ליברליזם זה סבבה ואפילו חשוב, אבל יש רגעים בהם אומרים לו לא.

הרגעים האלה הם אותם בהם יש התנגשות בין הליברליזם שיש לו הרבה מאוד מקום בראייתנו האישית שאיננה נוגדת את חוקי התורה, לבין הרגע בו היא מתנגשת איתם.

בתוך התורה עצמה יש מקום גדול לקבלת האחר. הדרך התורנית שנוקטת בגישת השבעים פנים לתורה אומרת בעצם לקבל את דרכו של השונה מאיתנו, כל עוד היא נמצאת בתחום התורה, גם אם היא לא נראית לנו. אפשר לחלוק, אפשר לפסוק אחרת, אבל מעלתם של בית הלל ובית שמאי שאף על פי שחלקו בנושאים עיקריים מאוד נהגו כבוד זה בזה והשיאו את בניהם ובנותיהם זה לזה.

אז למה שאני ואתה לא 'נתחתן'?

בימים האחרונים בשיחה קצרה ביני ובין חבר טוב שלי שאני מכיר כבר קרוב לעשור בה הוא שאל בעקבות הסערה סביב הפיטורין של ח"כ יגאל גואטה מש"ס האם זה לא הגיוני שאדם שלא יתחתן כדת משה וישראל יקיים טקס עם מאפיינים דומים ולקוות שמשפחתו תעמוד שם לצידו תוך שעשה הקבלה לכך שמי שלא עשה בר מצווה בצעירותו יכול לקיים טקס עם מאפייני בר המצווה.

כשעניתי לו שלדעתי לא, הוא שאל למה, הרי בחתונה הם לא מצהירים על כך שיחטאו במשכב זכר אלא בסך הכל על חברות עמוקה. בתגובה שאלתי אותו שאם זה כך, למה שלא נתחתן מחר?

התשובה ברורה. חתונה מצביעה בפן הדתי על צד נוסף שנכנס לחיי הזוגיות של הבאים בברית הנישואין, וכבר ידוע מה שנאמר בילקוט שמעוני (ישעיהו , רמז, תטו): "אמר רב חנן הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה אלא כל המנבל את פיו ומוציא דבר נבלה מפיו אפילו נחתם עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה נהפך עליו לרעה".

היית הולך לחנוכת כנסייה של אחיין שלך?

התפיסה המקלה כל כך בנושא עד כדי הקבלתו להליך הבר מצווה, מעיד על עד כמה יש בני ישיבות שלא מתעסקים בנושא הכל כך קריטי הזה שלאט לאט הופך לשיח ההלכתי החם. האם מותר להשתתף בנישואין חד מיניים או לא? מה לגבי נישואין אזרחיים? ויחסים חד מיניים מסוימים, מה הבעיה איתם? על שאלות כאלו ורבות אחרות נשארים תלמידי ישיבה רבים ללא מענה מה שמביא אותם לרוב להקל בצורה מחרידה או להחמיר בצורה מזעזעת.

הסוגיה ההלכתית הזאת צריכה לקבל את מלוא תשומת הלב הרבנית שתכלול פסקים ברורים ומקיפים בנושא. עד אז, בנושא הספציפי הזה, אזכיר מה שכתבתי בעבר. עמדת ההלכה ידועה. משכב זכר הוא דבר תועבה, איסור הקשור ליסודות החיים ונכנס להגדרת גילוי עריות. בין שלושת הדברים שעליהם אדם יהרג ובל יעבור. (ספר המצוות לרמב"ם, לא תעשה שנ; ספר החינוך מצוה רט)

שכל אדם יעשה חשבון נפש עם עצמו אם, למשל, אף על פי שאכפת לו מאיסור עבודה זרה, הוא בכל זאת  ילך ל"חנוכת בית" של כנסייה.