הרב אמנון בזק: הגישה של הרב אפרתי היא ניאו-קראית

הרב אמנון בזק מתייחס לסערת מינוי הרבניות ותוקף בחריפות את דבריו של הרב ברוך אפרתי: "רק שתי קבוצות בהיסטוריה של עם ישראל דגלו בתפיסה שתורת ישראל לא צריכה להתייחס למציאות המשתנה ולהגיב בהתאם: הצדוקים והקראים"

הרב אמנון בזק: הגישה של הרב אפרתי היא ניאו-קראית

סערת מינוי הרבניות.

הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מותח בקורת חריפה על הרב ברוך אפרתי בעקבות הדברים שכתב נגד מינוי הנשים לרבניות על ידי הרב ריסקין, ואומר כי הפעם הרב אפרתי הגזים.

בדבריו, משתמש הרב בזק בסגנון לא פחות חריף ומכנה את גישתו של הרב אפרתי "ניאו קראית".

סגנון תוקפני ובוטה

"בדרך כלל אני משתדל להתעלם מסגנונו התוקפני והבוטה של הרב ברוך אפרתי כנגד רבנים ותלמידי חכמים הגדולים ממנו בחכמה ובשנים, אך הפעם הוא הגדיש את הסאה במתקפה חסרת דרך ארץ על הרב ריסקין שליט"א, בנושא הסמכת נשים לתפקיד מורות הלכה.", כתב הרב בזק.

הרב בזק התייחס למקורות עליהם נסמך הרב אפרתי וכתב: "הרב אפרתי מתבסס על דברי רש"י על הפסוק "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים… וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם", שכתב: "וכי תעלה על דעתך נשים? מה תלמוד לומר אנשים? צדיקים", והוא טוען: "זה היה פשוט לרש"י וגם לכל רבני ישראל מאז משה ועד ימינו שלא עשו זאת. לא פתחו מערכת הסמכה, ונשים מעצמן גם לא נעשו דייניות. עד שהגיע הרב ריסקין".

הרב בזק מביא מקרה שאירע עם הרב אהרון ליכטנשטיין וסיפר כי "כשנשאל מו"ר הרב ליכטנשטיין זצ"ל האם נשים יוכלו לשמש כרבניות קהילה, הוא השיב: "אני לא יודע. ברור שיש ראשונים שחשבו שזה בסדר ויש כאלו שסלדו מהרעיון. רש"י על התורה מביא את דברי 'הספרי' על הציווי למנות שופטים: התורה אומרת 'הבו לכם אנשים', והספרי תמה 'וכי יעלה על דעתך נשים?'. אנחנו אומרים: רש"י, מורנו ורבנו, על דעתך זה לא עולה? על דעתנו זה עולה"

הרב בזק הוסיף את דברי הרב ליכטנשטיין לפיהם "במרוצת הזמן יצטרכו למצוא את הדרך איך לשלב ולגשר בין ההלכה לבין השאיפות התורניות של הנשים והתרומה שהן יכולות לתרום. השילוב שלהן יעשיר אותן ויעשיר את הקהילה".

לאחר מכן הוא שיגר עקיצה לעבר הרב אפרתי וכתב: "יש לקוות שלפחות כלפי אחד מגדולי הדורות האחרונים עדיין נותרה מידה של דרך ארץ כדי להתייחס לגישה זו בכבוד הראוי".

בכדי לחזק את דבריו הביא הרב בזק מספר דוגמאות של דברים שחודשו מימי משה רבני ועד היום: "דברים רבים מספור לא היו מימי משה רבינו, ועד שהמציאות השתנתה והכתיבה את השינוי ההלכתי הנדרש". הרב בזק מונה וכותב כי " לא היה פרוזבול ולא היה היתר עסקה, לא הייתה מכירת חמץ ולא היתר מכירה בשמיטה, לא הייתה מסגרת לימודית לנשים ונשים לא כיהנו בשום תפקיד ציבורי".

גישה ניאו-קראית

בסוף דבריו עובר הרב אפרתי למתקפה חריפה ומכנה את אלה המתעלמים מהשינויים של הדורות האחרונים "ניאו-קראים": "רק שתי קבוצות בהיסטוריה של עם ישראל דגלו בתפיסה שתורת ישראל לא צריכה להתייחס למציאות המשתנה ולהגיב בהתאם: הצדוקים והקראים. התעלמות מוחלטת מהשינויים שחלו במעמד האישה בדורות האחרונים היא גישה ניאו-קראית, המנוגדת למסורת ישראל לאורך כל הדורות, של שימוש בכלים ההלכתיים שניתנו מלכתחילה באופן המאפשר דינמיות מסוימת, על מנת שהתורה תמשיך להיות תורת חיים, ולא תיהפך לסם המוות".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
49 תגובות - 38 דיונים מיין לפי
1
הרב בזק חלפו כבר 2500 שנה מהקראים
| 13-01-2017 9:56
הרבה דברים קרו מאז בעולם ההלכה אתם לא יכולים להמציא את ההלכה מחדש. ולדלג על כל העולם שהיה מאז גם אם זה לא מתאים לחלק מכם.
צודק
צדיק | 14-01-2017 19:26
2
הרב בזק כנראה לא קרא את דברי הרב אפרתי
שלמה | 13-01-2017 10:02
הרב אפרתי הסכים שניתן לחדש ולשנות, אלא שיש לעשות זאת עי או בהסכמת גדולי הדור, וכל הדוגמאות שהביא (פרוזבול וכדו'), תוקנו עי גדולי הדורות.
הוא התכוון בציניות..........
שלמה | 14-01-2017 20:27
למגיב "וכי יש לך גדולי הדור"..
מכסה בלאט פניו | 14-01-2017 19:25
אל תתמה! וודאי שיש גדולי ישראל וגדולי דור עצומים, אמיתיים, מבוססים, מוסכמים וחכמים, הרבה יותר מאשר הרב ריסקין והרב בזק. הם אמנם רבנים בעלי סמיכה מסויימת, וזהו!! משם ועד גדולי דור יש עוד דרך רצינית.
וכי יש לך גדולי הדור יותר מהרב ריסקין והרב בזק??!
אתמהה | 13-01-2017 10:27
3
מה לכל הרוחות הקשר בין זה לטענות שהרב אפרתי העלה?!
דוד חיים | 13-01-2017 10:17
למה לתקוף בלי להתיחס לטענות שלו, שהם צודקות ביותר על הרב ריסקין!
4
זריית חול בעיניים של אמנון - שום טיעון מהותי רק גיבוב
גיימס הטפילד | 13-01-2017 10:20
של מילים מפוצצות תסתכל לטיעונים של הרב אפרתי בעיניים ותגיב בצורה בוגרת! כך מצופה מרמ בישיבת הסדר
5
לא לקבל את תורת הנסתר והזהר זה ניאו- קראי
בן | 13-01-2017 10:23
אם לא מקבלי מסורת שעברה ולא נכתבה כדרך המשנה והתלמוד ולא מוכנים לקבל את תורת הנסתר והזהר זה ניאו- קראי
אוריאל
הרב יהושע שפירא כינה רבנים אלו "ניאו רפורמיים" | 15-01-2017 22:16
6
הגדרה קולעת ניאו קראי
| 13-01-2017 10:23
7
איך מוהל יודע איפה לחתוך? זו מסורת לא כתובה.
זהר | 13-01-2017 10:31
הוראת נשים זו מסורת לא כתובה. איך מוהל יודע איפה לחתוך? כל תורת הסוד עניינה זיווגים ומעמד ומיקום לפועלים בה. יש מסורת, שמי שלא מקבלה הוא הניאו-קראי
8
גיבוב של שטויות עיוותים וזיופים
כירה שהיסיקוה | 13-01-2017 10:39
א. אם חזל בספרי אומרים שוכי תעלה על דעתך כוונתם גם אם יעלה - תמחק! ב. היחוס של הרעיון לרשי ולא לספרי, נועד כדי להגיד שיש דעות אחרות בראשונים. היכן אמר אחד מהראשונים משהו אחר? ג. אם צריך לגשר בין ההלכה לבין משהו אחר, כדברי הרב בזק, זאת אומרת שניפגש באמצע הדרך בין ההלכה לבין משהו אחר. רפורמים, כבר אמרנו?
9
גיבוב של שטויות עיוותים וזיופים
כירה שהיסיקוה | 13-01-2017 10:40
א. אם חזל בספרי אומרים שוכי תעלה על דעתך כוונתם גם אם יעלה - תמחק! ב. היחוס של הרעיון לרשי ולא לספרי, נועד כדי להגיד שיש דעות אחרות בראשונים. היכן אמר אחד מהראשונים משהו אחר? ג. אם צריך לגשר בין ההלכה לבין משהו אחר, כדברי הרב בזק, זאת אומרת שניפגש באמצע הדרך בין ההלכה לבין משהו אחר. רפורמים, כבר אמרנו?
10
הבעיה היא לא הרב אלא ישיבת הר
שמואל פסדינוביץ | 13-01-2017 11:20
עציון שלא מעמידה אותו במקומו עד כדי הפסקת עבודתו בישיבה.
הרב בזק תלמד תורה ותפסיק להשתלח בגדולים ממך
משה | 18-01-2017 7:49
על זה שנשים דתיות לאומיות מורידות כיסוי ראש יותר ויותר. על האחוזים העצומים של ההתחלנות אמל הצעירים הדלים. על חיזוק הקדושה,על חיזוק יראת שמים. על לימוד מוסר (מסילת ישרים אורחות צדיקים) על חובת האדם בעולמו על השמחה בעבודת השם על משהו מזה דיבר הרב בזק?אגב על הנפוטיזם בהר עציון דיבר? רק על השתלחות במי שארוחז בתורת רבותיו חרדים חרדלים ורבות ראשית בזה עוסקים שם???
11
כול הרבנים שמקבלים כסף מהקרן החדשה לישראל פותחים את הפה
| 13-01-2017 11:36
12
זה לא נאו קראיות זה גם שובנים ופחד מתחרות מלגלות
א-ב | 13-01-2017 11:43
שמה שגברים חשבו שהם ורק הם יכולים לעשות נשים יכולות לעשות ואפילו טוב יותר. תמיד חפשו את הכסף. תארו לכם שגם נשים יכולו להיות רבניות על כל משרה יהיו פתאום פי שניים מועמדים ואז פרנסה מנין?! ההבדל הוא שהרב ריסקין ןהרב בזק, להבדיל מאחרים, בכירים בערך עצמם ויודעים מה הם שווים ומה ערכם בושק העבודה לעומת אחרים שיאבדו את משרותיהם.
13
מדהים אך אדם יכול להתעלם ממה שלא מתאים לו
ערן | 13-01-2017 11:51
פרוזבול והיתר מכירה מקורם במשנה ובגמרא היינו תורה שבעפ לא איזו המצאה של אדם מן השורה
14
מי יותר דומה לרב, בזק המגולח או אפרתי העבדקן?
שאול | 13-01-2017 12:00
15
1:1
| 13-01-2017 12:15
יפה כתב הרב. זהירות לשני הכיוונים לא רפורמים ולא קראים
16
כמה חבל שבזק מפחד להתעסק בדברים החשובי כמו סלומיאנסקי
עמי | 13-01-2017 12:32
במקום גיבובי המילים על רבניות מדוע אתה מפחד לכתוב נגד רב שהודה שפגע בנשים ומכהן היום כחבר כנסת.
17
הטענה שבזק והרב ריסקין לא מוסמכים לתקן תקנות ולשנות.
הרב הראשי בזק | 13-01-2017 12:39
שינויים מרחיקי לכת צריכים להיעשות על דעת גדולי הדור, ולא יתכן שכל אחד יהפוך את עצמו לראש סנהדרין. הגישה של בזק שכל אחד יעשה שינויים לפי מה שנראה לו מתאים לשינויי הזמן, היא הגישה הרפורמית ממש.
כל גדולי הדור פסקו שהציונות רעה ואסור להתייצב בלשכת
מישהו | 15-01-2017 13:07
הגיוס של צבא השמד. אין סמכות אחת, גם אם יש רוב ומיעוט, ומדובר ברבנים גדולים שיודעים מה הם עושים.
18
הרב אמנון אתה מסלף דברים
ישי | 13-01-2017 12:51
בצורה מכוונת!! זה נורא ואיום! כנראה אתה לא יודע הבנת הנקרא ובגלל זה גם הפירושים שלך לתנך הם טפשיים לא פחות מהשטויות שכתבת כאן
19
האם הרב בזק קרא את דברי ריה"ל על הקראות?
שיודע לשאול | 13-01-2017 13:17
הרב בזק מפגין בתגובה שלו ובדבריו, שהוא הקראי הנאמן ביותר לקראות. ריהל בכוזרי מציג את קראות ככת שלא מתעניינת כלל במסורת, אלא כל אחד (כל חכם קראי יהיה מי שיהיה בדורו מן הדורות) זכאי להבין בכתבי הקודש כפי הבנתו. אין המסורת כובלת אותו בשום מגלבה. אזי החדשנים הנועזים ביותר הם דווקא הקראים ולא הרבניים. ועל זה אמרו חזל כל הפוסל את חברו - במומו הוא פוסל. ספק אם הרב בזק ראוי להיות בכלל חברו של הרב אפרתי.
20
פרוזבול? היתר מכירה ? היתר עסקה
יצחק | 13-01-2017 14:50
כולם הם פיתרונות הלכתיים לזמנים המשתנים אך הם לא שינו את ההלכה כפי שמכון צומת מוצא פיתרונות הלכתיים לבעיות שבת ולא פשוט מבטל אותם האמירה הזאת של הרב בזק מראה על עומק תלמודו
גם הרב ריסקין לא ממנה "רבות" ממש. גם זה סוג של עקיפה.
מישהו | 15-01-2017 13:05
21
הרב ליכטנשטיין זצל התנגד לכך ..
אל | 13-01-2017 15:29
22
הרב בזק לא יודע על מי הוא מדבר. של נעליך.
נתן | 14-01-2017 18:02
ישר כח לרב אפרתי
הוא לא מניע לעקביו של הרב בזק.
יוסי | 15-01-2017 20:52
מה אתה בכלל מבין בחכמת התורה עם הארץ שכמוך ?
23
צריך לדעת להיכן לשלוח את הילדים ללמוד
| 14-01-2017 18:32
24
לצערנו יש מס רבנים בציונות הדתית שצריך להתרחק מהם
| 14-01-2017 20:22
25
הרב אמנון בזק, די לחכימא ברמיזא.
מדברים מהשטח | 14-01-2017 23:14
חלאס עם משחקי שמירה על כבוד! זה פשוט מגוחך מה שקורה שם בממלכה של הרב ריסקין. קדושה לא יוצאת משם נאמר זאת בלשון המעטה... יש שם בעיקר חילון מתקדם במסווה של כיפה עם סיכה. רדיקליות רפורמית חודרת שם בין השורות ונושפת בעורפם של באי בית המדרש הזה! מהותו של בית המדרש הזה הוא קידום אינטרסים אירופאים מזעזעים ויצירה דה-קונסטרוקציה מכל מה שעמי חי עליו במאות ואלפי השנים של נדודיו. אם היה סנהדרין, לא היתה התופעה הזו כנראה.
26
די כבר עם מאמרים של רבנים לייטים
דוד | 15-01-2017 1:17
איפה המקורות?? איפה חזל?? הכל תרבות מערבית מוגשת במילות של יהדות נחמדה.
תהיה בטוח שהרב בזק מכיר הרבה יותר מקורות ממך!
מישהו | 15-01-2017 13:04
הטענה היא שרשי דיבר על מציאות אחרת. על נשים כמו שהיו פעם זה היה נכון, אבל אם רשי היה חי היום ומדבר על הנשים של היום זה אולי היה אחרת.
27
מי מוותר על רבית בבנק???
צבועים | 15-01-2017 12:22
28
מה ההבדל בין הרב בזק לבין הרפורמים?
ענת | 15-01-2017 14:23
הוא משנה והם משנים
תמיד היו שינויים ותמיד יהיו שינויים אבל
יהודה | 17-06-2018 19:37
ההבדל בין המשנים את ההלכה הוא מה מהטרה שלהם בשינוי ישנם את הרפורמים שמשנים בגלל הרצון שלהם לקחת מהיהדות רק את מה שהם מרגישים שהם מתחברים אליו וכ'ו, ואז אפשר לבטל את השבת והנסיעה ברכב מותרת, ואילו השינוי האורתודוקסי הוא שינוי הנובע מההשתנו של המציאות במובן הזה שגם הדורות הקודמים היו מסכימים שבמציאות כזו צריך לשנות את ההלכה מאחר ורצון ה' במציאות הזו תהיה שונה, אתן לך את המשל הנפלא של הרב מיכאל אברהם קבוצה של אסקימואים הולכת בקוטב הצפוני עם ביגוד חם ממש, הם מגיעים לאזור חם יותר ועכשיו הם מתחלקים לשני קבוצות האחת ממשיכה ללבוש את הבגדים החמים בטענה שזוהי מסורת האבות, ואילו הקבוצה השנייה מחליטה להסיר את הבגדים החמים בטענה שמסורת האבות זה לא לבוש חם אלא לבוש מותאם למזג האוויר, ועכשיו השאלה מי ממשיך את הדורות הקודמים מי שממשיך אותם בצורה חיצונית או מי שמנסה להבין מה הם היו אומרים במציאות המשתנה?
29
דלי"ם
יהודי גאה | 15-01-2017 20:07
כל זה בסך הכל עוד המשך קטן של ההידרדרות התהומית של הציבור הדלים שעוזבים את התורה כפי שנתנה בסיני ובוחרים לעצמם דרך מקבילה לרפורמים. מספיק עם ההתיפיפות וההתחנפות. זאת התורה לא תהא מוחלפת!
30
ביטוי חצוף ועז פנים על רש"י הקדוש!!!
ע | 15-01-2017 20:54
31
אז איך מסתדרים בציבור החרדי??
המזרחי בדיחה | 15-01-2017 22:26
בציבור החרדי לא ממנים מורות הלכה והם מסתדרים יפה מאוד. למה המזרחי צריכים את זה??? פמיניזם זו הסיבה???
32
הרב בזק
שמואל | 16-01-2017 7:42
בעקבות דעתו גם צריכים להוריד את המחיצות בבית הכנסת מפני שינוי היום במעמד האשה. תחכו.
33
מוזר שהחרדים מסתדרים יפה בלי כל "מורות ההלכה"
אודי | 16-01-2017 16:16
למרות שאצלם יש הרבה יותר הפרדה בין המינים. ואילו אצלנו שחרתנו על דגלנו אי הפרדה, פתאום יש לנשים בעיה לגשת לרב???
34
איזו בורות! הרשימה שהוא מביא, אלו שינויים בהלכה?
נחום | 16-01-2017 16:20
דברי הרב בזק משחקים לידי הרפורמים. פרוזבול זה שינוי בהלכה? הגמ' כבר אומרת שזה בגלל ששביעית בזמן הזה דרבנן. מכירת חמץ, הגמ' כבר מביאה את הסיבות לכך. היתר עיסקה מעוגן בגמ' באיזהו נשך על חצי מלוה וחצי פיקדון. אכן ההמצאה של מסגרת לימודית לנשים ללימוד תושבע שאסור על פי ההלכה אין לה מקור ועל זה אנחנו בוכים.
35
התורה לא צריכה להתאים לאף ריפורמי משומד מומר
דן | 16-01-2017 20:07
36
נאמרו פה דברים מאוד חמורים ע"י בזק הגובלים בכפירה
מרוב מאמצים לנסות להכפיש את הרב אפרתי | 17-01-2017 5:51
כאילו בהתחלה התורה חו ואלף פעם חו היתה קראית וצדוקית עד שבאו חזל וחידשו את המסורת ואת התורה שבעפ ורק הקראים והצדוקים הגנו על התורה המקורית/הראשונית. והכפירה של בזק היא שהוא מתעלם שהתורה מלכתחילה ניתנה כ-2 תורות(שמות כד יב ויקרא כו מו) ורק הקראים והצדוקים ניסו לשכתב ולעקם את נרטיב התורה *לאחר מכן* ולמחוק את חלק התורה שבעפ משלמות התורה. יש הרבה יותר מן המשותף בין הקראים הצדוקים הרפורמים ריסקין ובזק שמנסים להמציא דברים המנוגדים והעוקרים למסורת התורה מהספרי מרשי כי אי אילו דברים השתנו(???)בדיוק כפי שהרפורמים מתירים נסיעה ברכב בשבת ובכיפור כי אי אילו דברים השתנו. חזל ברוב חכמתם ידעו למצוא את היכולת לשינוי הלכתי מבלי שהשינוי יפגע בכהוא זה באותה הלכה מקורית (שבעינה עומדת וקיימת ולא נעקרת!) ושנשארת כחלק בלתי נפרד מהתורה והשינוי ההלכתי הוא רק מעקף הלכתי לצרכי השעה. במקרה של הרפורמים ומה שאומר ריסקין ומחזיק מחרה אחריו בזק השינוי(=הרפורמה) עוקר אותיות מהתורה ומהמסורת כאילו תמחוק חו את מה שכתוב בספרי ומה שרשי מביא וכפי שהרפורמים מוחקים את מה שלא נראה להם בתורה ועושים שינויים ככל העולה על רוחם.
37
בורות ממדרגה ראשונה של הרב בזק
אורי | 02-02-2017 11:02
אצל הקראים הנשים זוכות לזכויות רבות מה שאין כך אצל אחינו הרבניים : 1. אשה יכולה ללמוד דברי תורה ואף לכהן כחכמה מבחינה דתית ,כולל מוהלת למשל. 2.בנשואין הגבר אינו קונה את האישה כמו ההלכה הרבנית המיושנת אלא חיבת להסכים. 3. אשה לא חיבת לקבל את אשור הגבר לגירושין (ולכן אין מסורבות גט). הרב בזק ,התבלבלת !!!!
38
איזה טמבל
החתולה | 08-10-2018 23:26
תת-יהודי