אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

"מבחינה רפואית אין שום בעיה שאשה בהריון תצום"

ההלכה קובעת חד משמעית כי גם מעוברות צריכות לצום בתשעה באב. בשיחה עם ד"ר מרדכי אלפרין משירותי בריאות כללית הוא מסביר כי מחקרים רפואיים הראו שאין קשר בין צום לבין סיבוכים בלידה או לידה מוקדמת. "האישה צריכה להשתדל לנוח כל היום, עדיף במזגן ואז אין בעיה לצום".

"מבחינה רפואית אין שום בעיה שאשה בהריון תצום"
  יכולה לצום. אשה בהריון מתקדם (אילוסטרטציה פלאש90)

מה עושות נשים בהריון מתקדם בתשעה באב?

אין רב שלא נשאל בשאלה הזו לפני תשעה באב (כמו לפני יום הכיפורים). ההלכה קובעת חד משמעית כי בצומות אלו, גם מעוברות חייבות לצום, בניגוד לשאר הצומות, שבהם הן פטורות.

בשיחה שקיימנו ב'סרוגים' עם ד"ר מרדכי אלפרין, רופא משפחה משירותי בריאות כללית, הוא מסביר כי אין שום מניעה רפואית לכך שאישה תצום בתשעה באב.

ד"ר אלפרין, פרסם בעבר מאמרים בנושא, בו הוא הראה סדרה של מחקרים רפואיים, המוכיחים כי אין קשר בין צום של נשים לבין לידה מוקדמת.

"הזמינו אותי פעם בערב יום כיפור, לשבת אצל אחד מפוסקי ההלכה הנחשבים כדי שאתן חוות דעת רפואית בשאלות שבאות אל אותו הרב", מתאר ד"ר אלפרין, "אני יכול להגיד לך שבקלות רבה מדי, בלי סיבה, אותו רב פטר נשים בהריון מלצום ביום כיפור."

למה רופא מתערב בשיקולים הלכתיים של רב?

"אני לא רב, אבל אני כן רופא, ואם אני אומר שמבחינה רפואית אין בעיה לצום, וכך גם ההלכה, זה שולחן ערוך מפורש, אז קשה לי עם רבנים שמקלים בהלכות שיש בהם כרת. אני חוזר שוב על מה שאמרתי, אין שום בעיה לצום יום שלם, גם בהריון מתקדם."

"מבחינה רפואית אישה בהריון יכולה לצום ביום כיפור ובתשעה באב, בלי לפחד שהצום יגרום לה ללידה מוקדמת או לבעיות אצל העובר." הוא קובע.

צום לא מזיק ללידה

המחקר עליו מתבסס ד"ר אלפרין, נעשה בחדר היולדות של בית החולים סורוקה בבאר שבע. במשך כמה שנים בדקו בבית החולים את הנשים שצמו ביום כיפור, כשהנשים הבדואיות משמשות כקבוצת בדיקה.

מסקנות המחקר היו כי לא הייתה ולו אישה אחת שהצום גרם לה ללידה מוקדמת או לבעיות אחרות הקשורות בלידה. "מבחינת לידות, לא היה שינוי מאשר סתם יום באמצע השנה, שלא קשור לצום."

אז מה כן מומלץ לנשים הרות לעשות בזמן הצום?

"הכי טוב שהן ינוחו כמה שאפשר. אם הם יכולות לשכב, זה מצוין, עדיף במזגן. כמה שפחות תנועה ומאמץ והן יעברו את הצום."

ומה קורה אם האישה מתחילה להרגיש לא טוב?

"כאן זו כבר שאלה הלכתית ולא רפואית. כשהיא מתחילה להרגיש לא טוב, היא עוברת להגדרה של חולה וכאן הרבנים צריכים לפסוק לה מה מותר ומה אסור. יש 'אכילה ושתיה לשיעורין' ויש 'מאכילין אותה עד שתאמר די', אבל זה לא שיקול רפואי, אלא שיקול הלכתי."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
אכן רופא ולא רב
| 07-08-2011 12:37
אין שום כרת בתשעה באב אלא צום מדרבנן שהקילו בו לחולים לכן אין בו גם אכילה לשעורין וכל מה שכתב שם
2
מגיב 1, התנאים חולקים עליך
אחד שלמד | 07-08-2011 12:47
תלמוד בבלי מסכת תענית דף ל עמוד ב תניא אידך: רבן שמעון בן גמליאל אומר: כל האוכל ושותה בתשעה באב - כאילו אוכל ושותה ביום הכיפורים. רבי עקיבא אומר: כל העושה מלאכה בתשעה באב - אינו רואה סימן ברכה לעולם. וחכמים אומרים: כל העושה מלאכה בתשעה באב ואינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה, שנאמר +ישעיהו ס"ו+ שמחו את ירושלים וגילו בה כל אהביה שישו אתה משוש כל המתאבלים עליה. מכאן אמרו: כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, ושאינו מתאבל על ירושלים - אינו רואה בשמחתה. תניא נמי הכי: כל האוכל בשר ושותה יין בתשעה באב - עליו הכתוב אומר +יחזקאל ל"ב+ ותהי עונותם על עצמתם.
3
ההתיחסות של הרופא היא גם ליום כיפור שים לב שלפני כמה שו
חוץ מזה | 07-08-2011 13:07
שורות הוא מתאר מעשה של שיחרור סיטונאי ערב יום כיפור והמשפט מתייחס לזה
4
למגיב 2 (השם שבחרת הוא קצת בעייתי), ולמגיב מס' 3
| 07-08-2011 13:52
ע' בשו"ע או"ח תקנ"ד סע' ו' - חולה שהוא צריך לאכול אין צריכין אומד אלא מאכילין אותו מיד דבמקום חולי לא גזרו רבנן" ובנו"כ במיוחד במשנ"ב ס"ק י"א. וכבר כתבו גדולי האחרונים להקל גם למעוברות למרות מה שפסק שם, שמתענות ומשלימות. כך כתב הגרש"ז אויערבך, כך כתב הגרע"י יוסף ועוד רבים וגדולים לפניהם ומעניין שהם לא בחרו להגדיר את עצמם כ"אחד שלמד". למגיב מס' 3 - ואעפ"כ כך פסקו גדולי העולם החרדי, ובראשם הגר"י פישר זצו"קל, וכך מקובל בעולם החרדי. אז בגלל טור ב"סרוגים" נפקפק בהם?
5
צום
| 07-08-2011 22:09
הרב ישראל יעקב פישר הורה באופן חד משמעי לנשים הרות שלא לצום בט' באב וביום כיפור וידוע כי היה ידיו רב לו ברזי הרפואה ובקשר הדוק עם גדולי הרופאים
6
איך הרב פישר יכול לחלוק עלי?
ר' יוסף קארו | 07-08-2011 22:31
7
גם הר"א ליכטנשטיין...
אלון שבות | 07-08-2011 22:32
אין דעתו נוחה כלל מהנטיה בארץ להקל בצורה גורפת למעוברות בתשעה באב ויום כיפור. שמעתי אותו לפני כמה שנים מתלונן על כך שהנטיה להקל בדבר בארץ מוגזמת, וישנה נטיה לפטור מהצום בסיטונאות יחסית.
8
בצום יו"כ אין הקלות בכלל
בהריון | 09-08-2011 10:41
רק אישה שיש לה באמת בעיות בהריון ואז מותר רק לשיעורין. אבל בתשעה באב יותר מקלין וזאת משום שהיום הדור חלש יותר ואישה הרה יכולה להפסיק לצום ברגע שאפי' כואב לה הראש. ושום רב לא מתיר ברדיו לא לצום אלא אם כן יש לשואל חוו"ד של רופא על מצבו. ואגב גם לגבי ת"ב לא מהר מתירים. אני הייתי לפני לידה בתשעה באב לפני כמה שנים וגן רופאים וגם רב פוסק אמרו לי שאני יכולה לצום מקסימום אלד כי כבר במילא אני לקראת לידה אז אן שום סכנה.
9
ומניקות
אמא מניקה... | 09-08-2011 13:02
ומה עם מניקות? הדבר לא קל, לפעמים יותר קשה ממעוברת...
10
אני בהריון שבוע 7+ לצום
אוסנת | 31-07-2017 17:35
שבוע 7+ להריון לצום
11
למה לסכן נשים ועוברן? גם ככה הן נושאות...
למה? | 02-08-2017 21:11
נשים מעוברות לא צריכות להתענות, זה לא הזמן..
12
יש כאן הטעיה חמורה!!!!
עמנואל | 28-08-2017 9:00
ניתן לחשוב שדר אלפרין הוא הרדר מרדכי הלפרין שהוסמך בפוניבז' ו הוא רופא נשים ידוע. סקרתי את הנושא ויש הרבה מחקרים שאומרים הפוך מהרופא הנל. מה הכוונה זה כתוב בשולחן ערוך? אתם חושבים שמרן קארו זצל היה מתיר לסכן עוברים עם הידע הרפואי שיש היום? אתם גם משתמשים בצמחים הרמבם לאירוע מוחי? לכו תגורו במאה שערים. הפוסקים הבקיאים ברפואה אוסרים על צום! עם כל הכבוד, שיסכנו את בתם ונשותיהם ולא את אלו שלנו.