תפילה מוקדמת

ש: חייל שיוצא מביתו לפני עלות השחר, האם יתפלל בבית, או אחרי הנץ ברכבת?

ת: ברכבת.

חזקת חלבי

ש: מזון סתמי שבושל בכלי חלבי מותר לאכלו אחרי ארוחה בשרית?

ת: כן (מדין נ"ט בר נ"ט – שו"ע יו"ד צה ג).

חיילת שרה בטקסים

ש: מה לעשות אם בטקסים של צה"ל יש חיילת ששרה?

ת: א. לבקש לבטל זאת, שהרי יש הנחיה בצה"ל לא לעשות דבר הפוגע ברגשות. ב. אם לא מועיל, לבקש שלא להשתתף. ג. אם מכריחים להיות, אז אפשר להשאר אך לה להקשיב, מדין הנאה שבאה לו לאדם בל כורחו. פסחים כה. אמרו לי שהרבנים הראשיים נוכחים בטקסים כאלה.

כסף במונית

ש: כסף שנמצא במונית שייך למוצא או לבעל המונית?

ת: אם מאוחר – למוצא, כי לא נאבד מבעל המונית.

כהן במערת המכפלה

ש: האם מותר לכהן להיכנס למערת המכפלה?

ת: מחלוקת. ומרן הרב קוק לא נכנס (שו"ת שאילת שלמה ג שכח).

מעשר כספים

ש: האם ניתן לתרום מעשר כספים למוסדות להפצת תורה?

ת: כן. זה בבחינת נתינה לעניים בדעת.

סגולה למציאת אבידה

ש: שמעתי שיש סגולה בדוקה למצוא אבידה. והוא לתת צדקה ולומר שלש פעמים: "אמר רבי בנימין, הכל בחזקת סומין, עד שהקדוש ברוך הוא מאיר את עיניהם. מן הכא, ויפקח אלוקים את עיניה ותרא באר מים, ותלך ותמלא את החמת. אלהא דמאיר ענני, אלהא דמאיר ענני, אלהא דמאיר ענני. בזכות הצדקה שאני נודב לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, זכותו יגן עלינו, למצוא את האבידה שאיבדתי". ושהמקור במדרש רבה.

ת: בבראשית רבה (נג יט), רק כתובה ההתחלה בלי אלהא דמאיר, ובודאי שאדם צריך סייעתא דשמיא לראות דברים, אבל לא כתוב שאמירת הפסוק היא עצמה משיבה את האבידה, ואדרבה שימוש באמירת פסוק לפתור בעיותנו יש בו בעיה של לוחש על המכה (רמב"ם עבודה זרה יא יב. ועי' ספר טעמי המנהגים תקסד בהערה).

אור אדום

ש: מותר להולך רגל לחצות כאשר יש לו אור אדום?

ת: אסור, וזה גם פיקוח נפש (שו"ע ח"מ שעט ו. ע' שו"ת חתם סופר ח"ה חושן משפט מד).

הכאת בנו

ש: איפה אפשר למצוא קצת הרחבה בענין איסור הכאת בנו הגדול?

ת: פלא יועץ ערך הכאה.

תפילה מול ציור

ש: מותר להתפלל מאחורי אדם שיש לו ציור על החולצה?

ת: לא. כדין כל ציור (שו"ע או"ח צ כג).

טווח רווחים

ש: כמה רווחים מותר לעשות על מוצר?

ת: אם זה לא מוצר חיוני, אין הגבלה, העיקר שזה יהיה בתוך הטווח המקובל.

צנובר

ש: האם צריך לעשר צנוברים שנלקטו בחוץ?

ת: לא, זה הפקר.

חליפה ומגבעת

ש: מדוע מרבית רבני הציונות הדתית לא לובשים לבוש מסורתי של חליפה שחורה ומגבעת?

ת: תלמידי חכמים שבארץ ישראל אינם מצויינים בלבושם (שבת קמד א).

לימוד דתות

ש: אני מורה ובתכנית יש לימוד של נצרות ואיסלם. האם מותר?

ת: ללמד מה היהדות אומרת על נצרות ואיסלם.

גן ילדים

ש: כיצד בוחרים גן ילדים?

ש: שלש אמות מידה לפי סדר קדימה: א. גננת אימהית. ב. יראת שמים. ג. פיתוח מיומנויות.

טלית קטן

ש: האם בטלית קטן מכותנה מקיימים מצוה מן התורה?

ת: מחלוקת. אפשר להקל ולהחמיר (שו"ע או"ח ט א. הגה שם . מ"ב סק"ה).

ג'לי בשבת

ש: האם מותר להכין ג'לי בשבת על ידי הכנסת מים חמים עם אבקת ג'לי? למה?

ת: אסור. לישה.

אוכל בשוק

ש: האם אכילה בפארק אינה ראויה כמו אכילה בשוק?

ת: מותר, כי זה נהוג (שו"ת שאילת שלמה א תמג).

שם לזכר נרצח

ש: חשבנו לקרוא לבן שלנו בשם לזכר תלמיד חכם שנרצח בטרור, האם מותר על שם מי שמת בדמי ימיו?

ת: נהגו שלא. אבל מי שמת מסיבה כללית ולא פרטית, מותר (שו"ת אגרות משה יו"ד ב קכב).

תקשור

ש: האם מותר ללכת לאשה העוסקת בתקשור בעזרת ראיית ההילה?

ת: אסור משום דרכי האמורי, וזה הבל.

קן ציפור

ש: מצאתי קן ציפור בחצר ביתי. מה לעשות?

ת: מצות שילוח הקן היא רק במופקר ולא בשטח פרטי (שו"ע יו"ד רצב ב-ג).

שטיפת כלים בשבת

ש: האם מותר לשטוף כלים, אם יש לי אחרים?

ת: מותר לאדם לומר שרוצה לאכול דווקא באלה (שו"ת שבט הלוי ה לט. הג"ר יעקב קמנצקי באמת ליעקב או"ח שכג ו).

פנים אל פנים

ש: מה עדיף, לימוד תורה בישיבה, או פנים אל פנים?

ת: תלמוד תורה כנגד כולם. והכל לפי ראש הישיבה.

ש: אם ראש הישיבה רוצה שאלך, ואני רוצנ ללמוד. מה לעשות?

ת: דבר איתו על זה.

קעקוע

ש: האם חייבים להוריד קעקוע?

ת: לא חייבים. ראוי לכסותו עם בגד (שו"ת להורות נתן ח עב. שו"ת רבבות אפרים ח שו. שו"ת מנחת יצחק ג יא).

דג וגבינה

ש: מותר לספרדים לאכול דג וגבינה יחד?

ת: יש מחמירים, אך מן הדין מותר (ו מח).