חטא המרגלים / מרזל משיב לעורך 'יתד נאמן' - סרוגים

חטא המרגלים / מרזל משיב לעורך 'יתד נאמן'

האם אלפים ורבבות מסלתה ושמנה של היהדות החרדית בארה"ב ובאירופה עוזבים את בתיהם למשך שנה ולעיתים מספר שנים ובאים ללמוד כאן מבלי שיתנו את ליבם לכך, שכאן הוא המקום הגרוע ביותר ליידישקייט?

חטא המרגלים / מרזל משיב לעורך 'יתד נאמן'
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

על הפסוקים שבתחילת מגילת איכה – 'איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה'/ למה אנחנו עדיין אבלים? כי 'בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה' דרש בעל ה'נתיבות', כי הדמעות עדיין על החיים, ממשיכים לבכות למרות שזכינו לשוב לארץ ישראל, ולכן אנחנו עדיין סובלים.

עורך "יתד נאמן", ישראל פרידמן, מתאונן על כך ש"מדינת ישראל הפכה להיות המקום הגרוע ביותר ליהדות על פני הגלובוס כולו. מתנהלת כאן מלחמה רב חזיתית, כדי לעקור את קודשי ישראל מחיי העם היושב בציון, ברמה שלא הייתה מוכרת עד היום. בכל תחומי החיים מתבצעת פעולת מלקחיים כדי לחנוק כל זיק של היהדות האמיתית המקורית והשורשית".

בניגוד לאנשי 'דגל התורה' השותפים לממשלה ולפשעיה, כאשר ח"כ משה גפני דואג לתקצב אותם [והיום יש גם שר חרדי], אני נלחם יום יום כנגד אותן מגמות חמורות שמתרחשות כאן בארץ ומובלים ע"י חוגים מסוימים – ואכן יש הרבה מה לתקן – ודווקא מזווית זו ברצוני להתייחס לדברים, וללבן תוך כך סוגיית יסוד ביחס למדינת ישראל ולקיבוץ הגלויות שהתרחש כאן במאת השנים האחרונות ויותר.

פרידמן קובע נחרצות, כי "מדינת ישראל הפכה להיות המקום הגרוע ביותר ליהדות על פני הגלובוס כולו". בטרם יקבע קביעה נחרצות שכזו, אני מציע לו להתבונן מעט על תולדות עמנו בארץ ובתפוצות, ולהעריך נכונה את המצב בו אנו שרויים. לא אכנס כאן להצלה הפיזית העצומה שיש בקיומה של מדינה יהודית, ולא אתאר את הזוועות שעברנו בגלות בין הגויים במשך מאות רבות עד השואה הנוראה, כי אין זה הנושא של מאמרו. אך פטור בלא כלום אי אפשר, וכדי לשבר את האוזן ביחס לדעתם של גדולי ישראל על תהליך שיבת ציון בימינו, אביא דברים קצרים מרבן של ישראל הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל, בעל "אבן האזל" על הרמב"ם, אשר אמר למישהו שהתלונן על כך שהמדינה הוקמה בידי חילונים – " אי אפשר להביע דעות ולתת עצות לקדוש ברוך הוא, לא הכל מבינים אנו. הן דורות של צדיקים וקדושים ציפו לימים גדולים אלה, ולא זכו. דוקא דור זה זכה, ובידי מי? [חילוניים], מסתמא כך רצונו של הקדוש ברוך הוא" (עדות בנו הרב צבי יהודה מלצר זצ"ל).

אולם טענתו של פרידמן באה על המצב הרוחני כאן בארץ, אשר לדבריו היא והכללה ש"ישראל היא המקום הגרוע ביותר ליהדות על פני הגלובוס כולו".

