קלאסה לא לומדים מספרים
אחד ההבדלים בין תלמיד חכם לעם הארץ, הוא לא כמות הידע שצבר, אלא דווקא מה שמכונה "שימוש תלמידי חכמים" – כלומר לשבת ליד הרבנים וללמוד מהם דרכי הוראה וגם דרכי פעולה. בעוד ידע אפשר ללמוד מספרים, שימוש תלמידי חכמים, נעשה רק במגע קרוב מול הרב, בסיטואציות שונות ומשונות איתן הוא מתמודד.
פרשת 'הגט מצפת' שהפכה כבר מזמן לפארסה, ודרדרה עוד את מעמדו של בית הדין הרבני הגדול, כשהביאה להתערבות מיותרת של היועץ המשפטי לממשלה ובג"צ בהתנהלותו הייתה יכולה להיות נמנעת בקלות, במהלך פשוט, שעליו הייתה תמימות דעים.
נזכיר, כי מרכז הפרשה, הוא גט שנתן בית הדין הרבני בצפת לאישה עגונה, שבעלה שוכב בתרדמת כבר כמה שנים. הדיינים החליטו כי במצבו הנוכחי, רצונו של הבעל היה לגרשה ולאפשר לה להמשיך את חייה ואולי אפילו להינשא מחדש, ולכן הם הופכים לשליחיו כדי לתת גט לאישה.
גורמים מחוץ לבית הדין, נרעשו ויצאו בשצף קצף נגד הצעד המקורי של בית הדין והודיעו כי הגט פסול וכי אם האישה תינשא, יהיו בניה ממזרים.. אדם שאינו קשור לבני הזוג ערער על ההחלטה, וכעת מבקש הראשון לציון, הרב יצחק יוסף המשמש כנשיא בית הדין הרבני הגדול, לכנס את כל הדיינים כדי לדון במקרה – כשעל הפרק גם אפשרות לביטול הגט.
בג"צ התערב ופסל את הדיון מסיבה פורמלית – משום שהמערער אינו צד ולכן אינו יכול להגיש ערעור. וכאן היה צריך להיכנס השכל הישר, ושימוש תלמידי החכמים.
ללבן את הסוגיה בבית המדרש
במקום שבית הדין ילך נגד האישה המסכנה, והדיון יהיה על ביטול גט למפרע – צעד בעייתי. היה צריך נשיא בית הדין הרבני לכנס את הדיינים לדיון תיאורטי במקרה עתידי. מכנסים את הרבנים ליום עיון ישיבתי, לומדים את כל המקורות מחדש, דנים בבית המדרש ובסופו מקבלים החלטה בנידון. אם מותר – מצוין ואם אם בסופו של דבר יחליט הרכב בית הדין הרבני הגדול, כי אי אפשר לתת 'גט זיכוי' על סמך אומדן דעת שכזה, יכריז בית הדין, כי במקרה של אותה אישה מצפת, מה שנעשה כבר עשוי, אך מהיום והלאה לא ייעשה כן. המקרה הנוכחי יישאר חריג, ובדיעבדי, ומכאן ולאילך ייפסלו גם גיטין כאלה.
מקרים כאלה נידונים רבות בגמרא כ"נמנו וגמרו", ויש בכך החזרת עטרה ליושנה, בשיחזור דרך ההכרעה של חכמי הגמרא, כשבית הדין היה גם בית המדרש בו לובנו הסוגיות.
חוץ מהגדלת התורה ומעמדה, הרווח הגדול והמיידי הוא הקהיית השיניים של כל המערערים והמתנכלים לבית הדין הרבני. בית הדין הרבני הגדול מקבל פסיקה והחלטה תקדימית, שתחייב את כל בתי הדין המקומיים והמחוזיים, לפסול גט כזה במקרה עתידי, ומאידך, ההחלטה לא תשפיע על המקרה היחידי והחריג שכבר ניתן בן הגט. על החלטה שכזו, אפילו אם ירצו בג"צ והיועץ המשפטי להתערב, הם לא יוכלו.
גם כשהוא ב-100% צודק וגם כשלא, על בית הדין הרבני להתנהל ב'קלאסה', כיאה למעמדו. איך עושים את זה? דרך שימוש תלמידי חכמים.
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
פלאי פלאים
מתמיה שזה נחשב לזכין לו - הרי הוא מעדיף שלא תתחתן עם אחר ותשב לידו בבית החולים.
23:35 19.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחנן
חבל שנותנים לכתוב למי שלא למד מעולם.
01:09 17.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אאא
זו ההגדרה שלכם שמה שעשו בית הדין הגדול דומה לעם הארץ ואם היו ת"ח היו מתנהגים ב"קלאסה"??? תתבישו !
08:32 15.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
באם תינשא ויוולדו להם ילדים הילדים יהיו ממזרים ובכל קום שילכו וילמדו יבזו אותם ויגידו להם שהם ממזרים
00:50 15.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דב שטיין
הליך זיכוי גט הינו הליך מוכר ויסודותיו נמצאים בקצה הגבול בין האסור והמותר בהלכה. מטבע הדברים יהיו מי שיתירו ויהיו מי שיאסרו. זהו דין ודברים בענין הלכתי קשה ומסובך. ההתערבות של...
הליך זיכוי גט הינו הליך מוכר ויסודותיו נמצאים בקצה הגבול בין האסור והמותר בהלכה. מטבע הדברים יהיו מי שיתירו ויהיו מי שיאסרו. זהו דין ודברים בענין הלכתי קשה ומסובך. ההתערבות של ביה"ד הגדול בפסק הדין הינה פועל יוצא מלשון החוק שהתקבל בלחץ מערכת המשפט לפיה על פסקי דין של בתי הדין האזוריים ניתן לערער בבית הדין הגדול והם תלויי דיון מחדש בבית הדין הגדול(זו פרוצדורה לא ראויה שנכפתה על מערכת השיפוט הרבנית ואין מה להליו על בית הדין הגדול בנסיבות אלו) משום מה סבורים שופטי בג"ץ, ולא בפעם הראשונה, שיש להם הזכות והחובה להשמיע דברם בשיג ושיח כזה ולהתערב. יצויין שמלכתחילה נבחרו רבני ישראל ודייניו תוך לחצים והשפעות על זהות הנבחרים. הנבחרים מלכתחילה, לדאבוננו, נאלצים לעיתים להחניף ולהצהיר הצהרות שהם יהיו "מקילים", על מנת שישאו חן בעיני בוחריהם, שמהם לא מעטים מחללי שבת בועלי עריות ואוכלי איסורים. זאת בניגוד לאמור בשו"ע חו"מ קס"ג. ויכוח בין רבני המדינה על הכשרת גט הינו מלכתחילה בעיה הלכתית שמא יקלו יותר מן הראוי. התערבות של בג"ץ בענין זה אם בכפיית השקפות ואם בהערות בלבד אסור שתלקח בחשבון כלל ועיקר. ייתכן ועל ציבור שלומי אמוני ישראל לחשוב מחדש על מוסד הרבנות לשלוחותיו ועל תלותו בבג"ץ ולהמירו בסנהדרין הנבחרת רק ואך ורק לשם שמים ע"י יהודים השייכים לקיום תורה ומצוות בלבד. יתירה מזאת, רבנים הנבחרים בהשפעת ובהשתתפות בוחרים פסולים, חוששים להקל מחמת העדר גב ציבורי של שלומי אמוני ישראל. ייתכן מאוד שסנהדרין חוקית היתה מקילה יותר. דב שטיין
המשך 23:59 14.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל
או שהגט הזה כשר וכמעשה בית דין והעגונה משוחררת להנשא( בין משום שביה"ד זיכה לה גט, בין משום שהגבר עצמו לצערנו לא חי ולא מת אלא מחובר למכונות ולבטריות,...
או שהגט הזה כשר וכמעשה בית דין והעגונה משוחררת להנשא( בין משום שביה"ד זיכה לה גט, בין משום שהגבר עצמו לצערנו לא חי ולא מת אלא מחובר למכונות ולבטריות, שאם תהיה הפסקת חשמל הגבר ימות בוודאי תוך שעות. ויתכן שהיא בכלל מזמן אלמנה חיה) או שהוא פסול . והיא אסורה להנשא ובניה יהיו ממזרים. אין דרך אמצע לצערנו לכן ההצעה לא ראויה, כי לא ניתן "למרוח" את השאלה הזו יותר. חייבים להכריע.
המשך 01:27 13.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדי
אז אותה אישה היא אשת איש! ולא משנה מה נעשה. אם הגט פסול אי אפשר לחליט שרק לאותה אישה אפשר. מה שכתבו בגמרא ״נמנו וגמרו״ ועוד כל מיני דוגמאות - זה רק...
אז אותה אישה היא אשת איש! ולא משנה מה נעשה. אם הגט פסול אי אפשר לחליט שרק לאותה אישה אפשר. מה שכתבו בגמרא ״נמנו וגמרו״ ועוד כל מיני דוגמאות - זה רק על גזרות ותקנות של חז״ל, דברים שהם דרבנן. דברים שהם דאורייתא אי אפשר להכשיר ככה. לכן ראוי מאוד שיהיה דיון על הגט הספציפי הזה - כי זה תקדים!!! אם הגט כשר (אפילו בדיעבד) אזי אין שום סיבה שלא להשתמש בפסק הזה גם לנשים אחרות. אבל אם הגט פסול - אז בכל מקרה זה תקף גם על הגט המדובר..
המשך 17:25 12.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
בושה וחרפה לכתוב הקדמה כזאת המשוה את התנהגות בית הדין הגדול לעמי ארצות שלא שימשו ת''ח תתביישו רשעים ארורים
16:28 12.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
15:14 12.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אאא
לפי החוק, בבתי הדין הרבניים אין "תקדימים", וכן לפי החוק, פסיקותיו של בית הדין הגדול אינן מחייבות את בתי הדין האיזוריים (ולא כמו בית המשפט העליון, שפסיקותיו מחייבות את בתי...
לפי החוק, בבתי הדין הרבניים אין "תקדימים", וכן לפי החוק, פסיקותיו של בית הדין הגדול אינן מחייבות את בתי הדין האיזוריים (ולא כמו בית המשפט העליון, שפסיקותיו מחייבות את בתי המשפט השלום והמחוזי). כל בית דין יכול להחליט כפי רוחב דעתו, והוא אינו כפוף לפסיקות קודמות של אף אחד אחר (כולל בית הדין הגדול). לכן, ההצעה במאמר הינה הגיונית, אך מנותקת מהמציאות ומהחוק הקיים כיום במדינת ישראל...
המשך 15:05 12.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר