"אך בה' אל תמרודו" (יד,ט)
אני כותב שורות אלו באי נחת מרובה, אך מצפוני דוחק בי למתוח בקורת ממוקדת כנגד 'עיתון הבית' שלי ושל עמיתיי במחנה הציונות הדתית. כוונתי ל'מקור ראשון' שמוספו העיוני 'שבת' הפך לבמת 'הטפה והדחה' נגד הנאמנות להלכה כמקובל מדורי דורות.
קונסרבטיביות ממקור ראשון
מפסח ועד עצרת פורסמו לפחות 10 מאמרים ברוח זו (בצד מאמרים תורניים קלאסיים). עורך המוסף מיצב עצמו כאידיאולוג קונסרבטיבי (כהגדרתי) המפריח באינטנסיביות אג'נדה המצדיקה דילוג על המחוייבות לשולחן שערך רבי יוסף קארו, ולמפה שפרס עליה הרמ"א. הוא מתעטף באיצטלה אורתודוקסית (ללא ציצית ותפילין, במוצהר) המוותרת לכתחילה על סעיפים 'פחות-חשובים' בשולחן ערוך.
כדי להמחיש את 'הרוח החדשה', נטולת האזיקים, השליך את כיפתו בפומבי, מה שכמדומני לא העיז אפילו משה מנדלסון לעשות (אבי תנועת ההשכלה. מרבית צאצאיו התנצרו). חבישת כיפה היא אכן סמלית, אך השלכתה המוצהרת סמלית שבעתיים!
גם אם מאמריו שזורים הגיגים הראויים לדיון, הבעיה שלי ושל עמיתיי היא שהמוסף הפך לבטאון החצר של בית המדרש הנאור-ליברלי ע"ש הרטמן ומשיקיו. גליון חג השבועות היה מעוטר בשפעת מאמרים כאלו; אחד כופר במתן תורה על הר סיני (רק 'עשרת הדברים'), שני מערער את אמונת 'תורה מן השמים' כפשוטה, שלישי קורא לקלוט בנות ב'מרחב הישיבתי' (על פי פרשנות לחלומו של רבי נחמן!), רביעי קורא לחזור לחג הקציר. ומעל כלנה מתנוסס מאמר פרוגרמטי של העורך ל'פוסט-אורתודוקסיה' הנותנת לגיטימציה לכתחילית למחיקת חלקים בשולחן ערוך, הלכה למעשה.
שבועות אחדים קודם לכן זכינו להגות פרשת השבוע (קדושים) פרי עטה של 'רבה' רפורמית תוך הסתרת תוארה (בניגוד למקובל בעיתון. מחשש לעינא בישא?) גם גליון פסח רווי היה במאמרי ניאו-אורתודוקסיה ליברלית, בצד המאמר החזוני (בהא הידיעה) של העורך ל'ביטול החברה הדתית'. לב משנתו היא הנמכת הרף ההלכתי לכתחילה, ואזי הכל ינהרו למחוזות היהדות המותאמת מחדש שתעלה כפורחת.
דגלים צבעוניים מפתים
כאמור, הרוח הנושבת מזוהה אצלי כקונסרבטיבית למהדרין. אך מעבר לכך, אין זה ראוי, ואולי מנוגד לאתיקה, שעורך מוסף-עיון 'יפתח שולחן' להסבה בהרחבה בעיקר עם הגיגנים בצלמו ובדמותו, המטיפים ומדיחים ליהדות 'משליכת טלית ותפילין' לכתחילה. אני מודע היטב למציאות שבה רבים במחנה הדתי מוגדרים בפי עצמם ואחרים כ'לייטים', ו'דשים בעקבם'. זה לא נורא, לא מפולת ולא אסון. מאידך, הנפת דגל צבעוני של 'אנחנו לייטים', ואפילו גאים בלייטיות – קרויה בפי 'הדחה'.
ואגב, תמיהני האם 'בעל המאה ובעל הדעה', ובעל-הבית של העיתון, נוחה דעתו ושלמה השקפתו עם מהלך אנטי-הלכתי אקטיבי-מתמשך זה?
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכתב במוצ"ש בהעלותך ויתפרסם ב"שבת בשבתו".
==
מעיתון 'מקור ראשון' נמסר: אנו מכבדים את הרב רוזן ופועלו אך מצירים על כך כי בחר לנקוט בסגנון קיצוני ולא מאוזן תוך הצגת דברים שאינם מדויקים ושלא משקפים את תמונת המצב העובדתית במוסף שבת.
מה דעתך בנושא?
55 תגובות
0 דיונים
הרב רוזן בסוף יבין
21:28 29.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראלי
מארבע כנפות הארץ נתקבצו היהודים. "דתיים" ו"חופשיים", "אשכנזים" ו"ספרדים".אלו באו ודבר ד' אל אברהם אבינו בפיהם, ואלו מלחמת מעמדות וסוציאליזם בפיהם.ועוד הרבה סברות אחרות בפי אחרים. וראה איזה פלא כולם...
מארבע כנפות הארץ נתקבצו היהודים. "דתיים" ו"חופשיים", "אשכנזים" ו"ספרדים".אלו באו ודבר ד' אל אברהם אבינו בפיהם, ואלו מלחמת מעמדות וסוציאליזם בפיהם.ועוד הרבה סברות אחרות בפי אחרים. וראה איזה פלא כולם כולם, מסיבות רחוקות זו מזו והפוכותממש זו מזו, נקבצו ובאו ברננה ובמסירותנפש לארצנו לבנות ולהבנות בה. אין זאת אלא משום שלא הסברותהגלויות היו ביסוד העניין. פעמים רבות נעשים דברים על ידי האדם והוא בתודעתו נותן לכך הסברים שונים ומשונים, אך מקורם בדחיפה פנימיתמעבר למודע הגלוי שלו. התעוררות פנימית באומה היא שדחפה ודוחפת את הקיבוץ גלויות ובניין המדינה. הרב זצ"ל מבאר במקומות רבים שיסוד הכל בהתעוררות חפצה הפנימי של האומה לשוב אל חייה השלמים. זו התעוררות פנימית הנובעת מעומק הנשמה של כנסת ישראל. ישנם דבריםמופלאים בזה, שדורשים הרבה התבוננות והרבה עיכול נפשי באורות ארץ ישראל פסקה jw/ הרב מבאר שם שבשקיקה הנפשית שבדורנו מונחים הכיסופים לחיים מלאים ושלמים, לא רק במובן הרוחני הכללי, אלא גם לכל חטיביותן של הבמצוות כולן. ועל זה אומר הרב שאם יתפלא על זה אדם, ויאמר כיצד יתכן שאנשים שנראים רחוקים כלכך תהיה בהם השתוקקות לכך,זולא שאלה כלל לעומדים מקרוב ויודעים להקשיב את המאווים הפנימיים של הדור. וברוך ד' זכינו ואנו זוכים שהרב עמד קרוב. ויש בכל זה חידוש נפלא. [ויש לזה דוגמאות בפסיכולגיה] שאף על פי שאנו רואים בעיננו אנשים שעומדים רחוק, ותרבות שעומדת רחוק, אל לנו להבהל כלל.נגדיל תורה ונאדירה בכל עמקה והיקפה. תתגדל הרוח ויתברר שהרוח הגדולה והמעשים אחד הם. להאמין ןלקיים זו סגולת ישראל. לא כמינות הנוצרית הארורה האומרת הרבה ועושה מעט כי אם רוח מלא בעולם מלא. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש. לכן אל לנו להסחף אחר הפוסט דקדוק במצוות. להפך, נדע נאמנה שהרוח הגדולה, והתרבות הישראלית האמיתית אחת היא עם דקדוקי מצוות, מפני שסעיפי המצוות הללו סעיפי חיים הם לנו. וככל שיתבררו הדברים אצלנו פנימה ודאי ישפיעו הם גם החוצה , ונשוב כולנו אל ד' ומצוותיו למען חיינו, ואור ד' יתגלה על מדינתנו, יגל יעקב ישמח ישראל. שלום לכולם וכל טוב.
המשך 10:34 29.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
10:18 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשבתי לעשות מנוי לעיתון כמובן שאבטל מחשבתי ואף אומר לאחרים לעשות כך
00:36 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
כל מי שטוען שהרב רוזן מסתגר ולא מוכן לשמוע דעות אחרות הוא דמגוג קטן. הרי אם במוסף שבת יביאו כל שבוע קטעים מהספר ויאול משה של הגאון הגדול הרבי מסאטמר...
כל מי שטוען שהרב רוזן מסתגר ולא מוכן לשמוע דעות אחרות הוא דמגוג קטן. הרי אם במוסף שבת יביאו כל שבוע קטעים מהספר ויאול משה של הגאון הגדול הרבי מסאטמר זצוק"ל וכן קטעים מקובץ מאמרים של הגאון הגדול הרב אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד, אתם תהיו הראשונים שיקראו להחרים את מקור ראשון ובשום אופן לא תהיו מוכנים להתמודד עם מאמרים אלו (וגם לא תוכלו אפילו אם תרצו.......................)
המשך 15:29 24.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חתול שחור
האם תגובה 40 , רומזת לפיתרון ? האם מישהו דרש למחוק מייל שמראה בצורה שקולה ומשכנעת את טיב "שבת" ?
09:15 22.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהד
אין ספק שהדברים שם הם ניאו רפומרים, ניתן לראות שהם שנטו מעט ופרשו הרבו. צודק הרב רוזן. דינו של מוסף שבת של מקור ראשון כדין הקוט'ג. שלא נדבר על בעיות צניעות...
אין ספק שהדברים שם הם ניאו רפומרים, ניתן לראות שהם שנטו מעט ופרשו הרבו. צודק הרב רוזן. דינו של מוסף שבת של מקור ראשון כדין הקוט'ג. שלא נדבר על בעיות צניעות חמורות שיש בעיתון, טוב אולי ממילא לא מחוייבים להלכה?! על הציבור הדת"ל להתאחד ולדרוש שישנו את תוכני העיתון ולא נקרא להחרמתו.. למותר לציין שאם מגזר הסרוגים לא יקרא בו ניתן יהיה למנות ביד אחת (במקרה הטוב) את אלו שיקרו בו..חזק ואמץ הרב רוזן.
המשך 23:00 20.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
האמת- הוקל לי. אני עוקב כבר תקופה ארוכה אחר משנתו של יואב שורק ומאמין בכל ליבי שיש בה את את היסודות לחוליה הבאה של התורה שבעל פה. מה שהפריע לי...
האמת- הוקל לי. אני עוקב כבר תקופה ארוכה אחר משנתו של יואב שורק ומאמין בכל ליבי שיש בה את את היסודות לחוליה הבאה של התורה שבעל פה. מה שהפריע לי הוא שמשנתו עוד לא יצרה את התסיסה שלה אני מחכה. שהרי ידוע לכל מי שמכיר את ההסטוריה של התפתחות התורה שבע"פ, שרבים מגדולי רבותינו- לא זכו חידושיהם להיכנס לארון הספרים היהודי אלא לאחר שנשרפו ספריהם ואף נרדפו באופן אישי. אני מתייחס לדבריו של הרב רוזן כאל שריפת מוסף שבת משום שהוא לא מתמודד כלל עם דבריו של יואב אלא ממש שורף אותם כלא רלוונטיים- משליך אותו מחוץ לבית המדרש. בשביל זה סימן ממשי לכך שמשנתו של יואב שורק היא אמת ובע"ה ימים יגידו זאת. ולרב רוזן ולתומכיו- תמשיכו בשלכם- רק אל תיבהלו כשעם ישראל יעקוף אותכם מימין
המשך 18:07 19.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
דבריו של הרב רוזן בודאי צודקים מקור ראשון נהיה סוכן תרבות שמעונין לשנות את החברה הדתית וכבר אמרו עליו שהוא "הארץ שלנו". צריך גם לציין שב"שבת" לצד דברים מעניינים יש...
דבריו של הרב רוזן בודאי צודקים מקור ראשון נהיה סוכן תרבות שמעונין לשנות את החברה הדתית וכבר אמרו עליו שהוא "הארץ שלנו". צריך גם לציין שב"שבת" לצד דברים מעניינים יש הרבה מאד חומר חובבני וירוד עם כל הכבוד לעורכיו אולי הם מוכשרים אך רוחב האופקים והידע התרבותי שלהם מצומצם ראו המאמרים על הזוהר שהתפרסמו לקראת לג בעומר - ייאמר לזכותם שפרסמו גם את הבקורות המקצועיות בגליונות המאוחרים יותר. גם מקור ראשון צודקים הם לא מנסים להיות שופר של הציונות הדתית ולא מחוייבים לה (מתקבל הרושם שזה עיתון רשמית לא דתי אבל קוראים אותו רק דתיים...). הם בעיקר מחוייבים לחוג מסוים. אלא שבבסיס יש כאן מעשה עוולה שלא מציינים - סגרו את הצופה שהיה עיתון הבית של הציונות הדתית שהרגיש מחוייבות לערכיה ומכרו אותו למקור ראשון. מבחינה איכותית הגם שגליונות היום יום שלו היו כביכול מיותרים גליון השבת של הצופה היה ידוע באיכותו וגם עורר פולמוסים איכותיים. מבחינה חברתית ופוליטית זו היתה פגיעה חמורה וצפויה בציונות הדתית. כנראה מי שעומד מאחורי מקור ראשון איננו מאמין במפלגות דתיות ומי שנתן יד לסגירת הצופה סתם את הפה של הציונות הדתית. הדבר גם נותן את אותותיו ברמה הפוליטית .
המשך 09:36 19.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
צודק הרב רוזן אבל מה לעשות מקור ראשון אינו מיועד למתנחלים אלה לאנשי גבעת שמואל וכפר גנים אך אם יש מתנחלים הקוראים את הארץ אז עדיף לקרוא את מקור ראשון
05:53 19.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר