התיכון הדתי דרש הפרדה, החילוני ביטל את הפגישה - סרוגים

התיכון הדתי דרש הפרדה, החילוני ביטל את הפגישה

מפגש בין תיכון חילוני לבית ספר דתי בוטל בעקבות סירובם של ראשי המוסד החילוני להיענות לבקשה לפיה המפגש ייערך תוך הפרדה בין בנים לבנות: מי קבע שהערכים הדתיים חשובים יותר מאלה של החילוניים?"

author-image
התיכון הדתי דרש הפרדה, החילוני ביטל את הפגישה
  (צילום מסך מתוך יוטיוב)

מפגש בין תיכון חילוני לבית ספר דתי בוטל בעקבות סירובם של ראשי המוסד החילוני להיענות לבקשה לפיה המפגש ייערך תוך הפרדה בין בנים לבנות, כך דווח הבוקר (ראשון) באתר 'הארץ'.

על פי הדיווח, התיכון שסירב לבקשה להפגש הוא עירוני ד' בתל אביב, שתלמידיו לא אהבו בלשון המעטה את הדרישה של בית הספר הדתי לבוא בלבוש צנוע.

דיונים נפרדים ולבוש צנוע

את המפגש בין מועצת התלמידים של עירוני ד' עם תיכון דתי בנתניה יזם לפני כשבועיים מינהל חברה ונוער במשרד החינוך. לדברי גורמים שונים, נציגי המשרד הם שהעבירו את התנאים של בית הספר הדתי: הדיונים צריכים להיות נפרדים לבנים ולבנות, והתלמידים צריכים להופיע בלבוש צנוע.

"אף אחד לא התכוון לבוא בלבוש פרובוקטיבי רק כדי להרגיז את הדתיים, אבל לא אהבנו שאומרים לנו איך צריך להתלבש", אמר אחד התלמידים ממועצת התלמידים בתיכון העירוני. לדבריו: "גם ההפרדה בין בנים לבנות מאוד הפריעה לנו. בשבילנו, פעילות משותפת היא ערך לא פחות חשוב. זה היה קו אדום, שלא היינו מוכנים להתפשר עליו".

מי קבע שהערכים הדתיים חשובים יותר מאלה של החילוניים?"

 "אם רוצים להיפגש ולשוחח עם 'האחר', הרי שצריך לפגוש את השותף כפי שהוא – ולא בסיטואציה מלאכותית, ובוודאי כשהיא לא שוויונית", אומר גורם נוסף בתיכון. לדבריו, "חבל שבמפגשים רבים בין חילונים לדתיים, לדרישה לשינוי או לוויתור יש בדרך כלל כיוון מאוד ברור, והיא איננה הדדית. מי קבע שהערכים הדתיים חשובים יותר מאלה של החילוניים?".

לדברי בכיר במשרד, אין הנחיה בדבר הפרדה מגדרית במפגשים כאלה. "זה תלוי מאוד בבית הספר הדתי. זהו מתח שקיים בכל הפעילויות המשותפות, כמו מפגשים חד־פעמיים, טיולים או מכינות. אנחנו מנסים למצוא גשרים ופתרונות בהם כולם ירגישו בנוח ויכבדו את הצד השני".

ואולם, לדברי גורם אחר במשרד, נקודת המוצא במפגשים בין תיכונים חילונים ודתיים היא "בזכות ההפרדה בין בנים לבנות. צריך לזכור גם שחלק גדול מהמפגשים מנוהל על ידי ארגונים חיצוניים, ברובם דתיים. התוצאה היא שכמעט אף אחד לא מערער על כך שהחילונים הם אלה שצריכים להתאים את עצמם לדתיים. ההנחה הזאת יוצרת מצג שווא, לפיו הדתיים הם בעלי עקרונות – ואילו החילונים הם נטולי רסן ותרבות".

עוד אומר הגורם כי "משרד החינוך רוצה את המפגשים האלה ותומך בהם מבחינה תקציבית, אבל כאשר בתי הספר הדתיים מציבים תנאים מוקדמים הוא לפתע משתתק. המסר הוא שצריך לכבד את הרגשות, המנהגים והאמונות של צד אחד. אין הרבה שוויון במפגשים האלה".

כפייה דתית

מ"הפורום החילוני" נמסר כי "מקומם, גם אם לא מפתיע, לראות כיצד מנסה הזרם הממלכתי-דתי לכפות את ערכיו על בתי ספר ממלכתיים. במקרים רבים, החילונים נאלצים לוותר על ערכיהם, בנימוק של התחשבות ברגשות. התביעה להפרדה מגדרית מנוגדת לכל עקרון ליברלי וחילוני, ומהווה פגיעה חמורה באקלים חינוכי פלורליסטי. טוב עשה בית הספר עירוני ד׳ שאמר באופן ברור ונחרץ לא להפרדה מגדרית ולא לכפייה של קוד לבוש".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יישר כח. על צניעות לא מתפשרים
| 04-06-2017 9:56
2
טמטום של ביה"ס הדתי.
| 04-06-2017 10:27
זה בסדר לחשוף את התלמידים לדעות חילוניות אבל מסוכן לחשוף אותם לבנות? כשאני למדתי בבית ספר דתי היה לנו מפגש (סופ"ש שלם) במסגרת "גשר", והדיונים היו מעורבים - בנות ובנים. היה מפגש מפרה (רק הקשר להחלפת הדעות, לא במשמעות אחרת של הפריה).
3
מה מחפשים קיצור דרך. לעביר את הילדים בית ספר
| 04-06-2017 10:41
4
למה לעזאזל יש מערכות חינוך נפרדות?
בני עקיבא-סניף מעורב | 04-06-2017 10:44
חשבתי שאנחנו עם אחד...
5
שינסו לקבוע מפגש דומה עם תיכון ערבי אדוק…
| 04-06-2017 10:45
מעניין מה תהיה תגובתם של אלו הדורשים שוויון וכו' מול דרישות דומות של בית ספר ערבי.
6
בשביל מה בכלל להפגש?..
אני | 04-06-2017 11:24
מה יש לנוער החילוני למכור לנוער הדתי? אגב, האם התיכון הדתי היה נפגש עם נוער חרדי???
7
פגישה עם ברנר
הרב קוק | 04-06-2017 16:02
מסופר על הסופר ברנר שבא לפגוש את הרב קוק וחבש כיפה . שאל אותו הרב קוק למה אתה חובש כיפה? ענה לו הסופר מתוך כבוד לרב. ענה לו הרב אני רוצה לפגוש אותך כפי שאתה באמת ולא כשאתה מחופש רק כדי לעשות לי כבוד.
למגיב לרב
קונץ | 04-06-2017 19:00
אני דווקא אני מוצא רדידות רעיונית עצומה בתגובה שלך. ההבדל שאתה עורך בין הטיעונים מחייב את קבלת מושג הצניעות כפי שאתה תופס אותו מלחתחילה, ומכאן הבעייתיות. אין ערכים אוניברסלים אדוני. לפחות לא כאלו מהם ניתן לגזור אמת כל שהיא לגבי הסיטואציה. בגלל זה קוראים לזה אמונה. אם אין זו שוררת בך, הבעיה שלך היא לא מפגש מעורב.. ואם יש זו בך, אז ממה אתה מפחד?.. התיכון הדתי צריך לרדת מהעץ. "בשכל יבדיל האדם בין האמת והשקר, אבל הנאה והמגונה הם במפורסמות, ולא במושכלות, ואין טוב ורע כלל אלא רק אמת ושקר."
לא מדוייק
| 04-06-2017 18:19
לא ביקשנו מהם שיכבדו אותנו מצד עצמם אלא מצידנו. לבוש לא צנוע ומפגש מעורב פוגע באדם השני, קרי הנער הדתי. שלא כמו להסתכל על אדם בלי כיפה. טענה עמוסה ברדידות
8
צניעות זה עניין של אופנה, לא של הלכה.
קונץ | 04-06-2017 19:11
...
עוד
| 06-06-2017 1:23
עוד עיוות משווע שנובע במקרה הטוב מבורות. יש כמובן השפעה של אופנה ונוהג אך ישנו יסוד קשיח כצור איתן שלא תלוי בדעת בני אדם.
9
הקיצוניות המטורפת שפושה אצלנו הדתיים,הורסת כל חלקה טובה
חרד"ליות = נזק! | 05-06-2017 9:52
כולם ,כולם,כולם, צריכים לרקוד לפי החליל שלנו ואנחנו לעולם לא נשתלב עם אחרים ! למה? ככה! לאן הגענו ?!?!
10
...
| 06-06-2017 7:34
איזה יופי סרוגים לא מפרסמים תגובות שלי