הנאום הארוך אותו נושא משה רבנו לפני פטירתו נמשך. משה רבנו מתאר ומספר את הקורות של עם ישראל במשך ארבעים שנות הנדודים במדבר. חשוב מאוד לשים לב מה משה רבנו מספר ובאיזה סדר.
בפרשת דברים, שפתחה את הספר, אין כמעט מצוות. יש רק שתי מצוות המופנות לדיינים: "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן לֹא תָגוּרוּ מִפְּנֵי אִישׁ". אחרי שני הציוויים האלה מתחיל סיפור היסטורי ארוך על מה שהיה במדבר.
מעניין, כי הסיפור אינו לפי הסדר. הוא אינו מתחיל ביציאת מצרים או במתן תורה, אלא הוא מתחיל בחטא המרגלים. אחרי חטא המרגלים, בקפיצה קלה של 38 שנה בערך, מגיעים לארץ אדום ומואב והסירוב לעבור בגבולם, ותיאור המלחמות עם סיחון ועוג. בכל פרשת דברים מוזכרים רק עניינים הקשורים בארץ ישראל.
מאידך פרשת ואתחנן, עוסקת בעניינים "דתיים" יותר. אחרי בקשתו של משה רבנו להכנס לארץ, ודחיית הבקשה על ידי הקב"ה, עובר משה רבנו לדבר על המצוות: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יי אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם".
מכאן ואילך ידבר משה על המצוות. איסור הוספה על המצוות, אחדות ה', עשרת הדיברות קבלת עול מלכות שמים וכו'. אפילו כשמשה ידבר על ארץ ישראל, זה יהיה בהקשר של מצווה – ייחוד ערי מקלט בעבר הירדן המזרחי.
פשרה לאומית ופרשה דתית
ההבדלים בין שתי הפרשות האלו, בין פרשת דברים המדברת רק על ארץ ישראל וכל ההסתכלות שלה היא לאומית, לבין פרשת ואתחנן, שמדברת מבחינה דתית, מלמדות אותנו על השלבים השונים שיש בגאולה. אחרי שבונים את הקומה הלאומית, בניין החול של הארץ, ואחרי שהארץ בנויה צריך להוסיף עליו את הקומה של הקודש.
לאומיות ללא תורה ומצוות, לא תחזיק מעמד יותר מחמישים שנה. הדור השני והשלישי, כבר לא יבינו מה הצידוק המוסרי שלנו לגרש עמים אחרים. רק המוסר של התורה, המתבטא בקיום המצוות, ישאיר גם את הרעיון הלאומי חי בלב הדורות הבאים.
היבדלות
פרשת ואתחנן מלאה מצוות אשר באות להשאיר את הרעיון הלאומי חי: "לֹא תֵלְכוּן אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיכֶם". האיסור לדבוק בתרבות של עמים אחרים בא לשמור על ייחודו של עם ישראל.
הבדלות עם ישראל, לא נעשית רק במישור התיאולוגי-תרבותי, אלא גם במישור האתני: "כִּי יְבִיאֲךָ יי אֱ-לֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ … וְהִכִּיתָם הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם. וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ וּבִתּוֹ לֹא תִקַּח לִבְנֶךָ. כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי…".
ישנו איסור לכרות ברית עם עמים אחרים היושבים בשטחי ארץ ישראל. אסור גם להשאיר אותם בארץ, יש לסלקם אל ארץ אחרת ובטח שאסור לבוא עמם בקשרי נישואים. כל המצוות בפרשת ואתחנן, שייכות למישור הלאומי, הן כולן באות לשמור את הייחודיות של עם ישראל.
בכך משלימה פרשת ואתחנן את פרשת דברים, כשהיא הנותנת את הכלים המסייעים לרעיון הלאומי להמשיך ולהתקיים בצורה חיה, גם בדורות שאחרי הכניסה לארץ.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
שלום וברכה לכולם בס''ד קודם כל אין ספק שהציונות הדתית כשלה כאן כשלון גדול ואכן יותר מאשר הם קירבו חילונים טועים לתורה הקדושה הבנים שלהם והבנות שלהם הולכים נגד התורה הקדושה בראש...
שלום וברכה לכולם בס''ד קודם כל אין ספק שהציונות הדתית כשלה כאן כשלון גדול ואכן יותר מאשר הם קירבו חילונים טועים לתורה הקדושה הבנים שלהם והבנות שלהם הולכים נגד התורה הקדושה בראש גלי. צריך להבין את המציאות ולעשות הפרדה בין השקפת עולם לבין מה הקב''ה רוצה ממני,אני שמעתי בעברי שאמרו פעם מישהו דתי לאומי שאברהם אבינו היה ציוני למה? כי הוא היה בארץ ישראל,וכמובן שאין זה הקשר והסיבה אלא בגלל הציווי של ה' יתברך. אבל אלה דוגמאות קטנות,צריך להבין גם הדתיים הלאומיים שהם יהודים יקרים רק כואב עליהם שהם עושים שטויות,וזה כואב. הם מחוייבים לדרכי ההלכה והתורה כפי שהחרדים חייבים רק ההבדל זה שאת החרדים לא מעניין שום דבר אלא התורה וככה צריך להיות בלב של כל יהודי,לצערי הם טוענים שהדור השתנה וצריך את זה,אבל אני חושב שצריך להגיד להם מה שכתוב במסכת אבות "הפיך הפיך שהכל בה" כל מה שאדם מצפה ומבקש יימצא בתורתינו הקדושה,אין איסור ללמוד חכמות חיצוניות זה ברור,אבל שלא יעשו מזה עיקר ואת התורה ואת לימוד ההלכה כטפל אלא שאין עמל חיינו ופינו אלא תורת ישראל והם צריכים כן להישמע להוראות מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט''א
המשך 09:43 22.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משהו
20:54 20.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי=כזב מרמה והערמה
18:32 19.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציוני דתי בחיר האומה
18:28 19.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נ"ע הרצליה
הזהרו מהשוואות נמהרות אין כל קשר למושגי הגאולה המוכרים ביחס לגאולת מצריים כגאולת ביניים שנועדה לחניכה והכשרה ועל כן יסוד ההתבדלות שבה היה מטבע הדברים דומיננטי מאד. לבין...
הזהרו מהשוואות נמהרות אין כל קשר למושגי הגאולה המוכרים ביחס לגאולת מצריים כגאולת ביניים שנועדה לחניכה והכשרה ועל כן יסוד ההתבדלות שבה היה מטבע הדברים דומיננטי מאד. לבין זו הגאולה שהיא גאולת הקץ על כן היסוד הגלובלי שבה דומננטי עד מאד לפיכך גם שלבי הגאולה הנגזרים מכך שונים בתכלית....................... רק נרמז כי לאחר קיבוץ גלויות ראשוני המשימה והאתגר הינו חברתי אל עבר חברת מופת צודקת ושויונית.... הצד הדתי התיאולוגי יבא בסוף
המשך 15:39 19.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישורון
בס"ד הציונות...
בס"ד הציונות הדתית היא הסכנה הגדולה ביותר ליהדות יותר משקרבה את החילוניים ליהדות,קרבה היא את בניה בנותיה ותלמידיה לחילוניות סיבת ההרס הרוחני בציונות הדתית "לאומית", נובעת מהכניסה לאקדמיה ולפילוסופיה הארורה,שעליה אומר הפסוק בספר (משלי ז כה): "אֶל יֵשְׂטְ אַל דְּרָכֶיהָ לִבֶּךָ, אַל תֵּתַע בִּנְתִיבוֹתֶיהָ. כִּי רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה, וַעֲצֻמִים כָּל הֲרֻגֶיהָ". לעם ישראל ניתנה התורה,ועליה נאמר "כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים",היא ולא אקדמיה ופילוסופיה ארורה. המקצועות המדעיים נתנו לגויים כי בזה הם בחרו,ולא בתורה. תפקידו של העם היהודי להגות בתורה,להשקיע בה את כל חייו,כפי יכולתו, ע"פ הפסוק והציווי (יהושע יח יט)"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל ".יש עבודות למכביר ואין צורך להיות לא רופאים,ולא מהנדסים,ולא עורכי דין,ולא שופטים.לא לזה נועד העם היהודי. אבל כמו שפעלו דור ההשכלה בימי משה מנדלסון ונפתלי פרידלנדר ואחרים שהתעסקו בספרים חיצוניים עד ששקעו למדמנת הכפירה וכל משפחותיהם נכחדו מעם ישראל,ואחריהם פרחה הריפורמה,וגם היא נשאבה דרך האקדמיה לביב הכפירה ולזוהמה של אומות העולם. רגשי הנחיתות אל מול התרבות העולמית היתה להם ולמשכילים לרועץ,ושברה את גאון עוזם,ולא שעו הגויים לחנופתם,והתוצאה של שואת אירופה היא הראיה,שאין מקומנו בין העמים,אלא עם לבדד ישכון ,ובגויים לא יתחשב. אין ספק שהאקדמיה והפילוסופיה הארורה זה דבר מפתה,זה מבטא את ה"אני" אני גם אלהים,ולכן חללים רבים הפילה. לאחר השואה קמה הציונות החילונית ממשיכי דור ההשכלה שדגלה במדינה חילונית "דמוקרטית" תוך הריסת היהדות,ובנו על הריסותיה את הכפירה. הציונות הדתית רצתה לייצר ציונות דתית כנגד הציונות החילונית, כשלה כישלון חרוץ,ולאחר עשרות שנות קיום המדינה,"יותר משקרבה חילוניים ליהדות,קרבה היא את עצמה,ואת הנוהים אחריה לטיט היוון החילוני,נהגה בדיוק כפי שנהגו בתקופת ההשכלה,והריפורמה,השתלבו באקדמיה ובמקצועות החופשיים,המדעיים,רדפו אחרי האקדמיה,כאילו שזה משאת נפשו של העם היהודי,כאילו עליו נאמר "כי הם חיינו ואורך ימינו,ובאקדמיה נהגה יומם ולילה". התוצאה כישלון! במקום התפתחות תורנית ואמונית,יצאו מתחת ידיה אקדמאים,בלבד,שרבים מהם פקרו,ובמקום לעלות מ12 עשר מנדטים בקום המדינה, ל30 מנדטים,נעלמו מעל המפה הפוליטית. איך יכל להיות ד"ר או פרו' עם תואר רב גאון כל שיהיה, "צדיק" "חסיד" ומלאך ה'?!. הרי כתוב במלאכי (ב ז') "תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון" "כי שפתי כהן ישמרו דעת ,ותורה יבקשו מפיהו,כי מלאך ה' צבאות הוא" רק אם מלאך ה' צבאות הוא,ישאלו מפיהו,אבל אם הוא למד באקדמיה,הוא כבר לא מלאך ולא חסיד ולא צדיק,אלא בעל הרהורי כפירה,זילות וזלזול בדברי חז"ל והשלת מטענו הרוחני. דרכה של הציונות הדתית ברובה הגדול,חכמתם קודמת לייראתם,והם עץ ששורשיו מועטין ועליו מרובים שרוח הכפירה עוקרתו מהעולם. אני חוזר ואומר ,אין דבר כזה אקדמאי צדיק וחסיד,וברור שלא מלאך ה'. הציונות הדתית בדרך לרפורמה,פסיעה קטנה והם ריפורמים לכל דבר ועניין,למרות שגם כעת הם כבר מחוץ למעגל התורני. השקפת עולמה של הציונות הדתית זהה לחלוטין לציונות החילונית והריפורמית בכל מכל כל,מלבד דבר אחד מסורת יהודית,וזה לזמן מוגבל. כל ההסברים הפילוסופיים לא יעזרו להם,התירוצים טובים להם,אבל חוטאים לאמת. לעומתם עולם התורה החרדי עמד כחומה בצורה,ושמרה על הגחלת, ודווקא אותם מעריכים אפילו הכופרים משמאל ומימין,כי רואים בהם את האמת,ואילו בציונות הדתית את החנופה והצביעות,כדי למצוא חן בעיני החילוניים. אילו היתה להם ייראת שמים,לא היו יוצאים נגד עולם התורה,ומשסים בחרדים את החילוניים,כדי לגייס בחורי ישיבות,או סתם בחורים שתרבותם שונה מהתרבות הציונית חילונית שנמצאת בצהל,הם אלה שמאחרי הקלעים משלחים מדנים,ונותנים רעיונות עצות ותחמושת כדי להלחם בגיוס החרדים,כי החרדים הם המראה לרמתם הרוחנית הקלוקלת. ולכן שנאתם יוקדת מקנאה, שהחרדים לא סרו מן הדרך שעברה להם מדור לדור מאז היותנו לעם וקיים בהם הכתוב "כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא יְהוָה עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו". בן ציון ישורון אחד הגולשים תוספת נופך על הכתבה כדי להבהיר את הכתבה על בורייה ומענה לשאלות של גולשים. כל הטענות הנכתבות שצריך חכמות חיצוניות,"ככלי" ללמוד תורה הם "סופר כפירה" ומדוע? כי תורתנו שלמה בכל מכל כל,ואם אדם לומד את הפסיכולוגיה של זיגמונד פרוייד משמע שיש חיסרון בתורה,היתכן! פרקי אבות,ספר משלי הם לא פסיכולוגיה חינוכית? שיהיה ברור שלימוד פסיכולוגיה היא סכנה לנשמה,וכל ספרים חיצוניים הם סכנה לנשמה,אוי לילד שנלקח לפסיכולוג ,שפוגמים בנשמתו הקדושה,אפילו פסיכולוג חרדי שלמד את תורתו מכופר פסיכולוג.מלבד יוצאים מהכלל עקב מחלה לא עלינו,שמצריכה רפואה כמו הפרעות נפשיות, שאלה כבר מחלות נפש. בעולמנו ישנם שני דרכים לקבל שפע,אחד מצינור הקליפה,והשני מצינורא דקדושה ,ועל היהודי להתפלל על כל דבר כדי לקבלו מהקדושה,אפילו ללמוד תורה,לקבל פרנסה,להתפלל,ולאכול, כי אם לא יעשה כן,הוא יקבל זאת מצינור הקליפה,וכסף שמקבלים מהקליפה או כל דבר אחר "סכנה" לנפש ולנשמה, שנאמר "כסף שמור לבעליו, לרעתו". באשר לציונות הדתית ,כל מטרתה להוציא שולחן ערוך חדש כמו של גייגר הריפורמי, שהפסיקות צריכות להיות התחתית של "הקולא" לא די שמבטלים את הרמ"א,אלא גם את מר"ן הבית יוסף, לבטל את תואר הרב הגאון,או מר"ן (הרב עובדיה יוסף).ומטרה נוספת שכל רב צריך להיות אקדמאי,אחרת לא יוכל להיות רב עיר או רב ראשי. אם כך מי יכהן כרב? רק ד"ר הרב, או פרופסור הרב,שבתוכי תוכם הם כופרים בדברי חז"ל שאינם מתיישבים עם שיכלם האקדמי. הציונות הדתית רוצה להיות חלק עם עמי תבל ,בכל מכל כל,כלומר השתתפות באולימפיאדות ,וכל תחרות עולמית, "קבוצות ספורט" כמו נבחרות כדורגל וכדורסל,שחיה נשים וגברים עם בגדי ים , יוצרי סרטי קלנוע, בימאים,ושחקנים, וכן על זה הדרך,והיוצא מכך שמבטלים את הציווי "ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי" לי ולא להם,אתם ולא הם,חובה לבנים ובנות לשרת בצהל,לא חובה ללמוד תורה. כבר אמרו מתחכמי הציונות הדתית שתקופת חז"ל ודבריהם אינם רלוונטיים להיום,אם זו לא כפירה,אז אינני יודע מהי כפירה. ועוד לא פחות גרוע,ויותר גרוע והוא לגבי גיורים ,אם הגויי משרת בצהל,או בקיבוץ אפילו בשומר הצעיר,ורוצה להיות ציוני,הופך להיות יהודי לכל דבר ועניין,ומצטרף למניין ולכל דבר שבקדושה, למרות שבפועל הוא יאכל נבלות וטריפות,והכל כדי להגדיל את אוכלוסיית עם ישראל שהוא עם קטן. באשר למשפט התורה הדין העברי,אמר אחד מכהני הדת של הציונות הדתית שטוב שיש בית משפט,ולא דין תורה,כי אחרת הנשיא קצב היה יוצא זכאי,מאי נפקא מינה, שדין תורה לא רלוונטי. מעניין לשאול את הרב יואל בין נון,הוא כנראה יסכים עם דבריי. ועוד סימבול אחד מצמרר אישת אחד מרבני הציונות (שהיא ד"ר) אמרה בשידור רדיו ביום העצמאות "אני מתרגשת מההימנון יותר מתהלים" אפשר לשאול את דעתו של תלמידו של יואל בין נון,מר יובל שרלו ראש ישיבה בפתח תקוה.הוא כנראה יסכים לדבריי. ומה בנוגע לנשות הציונות הדתית,יוצאות האולפנות,הם כבר אקדמאיות,תלמידות חכמים,ובחורות ישיבה וכוללים,ולכן הן יכולות לשמש כ"דיינות" בבתי דין, רבניות עיר,ורבנית ראשית,חזניות,וגם למול ילדים,מהן הן שונות מנשות אומות העולם,ונשות הציונות החילונית?! ראש הנחש הציוני לנשות הציוניות (הדתית) והפמיניסטיות סבורה לדוגמא ,ששגו חז"ל שקראו למסכת בשם "נידה " שם זה זה מאוד מעליב, וצריך להחליף את שם המסכת. איני מדבר על מצעדי הגאווה שהם מבינים אותם,ומה עם "שמירת נגיעה" זה בדרך לביטול בשל המציאות שבאה בעקבות הציונות, הבנות צריכות לסיים אקדמיה,מתי ינשאו ואם בכלל,ומה יעשו עד גיל שלושים,יישארו חסודות?! לכן אני סבור "שיותר משקרבה הציונות הדתית את החילוניים ליהדות,הם קרבו את עצמם,את בניהם ובנותיהם,ותלמידיהם לחילוניות" ומה ההיגיון באיתחלתא דגאולא שנשמע מפי צדיקי הציונות הדתית, האם עדות המזרח שעלו לארץ ממ"ט שערי קדושה,ונפלו למ"ט שערי טומאה,זה רצון ה', כך צריכה להיות האיתחלתא ברגל שמאל?! לדעתי הס"מ הוא היועץ המסתורי והמנהיג של הציונות הדתית,וזאת רואים מהשקפתם הנוגדת את כל חכמי ישראל החרדים לדבר ה',שאינם ציונים. טוב יעשו החרדלי"ם וייעלו מעל עדת קורח של הציונות הדתית ,ויצילו את עצמם,ואת כל בני משפחותיהם מההשקפה הכפרנית שהיא נגד ה' ותורתו,ונגד משה עבדו.
המשך 01:12 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס ארליך
בשלושה פסוקים במפורש ובשאר הפסוקים במשתמע. גם היא רואה בארץ ישראל ענין עיקרי.
18:09 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
11:47 05.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר