. כנגד עלייה המונית יש את שלושת השבועות. גם הן מהגמרא. יש טענה שהאיסור לעלות להר הביץ הוא בן...
גמרא מפורשת. רב יהודה אומר: כל העולה לארץ ישראל בזמן הזה - עובר בעשה. כנגד עלייה המונית יש את שלושת השבועות. גם הן מהגמרא. יש טענה שהאיסור לעלות להר הביץ הוא בן 200-300 שנה לכל היותר. לפני כן ישעדויות על כך שיהודים עלו והתפללו בהר הבית ולא בכותל. הטעם של באוסרים הוא בגלל ספק כרת, שקיים בכ-10% משטח הר הבית (גם כאן משניות מפורשות). אחרי מלחמת ששת הימים יש והיו רבנים המתירים גדולים לא פחות מהאוסרים. כשאין סנהדרין אין משמעות לרוב או מיעוט. גם במצוות ישוב הארץ היו רוב גדולי התורה היו בדיעה שרבותינו לא עסקו בכך, אז גם אל אלנו לעסוק בכך וחדש אסור מהתורה. התשובה להם הייתה שזה לא חידוש, אלא חזרה לנשכחות. ומקורות שנגד אינן להלכה. אותו דבר בנוגע להר הבית. אני בטוח שגם חסידי סטמאר נכספים למקדש לא פחות מהעולים להר הבית. שאלה איך אנחנו רואים את הגאולה. יבוא משיח ויביא את הגאולה או תבוא גאולה ותביא את המשיח. בניין בית המקדש לעולם םא נעשה על ידי רבנים. תמיד על ידי מלכות: שלמה, כורש, הורדוס... דמוקרטיה היא לא מצב בו אין מלך. דמוקרטיה היא משטר שבוא הציבור עצמו הוא המלך. יכול להיות שבכוחו גם לבנות את בית המקדש.
המשך 10:24 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י
אין מה לדבר עם כופרים. תנגן אותנו, תסתמו את האף לידינו, אל תעלו אותנו לתורה ואל תסכימו שנהיה שליחי ציבור. אנחנו פושעים.
10:17 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן
רדוד.
09:28 22.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר