סערת מינוי הרבניות.
הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מותח בקורת חריפה על הרב ברוך אפרתי בעקבות הדברים שכתב נגד מינוי הנשים לרבניות על ידי הרב ריסקין, ואומר כי הפעם הרב אפרתי הגזים.
בדבריו, משתמש הרב בזק בסגנון לא פחות חריף ומכנה את גישתו של הרב אפרתי "ניאו קראית".
סגנון תוקפני ובוטה
"בדרך כלל אני משתדל להתעלם מסגנונו התוקפני והבוטה של הרב ברוך אפרתי כנגד רבנים ותלמידי חכמים הגדולים ממנו בחכמה ובשנים, אך הפעם הוא הגדיש את הסאה במתקפה חסרת דרך ארץ על הרב ריסקין שליט"א, בנושא הסמכת נשים לתפקיד מורות הלכה.", כתב הרב בזק.
הרב בזק התייחס למקורות עליהם נסמך הרב אפרתי וכתב: "הרב אפרתי מתבסס על דברי רש"י על הפסוק "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים… וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם", שכתב: "וכי תעלה על דעתך נשים? מה תלמוד לומר אנשים? צדיקים", והוא טוען: "זה היה פשוט לרש"י וגם לכל רבני ישראל מאז משה ועד ימינו שלא עשו זאת. לא פתחו מערכת הסמכה, ונשים מעצמן גם לא נעשו דייניות. עד שהגיע הרב ריסקין".
הרב בזק מביא מקרה שאירע עם הרב אהרון ליכטנשטיין וסיפר כי "כשנשאל מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל האם נשים יוכלו לשמש כרבניות קהילה, הוא השיב: "אני לא יודע. ברור שיש ראשונים שחשבו שזה בסדר ויש כאלו שסלדו מהרעיון. רש"י על התורה מביא את דברי 'הספרי' על הציווי למנות שופטים: התורה אומרת 'הבו לכם אנשים', והספרי תמה 'וכי יעלה על דעתך נשים?'. אנחנו אומרים: רש"י, מורנו ורבנו, על דעתך זה לא עולה? על דעתנו זה עולה"
הרב בזק הוסיף את דברי הרב ליכטנשטיין לפיהם "במרוצת הזמן יצטרכו למצוא את הדרך איך לשלב ולגשר בין ההלכה לבין השאיפות התורניות של הנשים והתרומה שהן יכולות לתרום. השילוב שלהן יעשיר אותן ויעשיר את הקהילה".
לאחר מכן הוא שיגר עקיצה לעבר הרב אפרתי וכתב: "יש לקוות שלפחות כלפי אחד מגדולי הדורות האחרונים עדיין נותרה מידה של דרך ארץ כדי להתייחס לגישה זו בכבוד הראוי".
בכדי לחזק את דבריו הביא הרב בזק מספר דוגמאות של דברים שחודשו מימי משה רבני ועד היום: "דברים רבים מספור לא היו מימי משה רבינו, ועד שהמציאות השתנתה והכתיבה את השינוי ההלכתי הנדרש". הרב בזק מונה וכותב כי " לא היה פרוזבול ולא היה היתר עסקה, לא הייתה מכירת חמץ ולא היתר מכירה בשמיטה, לא הייתה מסגרת לימודית לנשים ונשים לא כיהנו בשום תפקיד ציבורי".
גישה ניאו-קראית
בסוף דבריו עובר הרב אפרתי למתקפה חריפה ומכנה את אלה המתעלמים מהשינויים של הדורות האחרונים "ניאו-קראים": "רק שתי קבוצות בהיסטוריה של עם ישראל דגלו בתפיסה שתורת ישראל לא צריכה להתייחס למציאות המשתנה ולהגיב בהתאם: הצדוקים והקראים. התעלמות מוחלטת מהשינויים שחלו במעמד האישה בדורות האחרונים היא גישה ניאו-קראית, המנוגדת למסורת ישראל לאורך כל הדורות, של שימוש בכלים ההלכתיים שניתנו מלכתחילה באופן המאפשר דינמיות מסוימת, על מנת שהתורה תמשיך להיות תורת חיים, ולא תיהפך לסם המוות".
מה דעתך בנושא?
49 תגובות
9 דיונים
החתולה
תת-יהודי
23:26 08.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
אצל הקראים הנשים זוכות לזכויות רבות מה שאין כך אצל אחינו הרבניים : 1. אשה יכולה ללמוד דברי תורה ואף לכהן כחכמה מבחינה דתית ,כולל מוהלת למשל. 2.בנשואין הגבר אינו...
אצל הקראים הנשים זוכות לזכויות רבות מה שאין כך אצל אחינו הרבניים : 1. אשה יכולה ללמוד דברי תורה ואף לכהן כחכמה מבחינה דתית ,כולל מוהלת למשל. 2.בנשואין הגבר אינו "קונה " את האישה כמו ההלכה הרבנית "המיושנת" אלא חיבת להסכים. 3. אשה לא חיבת לקבל את אשור הגבר לגירושין (ולכן אין מסורבות גט). הרב בזק ,התבלבלת !!!!
המשך 11:02 02.02.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרוב מאמצים לנסות להכפיש את הרב אפרתי
כאילו בהתחלה התורה ח"ו ואלף פעם ח"ו היתה קראית וצדוקית עד שבאו חז"ל ו"חידשו" את המסורת ואת התורה שבע"פ ורק הקראים והצדוקים "הגנו" על התורה ה"מקורית"/ה"ראשונית". והכפירה של בזק היא שהוא...
כאילו בהתחלה התורה ח"ו ואלף פעם ח"ו היתה קראית וצדוקית עד שבאו חז"ל ו"חידשו" את המסורת ואת התורה שבע"פ ורק הקראים והצדוקים "הגנו" על התורה ה"מקורית"/ה"ראשונית". והכפירה של בזק היא שהוא מתעלם שהתורה מלכתחילה ניתנה כ-2 תורות(שמות כד יב ויקרא כו מו) ורק הקראים והצדוקים ניסו לשכתב ולעקם את נרטיב התורה *לאחר מכן* ולמחוק את חלק התורה שבע"פ משלמות התורה. יש הרבה יותר מן המשותף בין הקראים הצדוקים הרפורמים ריסקין ובזק שמנסים להמציא דברים המנוגדים והעוקרים למסורת התורה מהספרי מרשי כי אי אילו דברים השתנו(???)בדיוק כפי שהרפורמים "מתירים" נסיעה ברכב בשבת ובכיפור כי אי אילו דברים השתנו. חז"ל ברוב חכמתם ידעו למצוא את היכולת ל"שינוי הלכתי" מבלי שהשינוי יפגע בכהוא זה באותה הלכה מקורית (שבעינה עומדת וקיימת ולא נעקרת!) ושנשארת כחלק בלתי נפרד מהתורה וה"שינוי ההלכתי" הוא רק מעקף הלכתי לצרכי השעה. במקרה של הרפורמים ומה שאומר ריסקין ומחזיק מחרה אחריו בזק השינוי(=הרפורמה) עוקר אותיות מהתורה ומהמסורת כאילו תמחוק ח"ו את מה שכתוב בספרי ומה שרש"י מביא וכפי שהרפורמים מוחקים את מה שלא נראה להם בתורה ועושים שינויים ככל העולה על רוחם.
המשך 05:51 17.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
20:07 16.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחום
דברי הרב בזק משחקים לידי הרפורמים. פרוזבול זה שינוי בהלכה? הגמ' כבר אומרת שזה בגלל ששביעית בזמן הזה דרבנן. מכירת חמץ, הגמ' כבר מביאה את הסיבות לכך. היתר עיסקה מעוגן בגמ' באיזהו נשך...
דברי הרב בזק משחקים לידי הרפורמים. פרוזבול זה שינוי בהלכה? הגמ' כבר אומרת שזה בגלל ששביעית בזמן הזה דרבנן. מכירת חמץ, הגמ' כבר מביאה את הסיבות לכך. היתר עיסקה מעוגן בגמ' באיזהו נשך על חצי מלוה וחצי פיקדון. אכן ההמצאה של מסגרת לימודית לנשים ללימוד תושב"ע שאסור על פי ההלכה אין לה מקור ועל זה אנחנו בוכים.
המשך 16:20 16.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
למרות שאצלם יש הרבה יותר הפרדה בין המינים. ואילו אצלנו שחרתנו על דגלנו אי הפרדה, פתאום יש לנשים בעיה לגשת לרב???
16:16 16.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
בעקבות דעתו גם צריכים להוריד את המחיצות בבית הכנסת מפני שינוי היום במעמד האשה. תחכו.
07:42 16.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המזרחי בדיחה
בציבור החרדי לא ממנים מורות הלכה והם מסתדרים יפה מאוד. למה "המזרחי" צריכים את זה??? פמיניזם זו הסיבה???
22:26 15.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע
20:54 15.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי גאה
כל זה בסך הכל עוד המשך קטן של ההידרדרות התהומית של הציבור הדלי"ם שעוזבים את התורה כפי שנתנה בסיני ובוחרים לעצמם דרך מקבילה לרפורמים. מספיק עם ההתיפיפות וההתחנפות. זאת התורה...
כל זה בסך הכל עוד המשך קטן של ההידרדרות התהומית של הציבור הדלי"ם שעוזבים את התורה כפי שנתנה בסיני ובוחרים לעצמם דרך מקבילה לרפורמים. מספיק עם ההתיפיפות וההתחנפות. זאת התורה לא תהא מוחלפת!
המשך 20:07 15.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר