"ועשית הישר והטוב בעיני ה'" (ו,יח) – הורשת הארץ
"כי תעשה הישר בעיני ה'" (יב,כה) – איסור דם
"כי תעשה הטוב והישר בעיני ה'" (יב,כח) – קרבנות
"לעשות הישר בעיני ה' אלקיך" (יג,יט) – עיר הנדחת
"כי תעשה הישר בעיני ה'" (כא,ט) – עגלה ערופה
חמש פעמים מופיע בתורה הצו 'לעשות הישר והטוב', וכולן בספר דברים כמצוטט לעיל. הראשונה בפרשת ואתחנן, שלש בפרשתנו והחמישית בשבוע הבא. מן הפסוק הראשון למדו בהלכה חיוב להתנהג "לפנים משורת הדין" ו"כופין על מידת סדום" (ב"מ טז,ב; קח,א; רמב"ם שכנים יב,ה ועוד).
פשט הפסוק נדרש לצו החברתי שהוא מעבר לחיובי מצוות התורה. בימינו מכנים זאת 'המוסר הטבעי', ובלשון העכשווית; 'צדק חברתי'.
רבני הלקאה עצמית
יש רבנים הרואים עצמם 'נביאי המוסר הטבעי', 'רבנים חברתיים', והאג'נדה המרכזית שלהם היא מחאה נגד עוולות חברתיות ועידוד מאבקים חברתיים צודקים. עד כאן רצוי וראוי ונעים ומקובל וטוב ויפה.
מה שלא יפה בעיני, ואפילו מכוער, היא 'ההלקאה העצמית' שחלק מדוברים אלו סיגלו לעצמם. ומרגלא בפיהם: הציבור הדתי-לאומי שקוע באתגרים לאומיים ואינו נותן דעתו למצוקות חברתיות. וכמובן, המלקים מתוגמלים מיד בעיטור תקשורתי גבוה.
ראש בית מדרש לצדק חברתי השים עצמו ב'סופשבוע' כשופרו של ירמיהו הנביא והשליך בוץ לעבר סביבתו הקרובה: "סוגיית הצדק החברתי בציבור הדתי זקוקה לניעור משמעותי. אנחנו ציבור שעוסק בהרבה אידיאלים, משימות התנדבותיות ורוח חלוצית, אבל כל אלו לא מגיעים לסוגיית הצדק החברתי, כי משהו במנגנון של הציבור הדתי לאומי מכוון לקהילה ולא למדינה… סל בריאות, מערכת חינוך שיויונית, אחריות כללית (=הציבור הדתי לאומי) בכלל לא יודע איך ומה לעשות עם זה. (ציבור זה) יושב בבית הכנסת ומדבר כל הזמן רוע על זה שפתאום יש המון עובדים זרים לא יהודים שמציפים את המדינה…"
הבנתם את זה? הציבור 'שלנו' עסוק בקהילתיות ואילו 'שכבות הביניים' הלחוצות להיטיב את רמת חייהן, ועמהן 'אנשי הרוח' שהופיעו ערב-ערב על במת להקת המחאה (כגון מרגול וחבריה?) הם נושאי דגל הציבור והמדינה. הם האיכפתניקים הלאומיים ואנחנו המזדנבים הגלותיים ("עד שקמתי ירמיהו").
אין צורך להאריך בכזבי פיסקא זו, ובגודש ההלקאה העצמית שלקה בה אותה רב דובר צדק ולא דובר מישרים. בשם ה'צדק החברתי', אשר גם הציבור הדתי זכאי לו, אני קורא לדובר לחזור בו בפומבי. בית מדרש לצדק חברתי, לא יכון על ברכי התרפסות תקשורתית והלקאה מחנאית מסוג זה.
חברתיות כלפי נכרים?
אכן, אני מודה, ואפילו גאה בכך, שהצדק החברתי שלי מקנה עדיפות לבני עמי על פני נכרים. דוקא מתוך מבט של מדינה יהודית, ולא של קהילה גלותית, אני מבחין בין הומאניות אישית כלפי נכרים ובין סוגיית מעמד הנכרי במדינה היהודית. אזרחות לעובדים זרים, קליטת פליטי סודאן, השכרת דירות לנכרים בשכונות יהודיות, הדרת נכרים מאדמות הקרן הקיימת וכיו"ב, סוגיות אלו נבחנות אצלי במבט של אחריות למדינה היהודית ולא במשקפת של אינדיבידואליזם או גלובאליזם.
והנה ההפתעה: בכל הפסוקים המצוטטים בראש המדור, בדבר עשיית הטוב והישר, שהם-הם המקור בתורתנו לדרישות מוסריות, בכולם הנוסחה היא "הטוב והישר בעיני ה'", ולא בעיני בשר ודם. וכולם, ממש כולם, לא נאמרו בתורה בהקשר החברתי, אלא במהופך, בהקשר שבו לכאורה 'המוסר הטבעי' מתנגד לצו התורה, ו"הישר בעיני ה'" לא תמיד נחשב גם כישר וטוב בעיני בשר ודם.
הפסוקים עוסקים בהורשת הארץ וסילוק שבעת העממים ממנה; בעשיית דין באנשי עיר הנידחת חפים; בטקס אנטי-הומאני של עריפת עגלה ובהקרבת קרבנות ודיני שחיטה שאינם הומאניים בעיני 'תנו לחיות לחיות'. דומה כי נושאים אלו מנוגדים ל'מוסר הטבעי' של בית המדרש ההומאני, אך הם "הטוב והישר בעיני ה'".
התנגשות בין חברתיות ללאומיות
ושוב הגענו לסלע המחלוקת אשר אליו כוונו מילותיי בכמה מרשימותיי האחרונות; האם חברתיות יכולה להלך שלובת זרוע עם לאומיות? אני סבור שכן, ואפילו בטוח בכך אם לוקחים בחשבון את ברכת 'המבדיל בין ישראל לעמים'. הנוסחה שלי היא הומאניטאריות גם לנכרים (שאינם עוינים), אך תוך היפרדות.
אני רק מקוה (ולגמרי לא בטוח) כי רבני הצדק החברתי מסכימים כי לפחות כלפי האויב וסביבתו צריך לנהוג 'במלחמה כמו במלחמה'. אני מקוה ומאמין שרבני הצדק החברתי אינם מגוננים על 'חפים מפשע' הנמצאים בסביבת מפגעים ו'רק' מסייעים להם בברכת הדרך, ב'אספקת מים ומזון' ובתרועות מראש כל גג. ואם גם כלפיהם מופעל 'המוסר הטבעי' אזי תהום פעורה בין בית מדרשי לבית מדרשם.
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכתב במוצ"ש עקב ויתפרסם ב'שבת בשבתו'.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
גדעון
חילול שבת. אי אפשר לתפוס את מה שנוח לך ופופוליסטי ועל זה לדבר ולהתעלם מדבריו של הנביא.
11:19 28.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
ויגלה לנו את האמת, כמה כסף נכנס לחשבון הבנק שלו ממסי הקהילה של הבית כנסת אותו הוא מנהל. לרב שצבר הון ממסים של קהילה שבינהים הרבה זוגות צעירים, אין שום זכות...
ויגלה לנו את האמת, כמה כסף נכנס לחשבון הבנק שלו ממסי הקהילה של הבית כנסת אותו הוא מנהל. לרב שצבר הון ממסים של קהילה שבינהים הרבה זוגות צעירים, אין שום זכות לדבר על צדק חברתי!!!!!
המשך 16:28 26.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
גם יש סיבה שלא להמשיך את ההתגוששות הזו, ולחזור למחלוקת בעלת שפה עניינית ולא משתלחת. האם בזירת אגרוף עסקינן שכל אחד חש בקרב הישרדות בו הוא זה שצריך לתת את...
גם יש סיבה שלא להמשיך את ההתגוששות הזו, ולחזור למחלוקת בעלת שפה עניינית ולא משתלחת. האם בזירת אגרוף עסקינן שכל אחד חש בקרב הישרדות בו הוא זה שצריך לתת את המהלומה האחרונה? אני מזמין אותך לקרוא את דבריו של הרב שרלו בשאלה בעניין זה מהימים האחרונים בשו"ת מורשת. אז תיוכח שיש גם אפשרות אחרת. אני מתפלל שכולנו נזכה גדולים כקטנים לקיים את דברי הרב זצ"ל על הצדיקים הטהורים.
המשך 23:16 25.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
אכן, הרב בני לאו דיבר לפחות כמו המגיבים כאן. לפני כמה חודשים הוא השתלח בחריפות ובלגלוג נגד הרבנים טאו ואבינר. הוא גם קרא "לפרוש מן הכת הזו". במוסף "סופשבוע" הוא...
אכן, הרב בני לאו דיבר לפחות כמו המגיבים כאן. לפני כמה חודשים הוא השתלח בחריפות ובלגלוג נגד הרבנים טאו ואבינר. הוא גם קרא "לפרוש מן הכת הזו". במוסף "סופשבוע" הוא השתלח והכפיש את הציבור הדתי לאומי. אבל כנראה שמה שמותר לרב בני לאו- אסור לשאר הרבנים. אני חושב שויכוח בין רבנים אמור להיעשות בבית המדרש, אבל במקרה של הרב בני לאו, אם הוא משתלח מעל דפי העיתון והאינטרנט קבל עם ועדה- אין שום סיבה שלא תצא נגדו ביקורת (חריפה לפחות כמו הביקורת שלו) בעלון ואתרים פנים מגזריים.
המשך 10:06 25.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
לעצמם להתבטא? לפני הכל- אמונת חכמים. אם זה ישנו אז תהיה מחלוקת לשם שמים. בינתיים אנחנו רחוקים משם לצערי כמו המרחק למאדים.
03:48 25.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסנת
הבחור רוצה להיות רב פופולרי, מתקדם ועוד ועוד. לכן קהל היעד העיקרי שלו הוא קוראי "הארץ" שלא יסרבו למנת יידישקייט בלתי מחייבת בעליל. בתקופת ההשכלה היו עשרות ואף מאות רבנים...
הבחור רוצה להיות רב פופולרי, מתקדם ועוד ועוד. לכן קהל היעד העיקרי שלו הוא קוראי "הארץ" שלא יסרבו למנת יידישקייט בלתי מחייבת בעליל. בתקופת ההשכלה היו עשרות ואף מאות רבנים כשאלה שמרוב התחבבותם על הקהל ה"נאור" ירדו שאולה.
המשך 15:37 24.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הגם שמדובר ברב עתיר זכויות המקרב רבים לאביהם שבשמים. השותפות שלו בפשע הגירוש כחלק מההכנה המנטלית של הנחישות האכזרית של הגרוש לא נשכחת ועד שלא יתנצל על כך גם לא...
הגם שמדובר ברב עתיר זכויות המקרב רבים לאביהם שבשמים. השותפות שלו בפשע הגירוש כחלק מההכנה המנטלית של הנחישות האכזרית של הגרוש לא נשכחת ועד שלא יתנצל על כך גם לא ניסלחת. ולא זו אף זו אין ציבור יותר חברתי מהציבור שהוציא דיבתו רעה לצערי עושה רושם שזהו המטבע שקונים בו כתבת שער חבל
המשך 14:14 24.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
14:07 24.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר