רוכך סעיף המחייב דתיים לשרת עם לוחמות - סרוגים

רוכך סעיף המחייב דתיים לשרת עם לוחמות

רגע לפני חתימה על פקודת השירות המשותף ופרסומה, חתם הרמטכ"ל גדי אייזנקוט על מספר עדכונים הנוגעים לחיוב על קצינים דתיים לשרת ביחידה מעורבת ועל לבוש החיילות

רוכך סעיף המחייב דתיים לשרת עם לוחמות
  Marc Israel Sellem/POOL

על רקע המחאות שהתעוררו מצד רבנים וארגוני נשים נגד פקודת השירות המשותף, הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט חתם על מספר עדכונים בפקודה השנויה במחלוקת. ראוי לציין כי על אף דרישת הרבנים לא בוטל הסעיף שמחייב אנשי קבע לשרת ביחידות לוחמות מעורבות, אך הוא רוכך.

מהסעיף החדש עולה כי אם קצין או נגד דתי ישובץ לשרת ביחידה קרבית מעורבת, דוגמת גדוד קרקל, הוא יוכל להגיש בקשה לבחינה מחדש של מינויו, עוד בטרם השיבוץ, לראש אכ"א, שיבחן את בקשתו. הסעיף לא רלוונטי לחיילי חובה דתיים, שכן להם מראש ניתנת האפשרות לבחירתם להימנע משירות משותף לצד לוחמות.

עדכון נוסף נוגע לאופן הלבוש של חיילות בצבא. הסעיף המעודכן מחדד את צורת הלבוש המותרת לחיילות, שכן בחלק מהיחידות הגדירו את הפקודה בצורה מקלה או מחמירה, ומעתה נקבע כי יש ליישם את הפקודה ככתבה וכלשונה. עד כה אירעו מקרים, שבהם מפקדים דרשו לבוש צנוע יותר מחיילות, בעיקר באימוני כושר גופני, ומאידך כאלה שאפשרו ביגוד ספורטיבי חושפני יותר.

בנוסף, על פי הפקודה המעודכנת, במהלך מלחמה או שעת חירום חלקים גדולים בפקודה לא יהיו רלוונטיים, והשיקול היחיד, דוגמת שינה משותפת באותו חדר או מתחם לחיילים וחיילות, בעיקר בחזית או ברכבת החזית, יהיה פיקוח נפש. מבחינת צה"ל, אחרי שהרמטכ"ל נפגש בשנה האחרונה כמה פעמים עם רבנים, רבניות ונציגי ארגוני נשים, ובימים האחרונים עם הרבצ"ר, הפצ"ר וראש אכ"א, תם הדיון בפקודת השירות המשותף לאחר העדכונים שנכנסים כעת לתוכה.

דובר צה"ל, רונן מנליס, אמר לאחר עדכון הפקודה, כי "צה"ל הוא צבא העם, הוא ממלכתי והוא צריך לאפשר לכל המשרתים בו לשרת ללא קשר לדתם, אמונתם או מינם".

לדברי מנליס, "מ-2008 אין פקודה כזו וכל מפקד יכל לעשות כראות עיניו. המצב הקודם היה נוח לרמטכ"ל, אף אחד לא תקף אותו, אבל זה היה רע ליחידות. הפקודה החדשה יצרה למפקדים הוראות עשה ואל תעשה, ומבדיקות שעשינו היא כן הובנה טוב בשטח וגם יושמה".

עוד הוא הוסיף כי "ללא קשר לפקודה כבר שיפרנו תשתיות כמו הפקדה במגורים בין לוחמים ללוחמות במוצבים קטנים, הסדרנו ופיקחנו את נושא תכני החינוך מארגונים חיצוניים כדי למנוע הכנסת אג'נדות לצבא, הגדלנו את כמות היחידות הקרביות בהן משרתים גם לוחמות, ועוד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו