שביתה באגד: ההסתדרות תתקע מחר את המדינה - סרוגים

שביתה באגד: ההסתדרות תתקע מחר את המדינה

ההסתדרות מתכוונת להשבית מחר (ג') את כל קווי האוטובוס של חברת אגד ותגרום לכמיליון וחצי נוסעים להיתקע בדרכים. אלא שלא רק משתמשי התחבורה הציבורית ייפגעו, גם הנוסעים ברכבים הפרטיים, ייאלצו להתמודד עם פקקי ענק, בעקבות התווספות רכבים על הכבישים.

author-image
שביתה באגד: ההסתדרות תתקע מחר את המדינה
  (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/פלאש90)

מחר יתעוררו נהגי ישראל ובעיקר משתמשי התחבורה הציבורית לכאוס של ממש בדרכים.

ההסתדרות מתכוונת להשבית מחר (ג') את כל קווי האוטובוס של חברת אגד ותגרום לכמיליון וחצי נוסעים להיתקע בדרכים. אלא שלא רק משתמשי התחבורה הציבורית ייפגעו, גם הנוסעים ברכבים הפרטיים, ייאלצו להתמודד עם פקקי ענק, בעקבות התווספות רכבים על הכבישים.

הרקע למשבר הוא דרישת אגד לעדכון שכר העובדים ובנוסף דרישה לסובסידיה (תמיכה כספית ממשלתית) בגרעון שיש לקופארטיב הותיק, וזאת לאחר שתוקף ההסכם הקודם פג לפני שנה וחצי.

האוצר מייבש את אגד

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן המתמודד בימים אלה על בחירתו ליו"ר ההסתדרות אומר "פעם אחרי פעם התרעתי על המשבר המעמיק, אבל משרדי התחבורה והאוצר ניצלו את ההתנהגות האחראית של ההסתדרות והעובדים, והמשיכו לייבש את אגד".

ניסנקורן הוסיף כי "גם עתה, חודש לאחר שנודע להם על מועד השביתה, נמשכת גרירת הרגליים, תוך פגיעה מכוונת בהעברת הכספים לאגד. מי שכבר משלם על ההתנהלות הזו הם הנהגים אבל על הפרק עומד מחיר גבוה בהרבה. משרדי התחבורה והאוצר נוטלים סיכון שעלול למוטט את אגד, תוך הסבת פגיעה אנושה לכל ענף ההיסעים בישראל. המאבק על המשך פעילותה של אגד הוא מאבק על האינטרס הציבורי".

החברה נגד השביתה

מנגד, דווקא באגד מתנגדים לשביתה דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "הנהלת אגד מצרה על החלטת ההסתדרות וועד העובדים הארצי על כי בחרו להשבית את שרותי החברה, הגם שניתן להבין ולהזדהות עם חששם המוצדק לאובדן האופק הכלכלי שלהם בשל גרירת הרגליים המתמשכת ואולי המכוונת – שנה וחצי של דברת סרק – של משרדי הממשלה במשא ומתן עם הנהלת אגד.

"דבר זה גורם לאי חידוש ההסכם הקיבוצי בין הנהלת אגד לבין וועד העובדים הארצי וההסתדרות. הנהלת אגד תעשה ככל שביכולתה למנוע ובוודאי שלמזער את נזקי השביתה, ככל שיהיה ביכולתה לפעול בעניין. באמצעות הפעלת מקצת מקווי השרות על ידי חברי אגד בעלי רשיונות נהיגה לאוטובוסים, אשר מהווים כ-20% בקירוב מכלל נהגי החברה. אנו קוראים לשרי האוצר והתחבורה להיכנס לאלתר לעובי הקורה כדי למנוע את הכאוס התחבורתי שעלול לפרוץ ביום שלישי הקרוב, תוך פגיעה קשה ומתמשכת במשק ובחברה".

שכר הנהגים עלה ב-20%

משרד האוצר מסר בתגובה: "בין המדינה לאגד מתקיים משא ומתן במשך למעלה משנה על הסכם סובסידיה, במהלך השבוע האחרון התקיימה ישיבה נוספת בין הצדדים. על אף שטרם הושגו הסכמות ועל מנת שלא לפגוע בשירות התחבורה הסדיר, הגדילה המדינה את התשלומים שהעבירה לאגד בלמעלה מ-100 מיליון שקל.

"למרות שהמדינה הקדימה את תשלום המקדמות לחברה, השירות שניתן על ידי אגד – במיוחד בירושלים, לא עלה בקנה אחד עם מחויבות החברה. הטענות אודות פגיעה בשכר הנהגים משוללות כל יסוד, מאחר שרק לפני שנה יזמו המשרדים בעצמם העלאה גורפת של שכר הנהגים בכ-20%, ואף הבטיחו את זכויות נהגי אגד בנושא זה אל מול הנהלת החברה, לרבות העברת עשרות מיליוני שקלים לחברה לנושא לפני חודשים ספורים בלבד.

השר כץ לאגד: "אם לא תעשו מה שנדרש – תעלמו"

השר כץ הורה אתמול להנהלת אגד לשבת מיידית עם העובדים וההסתדרות על תנאי העבודה והסכם שכר חדש שיאושר על ידי הממשלה, במנותק משאר המשא ומתן ולהפסיק להחזיק בעובדים כבני ערובה.

כץ הורה להנהלת אגד לקיים משא ומתן מזורז עם העובדים על תנאי עבודתם, במסגרת המשא ומתן אותו הם מנהלים מול הממשלה על המשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. מנגד, הורה כץ לאוצר להתאים את המקדמות הנדרשות לחברה ולא להשתמש בהן כדי לפגוע בחברה וכקלף מיקוח.

"אתם כמו דינוזאור שמסרב להתאים את עצמו למציאות המשתנה. אם לא תעשו את מה שנדרש ולא תקבלו את ההחלטות המתאימות כעת, אתם תיעלמו. למרות הערכתי ליכולות החברה ולהיסטוריה שלה, אני לא אוותר ואם אצטרך לנהל מאבק ציבורי, כמו שנאלצתי לעשות בנמלים ובמקומות אחרים, אעשה זאת ולא אאפשר לשום גורם פוליטי להתערב", אמר כץ.

כץ הוסיף כי חברת אגד חייבת לעבור שינוי ולהתאים עצמה לעידן התחרות ולרמת השירות הנדרשת מתחבורה ציבורית מודרנית, כמו במדינות המפותחות בעולם.

כץ ציין כי העיקרון המנחה את משרד התחבורה הוא רמת שירות ותחרות ועל כך אין בכוונתו להתפשר. "המטרה היא תחבורה ציבורית יעילה ברמת אירופאית, כפי שאנו מקדמים, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו