איפה צריכות לשרת בנות דתיות בצבא? - סרוגים

איפה צריכות לשרת בנות דתיות בצבא?

מספר הבנות הדתיות המתגייסות לשירות משמעותי בצה"ל עולה מדי שנה. מהן התפקידים המוצעים לבנות, ומהי הסכנה בפקודת השיתוף?

author-image
איפה צריכות לשרת בנות דתיות בצבא?

סוגית שירות בנות בצה"ל בכלל ושירות בנות דתיות בפרט, עולה בשנים האחרונות באופן תדיר על סדר היום ומעוררת לא פעם סערות במגזר הדתי לאומי. בפעם האחרונה נסוב הדיון סביב סוגיית 'פקודת השיתוף' שנועדה להחליף את 'פקודת השילוב הראוי' בצה"ל.

בבסיס הקמתו של צה"ל עומדת האפשרות של כל גווני החברה הישראלית לשרת בצבא: חילונים, דתיים, חרדים, גברים, נשים ובני מיעוטים. ברוח התקופה האחרונה, המעודדת שוויון מלא בין המינים, נוסחה פקודת השיתוף אשר מטרתה לאפשר לנשים לשרת בכל תפקיד בצבא, כולל בתפקידים קרביים. לסוגיה זו השלכות משמעותיות על מגוון היבטים – הן בצד הסוציולוגי והן בצד הערכי-הלכתי.

ברור, כי לחייל דתי המשרת בתפקידים קרביים (בשריון אך לא רק) קיימת בעיה הלכתית סבוכה עם שירות של בנות בתפקידי לחימה. זוהי מציאות שבנקל תביא לבעיות של מגע בין המינים, סוגיית ייחוד וכדומה. בחזונו של צה"ל עומדת האפשרות לכל חייל לשרת על פי אמונתו, וברוח זו, נוסחה למשל פקודת הכשרות המחייבת את כל מטבחי צה"ל להקפיד על הלכות כשרות, ולאסור על הכנסת מזון שאיננו כשר לבסיסים.

מדוע אם כך לאפשר שירות של נשים בתפקידים קרביים אשר פוגע בחיילים הדתיים, עד כדי מניעת המשך שירותם במקומות אלו? היכן מתן האפשרות לחיילים הדתיים לשרת ע"פ אמונתם, ללא פגיעה באורחות חייהם? אני חושש שמגמה זו תוביל בסופו של דבר ליצירת פלוגות לדתיים בלבד, ובכך נאבד חלק משמעותי וחשוב בשירות של בני הציונות הדתית בצה"ל.

20140121_123904
התקשורת עסקה הרבה בהיבטים הגבריים עם העלאת הסוגיה של שירות נשים בתפקידים קרביים, אך אני רוצה להפנות את נקודת המבט דווקא לנשים עצמם. אני מאמין גדול בכוחו של כל אדם ובייחוד בכוחן של נשים. ודווקא משום כך, אינני סבור כי תפקידן של נשים בכלל וודאי לא נשים דתיות הוא בתפקידי לחימה. אינני שואף לשוויון בין המינים אלא להעצמה של כל אחד מהם בתחומו וזהו הבדל גדול.

שילובן של נשים דתיות בצבא מבורך ונכון. כמי שעומד בקשר עם הצבא כבר כשני עשורים ומקדם את נושא גיוסן של הבנות הדתיות אני שמח וגאה בתופעה ההולכת ומתרחבת של שירות בנות דתיות בצבא. אך יש לבצע הפרדה ברורה בין תפקידים קרביים ביחידות לוחמות שהחיים בהן מאוד משותפים ואינטנסיביים, מלאי אתגרים מבחינה אנושית ודתית לבין תפקידים תומכי לחימה, בהם המפגש בין המינים דומה להתנהלות של מקום עבודה.

נשים ממלאות היום תפקידים תומכי לחימה בצבא, ללא המורכבות והקושי הנמצא בשירות הקרבי. הן משולבות בתחומי טכנולוגיה, מודיעין, סייבר, חינוך ועוד ונמצאות בחוד החנית של מדינת ישראל כך שתרומתם לביטחון המדינה אינו נופל כהוא זה מתפקידי שטח.

NTL_2213
כשם שאני מעודד את הבנות להתגייס לשירות משמעותי ומאתגר ביחידות תומכות לחימה – כך אני מתנגד לכניסת בנות ליחידות קרביות ואינני מעודד את תלמידותי ללכת ליחידות המעורבות.
הסכנה הטמונה בפקודת השיתוף היא פגיעה במהלך הכללי של פתיחת יחידות שונות לחיילת הדתיה כיון שזה יגרום לחששות כבדים אצל החיילות ויעצור את המגמה המבורכת של גיוס בנות דתיות, איכותיות. ומעבר לכך, יש לשמור על האיזון העדין והרגיש בהיותו של צה"ל הישות הכמעט בלעדית המאחדת את כל גווני החברה הישראלית למען מטרה משותפת אחת.

שמיניסיטית? בשנה הבאה תורה של התורה
נמשכת ההרשמה לתכניות הדס ותושיה – לפרטים והרשמה לחצי כאן

=============================

הרב אהד טהרלב, הוא ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית אור תורה סטון

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
לא צריכות לשרת בכלל זהו איסור חמור.....
יניב | 16-12-2016 4:13
ואין שום היתר. מי שמתיר הוא רשע!
2
מה אפשר לצפות מרבני בית הלל?
דניאל | 16-12-2016 4:14
ניאו-רפורמים בתחפושת.
3
תשימו לב לתגובות שלכם
רונית | 09-02-2017 18:10
כל אחד מציג את דעתו .אבל יש לעשות זאת בדרך שלא פוגעת באחרים. קללות וזלזול בצד השני ובדעה השנייה בוודאי שלא הופכת אותכם לאנשים גדולים. כל אחד צריך להיזהר במילים שלו,גם לשון הרע הלבנת אדם ברבים הם איסור חמור מאוד.אף אחד לא שמנו לקרוא לאנשים רשעים או בכל נושא אחר