אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת תזריע מצורע: איך להחזיר אדם אל תוך החברה

הצרעת איננה מחלה פיזית, אלא מחלה רוחנית, שיוצאת לפועל גם באמצעות נגעים המופעים בעור. לכן כדי להתרפא ממנה לא צריכים ללכת לרופא אלא הכהן, הדמות הרוחנית הוא שמי שעוזר לאדם להשתקם. תהליך השיקום בא להחזיר את המצורע אל המקום בו הוא יוכל לחזור לחברה.

פרשת תזריע מצורע: איך להחזיר אדם אל תוך החברה
  פלאש90

בפרשת תזריע מפרטת התורה את הסוגים של הצרעת היכולים להופיע באדם, בבגד או בביתו.

הצרעת איננה מחלה פיזית, אלא מחלה רוחנית, שיוצאת לפועל גם באמצעות נגעים המופעים בעור. לכן כדי להתרפא ממנה לא צריכים ללכת לרופא אלא לכהן, הדמות הרוחנית הוא שמי שעוזר לאדם להשתקם.

הסיבה העקרית לצרעת על פי חז"ל, היא הגאווה ומה שמסתעף ממנה: עזות פנים ולשון הרע. התורה מוציאה את המצורע אל מחוץ למחנה, כשבמשך ימי טומאתו, המצורע פורע את בגדיו ומגדל את שערו וזקנו, ונוהג כמנודה מהחברה, כדי שיתבונן על עצמו כפי שהוא, ולא כפי התדמית החיצונית שבנה לעצמו.

השלב הראשון של הטהרה הוא פיזי, בשעה שהמצורע רואה כי נרפא נגע הצרעת מגופו, הוא מזמין אליו את הכהן, איש הקודש כדי שיתן אישור לשלב הראשון של ההטהרות. הכהן יוצא אל המצורע אל המחנה, כשאת השלב הראשון של הטהרה מקיימים עדיין מחוץ למחנה, במקומו של המצורע.

לצורך ההטהרות לוקח הכהן עץ ארז, העץ החסון והגבוה יחד עם אזוב, השיח הנמוך והשפל ומערב אותם יחד עם התולעת, בעל החיים הבסיסי ביותר בטבע. לשלושת האלמנטים האלו מוסיפים גם שתי ציפורים, אלו המפטפטות תמיד. את אחת הציפורים שוחטים, כדי לבטא את הצורך בכפרה על הדיבור הרע אותו הוציא המצורע.

את כל המרכיבים האלו  מערבים עם מים, יסוד הטבע והחיים, בתוך כלי חרש, הכלי הבסיסי והפשוט ביותר, שנוצר מעפר ומים. ומן התערובת מזים על המצורע. הזאה זו באה להחזיר את המצורע לחיים האמיתיים בהם הוא צריך לזכור כי גם החסון והגבוה, וגם הנמוך והשפל שייכים לאותה הקהילה, לאותה האגודה, מאותו המקור.

השלב הראשון אותו צריך לעבור המצורע בטהרתו הרוחנית הוא ביטול הגאווה וסעיפיה. את הציפור השניה לא שוחטים ומשלחים על פני השדה להראות כי השלב הראשון של הבידוד הסתיים וכמו הציפור גם הוא עתיד להשתחרר ולחזור למקומו הטבעי.

אחרי שלב זה מגלח המצורע את כל שערו, מכבס את בגדיו וטובל, תהליך שמלמד על לידה מחדש, ואז הוא כבר יכול להכנס אל תוך המחנה. בשלב זה הוא עדיין אינו יכול להכנס אל תוך הקודש. כדי להוסיף טהרה הוא צריך לעבור תהליך נוסף שיתרחש לאחר המתנה של שבעה ימים.

השלב השני של טהרתו הרוחנית של המצורע מתרחש כבר בפתח אוהל מועד. גם כאן המצורע עומד מחוץ למשכן והכהן יוצא אליו, כדי להרים ולקרב אותו אל הקודש. את הקרבנות שוחט הכהן בתוך המשכן (או המקדש) במקום הקודש. ואז הוא יוצא עם דם האשם אל המצורע, ומזה עליו בשלושה אברים.

בתנוך האוזן, כדי לטהר את השמיעה של המצורע, על יד ימין, כדי לטהר את מעשיו של האדם, ביד בה הוא פועל, ועל רגל ימין, הבסיס עליו נשען האדם. לאחר ההזאה מדם האשם שבא לכפר על חטאיו של המצורע, מגיע השלב הסופי של הכפרה, בו מעלה הכהן את המצורע, ומזה עליו מן השמן. השמן, הנוזל שאינו מתרכב עם חומר אחר, נמשל לחכמה, לתורה. הזאת השמן על המצורע באה לבטא את שיפור מידותיו, וזהו החלק החשוב והסופי בטהרת המצורע, שלאחריו הוא יוכל להכנס ולהתחבר אל הקודש.

התהליך אותו עובר המצורע בחזרתו לחברה, הוא תהליך חינוכי בו הוא לומד להכיר את מקומו בתוך החברה. התהליך המדורג בא להשיב את המצורע בצורה נכונה, כשהוא לומד כיצד הוא צריך להתנהג מחדש בתוך החברה.

תיקון מידותיו ולידתו מחדש יחד עם הטהרה והכפרה יכולות להחזיר אותו מחדש לחברה, ולאחר מכן למפגש עם הקודש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו