בקשת גשמים – ותן טל ומטר
א. בברכת השנים, יש לומר בימות הגשמים "ותן טל ומטר" והספרדים אומרים 'ברך עלינו'. וימות הגשמים לענין זה, הם מז' בחשוון עד י"ד בניסן [כולל ימים אלו].
ב. זמנים אלו הם בארץ ישראל. אך בחו"ל, מבקשים את הגשמים לאחר שיעברו שישים יום מתקופת תשרי, כלומר מה-6 בדצמבר למניינם.
נוסח הברכה
מנהג אשכנזים
בָּרֵךְ עָלֵינוּ יי אֱלֹהֵינוּ אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וְשַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבָהּ. וּבָרֵךְ שְׁנָתֵנוּ כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אָתָּה. וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים. בָּרוּךְ אַתָּה יי מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
מנהג הספרדים
בָּרֵךְ עָלֵינוּ יי אֶת הַשָּׁנָה הַזֹּאת. וְאֶת כָּל מִינֵי תְבוּאָתָהּ לְטוֹבָה. וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְרַוֵּה פְּנֵי תֵבֵל וְשַׂבַּע אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִטּוּבָךְ. וּמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. שָׁמְרָה וְהַצִּילָה שָׁנָה זוֹ מִכָּל דָּבָר רָע. וּמִכָּל מִינֵי מַשְׁחִית וּמִכָּל מִינֵי פּוּרְעָנוּת. וַעֲשֵׂה לָהּ תִּקְוָה טוֹבָה וְאַחֲרִית שָׁלוֹם. חוּס וְרַחֵם עָלֶיהָ וְעַל כָּל תְּבוּאָתָהּ וּפֵירוֹתֶיהָ. וּבָרְכָהּ בְּגִשְׁמֵי רָצוֹן בְּרָכָה וּנְדָבָה. וּתְהִי אַחֲרִיתָהּ חַיִּים וְשָׂבָע וְשָׁלוֹם. כַּשָּׁנִים הַטּוֹבוֹת לִבְרָכָה. כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אַתָּה וּמְבָרֵךְ הַשָּׁנִים. בָּרוּךְ אַתָּה יי מְבָרֵךְ הַשָּׁנִים.
ג. אדם שבתפילתו בחורף אמר את הנוסח של הקיץ – אם נזכר לפני "שומע תפילה" מבקש "ותן טל ומטר" ב"שומע תפילה". ואם סיים ברכה זו – כל עוד לא אמר "יהיו לרצון וגו'" (השני) בסוף התפילה, חוזר לברכת "שומע תפילה". ואם אמר "יהיו לרצון" – חוזר לתחילת התפילה.
ד. אדם שהתפלל ואינו יודע אם אמר את הדבר הנכון, אם עברו 30 יום מז' בחשוון או מיום הראשון של פסח, ודאי אמר את הדבר הנכון, ואם לא עברו 30 יום – סביר להניח שטעה, וינהג על פי זה.
ה. מקומות שצריכים גשם באופן נקודתי, בזמנים שאינם ימות הגשמים, מבקשים את המטר בברכת "שומע תפילה", ולא בברכת השנים.
ו. נחלקו חכמי ישראל, לגבי מקומות בהם כל הארץ צריכה גשמים בקיץ (חצי הכדור הדרומי), ורוב עם ישראל נהג בעניין זה ע"פ השו"ע, לבקש את הגשמים כמו בחצי הכדור הצפוני. ואעפ"כ אדם שטעה, ובקש גשם בחורף של הכדור הדרומי, אינו חייב לחזור.
ט. אם ח"ו ישנה עצירת גשמים, יש להוסיף את התפילה המיוחדת לעצירת גשמים בברכת השנים. ואין להוסיף תפילה זו ב"שומע תפילה" אלא רק כאשר עצירת הגשמים היא באיזור קטן, אבל בעצירת גשמים בארץ גדולה – יש להוסיף תפילה זו בברכת השנים. ומפני זה נהגו הספרדים להוסיף תפילה זו באופן קבוע בברכת השנים.
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
דוד רפאל
אישה מתפללת פעם אחד ביום 30 יום אמרה בתפלה ברך עלינו לאחר 30 יום היה לה ספק אם אמרה ברך עלינו האם היא צריכה לחזור כמו הבעל שהו צריך 90...
אישה מתפללת פעם אחד ביום 30 יום אמרה בתפלה ברך עלינו לאחר 30 יום היה לה ספק אם אמרה ברך עלינו האם היא צריכה לחזור כמו הבעל שהו צריך 90 פעם לומר ברך עלינו או נומר בגלל שהיא רגילה להתפלל פעם אחד ביום מספיק לה 30 פעם תודה
המשך 07:14 28.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלקנה ליאור
יישר כח על ההלכות. מאד יפה שמפרסמים הלכות באתר. אולם על מנת שלא תצא תקלה תחת ידיכם רציתי להעיר על סעיף ג שליתר דיוק מי שנזכר שלא אמר "ומן טל...
יישר כח על ההלכות. מאד יפה שמפרסמים הלכות באתר. אולם על מנת שלא תצא תקלה תחת ידיכם רציתי להעיר על סעיף ג שליתר דיוק מי שנזכר שלא אמר "ומן טל ומטר" לאחר שסיים שומע תפילה, אז אם טרם התחיל "רצה" פוסק השו"ע בסימן קיז בסוף ס"ה שיאמר שם (ונראה שהמשנ"ב גם קיבל זאת בסימן קיד סקל"ב, אמנם בביאור הלכה שם ד"ה "בלא חתימה" אוצר שאם רק אמר שם השם ללא "שומע תפילה" יאמר למדני חוקיך" אך אם סיים לגמרי הברכה נראה שהמשנ"ב מקבל את פסק המחבר. וההערה העיקרית שבמקרה והמשיך "רצה" והלאה ונזכר קודם שסיים התפילה חוזר ל"ברך עלינו" ולא רק ל"שןמע תפילה" כפי שנכתב במאמר הזה. כך פוסק השו"ע שם בסימן קיז סעיף ה. כמובן, יתכן ואני טועה, שהרב יבדוק בעצמו ורק אם ימצא לנכון שיתקן. ושוב יישר כח! בברכה.
המשך 22:26 07.11.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד רפאל
אישה מתפללת פעם אחד ביום 30 יום אמרה בתפלה ברך עלינו לאחר 30 יום היה לה ספק אם אמרה ברך עלינו האם היא צריכה לחזור כמו הבעל שהו צריך 90...
אישה מתפללת פעם אחד ביום 30 יום אמרה בתפלה ברך עלינו לאחר 30 יום היה לה ספק אם אמרה ברך עלינו האם היא צריכה לחזור כמו הבעל שהו צריך 90 פעם לומר ברך עלינו או נומר בגלל שהיא רגילה להתפלל פעם אחד ביום מספיק לה 30 פעם תודה
המשך 07:14 28.10.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלקנה ליאור
יישר כח על ההלכות. מאד יפה שמפרסמים הלכות באתר. אולם על מנת שלא תצא תקלה תחת ידיכם רציתי להעיר על סעיף ג שליתר דיוק מי שנזכר שלא אמר "ומן טל...
יישר כח על ההלכות. מאד יפה שמפרסמים הלכות באתר. אולם על מנת שלא תצא תקלה תחת ידיכם רציתי להעיר על סעיף ג שליתר דיוק מי שנזכר שלא אמר "ומן טל ומטר" לאחר שסיים שומע תפילה, אז אם טרם התחיל "רצה" פוסק השו"ע בסימן קיז בסוף ס"ה שיאמר שם (ונראה שהמשנ"ב גם קיבל זאת בסימן קיד סקל"ב, אמנם בביאור הלכה שם ד"ה "בלא חתימה" אוצר שאם רק אמר שם השם ללא "שומע תפילה" יאמר למדני חוקיך" אך אם סיים לגמרי הברכה נראה שהמשנ"ב מקבל את פסק המחבר. וההערה העיקרית שבמקרה והמשיך "רצה" והלאה ונזכר קודם שסיים התפילה חוזר ל"ברך עלינו" ולא רק ל"שןמע תפילה" כפי שנכתב במאמר הזה. כך פוסק השו"ע שם בסימן קיז סעיף ה. כמובן, יתכן ואני טועה, שהרב יבדוק בעצמו ורק אם ימצא לנכון שיתקן. ושוב יישר כח! בברכה.
המשך 22:26 07.11.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר