לאחר שנים שבהם ענקית הטכנולוגיה 'גוגל', הצליחה ליהנות מרווחים נאים ממכירת מוצרים דרך שירותי החיפוש שלה, האיחוד האירופי החליט לעצור את החגיגה עם קנס המגיע ל 2.7 מיליארד דולר, שהצליח לשבור שיא בתור הקנס הגבוה ביותר שהוטל על חברת טכנולוגיה בגין הגבלים עסקיים. בעוד שהשיא הקודם היה הקנס שהוטל על אינטל ב-2009, בסכום של 1.06 מיליארד יורו.

הקנס הגבוה הוטל בגין התנהלות מונופוליסטית בשוק החיפוש שלה באירופה, שכלל בין היתר, את שירות 'השופינג' הישיר שהציעה גוגל לגולשים ישירות מחלון החיפוש שלה על חשבון המתחרות. בנוסף, הואשמה שמחקה ממנוע החיפוש תוכן מאתרים יריבים ואף חתמה עם מפרסמים על הסכמים שלא מאפשרים להם לעבוד עם מנועי חיפוש של חברות מתחרות.

יצאה בזול

החקירה הנ"ל נפתחה על גוגל בשנת 2010 מאז היתה אמורה להיסגר לפני כשנתיים בעסקת טיעון, שבוטלה על רקע התנגדות חריפה מצד צרפת, גרמניה וחברות מדיה וטלקום גדולות.

לאחר שהעסקה בוטלה החקירה נמשכה והגיעה להחלטה על הקנס שיכל להגיע לסכום גבוה אף יותר, שכן ביכולתו של האיחוד לתת קנס של עד 10% מהכנסתה הגלובלית של החברה, או 6.6. מיליארד דולר. ייתכן כי הסיבה שגוגל לא נקנסה במלוא הקנס, היא בזכות הממשל האמריקאי שזעם כבר בעבר על קנסות הענק כנגד חברות אמריקאיות באירופה, דוגמת הקנס שהוטל על אפל.

גוגל הצפויה לערער על הקנס, טוענת להגנתה כי פסיקת האיחוד אינה תואמת לאופן בו אנשים רוכשים בפועל מוצרים ברשת, כך שהתערבותה בהטיית תוצאות החיפוש אינה מהותית או חמורה כפי שנטען. "משתמשים הגיעו לאתרים בדרכים רבות: בחיפוש כללי במנועי חיפוש, בשירותי חיפוש יעודיים, בפלטפורמות מסחר מקוון, מודעות במדיה החברתית ומודעות שהציגו חברות שונות", אמר קנט ווקר, היועץ המשפטי של גוגל. "וכמובן, סוחרים מגיעים לצרכנים ישירות יותר מבעבר. בגלישה סלולרית – שיותר מחצי מתעבורת הרשת באירופה מתבססת עליה כיום – הדרך הנפוצה ביותר לבצע רכישות הן אפליקציות מובייל".