ארה"ב מציגה לפלסטינים תכנית חדשה להסדר השלום - סרוגים

ארה"ב מציגה לפלסטינים תכנית חדשה להסדר השלום

עיתון "אל-חיאת" דיווח כי ארה"ב הגישה לרשות הפלסטינית את פרטי התכנית האמריקנית להסדר השלום, הכוללת את אבו דיס כעיר הבירה של המדינה הפלסטינית. אבו מאזן הציג תכנית אחרת והתעקש על ירושלים- אך נדחה

author-image
ארה"ב מציגה לפלסטינים תכנית חדשה להסדר השלום
  נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

הסדר שלום חדש: העיתון הערבי "אל-חיאת" המתפרסם בלונדון דיווח הבוקר כי ארה"ב הציגה להנהגת הרשות הפלסטינית את פרטי התכנית האמריקנית החדשה להסדר המדיני ולשלום במזרח התיכון.

התכנית, שזכתה על ידי ממשל טראמפ לכינוי "עסקת המאה", מציעה להקים מדינה פלסטינית על כחצי משטחי יהודה ושומרון ועל כל שטח רצועת עזה. ההסדר מציע כי אבו דיס תשמש כבירת המדינה הפלסטינית, בעוד שירושלים תישאר עיר הבירה של ישראל. לפי הדיווחים, דיפלומט מערבי בכיר טען בפני הנהגת הרשות כי "אבו דיס יכול לשמש כירושלים חדשה לפלסטינים. ישראל בנתה את בירתה ירושלים על ידי פיתוח ובנייה מתמשכת- והפלסטינים יכולים לעשות את אותו הדבר עם אבו דיס".

עוד נטען בדיווח כי ישראל תהיה מוכנה לוותר על חלק מהשכונות הערביות בירושלים, ביניהם בית חנינא, שועפאט, וראס חמיס, שיצטרפו לשטחי המדינה הפלסטינית- אך כי העיר העתיקה תישאר במלואה בשטח ישראל. כמו כן דווח כי על פי התכנית החדשה, סוגיית הגבולות המדיניים והסדרת ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון- אשר יישארו ברובם בשליטת ישראל-  ייקבעו במסגרת מו"מ שיתחיל לאחר שתוקם המדינה הפלסטינית שתזכה בהכרה של ישראל, ארה"ב ומדינות העולם, וכן רק לאחר שהפלסטינים יכירו גם במדינת ישראל.

אבו מאזן התעקש על ירושלים- ונדחה

הדיפלומט הבכיר, ששמר על עילום שם בכתבה, הוסיף כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הציג באמצעות צד שלישי תכנית אחרת בתגובה להצעה האמריקנית, לפיה המדינה הפלסטינית תוקם על גבולות 1967 וירושלים המזרחית תשמש כעיר הבירה- אך הממשל האמריקאי החליט לדחות את ההצעה שלו.

"אבו מאזן ביקש שתהיה הסכמה קודם כל על הגבולות, במקביל להסכמה על מדינה פלסטינית בשלבים", אמר הגורם הבכיר. "הוא התעקש על ירושלים- והאמריקאים סירבו. הם אמרו לפלסטינים: או שתיקחו את התכנית כמו שהיא- או שתעזבו אותה כמו שהיא".

האם הלחץ הסעודי יעזור?

היוזמה האמריקאית החדשה מגיעה חודשיים לאחר שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הציג לפלסטינים הסדר מדיני דומה, שגם כלל את אבו דיס כבירת המדינה הפלסטינית והשאיר את ההתיישבות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון- אך גם השאירה את הפלסטינים עם ריבונות מוגבלת על השטח שלהם, בעוד שההצעה הנוכחית של ארה"ב מעניקה להם ריבונות מלאה.

בוושינגטון שיערו כי בן סלמאן הציג את התכנית שלו כדי להפעיל לחץ על הפלסטינים ולגרום לכך שכל הצעה אחרת תיתפס כנדיבה יותר בהשוואה להצעה הנוכחית. כצפוי, ברשות הפלסטינית זעמו על התכנית הסעודית, כאשר דוברו של אבו מאזן טען כי "זהו פייק ניוז שלא קיים. אנחנו עדיין מחכים להצעה רשמית מארה"ב". כעת נראה שארה"ב הגישה את ההצעה הרשמית שלה- ונשאר לראות האם הלחץ מהתכנית הסעודית תשפיע על ההחלטה הנוכחית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו