כיבוס וגיהוץ
א. מר"ח אב עד תשעה באב, אסור לכבס ולגהץ, ויש מעדות המזרח (לא מהספרדים) והתימנים הנוהגים לאסור רק בשבוע שחל בו (מתחילת השבוע עד צאת הצום).
ב. איסור הכיבוס והגיהוץ שייך גם בעיקר בבגדים המיועדים לאחר תשעה באב, אך מכל מקום אסור לכבס אף כדי ללבוש בשבוע זה.
ג. האיסור אינו שייך בבגדים בלבד, אלא גם במגבות וסדינים.
ד. יש לכבס ולגהץ לפני ר"ח אב בשביל שבת.
ה. מי שאין לו מה ללבוש בשבת אם לא יכבס או יגהץ, מותר לכבס לגהץ מה שצריך בלבד*.
ו. בגדים של ילדים שמתלכלכים בצורה קבועה, מותר לכבס אם יש צורך (באחד משלשה מקרים: בגדים שעלולים להתקלקל, בגדים שהתלכלכו בצואה, כל בגדי הילדים התלכלכו לגמרי).
ז. בגד שהתלכלך, ואם לא יסירו ממנו את הלכלוך הבגד יתקלקל, מותר להסיר את הלכלוך.
ח. אין לתת למכבסה בגדים לכבס, ואפילו המכבסה שייכת לגוים. אך אם מוסר את הבגדים לפני ר"ח, מותר למסור את הבגדים למכבסה של גוים.
ט. אין לכבס בגדים אפילו לגוים.
י. לאחר הצום מותר לכבס ולגהץ מיד.
לבישת בגדים נקיים
יא. מר"ח אב עד צאת תשעה באב, נוהגים שלא ללבוש בגדים נקיים (מהכביסה), ויש מעדות המזרח והתימנים הנוהגים לאסור רק בשבוע שחל בו. ואפשר להקל בר"ח אב בכך.
יב. האיסור אינו שייך בבגדים בלבד, אלא גם במגבות וסדינים*.
יג. בשבת מותר וצריך ללבוש בגדים נקיים.
יד. ילדים שמתלכלכים מאד, מותר להחליף להם בגדים.
טו. מי שמשתתף בסעודת מילה, ובגדיו אינם נקיים מספיק מותר ללבוש בגדים נקיים לזמן המילה והסעודה שאחריה, ובעלי השמחה (מוהל, סנדק, אביו ואמו של הנולד) מותרים ללבוש אף בגדי שבת.
טז. בגדים שנלבשו לפני ב' באב, מותר ללבוש בימים אלו. אולם, אין ללבוש בגדים למשך מספר דקות, כדי להכין לתשעת הימים (אלא יש ללובשם לפחות מספר שעות).
* לענין טהרה, עיין בהגהת הרמ"א לשו"ע או"ח (תקנא, ג).
אכילת בשר ושתיית יין
יז. מר"ח אב עד צאת תשעה באב, נוהגים שלא לאכול בשר ולא לשתות יין, ויש מעדות המזרח והתימנים הנוהגים לאסור רק בשבוע שחל בו (ויש מנהגים נוספים לתימנים). ואין להקל במקום שכל הציבור נוהג להחמיר. והמקילים לאכול בשר בר"ח, יש להם על מה שיסמכו. ומכל מקום, מי שנשאר לו בשר ועלול להתקלקל, מותר לאוכלו בר"ח.
יח. בשבת מותר ומצוה לאכול בשר ולשתות יין. ואין להרבות יותר מידי בבשר, כדי שלא יישאר בשר ולא יעבור על "בל תשחית".
יט. מאכל שהיה בו בשר, ועכשיו אין בו בשר אלא שיש בו טעם בשר, אם לא ניתן לשמור את המאכל בקירור או בהקפאה לאחר תשעה באב, מותר לאוכלו בתשעת הימים.
כ. המבדיל על הכוס במוצאי שבת, לספרדים: ישתה מן היין רוב רביעית, ולא ישתה יותר, לא הוא ולא אחרים. ולאשכנזים: יש לתת לקטן לשתות. ורצוי להשתמש במיץ ענבים, כדי שיוכל לשתות.
כא. המברך במילה על הגפן, מותר צריך לשתות מהיין.
כב. בסעודת מילה ופדיון הבן מותרים לאכול בשר ולשתות יין, כל הנוכחים שהיו במילה ובפדיון, ולאחרים הבאים להשתתף בסעודה בלבד – אסור.
כג. יש מקילים לאכול בשר ולשתות יין בסיום מסכת, ואין להקל בכך אלא למי שנוהג לאכול בשר ולשתות יין בסיום מסכת בכל ימות השנה. ואין לכוון את סיום המסכת לתשעת הימים כדי לאכול בשר.
כד. איסור אכילת בשר, נוהג גם במוצרים העשויים מעוף.
כה. איסור שתיית יין שייך גם במיץ ענבים, ואינו שייך בחומץ יין, ואינו שייך במשקאות אלכוהוליים אחרים.
רחיצה
כו. מר"ח אב עד צאת תשעה באב, נוהגים שלא להתקלח, ויש מעדות המזרח והתימנים הנוהגים לאסור רק בשבוע שחל בו (ויש מנהגים נוספים לתימנים). ואפשר להקל בכך גם בר"ח.
כז. הרחיצה האסורה היא רחיצה של תענוג, ולכן אדם שהתלכלך מותר לו להתקלח*.
כח. אדם הסובל מאד כתוצאה מהחום והלחות, מותר לו להתקלח במים קרים בלבד. ומכל מקום יש למעט ברחיצה.
כט. לכבוד שבת מצוה להתקלח במים חמים.
* לענין טהרה, עיין בהגהת הרמ"א לשו"ע או"ח (תקנא, טז).
דינים שונים
ל. אין איסור לגזוז צפרניים בתשעת הימים.
לא. אין לתקן בגדים בתשעת הימים, ואם אין לו מה ללבוש – מותר.
לב. יש להמנע מעימותים משפטיים עם גוים בתשעת הימים, ויש לדחותם לאחר י' באב.
לג. מילה או פדיון הבן החלים בערב תשעה באב, יש לעשותם באופן שסעודת המצוה תהיה קודם חצות היום. ומצוה לקיים את המילה מוקדם בבוקר כל השנה, משום שנאמר "וישכם אברהם בבוקר" (גמרא).
לד. אין להעלות ילד להפטרת שבת 'חזון', אלא להעלות את הרב, משום שזוהי הפטרת תוכחה, וצריך שיהיה הקורא אדם שראוי להוכיח את הציבור.
לה. אין אומרים ברכת הלבנה, אלא במוצאי תשעה באב.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
1 דיונים
שימי
אתה בכלל אוהב את עצמך. אתה בכלל מבין מה זה חורבן בית המקדש? זרוק את עצמך מאיזה קומה
17:34 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשמח לקבל תשובות.
15:57 08.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי פראון
ורבנות לעילא יש לבטל את ימי האבלות לאלתר ללבוש בגדי שבת ולצאת במחולות ואופס...שכחתי את השוויון בנטל..ממש הגאולה השלמה הכל טוב כ"כ ..למה להתאבל יש להתנחל במקלחת כל תשעת הימים...
ורבנות לעילא יש לבטל את ימי האבלות לאלתר ללבוש בגדי שבת ולצאת במחולות ואופס...שכחתי את השוויון בנטל..ממש הגאולה השלמה הכל טוב כ"כ ..למה להתאבל יש להתנחל במקלחת כל תשעת הימים מבלי לצאת ולברך בכוונה עצומה את ראשיה שריה ויועציה בעיניים עצומות
המשך 10:50 08.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
אתה בכלל אוהב את עצמך. אתה בכלל מבין מה זה חורבן בית המקדש? זרוק את עצמך מאיזה קומה
17:34 05.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאלה רצינית
לאנשים על היבלות ולהכאיב להם עוד קצת? למה? מה נותן לך שעוד בנאדם יקרא את התגובה, יתבאס, ואו ש: ישמור את הזעם וימות טיפה מבפנים או יוציא קצת כעס על הקולגה\עובד\אישה\ילדים? אתה אפילו לא יודע מה האנשים שקוראים את זה. אתה לא מכיר אותם. אני באמת מנסה להבין - זה לא נראה לך אכזריות מיותרת?
21:54 08.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורטל
אם נשאר מאכל בשרי מהשבת, מותר לאוכלו היום או/ו מחר כדי שלא ייזרק? תודה
08:28 22.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק יייואלי
21:39 19.07.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חננאל זייני
אם אין לכם בגדים נקיים, עדיף לכבס וללבוש מאשר ללבוש בגד חדש שצריך לברך עליו שהחיינו. לגבי תינוקות ישנה קולה גדולה יותר לכבס, מפני שהם מתלכלכים הרבה. בכל מקרה, אם יש...
אם אין לכם בגדים נקיים, עדיף לכבס וללבוש מאשר ללבוש בגד חדש שצריך לברך עליו שהחיינו. לגבי תינוקות ישנה קולה גדולה יותר לכבס, מפני שהם מתלכלכים הרבה. בכל מקרה, אם יש צורך עדיף לכבס בשבוע זה, מאשר בשבוע הבא.
המשך 14:55 03.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתלבשת
אנו נמצאים בחו"ל לצורכי עבודה. אם לא הבאנו מספיק בגדים, או שהם כבר מלוכלכים, האם אפשר ללבוש בגדים חדשים לעבודה? כנ"ל לתינוק שבגדיו מלוכלכים ואסור לכבס - אין גם אפשרות. האם...
אנו נמצאים בחו"ל לצורכי עבודה. אם לא הבאנו מספיק בגדים, או שהם כבר מלוכלכים, האם אפשר ללבוש בגדים חדשים לעבודה? כנ"ל לתינוק שבגדיו מלוכלכים ואסור לכבס - אין גם אפשרות. האם אפשר להלביש לו בגדים חדשים?
המשך 18:30 02.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חננאל זייני
א. רבים נוהגים לא לאכול בשר עד חצות היום בי' באב (ולא רק אשכנזים). אולם הדבר נכתב בהלכות תשעה באב, ולכן אינו מופיע פה. ב. על פי ההלכה אין לנהוג כך....
א. רבים נוהגים לא לאכול בשר עד חצות היום בי' באב (ולא רק אשכנזים). אולם הדבר נכתב בהלכות תשעה באב, ולכן אינו מופיע פה. ב. על פי ההלכה אין לנהוג כך. אולם חסידים אינם נוהגים בהכרח ע"פ הלכה, אלא על פי אדמו"ר.
המשך 15:11 01.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טמבליקו
לאשכנזים נראה לי שיש מנהג לא לאכול בשר ולהמשיך מנהגי אבלות עד חצות היום של י' אב? יש חסידויות כמו חב"ד שמכוונים סיומי מסכת דווקא לתשעת הימים, האם הם לא...
לאשכנזים נראה לי שיש מנהג לא לאכול בשר ולהמשיך מנהגי אבלות עד חצות היום של י' אב? יש חסידויות כמו חב"ד שמכוונים סיומי מסכת דווקא לתשעת הימים, האם הם לא בסדר?
המשך 10:30 01.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר