המדרש שלא היה: פרשת קורח האלטרנטיבית

קורח לא רצה להביט אל תוכו, ולהתמודד עם המידה הרעה ששלטה בו, והעדיף לפתח אידאולוגיה שלמה שחולקת על אדון הנביאים, והסית את כל העם נגדו

המדרש שלא היה: פרשת קורח האלטרנטיבית

פרשת קורח האלטרנטיבית

לאחר שנתמנה אליצפן בן עוזיאל לנשיא, התמלא קורח קנאה. והרי הוא בנו של יצהר, והיה ראוי להיות קודם למינוי זה. קורח היה מודע היטב לכישרונותיו ויכולותיו, ולבו התהפך בקרבו מדוע תפקיד הנשיאות לא נפל בחלקו.

אחר הדברים האלה, ויבוא קורח אל משה ויאמר לו, משה משה, רבי אלופי, הצילני נא מן הקנאה הממלאת את לבי ומסיתה אותי לכעס ועצב ומחשבות לא טובות, רח"ל.

ויאמר לו משה, ומניין לך שהנשיאות והשררה טובה לך, והרי ראוי אתה להיות מרביץ תורה לעדרים, לקרב רחוקים ולהבעיר לבבות נערים לאהבתו ית'. ואין אתה זקוק לנשיאות כלל. תנוח דעתך, שאם השי"ת ייעד איש אחר לנשיאות, אין זה מוריד ממעלתך.

ויאמר לו קורח, ניחמתני וחיזקתני, וישב קורח אל מקומו.

קורח, לגדולות נוצרת

ויהי ערב ויהי בוקר, וירא קורח את אליצפן נשיא, ושוב התמלאה הקנאה הרעה בלבו, ולא מצא מרפא לנפשו. וירץ אל משה ויפול לפניו ויאמר לו, עוזרני נא כי שוב התפשטה הקנאה בלבי, ורע ומר לי.

ויאמר לו משה, דע לך קורח יקירי, כי לגדולות נוצרת. והניסיון הזה של הקנאה לא לחינם הגיע אליך, אלא לנקות את נפשך מכל שאיפה נמוכה לכבוד ולגאווה, ולזכך אותך למלא כל תעודתך בטהרת הלב. לך בכוחך זה ושמח בחלקך, וטהר לבך לעבדו באמת, והתפלל מקירות לבך אל השי"ת, שיפתח לך את שערי  טהרה. ומתוך צרה וחשכה תצא אורה גדולה.

וישב קורח אל ביתו שמח וטוב לב. ויהי ממחרת, ושוב התגברה בו הקנאה, והיה דמו רותח וכועס,  ויהי בצער גדול, ויבוא את משה ויבכה לפניו, למה מנסה אותי השי"ת בניסיון מר זה, אשר רק מרחיק אותי ממנו, ויבך בכי גדול.

ויאמר לו משה, אל תפול רוחך. שהרי ראוי אתה להיות ראש ישיבה גדול, לאלפי בחורי ישראל. ולולי היית מתמודד בעצמך וטועם את טעם התסכול והקושי, לא היית מבין ללבם של נערי ישראל ותסבוכותיהם. ואיך תוכל לחזק ברכיים כושלות, ולרומם נפשות אבודות. דע לך יקירי כי בכח ההתמודדות האישית שלך כעת תצמח להיות אדם גדול, הראוי להשפיע מגדולתו לסביבתו ולתלמידיו. לך בכוחך זה, והילחם על טהרת הלב, אל תירא ואל תחת, ודע כי השי"ת רואה בעמלך וחפץ בניצחונך. וזכור ואל תשכח כי לעולם האדם הגדול נולד קטן, ומכל התמודדויותיו הרבות צמחה גדולתו.

עד כאן 'מדרש' קורח האלטרנטיבי אשר לא היה ולא נברא.

קורח הוא אויב הארץ

ובקוראינו את פרשת קורח האמתית, נשאלת השאלה למה אנו נאלצים לקרוא על נפילתו הנוראית של קורח, אשר קנאתו העבירה אותו על דעתו. למה מדרש מתוק זה לא היה ולא נברא.

ואין הכוונה לחטט בעמקי נבכי נפשו של קורח, אלא ברלוונטיות של הדברים לנו ולחיינו. קורח לא רצה להביט אל תוכו, ולהתמודד עם המידה הרעה ששלטה בו, והעדיף לפתח אידאולוגיה שלמה שחולקת על אדון הנביאים, והסית את כל העם נגדו. וכך יכול אדם להחריב עולם שלם, ולהיות בטוח שהצדק עמו.

ואולי עונשו הייחודי של קורח מלמדנו, שאין הארץ יכולה להכיל קלקולים שכאלה. חשה האדמה שקורח הוא אויב הארץ, ולא רק אויבו של משה, ותפתח את פיה ותבלע את קורח. היכולת של האדם להתבונן פנימה ולהכיר בחולשותיו מעידה על ענווה ועל בריאות נפשית, על בקשת אמת, ועל גבורה פנימית, ומכוונת את האדם למקד את מאמציו במקומות הנכונים.

==

הרב נתן שלו הוא רב ישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת חיים של טובה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
למה קרח הגיע לדבר כזה איום? העושר
| 25-06-2017 3:31
שמור לרעת בעליו.קרח לקח אוצר ממצריים שהיה אמור להיות שייך לכל עם ישראל. האוצר היה אמור להיות בטביעת מצריים בים סוף וכל העם היו שוללים אותו.דבר נוסף שקרח לא עישר את האוצר הרב שהיה לו .ועבירה גוררת עבירה .והד'.לכן כל אחד ישים לב לעשר כספים ביחוד שהם רבים אחרת הכל ילך לו הפוך לרעתו. העולם מסודר ולא גורל.