אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

יום הכיפורים: מה הסיפור עם השעיר לעזאזל

אחת העבודות המרכזיות של יום הכיפורים בבית המקדש הייתה בשני השעירים. רק הגורל יקבע את איזה שעיר ישחטו בית המקדש ואת איזה ישלחו למוות בדחיפה מצוק. איך ייתכן מכל הימים בשנה דווקא ביום הכיפורים אנו עושים מעשה שכזה שהוא על גבול העבודה הזרה?

יום הכיפורים: מה הסיפור עם השעיר לעזאזל
  שילוח השעיר לעזאזל, ציור של ויליאם ג'יימס ווב

אחת העבודות המרכזיות של יום הכיפורים היא הגרלת והקרבת שני השעירים. הכהן הגדול מקבל שני שעירים, שעל פי התורה שבעל פה, חייבים להיות זהים בגודל, במראה ובמחיר, כלומר כאלו שלא ניתן להבדיל ביניהם.

כדי לברור מה לעשות עם כל אחד מהם מבצעים גורל: הכהן הגדול מכניס את ידיו לתוך קלפי (זה מקור המונח) שבה שני פתקים על אחד כתוב לה' ועל אחד כתוב לעזאזל.

אחרי ההגרלה הוא מסמן את השעיר שיצא עליו הגורל לה' בכך שהוא קושר עליו בד אדום בצווארו במקום השחיטה, ואת השעיר שילך לעזאזל הוא מסמן בקשירת הבד בין קרניו.

לאחר מכן על השעיר לה' הוא מתודה על חטאותיו ועל חטאות אחיו הכהנים ושוחטו. ועל השעיר שעלה עליו הגורל לעזאזל הוא מתודה את כל חטאות עם ישראל.

אחרי הוידוי הוא מוסר את השעיר ביד שליח שיקח אותו לארץ גזרה, לצוק במדבר וידחוף אותו מהצוק, כך שכבר אחרי חצי מהנפילה נעשה בשרו אברים אברים. במות השעיר הנושא עליו את עוונות בני ישראל במדבר, מתכפרים עוונות בני ישראל.

אומות העולם משיבים עליהם

כבר בתלמוד (יומא סז,ב), חז"ל מביאים קושי בהבנת עבודה זו של יום הכיפורים: "ואת חקתי תשמרו דברים שהשטן ואומות העולם משיבים עליהן ואלו הן אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח".

הקושי בעבודה זו של יום הכיפורים היא שיש כאן כביכול שותפות לקב"ה. יש כאן קרבן אחד לה' ולעומתו קרבן אחד לעזאזל, אותו זיהו חז"ל כשטן (או כפי שהוא מכונה בספרות הקבלה סמא"ל) והכוונה היא לכחות הרע שבעולם.

כיצד אנו מקריבים או עובדים חס ושלום את השטן? וכי שתי רשויות יש? ומה עם אמונת הייחוד? ועוד קושי הוא מכל הימים בשנה דווקא ביום הכיפורים אנו עושים מעשה שכזה שהוא על גבול העבודה הזרה?

מעיון בדברי רבותינו, נראה כי כולם מכוונים לעניין אחד, הקשר בין השעיר לבין עשו. עשו שמכונה בתורה "איש שעיר" והכוחות הרוחניים שלו המכונים בפי חז"ל "שרו של עשו" הם הכתובת של השעיר לעזאזל. חז"ל דורשים את הפסוק "וְנָשָׂא הַשָּׂעִיר עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹתָם אֶל אֶרֶץ גְּזֵרָה", שהשעיר הוא עשו ועונותם = עוונות תם, עוונותיו של יעקב המכונה איש תם.

השטן – שרו של עשו – סמא"ל נחשב בתורת הסוד כאחראי על כל הדברים השלילים במציאות. כל הרוע, כל הנזק, כל החורבן קשור אליו ומתחבר אליו. לכן מקומו נמצא גם במדבר, במקום שאין חיים.

המדרש מתאר איך על אף שכל השנה השטן מקטרג על ישראל כלומר מבליט את הפגמים והצדדים השליליים שבהם, כאשר הוא מקבל את מנחתו  – השעיר – ביום הכיפורים, הוא שותק ואפילו מלמד זכות. ייתכן ועניין זה רמוז בדברי חז"ל שביום הכיפורים אין רשות לשטן לקטרג (יומא כ,א).

לא להשאיר לו זכר

הרב משה אלשיך (מחכמי צפת בתקופת האר"י), מבאר שבשעה שאדם חוטא, הוא יוצר בעולם כח שלילי שנדבק בו. וכאשר הוא מקיים מצוה הוא מוסיף לעולם כח חיובי. כאשר אדם חוטא ומביא קרבן, הוא מתוודה עליו ובכך הוא מעביר את הכח השלילי שבו אל הבהמה. יחד עם הכח השלילי הוא גם מקיים מצוות: וידוי, סמיכה, חזרה בתשובה וכו'. כך שעל הקרבן יש כח אחד שלילי וכמה וכמה כוחות חיוביים. על כן כאשר רובו טוב הוא יכול להקריב את הקרבן ולקיים בו עוד מצוות.

מהקרבן שישרף אחר כך על המזבח ישאר איזה זכר בדמות האפר שיימצא על המזבח. אבל השעיר של יום הכיפורים, שעליו מתוודים את כל עוונות רבבות אלפי עם ישראל, מכיל כוחות שליליים רבים מדי ועל כן יש להשליכו למקום אליו אין גישה, לארץ גזירה, למקום מבודד בו לא ישאר ממנו זכר. את הריכוז של כוחות הטומאה, אנו מחזירים כביכול לשטן, קח אותם אליך חזרה ושלא ישאר מהם כלום.

יוצא אם כן שעל פי הסבר זה, לא מדובר בשוחד לשטן, אלא בהוצאת כוחות הטומאה והרוע שנוצרו על ידי העבירות מעם ישראל והעברתם למקום בו לא יזיקו. בקו הזה נוקט גם המהר"ל בדרשתו לשבת שובה, הוא מסביר כי החטאים הם חיצוניים לישראל, הם לא נובעים מהפנימיות של עם ישראל, אלא מגורם חיצוני – היצר הרע, השטן.

השעיר שאנו מקריבים לה', מכפר על 'טומאת מקדש וקדשיו' כלומר על אנשים שנכנסו בטומאה אל הקודש, חטאים כאלו, שנובעים מתוספת הקדושה של עם ישראל, הם כן שייכים לעם ישראל ולכן הוא הזה ראוי להקרבה, ואת דמו אפילו מזים בתוך קודש הקדשים ועל המזבח.

לעומתו את השעיר שעליו מתוודים את חטאות כל עם ישראל, אנו אפילו לא מקריבים כקרבן. אנו מראים כי החטאים האלו אינם שייכים אלינו ועל כן לא יכנסו לבית ה'. אנו משלחים את השעיר עם כל החטאים הרחק מן היישוב, למקום בו אין חיים ומשליכים אותו אל מותו, להראות כי אין בינינו לבינו שום קשר ושייכות.

שילוח השעיר לעזאזל על פי ביאורים אלו, איננו עבודה זרה ואפילו לא קרוב לה, אלא הוא ביטוי של עם ישראל לכך שאת כוחות הרע בעולם אנו מסלקים מאיתנו ושולחים מחוץ ליישוב.

אנו מראים כי החטאים שעשינו במהלך השנה, לא נבעו מפנימיותנו אלא בשל גורמים חיצוניים. אנו נפטרים ומסלקים את החטאים מאיתנו ולא משאירים מהם אפילו זכר.

גם ביום כיפור זה, למרות שאין לנו בית מקדש ואין שעירים, אנו צריכים להתכוון בתפילתנו לעזיבת החטאים וסילוקם למקום בו לא יזכרו ולא יפקדו עוד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
השעיר לעזאזל/ שטן מסמל כוחות שא"א להתמודד איתם וחייבים
יוני | 27-09-2012 13:22
להכנע להם. השעיר למדבר הרחוק והשומם (לעזאזל) מלמדנו שגם כשאתה נכנע, אל תכניס זאת לעבודת ה' למקדש. אם ניישם זאת להיום - גם כשנכנעים לברוטליות של השלטון, אל תעשה מזה מצוה להכנע. אל תדקלם "ממלכתיות" ולא "אהבה מנצחת".
2
אפילו אני לא מצליח "להכנס לראש" של הקב"ה בכל דבר.
עמוס | 27-09-2012 13:41
למה אתה חושב שאתה יכול?
3
ישר כח
| 13-09-2013 12:02
4
המבקש - אור אחר
משה אהרון | 13-09-2013 13:03
יעיין ברשימה בפורום סרוגים
5
Moishela on Erev Yom Kippur
| 13-09-2013 14:26
BS"D Discussio with Moishe'la (with his family) A Hadicapped child Tishrei 9 '5774 (Sept 13 '13) " תשע"ד Kapparos of" Tatti: Moishe'la you were so happy whe you left to go to Kapparos this morig, ad you were so happy whe you came back, but the you laid dow ad started to cry. Why Moishela: I saw the live chicke ad saw the chicke after it was Shechted. I saw it layig i a pool of blood ad I felt that this is a warig of all the violece that will be i the world this year. תשע"ד will brig the worst of the Rishus (evil) to the surface. I kow that it is all for the good but still it is very frighteig It is just like the chicke after the Shechita. You see its lifeless body ad its blood staiig the groud. Oe's heart goes out to the poor dead aimal ad you feel depressed. But that chicke was killed accordig to the laws of kashrus that were brought dow ad give to Am Yisrael at Har Siai i our Holy Torah. It the becomes a ourishig meal for a Tzaddik who makes a Brocha o it to thak Hashem before ad after he eats the chicke Really that chicke that looked so gruesome just a short time before, that was killed i a seemigly harsh way, comes back to life with a Brocha ad havig the Zechus of beig the food that sustais a Tzaddik or eve a simple Jew. Such a chicke ever really dies; it just takes o a ew form. It chages its worldly disguise to a spiritual form Now that I said all that, I ca also say that whe I was lookig at the dead chicke I felt that תשע"ד will be a very difficult year I plead with Am Yisroel please do Teshuva NOW! Throw away all your stupid toys, throw away your silly pass times. Live oly to do your Creator's will. Love your fellow Jew, ad do't wish him harm All Yidde Frum, or ot, that cause harm to their fellow Jews, that have jealousy ad hatred i their hearts for their ow kid, those Jews who participate i actually beig Malshiim (iformers to the authorities) or just physically gettig pleasure from seeig fellow Jews hurt or dishoored, those Jews whoever they are, whether they are importat people of the commuity or lesser people, they are ot Jews. They are Erev Rav So I beg all true Jews, Jews that ca have love i their hearts for their fellow Jews, do Teshuva NOW! Discard all excess Gashmius, build a true Jewish home where the husbad is a Oved Hashem ad a Ohev Yisroel ad a Baal Chessed ad oe that lears Torah, where the wife is a true Tziusdik Eshes Chayil ad the childre are Temimusdik, sweet, Erlich, well behaved, ad truly believig i Hashem. That is a true Jewish home, a true Bais Hamikdosh Mi'at Come back Am Yisroel Whe I looked at the dead-lifeless chicke I became very sad. But the I realized that the chicke gave its physical life i order to sustai the Tzaddik. The chicke still exsits but i a much higher form .Ad we huma beigs too will live o Be'ezeras Hashem. We wo't eed to be Shechted if we are ready to sacrifice our whole selves to the will of HaKodosh Boruch Hu. This livig Al Kidush Hashem, this chagig of our physical form to a more spiritual oe, will prove that our Neshomos are the Neshomos of the Jews that stood at Har Siai. Ad those so-called Jews that do ot do Teshuva i such a way, will be Shechted like the chickes, but ot i Kedushah, ad they will just disappear. Their carcasses will be throw to the dogs ad will be food for the Sitra Achra Excuse my graphic descriptios, but too few people are wakig up. Maybe this will help some people do somethig right ow to come back to the truth so their sufferig will be much less i this comig year will, Bezeras Hashem, brig the whole world through a most תשע"ד difficult time but will clearly reveal the road that will brig Be'ezras Hashem all Am YIsrael to the Geula Shelaimah
6
כאז כן עתה בקלפי קובעים מי ילך לעזזל לפני שנה החרדים !!
החרדים השעיר המשתלח | 14-09-2013 21:06
7
6 מתאים לדרעי טכס השעיר המשתלח לעזאזל בחצי ההר מתפרק .
משה לאון שעיר שלדרעי | 15-09-2013 11:55
8
שעיר לעזאזל מסמל את התרסקות שבאה בעקבות החטא
בוגר ישיבת דרך השם | 15-09-2013 16:33
והמשילו. שבבית המקדש יכול היה אדם טיפש לחשוב מסכן השעיר שעולה קרבן הוא נשאר כאן, אבל השעיר השני איזה כיף לו הוא הולך לטייל ''בחוץ'' וב''עולם הגדול'' אך אנו יודעים כי סופו של אותו טיול סופה של אותה יציאה מחוץ לבית המקדש סופה ריסוק איברים וזהו גם סופו של חוטא שחושב שיהיה לו ''טוב וכיף'' אך בסוף הוא מוצא עצמו לבד מלא עצב ומרירות והחטא מוביל אותו לריסוק האני האמיתי שלו האני הטהור והטוב שבו. גמר טוב לכל בית ישראל
9
הד' ציוה על השעיר המשתלח.איפה כאן הע"ז?
יפהיבנאל | 15-09-2013 23:37
10
משה’לה בשיחה עם משפחתו
| 03-10-2014 12:35
משה’לה בשיחה עם משפחתו, ג’ כסלו תשע”ד מתורגם מאנגלית. “מי לחיים ומי למוות” אני באמת מאד מוטרד עם מה שקורה בארץ ישראל. אני יכול לראות ברור איך הממשלה החילונית מנסה להרוס את האידישקייט. אני יכול לראות ברור איך הם רוצים להפוך את הארץ הזאת לחלום המקורי של היהודים הציונים הלא-דתיים, החזון להפוך את ישראל לארץ כמו כל הארצות בעולם, לעשות את ישראל, את מדינת-ישראל לחברה מושלמת ב’סדר-העולם-החדש’, לעשות את מדינת ישראל לא-יהודית זה קורה – והיהודים ישנים. להרבה מהיהודים זה לא אכפת. אבל החרדים? איפה החרדים?! למה אתם נותנים לזה לקרות?! למה אתם כל כך בשקט?! אני אגיד לכם למה. בגלל שאתם מדי עסוקים בלהלחם אחד עם השני. אז מה זה מעניין אם ציון דוד-המלך ע”ה נמסר לכנסיה הקתולית?! מה אכפת לכם?! מה שחשוב זה שתוכלו לקבל כסף עבור בתי-הספר, אפילו אם התמורה היא חינוך יהודי אמיתי. יותר חשוב להלחם אחד-נגד-השני על מי הולך להיות הנציג בעיריה או בכנסת! טוב, יהודים יקרים שלי. אנחנו בצרה גדולה. אנחנו בצרה מאד גדולה – כי אתם מוכרים את הנשמות שלכם, וה’ לא ישכח את זה. ובכל אופן, אני בטוח שהרבה מאלו שמוכרים את הנשמות שלהם לשטן – שזה הכנסיה, או מוכרים את נשמותיהם לכסף – שזה ‘עגל הזהב’, או פשוט מוכרים את נשמתם עבור כבוד – אתם כולכם עומדים לשלם מחיר כבד. מפני שאתם בודאי שייכים למצרִיִים האלו שיצאו עִם עַם ישראל ממצרים. אתם בודאי שייכים לערב-רב שגרמו לעם ישראל כל כך הרבה צרות לאורך כל הדורות. ד’ אוהב את עם-ישראל. ד’ אוהב אותנו, אבל אנחנו היהודים לא יודעים בדיוק מי הוא יהודי אמיתי ומי הוא “ערב-רב”. דבר אחד בטוח: הערב-רב אין לו שום לב ליהודים אחרים. לא איכפת לו על כאב של יהודים אחרים. מה שקרה בבחירות האלו, ומה שקרה בתסבוכת עם הבנייה על הקברים בבית-שמש, ומה שקרה עם תוכנית-הליבה ששולבה לתוך בתי הספר החרדים, ומה שקורה עם החוקים נגד הנישואין לפני גיל 18, בעוד שהפלות לנערות צעירות נחשבות דבר יפה, אין בעיה. זה בהחלט מוסרי… על זה אין שום עונש. אפילו שאנחנו רואים יותר ברור מי הוא חלק של איזו קבוצה – בכל זאת, כאן נעשה בירור ענקי-ענקי: מי לחיים ומי למוות… אני רק רוצה לומר לכם, יהודים אמיתיים, להשגיח על כל דבר שקורה, ולשמור על עצמכם. תשמרו טוב טוב על עצמכם. היכנסו עמוק אל תוך החורים שלכם, אל תוך הבתים שלכם, ואל תאפשרו לעולם החיצוני להפריע לכם. תשמרו שבת בדיוק לפי ההלכה, טהרת המשפחה, כל הדינים שבתורה, ואל תכנעו. תחזיקו חזק בקדוש ברוך הוא, לא משנה מה שקורה בעולם! לא משנה כמה נורא שזה נהיה, ולא משנה כמה רע שאלו המכונים ‘יהודים’ כביכול, יהודים-ציונים, יהודים חילונים, הופכים להיות נגדינו. אדרבה, עם כל מהלומה שהם מנסים להכות בנו, אנחנו צריכים להתקרב אל האמת יותר ויותר, קרובים אל השם יותר ויותר. אני יודע כמה שהדברים מבלבלים, אבל תנסו לא להתבלבל. הסתכלו טוב-טוב מי עושה מה. אתם לא צריכים לדבר שום לשון-הרע. רק תשמרו את זה בלב שלכם. רק תסתכלו ותראו מי עושה מה, ותדעו היכן טמונה האמת, ותישארו עִם הקדוש ברוך הוא. אל תקשיבו לשטויות של החילונים. אל תקשיבו לשטויות של הערב-רב החרדים. אל תקשיבו לשטויות של הרבה מהדתי-לאומי. תקשיבו רק לאמת. תקשיבו רק לתורת-השם, ותשובו אל השם. החילונים מבלבלים את החרדים. הם קונים אותם בכסף. הזמנים קשים. זה קשה לשים אוכל על השולחן עבור הילדים שלנו. זה לא קל לשלם את החשבונות שלנו. אבל דבר אחד אני יכול לומר לכם: אם תישארו קרובים אל ד’, אתם תראו כל הזמן ניסים, ולא תצטרכו אותם, את הגויים, את היהודים החילונים, לספק לכם מחיה. הקדוש ברוך הוא בעצמו יפרנס אתכם, וימחוק אותם מעל פני האדמה. ליהודי חוץ לארץ: אל תשתמשו במה שאני אומר כתירוץ להגיד: “טוב, אז אם זה כל כך נורא בארץ ישראל, אז אני כבר יכול גם להישאר בצרפת, באנגליה, באמריקה, בכל מקום”. זו ממש איננה טענה. מפני ששני-שליש של העולם עומד להיהרס, וזה לא כולל את ארץ-ישראל. ואילו היהודים שהם יהודים אמיתיים – הם יינצלו. ואני יודע שאתם תאמרו: “אז אני לא צריך לעזוב. הרבי מסאטמר אמר לא לעזוב את אמריקה לפני שמשיח בא”. אבל בכל אופן, אם הסאטמר רבי זצ”ל היה חי כיום, אני בטוח שהוא היה חש אחרת. בכל אופן, אפילו אם אתם מחליטים להישאר באמריקה בגלל שהסאטמר רבי זצ”ל אמר, אם אתם עושים זאת באמת לשם-שמים, ד’ יציל אתכם. אבל אם אתם רק משתמשים בזה כתירוץ בגלל שאתם כל-כך אוהבים את ‘עגל הזהב’ – אז זה לא יציל אתכם. ואני רק אומר לכם שאם אתם במקום סכנה, ואתם מבינים את זה, ואתם מרימים את עצמכם והולכים לארץ ישראל, יש לכם זכויות בשמים, וזה יכול לעזור לכם לשרוד בדרך הרבה יותר קלה. בכל אופן, אם אתם נשארים בארצותיכם רק כדי להמשיך במסיבות שלכם – אזי לא יהיו לכם זמנים קלים, אם אתם יהודים אמיתיים. אני רוצה לומר שוב. זו הצורה, זו הדרך שזה עובד: כל היהודים האמיתיים ינצלו, בעזרת ד’ בכל אופן, אלו שהם רחוקים – יסבלו הרבה יותר מאלו שהם קרובים. ‘רחוקים’ זה אומר רחוקים מד’, ‘קרובים’ זה אומר קרובים אל ד’. אתם יכולים להיות בקצה העולם ובכל זאת תילקחו ותובאו אל בית-המקדש, אבל אתם גם יכולים להיות בירושלים, ליד הר-הבית, ולהיות ערב-רב, ואף פעם לא תגיעו. אני רק אומר לכם שזה יהיה יותר קל כאן, ואם יש לכם את היכולת – אני מתחנן אליכם: תקומו ותעזבו.