הרב אביע"ד סנדרס: ההלכה צריכה לעבור תהליך של ישראליזציה והגמשה

התפיסה של עבודת השם כמנעד קשה לפתוחים ולסגורים כאחד, אך ככל שנדבר בקולות פחות נוקשים ויותר בעלי קשת ומנעד אני מאמין שמשהו ישתחרר ונצליח לקדם את עבודת השם בצורה שמתאימה הרבה יותר לחברה הישראלית ולמציאות בה אנו חיים

ההלכה צריכה לעבור תהליך של ישראליזציה

יש במרחבי העולם הרוחני כוחות מרובים וגוונים שונים. לפני שנים רבות הרב קוק אמר "מה שאין אלהים מושג כי אם מתוך הדת, זה הפיל את העולם בעומק השפלות".

התפיסה הדתית היא תפיסה נוקשה שטוענת שאלוקים מתגלה רק בצורה אחת- דרך הדתיות. זוהי תפיסה שורשית שאינה קשורה לשמרנות או ליברליות בעולם הדתי.

ישנם דתיים שמרניים אשר בטוחים שכל מי שלא שמרן כמוהם טועה ומחלל את הדת. לכן כל מחלוקת על פרשנות התנ"ך, לימוד גמרא, גיוס נשים, ההפרדה המגדרית, היחס לפמיניזם ועוד- הופכת להיות שאלה של חיים ומוות, מאבק שאין בו מקום לפשרות.

ישנם דתיים ליברלים שבטוחים שמי שלא פתוח מחשבתית כמוהם, לא לומד גמרא בשימוש כלים מחקריים, לא לומד תנ"ך בגובה העיניים, נגד גיוס נשים, לא פמיניסיט, לא מחייב בתי ספר מעורבים ועוד- הולך נגד היהדות עצמה ופוגע פגיעה אנושה בזהותה היהודית אנושית של המדינה.

ישנם חרדים רבים שבטוחים שרק דרכם היא הדרך הנכונה להיות יהודי- הלכתי וכל מי שלא כמוהם מעוות את התורה. וישנם רפורמים שבטוחים שכל מי שאינו רפורמי הוא פרמטיבי שעוד לא ראה את האור ומאמין באשליות.

יש בתי מדרש חילונים שמזלזלים בנקודת המוצא של בתי המדרש הקלאסיים ובוודאי שיש בתי מדרש קלאסיים שמזלזלים מאוד בבתי המדרש החילוניים.

יש מסורתיים שמסתכלים על הדתיים שאינם מסורתיים כמסוכנים ויש דתיים שמסתכלים על המסורתיים כנחותים.

המשותף לכולם הוא האמונה שיש דרך אחת לעבודת השם, ללימוד תורה, לציבוריות יהודית וכמובן להם יש את הפתרון.

אין בדבר זה הבדל בין השקפות העולם השונות- בכל השקפה יש כאלו שלא באמת משאירים מקום לאחר.

אבל יכולה להיות אחרת. צריך להשתחרר מהתפיסה שיש רק דרך אחת או צורה אחת. בהמשך דבריו הרב קוק מלמד אותנו ש"האלהים הוא מתגלה מן הכל, מתוך הקודש ומתוך החול".

הגילוי האלוקי מגיע בצורות מרובות, יש מנעד של גילוי ואין אחד מאפיל על חברו כל עוד הוא אינו שולל את האחר.

דברים אלו נכונים אף בתוך ההלכה עצמה. ההלכה צריכה לעבור תהליך של ישראליזציה, של הגמשה עמוקה שתאפשר בה מנעד עמוק של דרכי קיום.

מורי, רבי וחברי הרב חיים וידאל כתב כך: "לעניות דעתי (אמנם, כאן לא יועילו לי כל גינוני הענווה ולא יצילוני מביקורת חריפה…) לא מדובר רק על התאמות נקודתיות, חשובות ככל שיהיו, אלא גם על שינוי הרוח הכללית והניגון העמוק של ההלכה, לכיוון של מה שאני קורא: 'הלכה גמישה'. תלכנה המצוות ותצאנה מכלל ציוויים ל'עצות' כפי שלימדונו בעל הסוד (הפילוסופים והמקובלים), תלך הברית עם התורה והמצוות ותצא מכלל 'חתונה קתולית' דוגמטית ונוקשה, לנישואין ישראליים שמעלתם היא דווקא ב'רצוא ושוב' שלהם הכולל אף את אפשרות הפירוד, שדווקא בכך זו ברית של 'בעלי תשובה' ולא של 'צדיקים גמורים', אלה נישואים המתחדשים בטובם בכל יום תמיד' ולא 'פסל ומסכה', זו עבודת ד' רעננה ולא 'מצוות אנשים מלומדה' וד"ל…״ נקודה זו חייבת בירור מעמיק, אך כבר היום אנו יודעים שלכל הלכה יש מנעד הלכתי שמאפשר דרכי קיום מרובות על פי שיטות הלכתיות מרובות.

התפיסה של מנעד הלכתי קשה לליברלים כשם שהיא קשה לשמרנים. לפני כשבוע הזמר יונתן רזאל שם מסקינגטייפ על עיניו במהלך הופעה של צמאה כאקט ספק הומוריסטי ספק רציני וכל העולם רגש. השמרניים ראו בכך קידוש השם והליברלים ראו בכך אקט שלא תואם את הצליל של ההלכה ומקדם תפיסות עולם לא פשוטות.

אני לא הייתי שם מסקינגטייפ על העיניים אבל בסופו של יום יונתן רזאל בחר שכן- בעולם של מנעד הלכתי הגיוני מאוד שמישהו יבחר להתנהג כך על אף שזו לא התנהגות "נורמלית" כדברי הליברלים. יש במנעד ההלכתי מקום לחוסר נורמליות כל זמן שהיא לא פוגעת באחר- יונתן רזאל לקח על עצמו הנהגה שאינה מחייבת ואינה פוגעת, אפילו שהיא אינה מתאימה לפרדיגמות ליברליות.

התפיסה של עבודת השם כמנעד קשה לפתוחים ולסגורים כאחד, אך ככל שנדבר בקולות פחות נוקשים ויותר בעלי קשת ומנעד אני מאמין שמשהו ישתחרר ונצליח לקדם את עבודת השם בצורה שמתאימה הרבה יותר לחברה הישראלית ולמציאות בה אנו חיים.

=======

הכותב הוא ר"מ במדרשת או"ת לינדנבאום וחבר תנועת 'נאמני תורה ועבודה'

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
לא די לך ב40% דלתשים, אתה רוצה לרסק גם את היתר??
רפאל | 14-12-2017 22:25
במקום לכופף את הישראליות להלכה אתה חותך את שאריות התורה שנשתמרה בכם דרך נס... כמה טפשות.
2
מנעד ושאר ירקות
מפדלניק | 14-12-2017 23:19
הרבנים האלה קוראים לאי-מחויבות הלכתית, ומשתמשים במכבסת מילים, 'מנעד' ושאר ירקות. במילים פשוטות יותר הם ניאו-רפורמים המתחפשים לאורתודוקסים. איך אתר דתי מביא דעות כאלה ? אין עורכים לאתר ?
3
לא חידשת דבר זו בדיוק תורת הקונסרבטיבים
בנימין | 14-12-2017 23:23
אני שמח שבעוד דור שתיים לא ישאר מצאצאיך זכר ליהדות האורטדוקסית
"נאמני הקרן החדשה" הם בדיוק כאלה
שי | 15-12-2017 0:07
קונסרבטיבים ורפורמים שמאחזים את עיני הציבור ומתעקשים על השתייכותם לאורתודוקסים, בדיוק כפי שהמשומדים מציגים את עצמם כיהודים משיחיים.
4
יש רבנים שצריכים לעבור אמריקניזציה
אורי | 14-12-2017 23:47
אתה מוזמן לעבור לשם ולהצטרף לתנועה הרפורמית ולא לבוא בדרישה לשנויים והגמשה.רוצהה להיות גמיש?.תעשה ספורט.אל תצפה מההלכה לעשות לך את זה. למדת שולחן ערוך ודפים בגמרא וכבר אתה מומחה לפסיקות הנוגעות לעתיד העם היהודי לעוד 1000,5000,10000 שנים????.
5
פשרות מובילות ללא כלום!!!
אוהב ישראל | 14-12-2017 23:51
כבר ניסיתם! מזמן! והתוצאה - רבים עברו את הגדר ללא כלום! כותבת בכאב רב. בפרט, כשמזכירים רפורמים עם צד של אמת!
6
דברים מתמיהים
שמע ישראל | 15-12-2017 0:04
ושמה נאמר שגם את הנוצרים צריך להכיל? הכותב צריך לחשוב פעמיים ולתקן שהרי בטח שלא התכוון להכשיר כפירה כרפורמה הבזויה
7
אתה מדבר אל ציבור שלא יודע להקשיב
מצטער הרב | 15-12-2017 0:16
חבל אל הבזבוז, אתה אכן דובר אמת, אפילו הרבה יותר מהותית ממה שציינת במאמר. אך זה בזבוז זמן, מי שנמצא באתרים דתיים מהסוג הזה אלו דתיים שכבר מקובעים ורוצים את החדשות שלהם דרך אותו מסנן דתי, אין בזה תועלת. תפיק הרבה יותר אם תפרסם את המאמר באתר כיפה או באתר חדשות כללי כמו וואלה או מדור יהדות בYNET. חזק ואמץ!
האם אתה שייך לדת היהודית או הרפורמית?
אורי | 27-12-2017 11:01
זהה את עצמך בבקשה. זאת התורה לא תהה מוחלפת
מה הקשר כיסוי ?
נו באמת | 17-12-2017 12:05
במידה ואכן יש לדברים כיסוי, האם תהיה מוכן לבצע שינוי מהותי בצד ההלכתי של היהדות ? נגיד שכן, ובאמת ננהל את השיח דרך הוכחות- מתוך המקורות שלנו, מתוך אינסוף תיעודים היסטוריים ומתוך הרבה מקורות חיצוניים שנכתבו במהלך הדורות, אם נוכיח מעל כל ספק שחזל עצמם ביצעו שינוים עצומים בפרקטיקה היהודית? שהכוח נתון לנו לבצע את השינוים במנעד ההלכתי המתאימים לדורנו, האם תסכים? במידה וכן, אשמח לנהל את הדיון הזה, תכתוב לי מייל או שתציין שאתה מעוניין ואכתוב את המייל שלי על מנת לשוחח בנידון. אבל אם אתה לא באמת מעוניין בדיון מהסוג הזה, הרי שכמו שאמרתי- הכתבה הזו לא מתאימה לקהל היעד של האתר. הדתיים מהסוג הזה כבר כל כך מקובעים שהם מפחדים מכל קביעה שתערער על הקונספציה שהם גדלו עליה ב'גן חוה' . לכל המעוניין לכתוב מייל או מספר- אשמח להתדיין בנושא לעומק!
הציבור מקשיב לדברים שיש להם כיסוי
ענת | 17-12-2017 11:22
ולא להמצאות שאין מאחוריהם כלום
8
מתאים לחנוכה 'המנעד',
מיכאל בן ארי | 15-12-2017 0:38
תורה גמישה ניידת, של מחריבי היהדות מאז ומעולם. לזכותו של הכותב שהוא אפילו לא מכסה את כוונתיו. התיוונות עם הרבה מילים יפות והסברים מלומדים מבית מדרשם של גייגר ומנדלסון
9
אולי רבנים כמוך...
חן | 15-12-2017 1:01
צריכים לעבור הלכיזציה או תורניצזיה....
10
אני מנסה להבין מה כן מוחלט בעיני הרב סנדרס
שלמה | 15-12-2017 1:56
על מה כן נמסור את הנפש? מה יהיו הקווים האדומים? הרב קוק אותו הרב סנדרס מצטט, אמר דברים רבים נוספים, ולדעתי, דבריו שהובאו בתחילת המאמר מוצאים מהקשרם ונעשה בהם כמעט וידוא הריגה= הרב לא בא לצאת נגד הכרת אלוקים מתוך הדת, אלא כנגד הכרת אלוקים רק ואני מדגיש, אך ורק מתוך הדת.
11
רפורמי בהגדרה
אורי | 15-12-2017 6:54
12
ההלכה צריכה לעבור תהליך...
מכבסת מילים | 15-12-2017 14:15
קוראים לזה רפורמה!!!
13
קוראים לזה התיוונות!!!
רפאל | 15-12-2017 14:20
שום דבר לא השתנה
14
לא ברור
מומו | 16-12-2017 18:17
ארוך מידי ולא ברור - מה הטענה? שלא צריך להקפיד על ההלכה? שבהלכה יש מגוון דעות? לא הבנתי מה הנקודה.
15
עוד רפורמי
חיים | 16-12-2017 23:22
שממומן מאנטישמים
16
ככה התחילו הרפורמים...
אודי | 17-12-2017 11:21
לא מבין, יש שולחן ערוך אחד! מי שמקיים אותו עונה על ההלכה ומי שלא לא. אין צורות מרובות!!
17
מזל שלא צלמו את הכיפה שלו
דוד | 19-12-2017 6:26
חבר בתנועה גבול רפורמית ומלמד נשים- רב?!
18
תיאור יפה של התפיסה הקונסרבטיבית. אולי הוא רב קוסרבטיבי
ירון | 19-12-2017 18:31
מישהו מכיר אותו? נראה לי שהוא פשוט רב קונסרבטיבי, ואז לא חייבים להסכים איתו, אבל לא צירך להתפלא שהוא מדבר ככה. בארהב יש הרבה כאלו. בארץ פחות מוכרים. לא מכיר אותו בכלל.