אין אפשרות להקים חברה נפרדת / תגובה לרב אבינר

אין ולא תהיה אפשרות להקים שתי חברות מנותקות זו מזו: חברה אחת של נשים וחברה אחת של גברים. ועל כן, כל הנחיה להפרדה עמוקה ומלאה בין נשים לגברים, היא למעשה הנחיה להשיב את הנשים באופן בלעדי למרחב הביתי והמשפחתי, ולהוצאתן ממרחבי הציבור, התורה והחברה

אין אפשרות להקים חברה נפרדת / תגובה לרב אבינר

צודק הרב אבינר. מסכים אני עם כל מילה ומילה מדבריו. אכן. צריך להפריד באופן מלא ומוחלט בין נשים לגברים. לצמצם עד למינימום את מרחבי החיים המשותפים, את אפשרויות המפגש, השיחה והלימוד.

הנחיה זו עולה ממקורות רבים בתורתינו, ובכללם "אל תרבה שיחה עם האישה, שכל המרבה שיחה עם האישה מביא רעה לעצמו וכו'…", ומקורות רבים נוספים שאת חלקם ציטט כבר הרב אבינר בדבריו החשובים.

אך במה דברים אלו אמורים?

במציאות שבה ישנה הפרדה ברורה בין התחומים ובין התפקידים: הגבר לוקח על עצמו את תפקידי הלימוד, ההתפתחות האינטלקטואלית, והעשייה הציבורית והחברתית, והאישה לוקחת על עצמה את מרחבי הבית, הפריון וגידול הילדים.

כאשר המציאות בנויה באופן כזה – אכן המרחב היחיד של המפגש הראוי והמועיל בין נשים לגברים הוא בתוככי הבית פנימה, בין איש לאישתו, ותו לא. כל חיכוך אחר בין גברים לנשים עלול רק לפגוע ולהזיק, ונזקו רב מתועלתו.

אך אנו זכינו בדורנו לממש יעוד נשגב מיעודי התורה (ראה ירמיהו ל״א, כא; ועוד), והוא השתתפותן הפעילה של נשים במרחבי לימוד, עשייה ותרומה ציבורית רבים: נשים לומדות לתארים אקדמיים בכל מקצועות החיים, נשים פועלות ומובילות בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, המשפט, הרפואה ועוד. 'נשי דידן' כבר לא מסתפקות בד' אמות של אחזקת הבית וגידול הילדים. ומנגד – יותר ויותר גברים לוקחים חלק פעיל ומשמעותי יותר במשימות הבית והטיפול בילדים.

במציאות שכזו, נשים וגברים אינם רק שני מינים אשר ביניהם קיימת משיכה מינית מסוכנת, הדורשת הפרדה וניתוק בכל מרחב שאינו המרחב הביתי והמשפחתי.

נשים וגברים הם (גם) שותפים שווים בבנייתה של חברה ובבנייתה של אומה, הצריכים לפעול יחד כדי לקרב את העולם לייעודו השלם, וכדי להשרות שכינה במעשה בראשית.

כפי שזכינו לחזור לחיי קוממיות מלאים בארצנו, לאחר שדורות רבים של צדיקים וחסידים שבכל הדורות לא זכו לכך, וכפי שזכינו לחדש דרכי שלטון ומשטר השונים מאלו שנהגו בעולם ובעם ישראל בעבר (עיין העמק דבר על דברים י״ז, יד), כך גם זכינו בדורנו למימושו של חזון נשגב זה, שאף הוא – דורות רבים של אבותינו ואימותנו בימי קדם לא זכו לו.

ומשעה שזכינו לכך, אין ולא תהיה אפשרות להקים שתי חברות מנותקות זו מזו: חברה אחת של נשים וחברה אחת של גברים. ועל כן, כל הנחיה להפרדה עמוקה ומלאה בין נשים לגברים, היא למעשה הנחיה להשיב את הנשים באופן בלעדי למרחב הביתי והמשפחתי, ולהוצאתן ממרחבי הציבור, התורה והחברה.

המשימה הגדולה שמוטלת על הציבור ועל חכמי התורה בדור הזה, היא לשמור על ערכי היסוד של התורה בתחום הצניעות והקדושה, גם בעולם שבו נשים הן שותפות מלאות בחיי הציבור והחברה. עולם כזה הוא בהכרח עולם שבו נשים וגברים נוטלים חלק במשותף במרחבי לימוד, פעולה ועשייה משותפים.

יש לתורה ולחכמיה תפקיד חשוב בעיצובם של מרחבי החיים המשותפים הללו, ובניסיון להתמודד עם הסכנות והאתגרים שהם מזמנים לנו.

אל לנו כמנהיגים תורניים להתכחש לתפקיד ההיסטורי הזה, ולהסתפק במלחמת מאסף כנגד תהליכי העומק שעיצבו את חברתנו; מלחמה, שאין לנו אפשרות לנצח בה, וגם אם היינו מצליחים – לא היינו מקדמים את העולם, אלא מסיגים אותו לאחור.

למנהיגי התורה יש תפקיד עצום בלקיחת אחריות על התהליך הזה ועל עיצובו הראוי לאורה של תורת אמת, ולא בהתכחשות אליו ובמלחמה בו בכל מחיר.

הבה נטה שכם לקחת על עצמנו תפקיד זה, ולא ננסה להתנער ממנו בכל דרך.

=======

הרב יצחק בן דוד הוא ראש מדרשת עין הנצי״ב ורב קיבוץ עין הנצי״ב

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
הקיבוץ הדתי? 60% דתלשים. נכשלתם.
שי | 26-01-2017 10:02
כמה אצלכם הולכות עם כיסוי ראש ובלבוש צנוע? כמה אצלכם הולכים לישיבות ונאמנים להלכה? ראינו איך נראות השבתות שלכם, בתי הכנסת שלכם, והשנאה שלכם לבני ישיבות בצבא. הפשרנות שלכם גרמה לכך ש-60% מילדיכם עזבו את הדת, ואלה שנשארו רובם הגדול נראים חילונים או דתיים סופר לייט.
40 אחוז נשארו דתיים? חשבתי הרבה פחות....
מנחם | 27-01-2017 11:38
2
לא לחינם אמר מו"ר ר' אברהם
רינה צימן | 26-01-2017 10:17
שפירא זצל שכל מי שלא יודע ארבעת חלקי שלחן ערוך לא יעסוק בהלכות ציבור, והמבין יבין.
3
חיי קוממיות מלאים בארצינו?
אסף | 26-01-2017 10:46
תגיד אנחנו חיים באותה מדינה? זכינו להשלמת היעודים? כשנגיע לזה נדבר. עד אז אתה חי בסרט ולא רואה המציאות וממילא אינך יכול לפסוק הלכה. אתה מעוות את המציאות.
4
עדיין שוחים מעורב בקיבוץ הדתי?
| 26-01-2017 11:25
או שהם נעשו חשוכים שמפרידים?
5
אתה לא מבין מה זה "אל תרבה שיחה עם האישה"
גג | 26-01-2017 11:39
שיחה היא מופע מאוד מסויים של דיבור. אישה יודעת להעלות את השיחה לרמה גבוהה, גבר לא. לא כתוב על תדבר, אלא אל תרבה שיחה. 10 קבין של שיחה ירדו לעולם, תשעה נטלו הנשים. מקביל ליופי שקיבלה ירושלים. (וגם על זה צריך להתעכב, הרי יש הרבה ערים יפות בעולם, אז על איזה יופי מדובר?) לא משנה כמה תגידו שנשים מדברות, הן לא מדברות פי 9 מגברים.... אבל זה כמובן ראוי לרב שלא שימש תלמידי חכמים, ומשתמש במקורות תורניים בצורה לא נכונה לתמוך במחשבות פנימיות חסרות יראת שמיים שלו.
6
בקיצור אתה אומרעזבו את התורה הפרימיטיבית
| 26-01-2017 11:39
7
דמגוגיה לשמה
בני | 26-01-2017 11:53
צניעות תוציא את הנשים מהמרחב התיבורי? נו באמת קצת רצינות. הרבי מלובביץ קרא לנשות חסידיו להיות שליחות ברחבי העולם באמר של המרחב הציבורי ועושות הכל בצניעות. מה הבעיה? תודו באמת שאתם הולכים בדרכי הגויים שרוצים את נשות חבריהם מצחקקות לידם. אין כאן לא תורה ולא יראת שמיים אלא דרכי האמורי.
8
פירוש שירמיהו לא שמע
אברהם | 26-01-2017 12:05
כולם מוזמנים לעיין בפירושים על ירמיהו לא כא ואל תתפלאו אחרי איך הנוצרים להבדיל הגיעו למסקנות שהם הגיעו אליהם.
9
זכינו לזה?
| 26-01-2017 12:58
זה נקרא לזכות? שבנות עוזבות את חינוך הילדים שלהם ונותנות לטלויזיה ולשמרתפים לחנך את ילדיהן? לאן הגענו? בושה שזה נקרא זכיה
10
גדול הדור
גד | 26-01-2017 14:28
11
התשובות לקושיות נמצאות המאמר
דני | 26-01-2017 17:22
השאלות שנשאלות במאמר הן חשובות. אבל התשובות עליהן פשוטות ונמצאות בגוף המאמר. לדוגמא: יעוד נשגב מיעודי התורה. ליהודי בעולם הזה אין דבר נשגב יותר מהתורה. אתה בטח מכיר את כללי ההלכה ויודע שאין פוסקים או מבררים הלכה על פי נביא. דבר נוסף - גם אם היינו זוכים לחיי קוממיות מלאים בארץ ישראל - איך היית יכול על ידי כך לשנות אפילו פסיק מהתורה??
12
נו באמת רב מעין הנצי"ב...
אויש | 26-01-2017 23:29
לא יכולתם למצוא משהו קצת יותר קשור להלכה היהודית???
לא יכולת להיות קצת יותר ענייני?
מומו | 28-01-2017 20:22
13
צודק מאוד. הצניעות בנפשנו, אבל גם מעמד האשה
מומו | 28-01-2017 20:22
ולכן צריך להקפיד בצניעות, בלי שזה יקטין את מקומן של הנשים. אני רחוק מלהזדהות עם הקיבוץ הדתי או נאמני תוע, ובכל זאת חושב שמעמדה של האשה שונה מאוד מבעבר, וטוב שכך, והתכחשות לשינוי הזה היא הרת אסון
14
סימנתם מטרה - חברה מעורבת, ועכשיו אתם מנסים להכשיר אותה
נועה | 29-01-2017 12:08
אין שום היתר לחברה מעורבת, ואין תירוץ שככה זה היום. אם התורה אסרה אז היא תמיד אסרה וזה לא משתנה (עע רפורמים...)
15
תפקיד האשה
דב שטיין | 29-01-2017 20:32
אין מה להתברך בשינוי מעמדה של האשה. שינוי זה נוגע לשינוי בתפקוד. תוצאתו ניכרת מאוד. החברות בהן דבר זה קורה, בכל העולם, מתחילות להתמוטט מן הבחינה הדמוגראפית ברוסיה ויפן למשל התכווצה בכ10% ובאירופה עוד יותר. אשה אירופית מביאה לאויר העולם בממוצע 1.32 ילדים כלומר תוך דור שליש מאוכלוסיית אירופה יעלם. במקומו יבואו המוסלמים עם סגנון משפחה אחר. וכך זה כבר גם קורה בציונות הדתית. שהרי הציונות הדתית שהיתה 12 מנדטים בקום המדינה התכווצה ל8 מנדטים. שלא כולם דתיים. ולעומת זאת האוכלוסיה החרדית שאינה מתנהת כך מתפתחת להיות שליש מן האוכלוסיה תוך 20 שנה. והמבין יבין. תפקידה החשוב יותר של האשה הוא פריון לאומי וחינוך הילדים בבית.
16
מה זה אין אפשרות? אין אפשרות לקיים את התורה???
נאוה | 30-01-2017 11:44
תלמדו מהחרדים שזה כן אפשרי
17
אל לנו כמנהיגים תורניים
יהודי | 30-01-2017 14:40
הכותב מתכוון ברצינות לעצמו?
18
בקיצור אתה אומר בואו נהפוך לסוכנים של היצר רק כי קשה?
341241 | 31-01-2017 6:58
נו באמת...
19
פעם שמעיתי שרב שמלמד נשים הוא או מלאך או רשע...
מעניין... | 31-01-2017 6:59
מי הרב הזה על הסרגל?