שאלה בפי למר פרידמן – האם אלפים ורבבות מסלתה ושמנה של היהדות החרדית בארה"ב ובאירופה עוזבים את בתיהם למשך שנה ולעיתים מספר שנים ובאים ללמוד כאן בארץ במיר, בבריסק בלזעא ובישיבות ליטאיות וחסידיות נוספות, מבלי שיתנו את ליבם לכך, שכאן הוא המקום הגרוע ביותר ליידישקייט? וכיצד זה, שעולם התורה פורח כאן כפי שלא פרח מעולם באירופה, היבשת הספוגה בדם מליוני אחינו היהודים, אשר אליה מן הסתם הרב פרידמן עורג ונכסף?

שלא לדבר על הכליון הרוחני שהיה שם, כאשר שלושת רבעי מיהודי וינה שבאוסטריה לא מלו את בניהם, חנויות של יהודים היו פתוחות בשבת ברחבי פולין והמצב הלך והתדרדר, עד שבאה השואה, וה' שלח את השרידים לקומם מחדש את ארצנו הקדושה ואת עולם התורה בארץ ישראל, הארץ שבה אמורה התורה להתקיים.

האם באמריקה ימצא הרב פרידמן נחת, שם קצב ההתבוללות מרקיע שחקים? האם אכן ישראל היא המקום הגרוע ביותר ליהדות? אני הייתי חושב פעמיים בטרם היה יוצא משפט נורא שכזה מתחת המקלדת שלי.

אולם בדבר אחד ישראל פרידמן צודק – ממשלת ישראל, אשר נציגיו של פרידמן הם שותפים בכירים בה, אכן מנסה בכל כוחה להיאבק בכל דבר שבקדושה ולהפכנו לעם ככל העמים. עובדה זו רק מעצימה את הנס שה' עושה עמנו בכל רגע ורגע, כאשר על אפם ועל חמתם מתרבים לומדי התורה, ומישהו לחש באוזניי, כי בעוד 13 שנים, בשנת 2030 למנינם, רוב ילדי כתה א' בארץ ילמדו בחינוך החרדי.

הממשלה אכן רואה בזה איום, ולשם כך היא מנסה בכל הכח לחלן את הציבור החרדי והדתי, לשבור את המחיצות המבדילות בין בית המדרש לרחוב החילוני ולהכניס את כולנו לכור ההיתוך הישראלי, בתקווה שנצא משם פורקי עול כמוהם, היל"ת.

אולם התשובה לכך אינה לבכות בכייה של חינם, כדברי חז"ל על המרגלים (תענית כ"ט.). חז"ל קראו לכך "בכיה של חינם" אף שהטיעונים לכשעצמם היו נכונים! גם טיעוניו של פרידמן נגד הממשלה נכונים, ובכל זאת – זוהי בכיה של חינם! במקום לבכות, יש לשנס מתניים, להלחם בשלטון הרשע ולהפיל אותו, על-מנת שתכונן כאן מלכות ה'.

ישראל פרידמן מדבר גבוהה גבוהה על רשעותו של השלטון, אולם נציגי מפלגתו יושבים בממשלה ונהנים ממנעמי השלטון, כאשר הכל מבחינתם נתון למשא ומתן ולפשרות. אילו היו פורשים ונלחמים כראוי על השבת, על הגיור, על גיוס בני הישיבות ועל נושאים רבים נוספים הנוגעים לבבת עינו של הציבור החרדי (בכוונה אינני מזכיר כאן את ארץ-ישראל והבעיה הערבית כי החלק הזה של התורה שייך כאילו לאחרים), היינו כבר זוכים לנסים גדולים, שהרי ה' חפץ בנו ולא יעזבנו ולא יטשנו. אך כנראה שיותר קל לשבת בפנים ולהנות ממנעמי השלטון ולקטר על ארץ-ישראל . אף אנו נשיב כנגדו – "טובה הארץ מאד מאד".

