כך נפתח זמן אלול בישיבת 'חברון' בגבעת מרדכי.
האתר החרדי 'כיכר השבת' מספר על שמתרחש באחת מהישיבות הנחשבות בעולם התורה החרדי.
160 בחורים חדשים התקבלו לשיעור א' בישיבה שמונה כיום כ-1,200 בחורים, אך הישיבה עדיין איננה מוכנה לקלוט את הכמות הזו של התלמידים.
כרגע מתבצעים בבניין הישיבה שיפוצים נרחבים כדי להכשיר חדרים עבור שנה א', אך בעוד שהחדרים הישנים נהרסו, בניית החדרים החדשים עוד מתעכבת.
כתוצאה מכך, נאלצים תלמידי שיעור א' הירושלמים ללון בביתם כשהם מגיעים לישיבה וחוזרים ממנה בהסעות, ואילו תלמידים מחוץ לירושלים ישנים במקומות חלופיים כגון מקלטים, חנויות וחדרים זמניים אחרים אותם שכרה הישיבה עבור התלמידים.
בחדרים הזמניים שאינם מותאמים למגורים, אין מקלחות, ותלמידי שנה א' נאלצו ללכת אל בניין הישיבה כדי להתקלח. מי שלא ראה את הדבר בעין יפה, היו התלמידים הותיקים, שלא אהבו שהצעירים משתמשים להם במקלחות. בעקבות תלונתם סידרה הישיבה מקלחות מאולתרות במגורים החדשים.
אתר 'כיכר השבת' ידע לספר עוד כי "חלק מן הבחורים שברו את המגבים ברכבו של אחד ממנהלי הישיבה."
אם אין דרך ארץ אין תורה
חז"ל לימדו אותנו, "הזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה". רוב ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות התחילו בתנאים גרועים יותר מאשר מתוארים כאן בכתבה, ומעולם אל העז אחד מהם להתלונן.
בישיבת שבי חברון, גרו תלמידים במשך שנים בקרוואנים בלי חיבור למים. מקלחת, שירותים או אפילו נטילת ידיים בבוקר דרשו יציאה אל הקור החברוני של החורף.
תלמידי ישיבת עוד יוסף חי, היו תלויים בהסעות לקבר יוסף, והם לא הישיבה היחידה, שהמרחק בין מגורי התלמידים לבית המדרש היה שעה נסיעה או יותר והיה תלוי גם בליווי צבאי.
במרכז ובהר המור, ישנו אנשים במיטות של ארבע וחמש קומות, בצפיפות שמזכירה תא בצוללת. כשהישיבה הגבוהה בתל אביב, עברה למבנה חדש, נדחסו 22 בחורים בדירת שלושה חדרים, כשלרשותם שירותים אחד ומקלחת אחת.
באף אחד מהמקרים האלה, לא רק שתלמידי הישיבה לא באו בתלונות אל ההנהלה, אלא הקושי רק חיזק אותם וחיבר בינם ובין הישיבה. כולם הבינו שהישיבה עושה כל שביכולתה כדי לשפר את התנאים. בטח שאף אחד מהם לא חשב לפגוע ברכוש הישיבה, רק כדי לפרוק את הזעם.
שיעור א' קודם
הפרט, המעניין הנוסף בכתבה, הוא היחס לתלמידים החדשים. בכל ישיבת הסדר מקובל, כי תלמידי שיעור א' נהנים מתנאים משופרים יותר מאשר התלמידים הותיקים.
המעבר מעולם של תיכון לעולם של ישיבה, לא פשוט, וכדי להקל עליו, לפחות בתנאים החומריים, ישנה העדפה לטובת הצעירים. במקרים בהם ישנה מצוקת דיור, מי שיקבל את החדרים והמיטות הם דווקא תלמידי שנה א', בעוד הותיקים "יסתדרו איכשהו".
הכעס של הותיקים על כך שהצעירים משתמשים להם במקלחות, מתאים יותר לתיאור של המדרשייה, מאשר תיאור של ישיבה גבוהה בה מבקשים לגדול בתורה.
ולחשוב שזו אחת הישיבות הנחשבות בעולם החרדי…
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
קורא אורח
טיפשים, למה יש לכם כל כך הרבה כתבות של "אצלנו זה לא היה קורה", ממי אתם מתגוננים? ואם כבר השואות: גם אם אצלכם נוער השוליים מעז פחות (אבל גרוע הרבה יותר...
טיפשים, למה יש לכם כל כך הרבה כתבות של "אצלנו זה לא היה קורה", ממי אתם מתגוננים? ואם כבר השואות: גם אם אצלכם נוער השוליים מעז פחות (אבל גרוע הרבה יותר בדברים אחרים, פריצות וכו'), מה אם העוצמה התלמודית שיש בחברון? ומה עם כמות הבחורים שיש שם? וחוץ מזה, כשתהיה לכם מוסד עם כ"כ הרבה תלמידים, עם אכיפה מועטת כמו בחברון, הונדליזם יהיה גרוע בהרבה.
המשך 20:08 15.02.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועל'ה
11:02 16.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדרשיסט
לא ברור לי על מה קול הצעקה? שובבות, וחוצפה - מקבל. אכן לא ראוי, אם אכן כך המציאות. אבל לא צריך להסחף. עצם הסולידריות, הוותיקות, היא מסורת שלפעמים היא מסורת...
לא ברור לי על מה קול הצעקה? שובבות, וחוצפה - מקבל. אכן לא ראוי, אם אכן כך המציאות. אבל לא צריך להסחף. עצם הסולידריות, הוותיקות, היא מסורת שלפעמים היא מסורת שטות, אבל יש בה גם לא מעט דברים נחמדים וטובים. לפעמים הכוחות הטובים אחים לכוחות הרעים, אבל יש כוחות חיים. עכשיו צריך לבער את הרע, ואינני מזלזל בכך, אבל לפחות נשאר עם אנשים בעלי כוחות. נערים 'מחונכים ומנומסים', במובן החיצוני של המילה, אינם בהכרח מתכון לאנשים גדולים ברוח בעתיד. במדרשייה היו הרבה כוחות חיים, גם שליליים ואני מכיר בכך, אבל אחרי שהתבגרנו וידענו להבחין בין טוב לרע, נשארנו עם האישיות המשמעותית שהתפתחה באותם שנים, ושאינני בטוח שחברים מישיבות תיכוניות אחרות זכו לה. אני מניח שאם כתבת כפי שכתבת אתה לבטח לא מדרשיסט, לא בגלל שיצאת נגד המדרשייה, אלא בגלל חוסר ההבחנה בין מהות ובין קליפה. ונקודה אחרונה, אני למדתי בהסדר, בישיבה מכובדת ועם בחורים מעולים. גם אצלנו היו דירות, והיתה מסורת הפוכה מזו שציינת. צעירים היו ישנים בסלון, והשיעורים הגבוהים יותר בחדרים הפנימיים. אהבנו את הבוגרים, והחיים יחד העשירו אותנו. כשהייתי צעיר ישנתי בסלון, ולא ראיתי בכך פחיתות כבוד, וכשהייתי בשיעור בוגר, ישנתי בחדר פנימי, ולא ראיתי בכך עיוות והתנשאות. זוהי מסורת, ויש בה גם לא מעט הגיון. בכל זאת כאשר אתה אדם יותר בוגר, במיוחד אם אתה עדיין רווק, יש הרבה מן ההגיון שלפחות בתנאים הפיסיים לא תרגיש חפ"ש. כולם הבינו את זה, כיבדו את זה וכיבדו האחד את השני. סוף דבר, דברים שרואים מכאן לא רואים משם.
המשך 00:55 15.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
14:25 14.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
14:24 14.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
מי שחושב שאנחנו ניבנה על חורבותיו של ציבור אחר, טועה מאוד. במקום לכרות בור לאחר, נבנה לעצמינו הר. חודש אלול, עוד שבועיים ראש השנה, וזה מה שיש לכם להציע לנו?!
10:36 14.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יחזקאל פינקל
א' -- מי שכתב את הכתבה הזו לא יודע מילה בהיסטוריה של ישיבות. כיוון שהוא כנראה מעולם לא שמע על התנאים שהיו בישיבת חברון בימיה הראשונים בעיר חברון וודאי לא...
א' -- מי שכתב את הכתבה הזו לא יודע מילה בהיסטוריה של ישיבות. כיוון שהוא כנראה מעולם לא שמע על התנאים שהיו בישיבת חברון בימיה הראשונים בעיר חברון וודאי לא שמע על ימי סלבודקא.. וכנראה הוא גם לא שמע על התחלתם של ישיבות רבות נוספות דוגמת מיר וראדין והנהגת ה"יומים" באותם מקומות. וודאי שהוא לא יודע על נובהרדוק אבל באמת הרשימה ארוכה {נכון שהוא יטען כי זה היה בדור הקודם ואינו נוגע למצב הקיים ובכן מה לעשות שהישיבות של החרדים ודרך הנהגתם הם קצת יותר בעלי מסורת מ"ההסדר" ודומיהם ושישיבות הבסיס שלהם נפתחו בדור הקודם} ב' -- ככה זה כשמדברים על ישיבה במבט לאחור אף בוגר לא יזכיר את עצמו בדרך זו, הוא יגיד שלמרות שסבלנו מאי אילו בעיות בכל אופן המשכנו ללמוד, אבל בעיניו מה שהוא וחבריו עשו חוץ מללמוד באותו זמן לא היה מספיק או מוגזם לכן הוא יזכיר רק את החלק הטוב לגמרי ולא ירגיש שהוא מרמה כיוון שבכל אופן המצב הכללי היה טוב וזה מה שחשוב ובזה הוא לא מרמה... לכן אני ממליץ בואו נבדוק היום מה המצב בישיבות הגבוהת של הדתיים והאם בשום ישיבה לא היה איזו שהיא פעולת מחאה בעניין הישיבה תאמינו לי לא כדי שאתחיל לציין בפרוטרות גם לבנתיים אני מעדיף לחסוך לשון הרע. ומפאת זאת עדיף גם שאתם לא תבדקו מה קורה בישיבות הדתיות, אבל מי מבניכם שבא מישיבןת אלו יודע על מה אני מדבר. ג' -- נושא המעמדות בין הוועדים בישיבת חברון הוא פרי הגייתו של מקים הישיבה, ומי שהוכר כ"גדול המבינים בכל הזמנים" בנפשו של בחור ישיבה. הלוא הוא מפיץ תנועת המוסר. הסבא של הסבא שלי. והסבא-של כולנו-מסלבודקא. ולכן דעתו של כותב הכתבה או אותם "ד"ר רב" שהנהיגו אחרת בישיבות שלהם לא מהווים בכלל פונקציה לוויכוח בעניין!!!
המשך 01:49 14.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
חש. יואלי, לא צריך להוציא טקסטים מטופשים מתחת ידך רק כי עברו יומיים בלי שהשם שלך הופיע כאן. נסה דברים אחרים, אולי אפילו כתבה עם תוכן או מאמר עם אמירה...
חש. יואלי, לא צריך להוציא טקסטים מטופשים מתחת ידך רק כי עברו יומיים בלי שהשם שלך הופיע כאן. נסה דברים אחרים, אולי אפילו כתבה עם תוכן או מאמר עם אמירה כלשהי, שתחרוג מעבר לרמת עיתון בית ספר שהצגת כאן.
המשך 01:35 14.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חכמים רציניים כמו בחברון - אין בישיבות הציוניות הדתיות. ראיתם אי פעם ישיבות חרדיות שבהן הראש ישיבה לא מסוגל להעביר שעור בגמ' עיון? אצלנו - הן הולכות ומתרבות.
22:59 13.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שיודע
18:19 13.09.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר