חשבתם שסופגניות משמינות? פירות יבשים לא פחות

ט"ו בשבט כבר כאן- לאחר שאכלנו לא מעט פירות יבשים שהפכו לאחד הסמלים הבולטים בחגיגה, הגיע הזמן לברר כמה קלוריות זה עולה לנו

סופגניות משמינות? חכו שתקראו על פירות יבשים
  (צילום:שטארסטוק)

בשנים האחרונות הפירות היבשים הפכו למאכל הרשמי של ט"ו בשבט. למרות שיש לא מעט שנוטים לחשוב שבגלל שמדובר בפירות, מדובר במאכל בריא- צר לנו לבשר שבסמל הלא רשמי של חג האילנות מתחבא לא מעט סוכר, צבעי מאכל וחומרים משמרים.

תהליך ייבוש הפירות החל מהצורך לשמר את הפרי ולהאריך את משך חיי המדף שלו, בתקופות בהם לא היו אמצעי קירור. כאשר הפרי מיובש מוסיפים לו כמות סוכר גבוהה, על מנת לשמור על הפרי ולמנוע התפתחות של חיידקים הגורמים לעובש וריקבון. לכן מבחינת הערך הקלורי והערך התזונתי של הפירות היבשים גבוהה יותר פי 5 בהשוואה לפרי הטרי. כך גם ריכוז הסוכר ל-100 גרם, גדול כ- פי 6 יותר בפרי היבש מאשר בפרי הטרי.

פי 6 סוכר מפרי טרי (צילום:שטארסטוק)

הרס ויטמינים

בעת ייבוש הפרי הנעשה בחום חל גם הרס של ויטמין C וויטמינים נוספים הרגישים לחום הנמצאים בפרי הטרי, כך שתכולת הוויטמינים הרגישים לחום כגון ויטמין C נמוכה בפרי היבש. המינרלים שבפרי אינם נהרסים בחום ולכן תכולתם לא משתנה בין הפרי היבש לפרי הטרי.

בנוסף לערך התזונתי שנפגע- לפירות היבשים מוסיפים שלל חומרים משמרים, מלבינים וצבעי מאכל. כגון: חומר משמר מסוג דו-תחמוצת הגופרית (המעניק לפרי היבש צבע זרחני ויפה כמו במשמש כתום זרחני), צבע מאכל טטרזין- E102, צבע מאכל סנסט ילו E110, חומרים כימיים אשר מזיקים לבריאות ועלולים לגרום לתופעות לוואי שונות כגון אלרגיות, קשיי נשימה, הפרעות במערכת העיכול, וקשיים בקשב וריכוז אצל ילדים. אך למרות הכל, לפירות היבשים יש גם יתרונות בריאותיים, הם עשירים באשלגן ודלים בנתרן ומסייעים בכך להורדת לחץ הדם.

(צילום: שטארסטוק)

אז כמה קלוריות יש בכל פרי? 

תמרים: כל 100 גרם מכילים 275 קלוריות. תמר אחד גדול מכיל כ- 65 קלוריות.

משמשים מיובשים: 100 גרם מכילים 240 קלוריות. משמש אחד מכיל 15 קלוריות.

צימוקים: 100 גרם מכילים 300 קלוריות. 50 צימוקים מכילים 80 קלוריות.

תאנים מיובשות: 100 גרם מכילים 250 קלוריות. תאנה קטנה מכילה 20 קלוריות.

חרובים: כמה קלוריות -100 גרם מכילים 222 קלוריות. חרוב אחד מכיל כ-45 קלוריות

פפאיה מיובשת: 100 גרם מכילים 260 קלוריות. חתיכה אחת מכילה 50 קלוריות.

אננס מיובש: 100 גרם מכילים 250 קלוריות, וחתיכה אחת מכילה 50 קלוריות.

בננה מיובשת: 100 גרם מספקים 519 קלוריות. 10 יחידות יספקו כ-35 קלוריות.

שזיפים מיובשים: 100 גרם מכילים 240 קלוריות. שזיף אחד מכיל 20 קלוריות.

כיצד ניתן להפוך פירות יבשים לבריאים יותר?

1. התמר, הוא הפרי היבש היחידי אליו לא מוסיפים סוכר וחומרים כימיים שונים. הם עשירים בוויטמינים ומינרלים כגון: אשלגן, מגנזיום וסידן, עשירים בסיבים תזונתיים, ומכילים נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, המסייעים ומגנים מפני מחלות לב וכלי דם.
תמר מיובש מסוג מג'הול אחד מכיל כ- 47 קלוריות, ומהווה כמנת פרי.

2. חמוציות, עשירות בנוגדי חמצון ממשפחת האנתוציאנינים, המסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, טרשת עורקים, סכרת, ושמירה על תפקוד תקין של המוח. יש מחקרים שמצאו קשר בין צריכה של חמוציות להפחתה בסיכון ללקות בדלקת בשתן, אך מחקרים אלו לא הוכחו קלינית, אך ידוע היום כי קיים קשר.
כף אחת של חמוציות מכילה כ- 45 קלוריות, ומהווה כמעט תחליף למנת פרי אחת. כיום, חמוציות ללא תוספת סוכר, למרות השם מכילות לא מעט סוכר, וכמעט את אותה כמות סוכר כמו בחמוציות הממותקות. לכן, כשקונים חמוציות יש לשים לב לרכיבים התזונתיים והאם המוצר מכיל את "אותה הגברת בשינוי אדרת", כלומר במקום סוכר מכיל רכז תפוחים טבעי שמכיל גם הוא סוכר.

(צילום:שטארסטוק)

3. המשמש האורגני, עשיר באשלגן, בטא קרוטן, ברזל, וסיבים תזונתיים. היתרון במשמש האורגני שאינו מכיל חומר משמר וצבעי מאכל ולא מוסף לו סוכר מסייע במניעת עצירות, ונוגדי החמצון שבו תורמים למניעת מחלות לב וסרטן.

4. משמשים מיובשים מהווים מנת פרי ומכילים כ- 50 קלוריות.

5.הגוג'י ברי, פרי יבש המכיל נוגד חמצון חיוני, הקרוי קסנטאין העוזר בשמירה על רשתית העין מנזקי קרינת השמש, ומכיל בטא קרוטן. כמו כן, הוא מכיל ברזל, אשלגן וויטמין C. מחקרים מראים, כי צריכה שלו מסייעת לשמירה על פעילות מערכת החיסון ויכולה לעזור במניעת התקררות, ולסייע בהורדת לחץ דם. לפרי הגוג'י ברי לא מוסף סוכר. זהו יתרון לצריכת פרי עשיר בסיבים תזונתיים וללא תוספת סוכר. כף אחת של גוג'י ברי מכילה כ- 55 קלוריות.

(הטיפים לבריאות באדיבות ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי)

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע