יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵנוּ וְשַׁלְוָה בְּיִשְׂרָאֵל
בְּסִימָן טוֹב בֵּן בָּא לָנוּ בְּיָמָיו יָבֹא הַגּוֹאֵל:
שְׁמוֹ יֵצֵא בְּכָל עֵבֶר אֲשֶׁר יִגְדַּל יְהִי גֶבֶר
וּלְיִרְאֵי אֵל יְהִי חָבֵר יְהִי בְדוֹרוֹ כִשְׁמוּאֵל:
הַנִּמּוֹל בְּתוֹךְ עַמּוֹ יִחְיֶה לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ
וְיִהְיֶה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְעִם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל:
(מתוך הפיוט "יהי שלום בחילנו" / סימן יהושע)
פיוט זה, נהוג היה לשיר בקהילות ישראל בתפוצות השונות, בעת לידת הבן והבאתו לברית מילה. יש לו כמה עשרות לחנים ומנגינות, אולם מילותיו נשתמרו כפי שנכתבו. בפיוט מביע המשורר את שמחת הכלל בעת לידת הבן, ותקווה לשלום ומזל טוב שמביאה איתה בשורת הלידה והברית. עוד מציין הפיוט את התקווה שהרך הנולד יהיה חבר ורע לאחיו, ויהיה לחלק מהכלל והקהילה.
"בואו לגני"
בגן של הבן שלי משתתפים כבר שנה שנייה בתכנית "בואו לגני"- במסגרתה לומדים הילדים בגן פיוטים מקסימים ממסורת יהדות המזרח שבהם שירי אהבה לבורא, לארץ הקודש ולעם ישראל. גם את הפיוט לעיל למדו הילדים בגן, ושרו אותו באחת המנגינות המושמעות בדיסק המצורף שקיבלו הגנים המשתתפים בתכנית.
בשנה שעברה, השתתפתי במופע סיום לכל ההורים והילדים שהשתתפו בתכנית, בו שרו הפייטנים והילדים יחדיו את הפיוטים שנלמדו במהלך השנה. אנחנו ההורים – התמוגגנו. מהמנגינות, המילים והביטויים- בשפה גבוהה ועשירה ומהתרבות שקמה לתחייה. חווינו אחר הצהריים מרומם נפש, עבור ילדי הגנים וההורים.
כולנו הרווחנו כל כך הרבה מהמפגש הזה. היו באולם ילדים מכל מיני מקומות בארץ, מכל מיני סוגים וסגנונות של חיים ותודעה, אבל כולם התאחדו לרגע בפיוטים- שפרטו על נימי נפשנו. שמחתי ובירכתי על ההזדמנות שניתנה לבני ולחבריו לגן, להיות חלק מהחייאת תרבות הפיוט ארוכת השנים והמסורת. לשיר את נשמת האומה ברון, יחד עם ילדים ממזרח ומערב.
למה הרב אבינר לא רואה זאת בעין יפה?
אבל הרב אבינר לא רואה זאת בעין יפה. ומדוע? כי לטענתו, לא כל הוגי ומובילי התכנית גדלו בערוגה שלו. כי יש מבניהם שרוצים בהחייאת השפה והתרבות, ממניעים "לא טהורים" לדעתו. לשיטתו, אין אחדות אם אין אחידות, ורצוי בגוון שהוא פיתח ומוביל.
שוב ושוב מבקשים מנהיגים בציבור לצמצם ולדחוק החוצה ממערכת החינוך כל תוכן שאיננו מגיע ישירות מבית מדרשם. מבלי לבחון את התכנים, הערכים והתועלות לגופן. במקום להרחיב ולאפשר למידה ועיסוק במורשת היהודית, מבקשים אותם רבנים להדק את האחיזה בידע ובאוצרות התורה. מבקשים הם תורה שתצא רק מפיהם, לשיטתם ועל ידי מקורביהם. אך התוצאה תהיה, לצערנו, יותר בורות ופחות הזדהות ושייכות למי שאינו חלק מנחלתם הבלעדית.
צר לי על עצם השמעת הקול נגד קולות השירה של הילדים בגן. צר לי על כך שמבקשים למנוע מהילדים היכרות וקרבה למילים עתיקות יומין, שמפיחות רוח ישנה – חדשה של אהבת ישראל והתורה.
בגן שבו מתקיימת התכנית "בואו לגני" מנחילים באהבה ובנועם ערכים ותרבות יהודית עמוקה ועשירה, לכל ילדי ישראל, בכל מקום שהם.
אני קוראת לגננות היקרות- דרשו את התכנית "בואו לגני" לילדי הגן שלכן! תרוויחו צלילים של שמחה שימלאו את הגן, מילים נהדרות שהילדים ילמדו ויפתחו את שפתם, כבוד והערכה לתרבות ומסורת יהודי המזרח, ומפגש נדיר (בימינו) של זהויות. לא תקבלו ארגז כלים יותר משמעותי מזה לגן.
בסיוע וברוח תכנית נפלאה זו, נצמיח את ילדינו לאהבת תורה וישראל ולקרבם ולאחדם זה לזה.
======
אורית לסר היא ראש תחום חינוך בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
5 דיונים
הרבאבינרגדולהדור
מצוות? יש לו על זה 'אחוזים'? נטו דאגה ליראת שמיים של ילדי ישראל. אבל יש מי שירא"ש עושה לו 'צר' זו הצרה שלו.
21:57 25.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב ש א הכהן יודע מה עושה
זה כמו שאוכלים סעודה טובה ופתאום משהו מרעיש ומסריח המקום במחילה מכבודכם .דרך הפיוטים אנשי המזבלה של קרנות היודוגויים יטמאו לילדים תמח בשירי זבלות של נואפים וטמאים ומשוקצים כמו אנשי...
זה כמו שאוכלים סעודה טובה ופתאום משהו מרעיש ומסריח המקום במחילה מכבודכם .דרך הפיוטים אנשי המזבלה של קרנות היודוגויים יטמאו לילדים תמח בשירי זבלות של נואפים וטמאים ומשוקצים כמו אנשי הרוח מלמטה של הבהמה האקדמית תרבותית היודגויית. עד היום יונתן שכבר נהיה גדול לא ירד מהעץ והאפרוחים כבר הטילו ביצים כמו קלדרון
המשך 14:44 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ו
מישהו מוכן להסביר לי מה הקשר בין מה שהרב אבינר כתב לבין מה שהיא כותב כאן? את צריכה להבין מה זה פיוטים. ולא שאני מזלזל בך ח"ו, פשוט אני באמת...
מישהו מוכן להסביר לי מה הקשר בין מה שהרב אבינר כתב לבין מה שהיא כותב כאן? את צריכה להבין מה זה פיוטים. ולא שאני מזלזל בך ח"ו, פשוט אני באמת לא יודע עד כמה את מחוברת למסורת הזאת. לעומת זאת אצלי במשפחה זאת מסורת שעוברת אצלנו כבר שנים, ואני גם לומד כבר הרבה שנים את הפיוטים גם לשיר וגם את העומק שלהם. בבקשה תגיבי תגובה עניינית לדבריו של הרב אבינר. וגם האתר, מדוע אתם מביאים דברים כתגובה כשהם לא קשורים לנאמר בכתבה הקודמת? את צריכה להבין (למרות שאני לא יודע אם זה באמת מפריעה לך, כי אני לא מכיר אותך...) הבעיה היא שאח"כ יש הופעות מול הורים יחד עם שירת נשים, ויוצאים דיסקים עם שירת נשים בכדי "לפאר ולרומם" את הפיוטים. שירתנו שירת הפיוטים היתה מאז ומעולם בקדושה ובטהרה, אין אפשרות אחרת לשיר את הפיוטים הללו. שירת הבקשות היתה בליל שבת קודש לפני עלות השחר זמן מיוחד וקדוש מאין כמוהו. אם כבר רוצים לשמר את מסורת אבותינו באמת אז שיעשו את זה עד הסוף ולפי גדרי ההלכה והצניעות. אנו גם יודעים שהיו כמה נשים בעבר שרצו שהן ישירו מול גברים והם מסרו את נפשם על כך ולא היו מוכנות עד כדי מוות! על זה צריך לחנך את ילדינו! על קדושה וטהרה! עם שירת הקודש שכתבו אבותינו הקדושים והטהורים!
המשך 13:27 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
ובזה הוא צודק במאה אחוז, לא יתכן שיעמוד פייטן לא דתי וישיר את זה. ובכלל, עצם העובדה שהקוסרבטיבים מעורבים בזה, זה כבר מקום לפסול
11:20 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי דתי
כותבים ביקורת ואתם מתפוצצים הרב אבינר מייצג גישה חרדלי"ת לגיטימית אבל תכבדו גם את הגישות האחרות שהם לגיטמיות גם כן אי אפשר כל הזמן לפגוע באחר כפי שעושה הרב אבינר
08:18 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
ולא כל אחד (ואחת...) מחליטים אם הרב צודק או לא
14:47 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב
גב' לסר מספיק אינטילגנטית כדי להציג את דבריו של הרב אבינר כפי שהם ולא בצורה האינפאנטילית שהיא בחרה להציג אותם. אבל זה כמובן לא מפתיע.
22:11 25.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חברה שיהיה כבוד בשיח
00:20 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהושע
דברי הדוברת כל כך לא ענייניים. חשבתי שאנשי תורה ועבודה הם רק דתיים לייט, אבל בכל זאת אנשים אינטיליגנטים. כעת אני רואה שאפילו לקרוא דברים פשוטים היא אינה יודעת! הרב...
דברי הדוברת כל כך לא ענייניים. חשבתי שאנשי תורה ועבודה הם רק דתיים לייט, אבל בכל זאת אנשים אינטיליגנטים. כעת אני רואה שאפילו לקרוא דברים פשוטים היא אינה יודעת! הרב אבינר לא אמר שמה שלא צמח בערוגה שלו אינו ראוי. הדברים הלא ראויים הם שירה מעורבת בין גברים לנשים והבאת פיוטים טובים ע"י אנשים שכל מהותם סותרת את הקודש. לזה היא כמובן לא התייחסה.
המשך 00:01 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבין
וכאן אין כוונה "לא צמח בערוגה שלי"?
08:05 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
בס"ד קראתי את דברייך ומיד אחריהם נכנסתי לראות את דבריו של הרב אבינר. לצערי לא מצאתי כל סימוכין לדברייך בדברייו. כולנו גדלנו במוסדות בהם למדנו שירה ופיוטים ומישם הגיעו הדברים לבתים שלנו ולבתי...
בס"ד קראתי את דברייך ומיד אחריהם נכנסתי לראות את דבריו של הרב אבינר. לצערי לא מצאתי כל סימוכין לדברייך בדברייו. כולנו גדלנו במוסדות בהם למדנו שירה ופיוטים ומישם הגיעו הדברים לבתים שלנו ולבתי ילדנו. הרב אבינר לא כותב דבר וחצי דבר נגד הנ"ל. הרב אבינר מציג את הצד העמוק של השירה או יותר נכון של היכל השירה שגבוה הוא מהיכל התשובה. השירה והניגון נכנסים ומשפיעים ישר על נשמתו של השומע בלי פילטרים ומסננים ובאים מהמקום הכי עמוק ועל כן יש מקום ואף ראוי שישמעו ילדנו ניגון כשר מאדם כשר. זה לעניות דעתי כל מה שאמר ונכתב בשמו ואין שום בסיס לדברים שכתבת.
המשך 23:03 21.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קניבל
גם אתם רוצים שהילדים "יגדלו בערוגה שלכם" ולא "בערוגה שלו". תפסיקו עם ההיתממות המטופשת הזו. לא סתם אתם עושים את זה. לפחות תהיו ישרים. ההבדל הוא שלרב אבינר אין את...
גם אתם רוצים שהילדים "יגדלו בערוגה שלכם" ולא "בערוגה שלו". תפסיקו עם ההיתממות המטופשת הזו. לא סתם אתם עושים את זה. לפחות תהיו ישרים. ההבדל הוא שלרב אבינר אין את כל הכסף האירופי שיש לכם - אבל חוץ מזה אתם והוא אותם טיפוסים בדיוק.
המשך 20:47 21.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טל
אמרת נאמני תורה ועבודה , אמרת את הכל..
20:27 21.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
Nrg
אסור, אסור ואסור כי זה לא מתאים לאג'נדה שלו
09:39 22.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר