אתמול בערב (א') שודר בערוץ YES DRAMA הפרק האחרון של סדרת המתח "אורים ותומים".
הסדרה עוסקת בישיבה תיכונית (הר צור) שנמצאת במשבר זהות, אחרי שראש הישיבה הוותיק פינה את מקומו אחרי 35 שנה לחתנו הצעיר, והותיר לו גרעון כלכלי והתמודדות עם חוסר האמון של התלמידים במערכת.
על הבסיס הזה מולבשת עלילה העוקבת אחר תלמיד כיתה י' (יעקב מזוז, תום חגי) שמוצא את גופת חבר שלו במאגר שליד הישיבה. מהממצאים ברור שהתלמיד התאבד, אך בישיבה מודיעים כי הוא טבע, כי "לא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ".
סדרה טובה
כל מי שאי פעם היה בישיבה תיכונית, פשוט נשאב אל הסדרה הזו. ניכר בכותבי הסדרה שהם ניסו לדייק אפילו בפרטים הקטנים. ההווי של ישיבה תיכונית ופנימיה צץ ומזכיר חוויות מהילדות.
השבעה, הכתרה, שבת ישיבה, מדריך פנימיה, התפלחות למטבח, זולה למעשנים, הברזה למאגר ואפילו משחקים בנשק, הכל נמצא בסדרה ומוצג באופן מצוין. דבר אחד שמפריע הוא כמות הקללות והאלימות בסדרה, שאולי מתאימה יותר לתיכון דתי, אבל לא לישיבה תיכונית איכותית כמו שמנסים להציג את "הר צור".
הסדרה גם מעלה את שאלת הפער בין צוות הר"מים לבין התלמידים ואת נקודת המפנה בישיבות התיכוניות. הרבנים שרובם מגיע מרקע חרדי, אינם אנשי חינוך, אלא יצרנים של תלמידי חכמים. לימוד הגמרא אצלם הוא העיקר, גם על חשבון יחס אישי ואנושי לתלמידים. באחת הסצנות אומר ראש הישיבה הצעיר (ר' חיים, דני גבע), לאחד הרמ"ים הותיקים (הרב אלישע, צחי גראד): "אני רוצה מחנכים ולא מורים לגמרא."
המתח בסדרה נבנה לאט, כשבכל פרק נחשפים עוד ועוד פרטים על כל דמות. מדריך הפנימיה, שמתהדר בעבר הקרבי שלו בצנחנים, מתגלה בפרק האחרון כקצין אפסנאות. אביו של הרב אלישע, שהיה העילוי של חברון, מצווה לתרום את גופתו למדע, ומתברר כי כל חייו בכלל לא האמין.
גם עלילות המשנה, כמו הקרב בין השמיניסטים על החברות עם הבת של ראש הישיבה או הניסיונות של השמיניסטים להוציא לפועל את ההשבעה למרות האיסור של ההנהלה ואולי יותר מכל, העימות של שני תלמידים עם איש האחזקה הערבי, שנמשך לאורך כל הסדרה, הם מצויינים ומוסיפים עומק לסדרה.
סדרה מטרידה
ההתפתחויות בעלילה ובעיקר בדמויות, חושפות בעיקר צדדים אפלים באישיות שלהן. ראש הישיבה הפורש (הרב יחיאל גרנט, יהורם גאון), מתגלה כנהנתן שאוהב את החיים הטובים, גם אם זה על חשבון הציבור. החתן שמחליף אותו בתפקיד מנהל קשר רומנטי עם חילוניה ואחר כך גם רוצה להתחתן איתה.
התלמיד המצטיין של בית הספר (ביני מלצר, תום אבני) מתגלה כשקרן חסר עכבות, שלא בוחל בשום אמצעי כדאי להשיג את המטרות שלו כולל רצח.
מה שמטריד בסדרה היא שאחרי שכל אחת מהשלושה האלה, מבצע את הפשע, הוא הולך להכין את הסוגיה של מחר או סתם ללמוד בסדר ערב. שלוות הנפש בה יושב ביני מלצר אחרי שרצח את יניב זקס וממשיך בסדר היום הרגיל שלו הכולל שעות רבות של לימוד תורה ביום.
קשה להאמין שבמציאות, קיים ניתוק בין מידות אנושיות בסיסיות, לבין לימוד התורה. המסר אותו ניסו יוצרי הסדרה (דתי, דתל"ש וחילוני) להעביר הוא שאין שום קשר בין התורה ובין החיים.
ואולי חמור יותר, לאורך כל הסדרה נראה שכמה שהדמות יותר קשורה לתורה ככה היא יותר רקובה מבפנים. דווקא עוז (אור בן מלך) הערס, שמגיע באמצע השנה שאין לו מושג בגמרא, הוא הדמות הטהורה שמחפשת את הצדק. בקלות רבה מדי, אומר ר' חיים לבן שלו, שרומן של שנתיים מחוץ לנישואין הוא "טעות" שנגמרה. בישיבה נורמלית, זה לא היה נגמר בלי בעיטה לכל הרוחות.
סדרה מאכזבת
למרות שציינתי למעלה, כי מדובר בסדרת מתח שהשאירה אותי כל השבוע במחשבות על העלילה ובציפייה לפרק הבא, הפרק האחרון הרס את כל הסדרה.
לאורך כל הסדרה מקבלים רמזים על דמותו של הרוצח, וכבר מפרק 4 (מתוך 12) ניתן להבין כי הרוצח הוא ביני מלצר, למרבה האכזבה, בפרק האחרון מתברר כי הוא אכן הרוצח. חבל שהיוצרים לא השקיעו עוד קצת בסוף יותר מפתיע או מתוחכם.
בפרק האחרון של הסדרה, מי שמתברר כרוצח מפוצץ במכות את יעקב מזוז, מתגלח בתער, מדבר אל אבא שלו בגסות, מנסה לאנוס את הבת של ראש הישיבה ולקינוח מנסה להתאבד. בסוף הפרק, אחרי שהוא ניצל ומודה ברצח, הוא מתלבש, לובש את הציצית (עם פתיל תכלת), מסדר את הכיפה והולך. נו באמת?
עוד כמה הרהורים כלליים על העלילה: נניח שאכן התלמיד טבע, איך אין חקירת משטרה לכל המעורבים? איפה משרד החינוך, למה לא זורקים את המנהלים? ואם הוא התאבד, קל וחומר, שצריכה להיות חקירה מקיפה. מדוע ההורים לא אוספים את החפצים שלו ומשאירים אותם בחדר שלו?
בפרק הראשון מצולמת הגופה כשהיא לבושה, עם חבל על הצוואר ודם על הצינור השואב מהמאגר, בפרק האחרון מוצגת הגופה כמי שהוטבעה כשהיא ערומה, איך העורכים לא שמו לב לסתירה הזו?
בסיכומו של דבר, הסדרה נותנת הצצה לעולם הישיבות התיכוניות ובחלקים גדולים מהסדרה היא עושה את זה די טוב. הדיאלוגים בנויים היטב והסדרה בהחלט מותחת עם טעם של עוד. הסוף, קצת הורס, אבל לא פוגם בחוויה הכללית.
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
0 דיונים
תסריטאי
התסריט דומה מאוד לתסריט של סיפור על פרחי כמורה בבריטניה ומי שצופה בסדרה ממש יכול לדמיין את הסיפור מתרחש שם ואני לא יודע אם ההשראה לתסריט לא לקוחה משם.
16:30 10.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביני
בצפייה שניה שמתי לב שבסצינה שבה מגיעים שני אנשי זק"א לפנות את הגופה, עומדים מאחורי הרב חיים מנחם וביני שני שוטרים שבודקים את זירת המוות (בצפיה הראשונה לא הבחנתי בכך)....
בצפייה שניה שמתי לב שבסצינה שבה מגיעים שני אנשי זק"א לפנות את הגופה, עומדים מאחורי הרב חיים מנחם וביני שני שוטרים שבודקים את זירת המוות (בצפיה הראשונה לא הבחנתי בכך). כנראה המסר שיוצרי הסדרה רצו להעביר הוא שאת הכביסה המלוכלת לא מכבסים בחוץ, וגם אם הם נאלצו לערב את השוטרים הם דאגו שזה לא יפגע בשמה של הישיבה ובנוסף טשטשו את הגעת השוטרים בצורה שאכן קשה היה להבחין בה.
המשך 01:09 15.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מואיז
אני חושה שזה ממש פשוט הם ניסו להציג שהוא רצח ולאחר מכן הוא ביים התאבדות .... חוץ מזה...אני מסכים כמעט עם כל מילה
21:48 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיר
הסוף הרס לגמרי את כל המתח שבנו. ממש.
20:20 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
זה סדרה על הווי ישיבה תיכונית? בתור אחד שלמד בישיבה תיכונית בושה! הציגו את הציבור שלנו רע, שקרן, פחדני. ולא ראיתי את כל הסדרה רק את הפרק הראשון וטריילר וזה הספיק לי! הבנתי...
זה סדרה על הווי ישיבה תיכונית? בתור אחד שלמד בישיבה תיכונית בושה! הציגו את הציבור שלנו רע, שקרן, פחדני. ולא ראיתי את כל הסדרה רק את הפרק הראשון וטריילר וזה הספיק לי! הבנתי שהם באו ממקום של בא נחזיר להם על שנות התיכון בישיבה. באמת יש דימיון לישיבה אבל כל התוספות סטו מהדרך. חבל שזה יצא מהציבור הדתי, כישלון שלנו! חבל...
המשך 12:38 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
תשאלו את "הרב" מוטי אילון.
11:36 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר ורשואר
הסדרה הזאת מלאה קללות ודברים לא צנועים שכל אחד שמגדיר את עצמו כדתי לא יעז לראות איך אתם לא מתביישים להגיד שחיכיתם במתח לפרק הבא תתבישו לכם הסדרה מציגה את הדתים כאנשים מושחתים שרק...
הסדרה הזאת מלאה קללות ודברים לא צנועים שכל אחד שמגדיר את עצמו כדתי לא יעז לראות איך אתם לא מתביישים להגיד שחיכיתם במתח לפרק הבא תתבישו לכם הסדרה מציגה את הדתים כאנשים מושחתים שרק רודפים כל הזמן אחרי תאוות וכל שהם יעני יותר צדיקים ככה באמת הם יותר מושחתים זה המסר שאתם כל כך מתגאים בו ושגרם לכם כל כך להתלהב מהסדרה??? מה אתם רפורמים????
המשך 11:06 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
09:03 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צופה
א. הרב אלישע מעיר ליעקב "אנחנו במודים" ואח"כ החזן אומר יעלה ויבוא (פרק ראשון) ב. השיער של יעקב מתארך ומתקצר באותו פרק בקצב מסחרר ג. בהכתרה של פורים רואים את ר' חיים...
א. הרב אלישע מעיר ליעקב "אנחנו במודים" ואח"כ החזן אומר יעלה ויבוא (פרק ראשון) ב. השיער של יעקב מתארך ומתקצר באותו פרק בקצב מסחרר ג. בהכתרה של פורים רואים את ר' חיים ואהרון יושבים בקהל וכמה סצנות לאחר מכן הם נכנסים בדרמטיות ד. ראש ישיבה בישראל (הרב גרנט) מדבר עם חתנו על "ארוחת ערב שבת" ולא "סעודת ליל שבת" (פרק אחרון) ה. מתי ביני גזז את פאותיו? יש עוד כמה פאשלות מסוג זה אך איני זוכר את כולם כרגע
המשך 01:07 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דור
אז נכון שאולי פעם היו בישיבות תיכוניות, טיפוסים של רבנים כאלה שרוצים רק גמרא, אבל זה היה פעם.. וכמה נחמד ונאה שיושבים להם תסריטאים וחושבים איך להציג את התורה כמה...
אז נכון שאולי פעם היו בישיבות תיכוניות, טיפוסים של רבנים כאלה שרוצים רק גמרא, אבל זה היה פעם.. וכמה נחמד ונאה שיושבים להם תסריטאים וחושבים איך להציג את התורה כמה שיותר מנותקת ורחוקה, ואולי אפילו מסתירה ומבלפת, את החיים. וכמה נחמד גם שאנחנו כציבור עוד לא למדנו איך להציג את עצמנו דרך המקומות האיכותיים ולא דרך היצרים והנפילות שכאילו מלמדות שהכל חרטא.תכלס' עזבו דתי לא דתי, כולנו בוגדים, כולנו מלאי תככים, אתם יודעים מה? באמת עזבו גם את התורה. הנה התסריטאי הדתי לשעבר ישמש לנו מודל לדמות חינוכית..
המשך 00:19 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר