אנחנו מעדיפות להיות 'מורות הוראה' ולא 'רבניות' - סרוגים

אנחנו מעדיפות להיות 'מורות הוראה' ולא 'רבניות'

המכון למנהיגות הלכתית: "רב הוא תואר של מנהיג בית כנסת שעיקר תפקידו הוא קריאת התורה בציבור ותפילה בציבור, שני דברים שאשה נמנעה מלעשות אותם"

אנחנו מעדיפות להיות 'מורות הוראה' ולא 'רבניות'
  מורות הוראה ולא רבניות. (ההסמכה במדרשת לינדנבאום)

בתגובה לשו"ת עם הרב שלמה אבינר בנושא הסמכת רבניות, בו טען כי מדובר בצעד רפורמי, מגיבים במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד במדרשת לינדנבאום כי לא מדובר בתופעה חדשה.

"צודק הרב אבינר – אין חדש תחת השמש. לאורך כל ההיסטוריה היהודית ניתן למצוא נשים למדניות בתורה, מורות הוראה ומנהיגות. ועדיין, דווקא בדורות האחרונים, עם חלוף הזמן ובוא הקדמה, מצאו עצמן נשים נאלצות להתמודד אל מול ניסיונותיהם של מי שמבקשים לגזול מהן את המקום אשר התורה וההלכה מעולם לא סגרו בפניהן.

וכך נוצרה מציאות, בה פנו לנשים דוגמת דבורה הנביאה ובנות צלפחד בשאלות הלכה "באופן טבעי", כדברי הרב אבינר, והכירו במעמדן, ואילו דווקא בימנו אלפי שנים לאחר מכן – מעמד זה נגזל מנשים תוך התעלמות מפסיקתם של גדולי הדור."

רב הוא מנהיג בית כנסת

במכון מסרו לסרוגים, כי הביקורת של הרב אבינר נובעת מאי-דיוקים: "הסיבות והמהלכים שהובילו אותנו למציאות זו הם רבים, ופעמים רבות תוך התבססות על אי דיוקים ומידע מוטעה. כך לדוגמה, אמירותו של הרב אבינר שבהסמכתן של נשים אנו מבקשים להעניק להן תואר של "רב" או "רבה". מרגע שאמירה לא נכונה זו יצאה לאוויר העולם, היא מייצרת פגיעה במעמדן של נשים בעולם ההלכה, גם אם לא זו הייתה הכוונה.

המכון למנהיגות הלכתית מסמיך מורות הוראה ומנהיגות רוחניות, ולא שום תואר אחר. זאת בעיקר משום שרב הוא תואר של מנהיג בית כנסת שעיקר תפקידו הוא קריאת התורה בציבור ותפילה בציבור, שהם שני דברים שאשה נמנעה מלעשות אותם. מורת הוראה – לא "רב", מנהיגה רוחנית – לא "רבה".", הן מדגישות.

"לא רדיפה אחר פרסום או ההיעדר ענווה מביאים נשים לבקש את הסמכת המכון, אלא צו השעה. אנו מבינים את הצורך בנשים שיהווה דגם ומודל לחיקוי הן לבנות הדור הנוכחי והן לציבור כולו, שלצערנו חלקים ממנו כבר אינם מכירים "באופן טבעי" את מעמדן המכובד והחשוב של נשים בעולם התורה וההלכה. כל עוד תמשיך המציאות של הדור הנוכחי בה אי אפשר לסמוך על ידע הציבור בעניין, קיימת חשיבות גדולה שנשים תקבלנה תעודה שמעידה על הצלחת לימודיהן, בתקווה שיבוא היום שיחזור ויהיה הדבר שוב המובן מאליו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לא הבנתי
גדי | 12-01-2017 17:16
מה זאת אומרת שיחזור מעמדן למה שהיה מובן מאיליו? אני מסתכל על ספרייתי הענפה, ולא מוצא שם עשרות ספרי הלכה פרי עטן של מורות הלכה. בוא נודה על האמת, הנשים, מן הסתם מוכשרות, אבל רוצות להכניס פן נשי בפסיקה. דבר זה הוא לא אחרת משאר חידוש = רפורמה. אין בעיה אם זו דעתן , אבל האמת צריכה להיאמר, ולא להמציא שכך היה מאז ומעולם עד שהגיעו 'הרבנים החשוכים השובניסטים'.
2
אינכן לא זה ולא זה, חיזרו למטבח. ממש כך. זו התשובה להזיותיכן
| 13-01-2017 0:22
3
רב הוא קורא בתורה וחזן???
אאא | 13-01-2017 1:01
עיקר תפקידו של הרב הוא לקרוא בתורה ולהיות שליח ציבור?! ואני חשבתי שעיקר תפקידו של הרב הוא לפסוק הלכה, ללמד תורה, ולהוות מגדלור רוחני לבני קהילתו... לפי ההגדרות בכתבה, בכל בתי הכנסת האשכנזים אין רב...
4
תפקיד של רב זה לקרוא בתורה ולהיות חזן?!?! הם חושבות
בניה | 14-01-2017 23:54
שכולנו מטומטמים.
5
מי בדיוק פנה לבנות צלפחד בשאלות הלכה?
אתי | 25-06-2017 9:58
וגם דבורה "אשה פסולה לדון ודבורה לא היתה דנה אלא מלמדת שופטי ישראל" (טור אבן העזר סימן ז)
6
פמיניסטיות.
שם ועבר | 28-06-2017 13:02
כלומר, מחריבות התורה והיהדות.