בתוך הדיון והגישות השונות לטיפול בנושא הצפייה בתכנים פורנוגרפיים יש מוסדות שלומדים תוך כדי תנועה ומשנים את הגישה החינוכית בהתאם לצרכים ומנסים לתת מענה גם לתלמידים המתמודדים עם התמכרות של ממש.
מחנכת באולפנה במרכז הארץ שבשנת הלימודים הקרובה לראשונה, יכנסו לשטחה רק פלאפונים מסוננים ספרה לנו על התהליך שהחל כבר בשנה שעברה: "במהלך השנה הקודמת הבאנו שיחות וסדנאות שעסקו בשימוש נכון בסמארטפונים ובכל הכיתות מחנכות העבירו שיעורי חינוך בנושא השתדלנו שהתהליך יהיה הדרגתי ובשיח עם הבנות".
מה היה הטריגר ליציאה של האולפנה לתהליך של סינון הפלאפונים של הבנות?
"עד לאחרונה המדיניות של הנהלת האולפנה הייתה חינוך לשימוש נכון בטלפון בהיתר ולא באיסור, דגלו בהסברה ולמידה המחשבה הייתה שגם את הסינון הבנות יוכלו לעקוף והמטרה שלנו היא לתת להם כלים לתווך הארוך. בשנת הלימודים הקודמת הרגשנו המחנכות שהתופעה מתרחבת, שהבנות שוקעות בתוך המסכים ולבסוף ההנהלה הסכימה ללכת איתנו על מהלך של סינון.
אני רואה את השימוש המוגזם של הבנות בפלאפונים בעיקר כבריחה מהקושי שלהן לבנות את עצמם ולהתמודד עם כל הקשיים: הלימודים, החברה, המרחק מהבית".
נתקלתם בהתנגדות למהלך?
"כן, בוודאי, אף אחד לא אוהב שמגבילים אותו אבל אנחנו מנסים שזה יתישב על הלב כמה שאפשר. ככה זה חינוך, מצד אחד אנחנו בדיאלוג מתמיד ומצד שני בדרישה. משתדלים לפעול כמה שפחות מתוך כפייה אבל לפעמים אין ברירה".
מחקרים אומרים שהחיוב הגורף בסינון גורם לעלייה באחוזי הצפייה, אתם לא חוששים מזה?
"אני לא מכירה את זה אבל נשמע לי מאוד הגיוני, מים גנובים ימתקו. מצד שני, הרבה בנות עסוקות במשך שעות בסרטים, לאו דווקא פורנוגרפיה, בגידות, סיפורי אהבה הזויים ואלימות מכל הסוגים אני מקווה שההגבלה לפחות תצמצם את התופעה. אנחנו דוגלים בדיאלוג וממשיכים אותו כל הזמן בכל הרמות".

קבלת פניות מבנות במצוקה בעקבות הצפייה?
"כן, בצורות שונות. לקראת סוף שנה אחת התלמידות ביקשה בשנה הבאה לא לשבת ליד חברה שלה כי היא גוררת אותה לצפייה בסרטים אפילו תוך כדי השיעור, סרטים שלבד לא הייתה חולמת לצפות בהם."
היו לך כלים לעזור להם?
"לא ממש, לא כלים שמכוונים לנשוא הזה אבל בדרך כלל זה נוגע בבעיה יותר רחבה של דימוי עצמי וחוסר ביטחון ולשם גם כוונתי את העזרה."
במכון 'ערך מוסף' פתחו כלים לסייע לתלמידים המרגישים שאינם יכולים להפסיק את הצפייה בפורנו.
איתן, איך מתמודדים עם תלמיד מכור?
"קודם כל לא צריך להסביר לו למה זה רע, אם הוא בא הוא יודע כנראה יותר טוב ממך. צריך לתמוך בו להסביר לו שהוא לא הבעיה, הוא 100%, עובדה שהוא מרגיש שזה רע, הבעיה היא הפורנוגרפיה. כך אנחנו מפחיתים את רגשות האשמה והרגשות השליליים ופותחים פתח לשבור את מעגל ההתמכרות."
מה השיטה כוללת?
המכור בעזרת מלווה, לומד דרך יומן תיעוד מהם השבילים בהם המוח שלו למד ללכת כדי לצרוך פורנוגרפיה, מהם הבעיות שבמקום להתמודד אתם הוא בחר בצפייה. למלווה יש משמעות גדולה, אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר הם כאשר המלווה ההורה של הילד רק אחר כך נמליץ על מורה.
בפתח שנת הלימודים החדשה נראה כי מוסדות החינוך בציבור הדתי מגיעים מוכנים יותר לאתגרים שהביאה הטכנולוגיה. תהליכים של מחקר וכניסה לעובי הקורה של הבעיות מובילה לחשיבה חינוכית משמעותית. ההתמודדות של מחנכים עם צפייה של תלמידים בתכנים פורנוגרפיים נעשית מקצועית יותר. כל מוסד בדרכו מנסה לתת את המענה המדויק ביותר לתלמידיו לטווח הארוך והקצר כאחד. אף על פי כן, כמו בתחומים רבים גם בחינוך אין פתרונות קסם וככל הנראה צפויים עוד קשיים רבים בדרך.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים