כחלק מפיתוח מרחב החינוך העירוני ביבנה הוחלט לחדש את מושב "הסנהדרין" שישבה בעיר לאחר חורבן הבית עד מרד בר כוכבא, האתגר המרכזי הוא היכולת לקיים דיאלוג עם בעלי דעות שונות ומגוונות בעיר.

ה'סנהדרין' הוא תוצר של תהליך אשר קדמו לו מפגשי הכנה עם צוות ההיגוי של מנהלי בתי הספר בעיר, מפגש עם הרכזים ולבסוף מערכי שיעור תוצרת עמותת יסודות- המכון לליבון ענייני תורה ומדינה שליד המכללה האקדמית הרצוג, שהועברו בבתי הספר המשתתפים במהלך העירוני של הסנהדרין.

מטרת מושב הסנהדרין, היא לקיים שיח עם הקהילה בעיר יבנה וליצור קהילה בעלת הון חברתי, עם ערכים משותפים, אמון בחברים האחרים ובעלת מחויבות ואחריות קהילתית. לייצר שיח ישיר בעל עמדות מגוונות ולהפגיש בין אנשי חינוך רבים בעיר.

במפגש שיא שהתקיים בשבוע שעבר במרכז החינוכי ע"ש רייך במעמד ראש העיר יבנה, נציגי ההורים ונציגים מכל בתי הספר בעיר, דנו בדילמות וסוגיות הנוגעות באופן ישיר לחיי התלמידים כמו: האם להנכיח את הפערים הכלכליים במרחב הבית-ספרי? האם לחץ חברתי הוא תמיד שלילי? ולבסוף, מה מקומם של המסכים השונים בחיינו – הרשתות החברתיות והזירה המשפחתית. השיח החברתי משלב ידיים עם מושגים ממקורות ישראל, ומייצר דיון מסוג אחר.

אנשי החינוך של יבנה מחליפים רעיונות ב'סנהדרין'

'סנהדרין חינוכי'

רוחמה גבל-רדמן, מנהלת עמותת יסודות אומרת: "אנו ביסודות מאמינים כי עקרונות הדיון בסנהדרין הקדום ובבית המדרש תקפים גם היום, במדינת ישראל היהודית ודמוקרטית, ונותנים לנו כלי עבודה אמיתיים בניהול דיון קונפליקטואלי. לכן אנו מפגישים את עקרונות הדיון הבית מדרשי עם אתגרי החברה הישראלית כיום ומנסים לחלץ דרכם את האפשרות לקבל החלטה משותפת בין אנשים שחושבים אחרת. זה מה שנעשה בפועל בפרויקט "סנהדרין חינוכי" בעיר יבנה."

רוחמה גבל-רדמן מנהלת יסודות

פרויקט מדהים שעובד על כל שדרת החינוך בעיר: עירייה, מנהלים, רכזים חברתיים, תלמידים והורים. מבחינתנו, בשורה חינוכית".

ראש העיר יבנה, צבי גוב-ארי, בירך את באי המושב ואמר כי "מערכת החינוך בעיר עוסקת בבניית מרחב חינוכי תוך יצירת שותפויות והבנות של כלל המעורבים בחינוך, במטרה ליצור חברה בריאה, חברה היודעת לכבד את האחר וכזו הנלחמת על זכותו להביע עמדות אחרות."

השיח החברתי משלב ידיים עם מושגים ממקורות ישראל, והשניים מייצרים דיון מסוג אחר אשר תורם לבניית דור צעיר בעל ערכים, תורם וכשיר להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו כפרט וככל, עצם היותו שייך לעם ישראל.