=======

ברוך מרזל הוא איש חברון וחבר בתנועת 'עוצמה יהודית

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ידידי היקר מרזל, הפסק בבקשה לקשקש!
מישהו ששרת, כולל קבע, ולא ישלח את ילדיו לשם | 17-03-2017 10:37
האם גם בארה"ב ישנו גיוס חובה בו אתה נא נאלץ להתפשר על כל מה שאתה מאמין בו
בפועל אין חובת גיוס במדינת ישראל
דוד | 17-03-2017 12:59
איך נראה לך שהציבור החרדי וחלק מהחרד״לי נפטר מגיוס? יש הרבה דרכים להיפטר מגיוס, נראה לך שבארצות (פגם) הברית יותר קל להיות יהודי? ממש לא! יש שמה הרבה יותר יוצאים בשאלה והרמה הרוחנית של החרדים שמה לא מדגדגת את הרמה של החרדים בישראל, בחו״ל כשיהודי חוזר בשאלה הוא מתבולל! בישראל הוא לא! כדאי שאתה והציבור החרדי תתחילו לחשוב קצת בישרות והגינות
2
כמה שאלות
אבי | 17-03-2017 10:57
מבלי להסכים לדבריו של פרידמן המובאים כאן. כמה שאלות לכותב המלומד. מהו המדד לקבוע היכן הוא המקום הגרוע. מה שאתה כותב - "ממשלת ישראל אכן מנסה בכל כוחה להיאבק בכל דבר שבקדושה ולהפכנו לעם ככל העמים" או "ממשלה מנסה בכל הכח לחלן את הציבור החרדי והדתי, לשבור את המחיצות המבדילות בין בית המדרש לרחוב החילוני ולהכניס את כולנו לכור ההיתוך הישראלי, בתקווה שנצא משם פורקי עול כמוהם, היל"ת". או ההיסטוריה של עם ישראל? מתי אנחנו מבינים את הקב"ה ומתי לא? מתי אנחנו נותנים לו עצות ומתי לא? מהם החלקים בתורה שהם 'בבת עינו' של הציבור הד"לי? עולם התורה פורח כאן לא בזכות המדינה אלא למרות המדינה. הציבור החרדי לא שותף לשלטון. הוא משתמש בו לשמירת המשכיות התורה והעם היהודי. ודווקא כאן בארץ הקדושה שלא איבדה את קדושתה למרות שלטון הכופרים. בניגוד לדל"ים ששותפים לשלטון הכופר, למערכת החינוך שלו, לתרבות שלו ולמערכת המשפט שלו. ואצלו "ארץ ישראל" הוא ערך לאומי ולא דתי.
3
על מה ולמה
אחד מאלפי ישראל | 17-03-2017 11:28
כבוד חכם ברוך מרזל היקר על מה ולמה מצאת לנכון להגיב לעיתון שכבר אמר עליו גדול ישראל "מוקצה מחמת מיאוס" ?!
תוספת לדבריך
דוד | 22-03-2017 0:04
שמעתי שגדול אחר אמר שאף פעם לא הבין איך יעל הרגה את סיסרא עם יתד. אפשר להרוג אדם עם יתד? אבל כשראה את יתד נאמן הבין שאפשר להרוג אדם עם יתד...
4
פרידמן חי רק ברחוב צר ..ודעותיו צרוצ צרורות חברי טעם.
אורי | 17-03-2017 11:43
למה להגיב לדברי ריקנות
5
הם מצליחים כאן למרות הציונות ועבדיה, ולא בגללם!!!
| 17-03-2017 11:58
היו לפניה ויהיו אחריה.
אבי | 22-03-2017 0:06
התורה לא ניתנה ב48 היו ישיבות לפני המדינה ויש בעולם ישיבות רבות ויהיו ישיבות גם אחרי המדינה. מה שהתחדש ב 48 שעד אז הגויים היו מצרים ומנסים לחסל את עולם התורה. ומאז את העבודה הזאת עושים יהודים.
כמה ישיבות יש בחלקי א"י שבשליטת הערבים? רמאללה? ג'נין?
פסיכיאטר לשירותך תמיד | 19-03-2017 22:04
למה אין אף ישיבה ביריחו? בבית לחם? איך זה שכל החרדים בוחרים להקים את הישיבות שלהם דווקא תחת שלטון הציויינים ולא תחת שלטון הערבים?
יהודי
יהודי | 19-03-2017 13:06
בס"ד טיפש. אם לא היתה מדינת ישראל. לא היו ישיבות ולא היה עולם של תורה.. עיין תרפ"ט בחברון הטבח בשיבת חברון.
6
שנים ספורות לפני השואה האיומה היו רבנים
אברהם | 17-03-2017 12:12
שדברו בנחרצות כנגד הליכה לארץ ישראל. התוצאות בהשמדת מאות אלפי יהודים נראו בהמשך...
וההמשך...
אבי | 22-03-2017 0:02
ההמשך הוא שאלו ש"שרדו" והגיעו לארץ הועברו על דתם "וגדול המחטיאו יותר מההורגו"
7
ברוך היקר אתה כל כך צודק!! אוהב את המאמרים שלך
ניר | 17-03-2017 12:58
הנה דע יקירי, כי להראות גודל המצווה הזאת ומעלתה הוא אך למותר. כי מי הוא האיש הישראלי אשר יסתפק בזה? הלא מיום קרוא ד' לצור מחצבתנו, הבטיח לו בארץ חמדה. ושלוש מתנות ניתנו לישראל: תורה, וארץ ישראל ועולם הבא כולם כאחד (ברכות ה, א), וכל פרטי התורה מתאימים עם הבטחת הארץ ויישובה! ( האור שמח)
8
יישר כח ברוך מרזל!
רמי | 17-03-2017 13:57
ושאיזשהו רב יעז לקרוא לך ולחבריך "הנלהבים" וילמד לשתף פעולה עמך למען עם ישראל
9
ברכה
יניב | 21-03-2017 17:45
'ברוך' תהיה תמיד! מדבר עם כולם בשפתם לא ייתן שיפיקו זממם! דבר איתנו יהודית- אין בעיה, אחשוף התרמית... לשונכם חרב חדה- אך תער לשוני אינה מונחת בנדנה. עלה והצלח, והכל בעזרת האל- ברוך מרזל
10
האמת היא יותר מורכבת
לא שחור ולבן | 03-04-2017 5:15
הכל תלוי באדם,באופיו,ברמתו הרוחנית ובקהילה אליה הוא משתייך. לחוגים הקנאים,סאטמר,נטורי כרטא וכיוצ"ב זה לא כל כך משנה בארץ או בחו"ל כי הקהילה סגורה בתוך עצמה ותלוי בבן אדם איפה הוא מרגיש שהוא יכול להיות יותר חזק בדת. לחסידים החרדים(חוץ מחבד וברסלב) שגם סגורים יחסית להשפעה חיצונית בדרך כלל עדיף בארץ. לליטאים ולספרדים החזקים גם בדרך כלל עדיף בארץ. לספרדים הפחות חזקים,לחבדניקים,לברסלבים ולדתיים הלאומיים פה הרב פרידמן צודק מאוד וארץ ישראל היא עבורם מקום גרוע ליהדותם. ובחוץ לארץ יש להם סיכוי יותר טוב לשמור על רמתם הרוחנית. בארץ השילוב עם חילונים עושה שמות ונזקים ויותר מושפעים מאשר משפיעים(מספר בדיד של דוגמאות הפוכות לא משנות את התמונה הכללית. על כל "איסוף" קדושה בכפיות מאבדים קדושה בדליים). בחו"ל אין הבעייה הזאת של שילוב ומסגלים מדיניות של קהילה סגורה. לדתיים לייט ולחוזרים בשאלה פה מרזל צודק ובחו"ל הם עלולים בקלות להתבולל והחיים בארץ עדיפים מאוד ליהדותם. בקיצור האמת עוברת באיזשהו מקום באמצע והכל תלוי בבן אדם. את מקום המגורים צריך לבחור לפי איפה אדם יהיה מכסימום יהודי ומכסימום שומר תורה ומצוות כי הנצח של האדם תלוי בכך.