[דברי הספד – רשם: הרב מרדכי ציון]

עלה למרומים האדמו"ר מויזניץ-מונסי, הגאון רבי מרדכי הגר זצ"ל, המכונה ר' מוטלה. הוא היה זקן האדמו"רים, ונפטר בגיל 96.

יש אומרים שלאחר השואה האיומה בה נכחדו ארזי הלבנון ואדירי התורה של אותו דור, והושמדו הישיבות באירופה, הרי שהחלה תקופה חדשה של גדולי ישראל (מקראי קודש – הלכות ארבעת המינים עמ' שיז). ויש לשאול את אותה שאלה על קהילות שלמות שנכחדו בשואה, האם אותה תקופה נגמרה ועכשיו יש דור חדש לגמרי? אלא בחסדי ד' על עמנו, יש קהילות רבות שקמו לתחיה אחרי השואה הנוראה, גם ישיבות ליטאיות גם חסידיות, בזכות רבנים ואדמו"רים ששרדו את השואה, הסתכלו קדימה, לבנות מחדש.

האדמו"ר מויזניץ מונסי נולד בגרויסוורדיין שברומניה, לאביו, לימים האדמו"ר מויזניץ. מילדותו הוא היה דבוק בסבו האדמו"ר 'אהבת ישראל' מויזניץ. בגיל צעיר עזב את בית אביו והלך ללמוד אצל הרבי יואל מסטמאר. הוא מחשיב כרבותיו את הרבי מסטמאר וכן את האדמו"ר 'קרן לדוד' מפאפא, הג"ר יוסף גרינוולד.

הוא התחתן עם בתו של האדמו"ר רבי יעקב יוסף מסקווירא. לאחר שנפטרה בלי ילדים נשא את אחותה הצעירה ונולדו להם בע"ה ארבעה עשר ילדים.

עודד את החסידים להעסיק רק יהודים

לאחר השואה הגיע לארצות הברית יחד עם חמיו, והחל לשמש כרב של חסידי ויזניץ שם, תחילה בבורו פארק ולאחר מכן בויליאמסבורג. הוא לאט לאט בנה קהילה של חסידים, מהם ניצולי השואה. לאחר פרק זמן הודיע שאינו רוצה לגור בעיר הצפופה ועבר למונסי בניו יורק העליון, שיש שם פרברים ועיריות.

כשאביו, האדמו"ר 'אמרי חיים' מויזניץ, נפטר, בשנת תשל"ב, הוכתרו לאדמו"רות שני בניו: רבי משה יהושע כאדמו"ר מויזניץ בישראל ורבי מרדכי כאדמו"ר מויזניץ בארצות הברית. בארצות הברית הוא מכונה "האדמו"ר מויז'ניץ" ואילו בישראל הוא מכונה "האדמו"ר מויז'ניץ-מונסי" או "האדמו"ר ממונסי".

הוא הקדיש כל חייו ללמוד תורה. הוא למד תורה שמונה עשרה שעות ביום, ודרש מחסידיו ללמוד לפחות שעתיים ביום. הוא עודד את חסידיו להעסיק יהודים ולהעדיפם על פני גוים שנאמר "קנה מיד עמיתך", ובאולמות השמחה שבבעלות מוסדותיו במונסי עובדים רק יהודים חרדים. הוא אסר על חסידיו לטלטל בברוקלין, למרות ההכשר שהעניקו לעירוב המקומי חלק מרבני העיר. הוא גם התנגד לאכילת גלידה בסוף הסעודה, בשל ספקות הלכתיים בהלכות ברכות הנהנין.

גשר בין הקהילה שהיתה באירופה בין הקהילה באמריקה

היתה לו השקפת עולם דומה לעדה החרדית ולחסידות סטמאר, אבל מפני כבוד אביו הוא שהיה במועצת גדולי התורה שלה לא יצא נגד אגודת ישראל. ובנוגע להשתתפות בבחירות לכנסת הוא לא הביע דעה. זה כעין הרב מבריסק, הגרי"ז סולוביצ'יק, שדיבר קשות נגד רבני המזרחי מלבד הרב מאיר בר אילן מפני שהיה קרוב משפחה (עי' מועדי הראי"ה עמ' שו).

אנחנו מדברים רבות על תחית האומה בארצה וגאולת עמנו, שזו הנס הגדול של דורנו ושאיפתנו שכל עם ישראל יחזרו לארץ, כמו שלמדנו מרבותינו. אבל באותו זמן יש גם נס של תחית קהילות שנכחדו בשואה, כולל הרבה חסידויות, שקמות לתחיה במקומות שונים בעולם, במיוחד בארצות הברית. האדמו"ר מויזניץ-מונסי הצליח לבנות קהילת ויזניץ מחדש באמריקה. הוא גם נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר לטובת היהודים יחד עם רבי שלמה מבאבוב והאדמו"ר ברך משה מסטמאר. היום יש אלפי משפחות בחסידות ויזניץ-מונסי, בכל העולם. בניו וחתניו משמשים ככלי קודש בחצרות חסידות בכל העולם. הוא היה גשר בין הקהילה שהיתה באירופה בין הקהילה באמריקה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים עם כל הצדיקים הגדולים.