ניגון חוזר: ריקה רזאל חוזרת לעשות מוזיקה בדרך שלה

היא חזרה בתשובה יחד עם אחיה יונתן, אהרן ויהודה ומאז עזבה את המוזיקה לטובת גידול 8 ילדים ועסק נדל"ן, אך בקרוב ריקה רזאל רוצה לחזור (ובגדול!) לעשות מוזיקה מקורית בלי לעבור על ההלכה

"לא הרגשתי נכון לעשות מוזיקה בלעדי האחים שלי"
  (צילום: לינוי משעלי, מערכת סרוגים)

בין סמטאות שכונת נחלאות הקסומה, צמחה וגרה אחת המשפחות המוכרות במוזיקה הישראלית והיהודית בפרט. ריקה רזאל (41) היא השלישית לבית משפחת רזאל המפוארת והפגישה איתה מרגישה לי כמו שילוב מדויק בין יונתן ואהרן בגרסה הנשית ונחלאותית כמובן.

ההיכרות שלה עם עולם המוזיקה התחילה עוד מילדות, בה מצאה את עצמה מנגנת ושרה בלהקה המשותפת שלה ושל אחיה הצעירים כשהגדול בניהם יונתן בן 15 וחצי לוקח את תפקיד 'המבוגר האחראי' ב'להקת רזאל' "לגדול במשפחה מוזיקלית זה נורא כיף, אבל גם מאוד קשה" מגלה לי ריקה "ילדים מטבעם לא מנגנים ועושים חזרות, היה לנו הרבה לחץ להתאמן וזה נבע יותר מתוך חובה, מאשר בחירה".

הניגון שלא נגמר (צילום: לינוי משעלי, מערכת סרוגים)

גם עם מריבות 'חתול ועכבר' המוכרות בקרב אחים הלהקה הפכה להיות סיפור הצלחה. הרבה בזכות דחיפת אביהם, בנו של הצ'לן המפורסם מארק רוזלאר, שוויתר על הקרירה המוזיקלית בהולנד לטובת העלייה לישראל. "אבא שלי השתמש במוזיקה גם כשיטת חינוך . דרכה הוא חינך אותנו להתמדה, ריכוז, מיקוד במטרה ועוד הרבה ערכים שאפשר ללמוד דרך המוזיקה".

עטיפת תקליט הבכורה שלהם

היום ריקה (41) כבר אם ל8 ילדים מוזיקליים לא פחות, על אף ששיטת החינוך שלה לא היתה מוזיקלית במיוחד-נראה כי הגנים חזקים יותר. "אני הבטחתי שאני לא אחייב אותם ללמוד מוזיקה כמו שאבא שלי עשה-כי זה היה קשה" חושפת ריקה "היום אני מאוד מעריכה את ההורים שלי שעשו את זה והשקיעו בנו ודאגו שאנחנו מתאמנים והשקיעו גם כספית וגם פיזית. הרבה יותר קל להגיד לילד לך תראה איזה סדרה בטלוויזיה או במחשב מאשר להגיד לו בו נשב, קדימה אתה צריך להתאמן"

החזרה בתשובה ועזיבת המוזיקה

תהליך המעבר לאורח חיים דתי לא היה פשוט במיוחד עבור ריקה, כמו לשאר משפחתה כשזה נגע בעולם המוזיקה. "זה ה-עניין של החיים שלי עד היום, כי הייתי שרה עם האחים שלי והיתה תקופה שבה הופעתי עם אהרן בכל מיני פאבים ופתאום כולם חזרו בתשובה וזה כבר לא היה מקובל ולא היה שייך".

לא מצאה מקום למוזיקה אחרי החזרה בתשובה (צילום: לינוי משעלי, מערכת סרוגים)

הקושי הגדול גרם לריקה, להחליט לשים בצד את המוזיקה להרבה מאוד זמן "לא הרגשתי נכון לעשות את זה בלעדי האחים שלי". החזרה בתשובה היתה בשבילם כמו הדבר הטבעי לעשות כשגרים וצומחים בשכונה כמו נחלאות  "אני לא יודעת להצביע על הנקודה הספציפית שהובילה אותנו לחזור בתשובה, פשוט גדלנו פה בנחלאות שזו שכונה מאוד מסורתית ומחוברת ליהדות ולאט לאט מעוד השלמת מניין של אבא שלי שגדל בבית חילוני לחלוטין ועוד שיעורי תורה התקרבנו כולנו".

עם השנים אורח החיים הדתי הלך והתחזק אצל כל אחד ממשפחת רזאל ברמות שונות, אך האחדות והחיים יחד ממשיכים עד היום ולא רק בזכות המגורים הקרובים שלהם "התורה באה לשמור עלינו ולתת לנו הגדרות של מה כדאי לנו ומה יעשה לנו טוב, אבל באיזה שהוא מקום כל אחד לוקח את זה למקום שלו". מסבירה ריקה.

אי אפשר להוציא את נחלאות ממנה (צילום: לינוי משעלי, מערכת סרוגים)

שירת נשים

כמי שהמוזיקה בוערת בה, ריקה לא ויתרה לחלוטין על המוזיקה, על אף הפסוק "קול באישה ערווה" ובמשך 20 שנה שגידלה את הילדים, היא חיכתה לרגע שהם היו יוצאים מהבית, סוגרת את הדלת ויושבת לנגן ולכתוב שירים כמו בימים ההם. "לאט לאט הרגשתי שאני רוצה לחזור ושוב עלתה בי השאלה איך אני אעשה את זה בלי לעבור על ההלכה? החל מאיך ואם להופיע רק בפני נשים ועד להאם יכולים ללוות אותי גם נגנים ועוד המון שאלות שהציפו אותי".

"על אף התחושה שיש איזו שהיא רפורמה, או משהו שמשתנה במגזר שאנשים קצת יותר פתוחים לעניין שירת נשים. כרגע ההלכה לא מאפשרת ואין כרגע פוסק גדול שאפשר למצוא שיתיר את העניין" מסבירה ריקה את ההחלטה האישית שלה להופיע בפני נשים בלבד. "לרדיו אני כן אשמח להוציא שירים, כי לא רואים אותך וגם יש המון שינויים בהקלטות מאשר בהופעה חיה".

את ההחלטה לחזור לעשות מוזיקה אחרי שנים, עשתה יחד עם בעלה יוני. שעזב גם הוא את עריכת הדין לטובת הגשמת חלום ופתח יחד עם שותפים את 'Crave' מסעדה אמריקאית למהדרין בלב מחנה יהודה "שנינו עברנו לאחרונה תהליך דומה ועברנו מהתפקידים החומריים אל הדברים שתמיד חלמנו לעשות, אחרי 20 שהשקענו יחד במשפחה ובבניית המשפחה והקריירה ופתאום באיזה שהוא שלב בגיל 40 מגיעים למצב שמבינים שהחיים עומדים להיגמר ורוצים לעצור מהמירוץ כדי לנצל את הזמן לעשות את הדברים שאוהבים". מספרת ריקה.

הצליחו לעבור את משבר גיל ה40 יחד (צילום: לינוי משעלי, מערכת סרוגים)

חוזרת אל האהבה הישנה 

בשנה האחרונה התחילה ריקה לעבוד על אלבום הבכורה שלה, עם השירים שחיכו עשרות שנים במגירה עד לרגע הנכון. "כרגע אנחנו בהתחלה של ההפקה הרצינית. יש לי את כל השירים והכול מוכן, אבל עכשיו אנחנו מתחילים להיכנס לזה יותר לעומק" מספרת ריקה וחושפת לסרוגות ספויילר שבקרוב הולך לצאת סינגל חדש.

כמו כל דבר שנעשה במשפחת רזאל ריקה לא שוכחת להתייעץ עם אהרן ויונתן "אני כל הזמן מתייעצת איתם, משמיעה להם תמיד את השירים ושומעת אם יש להם איזה שהיא הערה. לאלבום לקחתי קצת את הרגש והעדינות של יונתן ואת השמחה של אהרן". האלבום צפוי להכיל הרבה שירים על החיים כנשים, אבל לא רק ויכול לכלול שיתופי פעולה אפשריים עם אהרן ויונתן -אך מה שבטוח לריקה הוא לא יכלול הופעות לגברים לטוב ולרע.

 

 

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מעוררת השראה
מיקי | 07-07-2017 13:52
2
גם לא יהיה פוסק שיתיר. הגמרא אוסרת מפורשות.
דניאל | 09-07-2017 10:03
מי שמתיר דבר כזה הוא רשע.
אבל הדיון בברכות כד. הוא על קריאת שמע
ירושלמי | 14-07-2017 9:25
מה הקשר לשירה? מישהו יכול להסביר? הנה הדיון הנל (ברכות כד). כל לנטורינהו טפי עדיף והיכא מנח להו אמר ר' ירמיה בין כר לכסת שלא כנגד ראשו והא תני רבי חייא מניחן בכובע תחת מראשותיו דמפיק ליה למורשא דכובע לבר בר קפרא צייר להו בכילתא ומפיק למורשהון לבר רב שישא בריה דרב אידי מנח להו אשרשיפא ופריס סודרא עלוייהו אמר רב המנונא בריה דרב יוסף זימנא חדא הוה קאימנא קמיה דרבא ואמר לי זיל אייתי לי תפילין ואשכחתינהו בין כר לכסת שלא כנגד ראשו והוה ידענא דיום טבילה הוה ולאגמורן הלכה למעשה הוא דעבד בעי מיניה רב יוסף בריה דרב נחוניא מרב יהודה שנים שישנים במטה אחת מהו שזה יחזיר פניו ויקרא קש וזה יחזיר פניו ויקרא קש אל הכי אמר שמואל ואפילו אשתו עמו מתקיף לה רב יוסף אשתו ולא מיבעיא אחר אדרבה אשתו כגופו אחר לאו כגופו מיתיבי שנים שישנים במטה אחת זה מחזיר פניו וקורא וזה מחזיר פניו וקורא ותניא אחריתי הישן במטה ובניו ובני ביתו בצדו הרי זה לא יקרא קש אאכ היתה טלית מפסקת ביניהן ואם היו בניו ובני ביתו קטנים מותר בשלמא לרב יוסף לא קשיא הא באשתו הא באחר אלא לשמואל קשיא אמר לך שמואל לרב יוסף מי ניחא והתניא היה ישן במטה ובניו ובני ביתו במטה לא יקרא קש אאכ היתה טליתו מפסקת ביניהן אלא מאי אית לך למימר אשתו לרב יוסף תנאי היא לדידי נמי תנאי היא: אמר מר זה מחזיר פניו וקורא קש והא איכא עגבות מסייע ליה לרב הונא דאר הונא עגבות אין בהם משום ערוה לימא מסייע ליה לרב הונא האשה יושבת וקוצה לה חלתה ערומה מפני שיכולה לכסות פניה בקרקע אבל לא האיש תרגמה רב נחמן בר יצחק כגון שהיו פניה טוחות בקרקע: אמר מר אם היו בניו ובני ביתו קטנים מותר ועד כמה אמר רב חסדא תינוקת בת שלש שנים ויום אחד ותינוק בן ט' שנים ויום אחד איכא דאמרי תינוקת בת יא שנה ויום אחד ותינוק בן שתים עשרה שנה ויום אחד אידי ואידי עד כדי (יחזקאל טז, ז) שדים נכונו ושערך צמח אל רב כהנא לרב אשי התם אמר רבא אעג דתיובתא דשמואל הלכתא כוותיה דשמואל הכא מאי אמר ליה אטו כולהו בחדא מחתא מחתינהו אלא היכא דאיתמר איתמר והיכא דלא איתמר לא איתמר אל רב מרי לרב פפא שער יוצא בבגדו מהו קרא עליה שער שער: אר יצחק טפח באשה ערוה למאי אילימא לאסתכולי בה והא אר ששת למה מנה הכתוב תכשיטין שבחוץ עם תכשיטין שבפנים לומר לך כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף אלא באשתו ולקש אמר רב חסדא שוק באשה ערוה שנאמר (ישעיהו מז, ב) גלי שוק עברי נהרות וכתיב (ישעיהו מז, ג) תגל ערותך וגם תראה חרפתך אמר שמואל קול באשה ערוה שנא' (שיר השירים ב, יד) כי קולך ערב ומראך נאוה אמר רב ששת שער באשה ערוה שנא' (שיר השירים ד, א) שערך כעדר העזים:
איפה רשום בגמרא שאסור?
ירושלמי | 09-07-2017 15:08
מעוניין לדעת.