אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תלמדו מיהודה המכבי איך לנצח את הסמארטפון

כשעומדים מול אימפריה שנדמת כבלתי מנוצחת, צריך להיות מקבי. כדוגמת יהודה המקבי שהוביל מלחמת גרילה מתוחכמת כנגד הפלנגות היווניות ונמנע מעימות ישיר, כך צריך להתנהל המאבק הנוכחי. התנזרות מוחלטת מהמכשירים הללו איננה ריאלית במציאות כיום, לפחות לא לציבור בכללותו. כך תנצחו את הסמארטפון

תלמדו מיהודה המכבי איך לנצח את הסמארטפון
  סמארטפון תוצרת יוון. (צילום: שאטרסטוק)

סמארטפון תוצרת יוון

על פי רוב, כאשר דנים בנושא הסמארטפונים, עולה נושא הצניעות. הנגישות שמכשירי הסמארטפון מאפשר לתכנים בעייתיים היא מן הסתם הגדולה ביותר שהייתה בתולדות המין האנושי, וההשלכות לכך ניכרות בתחומים רבים, שפירוק המשפחה עומד בראשם.

לא מופרך לשער כי קריסת התא המשפחתי בתרבות המערבית, בעידודה הנמרץ של הטכנולוגיה הווירטואלית-סמארטפונית, מבשרת על סופה של תרבות ששלטה בעולם במאות השנים האחרונות. יחד עם זאת, הסמארטפון, יותר משהוא ממוטט את תרבות המערב, במובנים מסוימים הוא שיקוף מובהק שלה.

התפיסה האמונית הישראלית הינה תפיסה אחדותית. הבנה כי כוחות המציאות כולם, למרות שנדמים במבט ראשון כסותרים ומתנגדים זה לזה – שורשם במקור אחד; באלוהים! "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד". להבנה אמונית זו ישנן נגזרות נפשיות: כשם שישנו קו אחדותי שחורז את המציאות כולה בקו אחד, כך אני אמור לאגד את כל כוחות הנפש שלי באחדות אחת; "כל מעשיך יהיו לשם שמים" (אבות ב, משנה יב). ממילא, אקטיביות, שליטה, נמרצות – הם לב ליבה של עבודת ה' (בשפתם של הרבה ראשונים מכונות לעיתים התכונות הללו בשם "שמחה"). גם ריכוז בתפילה, שמירת הלשון והברית – כולם שייכים לאותו רעיון של שליטה ומיקוד כוחות הנפש.

איפון אותיות ניאוף

התפיסה המערבית, ששורשה בתרבות האלילית-יוונית, היא השקפת עולם שבבסיסה מצוי חוסר האמונה באלוהים. במילים אחרות – אין הרמוניה כוללת שמאחדת את כלל הכוחות. אין אור שמחבר את הכל בתמונה אחת אלא יש חושך בו כל פרט עומד בפני עצמו. 'חושך על פני תהום' – 'זוהי מלכות יוון שהחשיכה את עיניהם של ישראל'. המציאות נתפסת כאוסף של כוחות העומדים בפני עצמם ('אלילים'), הסותרים זה את זה ונלחמים זה בזה. ממילא – פרטיות, פסיביות, שאיפה של כל כוח להתכנס בעצמו (=אגוצנטריות) – עומדים במוקד התרבות. תופעות כדוגמת קשיים בניהול חיי משפחה ומערכות זוגיות, עצבות, ספקנות כרונית, תחושת בדידות – מאפיינות את החברה המערבית. צרכנות מוגזמת של מדיה חזותית פסיבית (טלביזיה, סרטים), עודף גירויים, בריחה לעולמות וירטואליים (אינטרנט, פייסבוק) – כל הללו הם תוצרי מדיניות חיים של פיזור כוחות הנפש. בלשונם של חכמי ישראל שורש התופעות הללו מכונה במילה 'ניאוף'.

הגמרא במסכת סנהדרין (צט, ב), דורשת על הפסוק 'נואף אשה חסר לב' (משלי ו, לב) – כי זהו 'הלומד תורה לפרקים'. קרי, לימוד תורה באופן חסר ריכוז ('מפורק') – ובעומק העניין חוסר יכולת ריכוז בכל תחום בחיים – נמשל לניאוף. כדוגמת ניאוף שהוא ביטוי לאי-יכולתו של האדם למצוא משמעות, סיפוק ואושר במסגרת הנישואין בה הוא מצוי, ולכן בורח לאשליה שאם ישבור אותה ויפרק מסגרת אחרת – שם ימצא את האושר; כך אדם חסר ריכוז אינו מסוגל למצוא את שמחתו בעיסוק הנוכחי ובורח כל העת לגירויים חיצוניים. בעומק הדברים חוסר ריכוז הינו כישלון של אדם המיואש מלמצוא את אלוהים בחייו, ולכן מנסה כל העת לברוא אלילים, אלים קטנים, שבהם מדמה למצוא את מנוחתו.

באופן טבעי, תרבות 'נואפת' תאופיין בנהנתנות, פינוק, ספקנות וקושי בקבלת אחריות. עם הזמן תייצר ותישאב לטכנולוגיה שתענה על הצורך בגירוי וחוסר ריכוז מתמיד. הטלפון החכם עומד, לעת עתה, בראש החץ של המהלך התרבותי הזה. על דרך המליצה ניתן לומר ש'איפון' הוא אותיות 'ניאוף' (לגבי אנדרואיד נצטרך למצוא משחק מילים אחר…). מכשיר שמהותו הוא הסחת דעת תמידית, גירויים חזותיים ווקאליים חריפים, ובאופן טבעי 'גולש' עם הזמן לתכנים בעייתיים יותר ויותר (שהם תוצר ישיר של גירוי והסחת דעת). התמכרות לכל דבר ועניין.

איך אפשר לנצח את הסמארטפון

כשעומדים מול אימפריה שנדמת כבלתי מנוצחת, צריך להיות מקבי. כדוגמת יהודה המקבי שהוביל מלחמת גרילה מתוחכמת כנגד הפלנגות היווניות ונמנע מעימות ישיר, כך צריך להתנהל המאבק הנוכחי. התנזרות מוחלטת מהמכשירים הללו איננה ריאלית במציאות כיום, לפחות לא לציבור בכללותו. לכן ההתמודדות תעשה באופן מורכב יותר:

א. להעמיק בלימודי אמונה ומוסר העוסקים בפיתוח האחדות והריכוז בנפש. ספרים כדוגמת שמונה פרקים לרמב"ם; מוסר אביך לרב קוק – יכולים לעזור מאד.

ב. בניית אורח חיים מלא נמרצות ומיקוד: כושר גופני; סדר יום דינאמי; מסגרות מחייבות; הצבת מטרות ברורות; וכל דבר שהוא ההיפך משעמום ופסיביות. סדר חיצוני מעצב סדר פנימי.

ג. אחת מהשלכות תרבות-האיפון היא השקיעה של האדם בתוך עולם הדמיון. בהייה בעולם וירטואלי חסר ממשות. לכן אחת מדרכי הרפואה הוא למעט בישיבה של האדם עם עצמו ועם המכשיר: יציאה מהבית; מפגש חברים; טיולים; מציאת תחומי עניין פרודוקטיביים וכן על זה הדרך.

ד. קביעת זמנים מוגדרים ומוקצבים להתעסקות עם המכשיר. כדוגמת שעה ייעודית שבה, ורק בה, פותחים את הוואטסאפים והמיילים; החלטה נחושה עוד לפני פתיחת המכשיר על זמן סיום ההתעסקות בו. להיזהר לא להגיע למצב של הסחת דעת בכל רגע שמגיעה הודעה. לשלוט במכשיר במקום שישלוט בנו.

ה. בסופו של דבר לא ניתן להימלט מ'סור מרע' – התקנת סינון לסמארטפון איננה מותרות אלא חובה פשוטה. טלפון-חכם ללא סינון הוא מעין איסור 'ייחוד', על כל המשמעויות לכך. ישנן כיום תוכנות סינון שאינן פוגמות בפונקציונליות החיובית של המכשיר. פשוט להתקין.

לכל דור יש החושך היווני שלו, ולכל דור יש את המכבים שלו. בדור שלנו, גבורת המכבים מתנוצצת ביכולת השליטה עצמית, בגבורה להיעזר בכל כלי אפשרי על מנת לנצח את החושך. ב(א)נו חושך לגרש!

==

הרב חגי לונדין הוא ר"מ בישיבת ההסדר שדרות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
למה לא להיות חכם יותר
עשוש | 20-12-2016 12:52
את סעיפים ג' ד' ו- ה' שציין כבוד הרב ניתן לפתור בקלות תרכשו פלאפון קטן שיש בו רק הודעות ושיחות, ותחסכו מערכת שלמה של קבלות גדרים סייגים וסינונים... פשוט חבל על הזמן, אפשר להספיק עוד כמה משניות ביום במקום כל הסרבול הזה
2
כל מורה ור"מ יכול להקריא את המאמר ולפתח דיון על ריכוז.
דני | 21-12-2016 1:36
מה זה יעזור לו? שאחד יחליט לא לראות יותר תכני וידאו ללא קשר לכשרותם.