ביקורת סרטים: 'חי בסרט'• סרט נהדר על סרט גרוע

ביקורת סרטים: 'חי בסרט'• סרט נהדר על סרט גרוע

לא בטוח ששותפיו של טומי ויזו ליצירת הסרט 'החדר' צחקו כל כך הרבה כשיצרו אותו כפי שצחקו הצופים ב'חי בסרט'. אך הם בטח לא שיערו שהסרט המוזר שהם עושים יהפוך לקאלט ושיום אחד, והנה היום הזה בא, אפילו יעשו עליו סרט

'חי בסרט'• סרט נהדר על סרט גרוע
  (צילום: באדיבות Tulip Entertainment)

ביקורת סרטים: 'חי בסרט'

שני דברים משכו אותי לצפות בסרט הזה. הראשון, העובדה שמדובר בסרט קומדיה. רצף הסרטים הכבדים כואבים או אלימים ועמוסי היריות שראיתי לאחרונה חידדו לי את הצורך לצחוק. כי מה יותר משחרר מקצת צחוק בחיים.

הדבר השני, זו העבודה שהסרט הזה הוא ארס-פואטי ואני משוגע על ארס-פואטיקה. ארס-פואטיקה: סרטים, או יצירות אמנות בכלל, שעוסקות בהליך היצירה עצמו באופנים שונים. כמו שיר שמתעסק בכתיבת שירים, סיפור שמתעסק בכתיבת סיפור, ציור שמתעסק וכולי, מאמין שהבנתם. אז גם כאן זהו סרט שמתעסק ביצירת סרט וממילא, בא לומר משהו על עולם יצירת הסרטים והאמנות בכלל. את שני הדברים מצאתי  ב'חי בסרט' בתוספת קטנה שהפתיעה גם אותי, הכאב.

חי בסרט

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

הסרט מבוסס (כן, גם הוא, חברים הרשימה לא נגמרה) על סיפור אמיתי. טומי ויזו (אותו מגלם ג'יימס פראנקו בכישרון רב ואף קיבל על כך את גלובוס הזהב) הוא שחקן, עוף מוזר שמנסה להצליח בעולם ההוליוודי אך נדחה שוב ושוב. ביחד עם חברו, גרג (דייב פרנקו) הוא מחליט לכתוב סרט בשבילו ובשביל גרג ולהפיק אותו באופן עצמאי.



הסרט, ששמו 'החדר' הוקרן בארה"ב ב2003 וזכה לתואר 'הסרט הגרוע ביותר של כל הזמנים'. טומי שילם מכיסו כדי שהסרט יוקרן שבועיים ויוכל להיות מועמד לאוסקר.

אף חברת הפצה לא רצתה להקרין את הסרט והוא כמובן לא היה מועמד לאף קטגוריה. למרות זאת, באופן מפתיע, הסרט הפך לקאלט רציני עם מעריצים רבים ברחבי העולם והוקרן במשך השנים, ועדיין, בהקרנות שונות שוב ושוב.

הליך הצילום וההפקה של 'החדר' כפי שרואים בסרט וככל הנראה כפי שהיה במציאות, הוא לא פחות מהזוי. ליהוק שחקנים לא על פי כישרון אלא על פי מה שבא לטומי טוב בעין. משחק גרוע, התפרצויות מוזרות של הבמאי, המפיק והשחקן הראשי- הלא הוא טומי בעצמו- תוך כדי הצילומים וסצנות שלמות שנראות כאילו נלקחו מתוך אופרת סבון ישנה.

התחושה היא שנעשה מאמץ מיוחד כדי ש'החדר' ייראה לא אמין, העלילה לא מחוברת והשחקנים לא טובים. כל השותפים ליצירת הסרט מבינים כבר תוך כדי הצילומים שהסרט הזה הולך להיות גרוע, אך לטומי יש די כסף, ולאיש לא ברור מהיכן, כדי לשלם לכולם ולכן הם אתו. וטומי, בניגוד לשאר, משוכנע שהוא יוצר את יצירת חייו ושהוא עושה פה, לדבריו "סרט הוליוודי אמיתי".

לא פחות מהזוי

טומי מניח את כל כספו אך בעיקר את כל לבו על הסרט הזה וכאן הכאב. המבט של טומי על העולם, ועל האמנות בפרט, הוא אחר. בכלל טומי הוא אחר. כמעט מפחיד מרוב שהוא אחר. אך האחרות הזו שלו, בעיניי, נוגעת ללב.

יש בו משהו אותנטי שבאמת לא רואה את מי שמסביבו ורק חותר להגשמת החלום היצירתי שלו. והחתירה שלו הזו, המשונה, המוזרה והלא מותאמת, להגשמת היצירה שלו- נתקלת בקיר המציאות ומכאיבה לטומי.

לחיי המוזרים

אפילו הוא שמצפצף על החברה מסביב ועושה מה שהוא רוצה, נשבר מול תגובת העולם ליצירה שלו שהיא, עבורו, דם לבו שנפרש לעין כל. אולי האומץ עם הכאב האותנטי של טומי, ביחד עם הטירוף הזה, שבא לידי ביטוי בסצנות של 'החדר', הוא שהפך את הסרט הזה לקאלט למרות היותו סרט גרוע.

אני מאמין שתצחקו הרבה בסרט הזה. כמו כן אני מאמין שתמלמלו לעצמכם, לא מעט פעמים: איזה ייצור, איזה ייצור, לא יאומן. אז לכבודם של ה'איזה יצורים' בכל מקום שהם ולכבודה של האמנות בכל מקום שהיא והכי חשוב, כדי לצחוק קצת מהטירוף הזה, לכו לראות את הסרט. באהבה. בחמלה. ובכיף.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לא מבינה איך סרוגים מפרסמים עם סצנות כאלה?????????????????
שירן. רעננה | 16-02-2018 0:39
במקום לתת ציון של 'כמה וכמה קטעים' תחסכו מאיתנו את הטינופת אפילו אם היא בקטנה, אלא אם כן אתם לא מתייחסים ברצינות לשם של האתר שלכם!!!!!!!!!!
2
למה אתם מעלים כאן את הסרט?
רמי | 24-02-2018 22:07
בשם הביקורת אנחנו צריכים לבלוע גם טינופת?