שאלה

האם היה נכון לפרסם תמונות של ריצפה מגואלת בדם מתוך זירת הרצח בנווה צוף?

תשובה

שלום

על מראה הדם שנשפך כמים בחוסר צדק וברשעות, למדנו כך: אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה – סח לי זקן אחד מאנשי ירושלים: בבקעה זו הרג נבוזראדן רב טבחים מאתים ואחת עשרה רבוא, ובירושלים הרג תשעים וארבע רבוא על אבן אחת. עד שהלך דמן ונגע בדמו של זכריה, לקיים מה שנאמר "ודמים בדמים נגעו".

אשכחיה לדמיה דזכריה דהוה קא מרתח וסליק. אמר: מאי האי? אמרו ליה: דם זבחים דאשתפוך. אייתי דמי ולא אידמו. אמר להו: אי אמריתו לי מוטב, ואי לאו מסריקנא לבשרייכו במסרקי דפרזלי. אמרי ליה: מאי נימא לך? נבייא הוה בן דהוה קא מוכח לן במילי דשמיא, קמינן עילויה וקטלינן ליה. והא כמה שנין דלא קא נייח דמיה. אמר להו: אנא מפייסנא ליה! אייתי סנהדרי גדולה וסנהדרי קטנה, קטל עילויה, ולא נח. בחורים ובתולות קטל עילויה, ולא נח. אייתי תינוקות של בית רבן קטל עילויה, ולא נח. א"ל: זכריה זכריה טובים שבהן איבדתים, ניחא לך דאבדינהו לכולהו?! כדאמר ליה הכי, נח. בההיא שעתא הרהר תשובה בדעתיה. אמר: ומה אם על נפש אחת כך, ההוא גברא דקטל כל הני נשמתא על אחת כמה וכמה! ערק אזל שדר שטר פרטתא בביתיה ואגייר.

ועוד, כתבו הראשונים שיש עניין לקבור את הנהרג על קידוש השם עם בגדיו הספוגים בדם, על מנת להעלות חימת נקם משמיא ברשעים.

מאידך, אנו יודעים שיש לשמור על הצניעות של כל אחד ואחת מישראל. צניעות אינה רק בעניין המיני, אלא כפי שבארו הראשונים זוהי מידה עקרונית להמנע מלהביט בדברים שכיסה אותם הבורא, דברים השייכים לאדם הפרטי. ובמיוחד דמו של אדם, ובצורה כזו מחרידה, יש בזה לכאורה חודרנות למציאות האישית של הנרצחים הקדושים הי"ד, וכעין הוצאתם לחולין וזילות.

לא מדובר ברצח פלילי

אך נראה שהשיקולים הראשונים גדולים מהשיקול העקרוני של הצניעות האישית וכבוד המת. אנו במלחמה על עמנו וארצנו, ולא מדובר בנרצח על רקע פלילי שם אין עניין לציבור רחב להרגיש חלק מהטרגדיה. כאן מדובר בפגיעה בכולנו. כולנו אותה משפחה, ולשם כך בא הרוצח. המבט על הדם אינו גורם זילות הפעם אלא חרדת קודש וחידוד המסר האמוני מי אנו ומה חיינו באדמה הזו.

על כן, לענ"ד יש מקום לפרסם את דמי הקדושים, הן על מנת לעורר את אזרחי ישראל לכך שאנו במלחמה על ארצנו ועל זהותנו הקולקטיבית כעם יהודי, שיש לו ייעוד של ממלכת כהנים וגוי קדוש דוקא ביהודה ושומרון וכל א"י.  והן מצד לעורר חימה בשמיא לנקום נקם ברית ברשעים, נקמה שמגיעה רק משמיא, או מצה"ל.

להעלים את הדם, ולגנוז תמונות כאלו, יש בזה ריכוך והורדת העניין, וזו אינה העת לריכוכים, אלא יש לגרום לבירור בענייננו. אנו במלחמת דמים על זהותנו וארצנו, וכך יש להביט בזה.

כל טוב