נשיא המדינה ראובן ריבלין, הפך כנראה בשבוע האחרון לפוליטיקאי. אחרי שפורסם כי פנה באופן אישי לשר כחלון כדי למנוע את חוק המואזין – בשל הפגיעה בערבים, הוא החליט לקחת צעד נוסף ולהיכנס לעובי הקורה גם בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת.

ריבלין התארח היום (ד') בפורום הבינלאומי של הספרייה הלאומית, והציג את תפיסתו בנוגע ליחסי הדת והמדינה על פי חזונו של "השבטים השונים החיים במדינת ישראל".

"המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים, ואשר מחלצים אותנו מאותו מסלול התנגשות פוליטי ידוע מראש, המתקיים ברמה הלאומית", אמר ריבלין.

להפעיל אוטובוסים בשבת בתל אביב

ריבלין הציע למשל להפעיל תחבורה ציבורית אזורית בשבת. "אינני מבקש, לפתור את כל מה שלא פתיר, אני רק מבקש לתהות שמא יתכן ובאה העת, להעתיק את הויכוח מן המישור הממלכתי אל המישור האזורי והקהילתי. אולי, רק אולי, נצליח לייצר פשרות טובות יותר לכל הצדדים לכל השבטים, (כפי שאני נוהג לכנות את קבוצות הייחוס המרכזיות בחברה הישראלית) – אם ניתן לכמה שיותר מן המגזרים את מבוקשם הכמעט מלא."

"יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית – מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית – צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית. כך למשל, מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת ידון ברמה הלאומית ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזורים? הרי ממילא ברור כשאשרת חוברה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין "מדינת ת"א" ל"מדינת בני-ברק". סיכם ריבלין.

הנשיא ריבלין נאם בפורום הספריות אליו התכנסו כ-80 חוקרים, מנהיגים ואנשי רוח והוא עוסק השנה ביחסי דתיים-חילונים.