אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שמחת בית השואבה מלמדת: אפס סובלנות לרפורמים

למה חוגגים את שמחת בית השואבה? כאשר המאבק הוא על ההגמוניה, הרבנים יודעים להסיר את הכפפות. דין זניח שעליו יש מחלוקת, יזכה לצרמוניה ולטקס בסדר גודל ענקי

שמחת בית השואבה: אפס סובלנות לרפורמים
  למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אחד מהאירועים המרכזיים בחג הסוכות הוא "שמחת בית השואבה".

כל ישיבה, חסידות או אפילו סניף בני עקיבא, המכבדים את עצמם מארגנים לפחות באחד מימי חול המועד אירוע של שירה וריקודים מלווה בתזמורת לציין את שמחת בית השואבה. מעיון במקורות חז"ל עולה השאלה מדוע בכלל לחגוג את האירוע הזה?

על פניו, מדובר בטקס משני מאוד שנערך בבית המקדש, בו היו שואבים מים ממעיין השילוח לתוך צלוחית זהב, אותה היו נושאים אל המזבח ושם היו שופכים את המים לנקב באחת מקרנותיו של המזבח. ניסוך משקים על המזבח, אינו אירוע חריג, בכל יום היו מנסכים מאות ליטרים של יין על המזבח, יחד עם הקרבת הקרבנות.

החידוש הגדול בחג הסוכות, שבנוסף ליין, היו מנסכים גם מים. מדוע אם כן הפך פעולה פשוטה של ניסוך שלושה לוגין מים (כליטר וחצי), לטקס ולחגיגה המונית שכזו, עד כדי כך שחז"ל אומרים במשנה "כל מי שלא ראה שמחת בית השואבה, לא ראה שמחה מימיו"?

אפס סובלנות לצדוקים

אם נחפש בתורה, מקורות למצוות ניסוך המים בחג הסוכות, לא נמצא. התלמוד אומר (סוכה לד.) שמצוות ניסוך המים היא הלכה למשה מסיני, כלומר היא ציווי בעל פה שנמסר למשה רבינו בהר סיני ואין לה מקור מפורש בתורה שבכתב.

במהלך הדורות, היו שפקפקו על התורה שבעל פה. בבית שני קמה כת בשם הצדוקים, שכפרה בתורה שבעל פה. אנשי אותה כת לא קיבלו את הפירושים של היהדות המסורתית (הפרושית) לציוויים שבתורה שבכתב, וטענו כי תלמידי החכמים מזייפים את רצון ה'.

הם דרשו להצמד לטקסט הכתוב בתורה שבכתב ולא לפנות לפירושים ובוודאי שלא לקיים ציוויים שאין להם מקור בתורה שבכתב. את מצוות ניסוך המים, שכאמור אין לה מקור בתורה, לא קיימו הצדוקים. המשנה מספרת על כהן צדוקי אחד שבמקום לנסך את המים על המזבח, הוא שפך אותם על רגליו.

אנו יודעים ומכירים שהמשנה, התלמוד ובעיקר ספרות ההלכה מכילים מאות מחלוקות. רב פלוני אומר לקיים את הדין כך, ורב אחר אומר שצריך לקיים אחרת. כאשר חז"ל מתמודדים עם הכרעת מחלוקת, הם נוטים לקיים את שתי הדעות.

ביטויים כמו "ירא שמים ייצא ידי כולם" או "אמר רב פפא הלכך למימרינהו לתרוויהו" (אמר רב פפא: לפיכך נאמר את שני הנוסחים) שכיחים מאוד בספרות ההלכה. גם כאשר חז"ל נאלצים להכריע כאחת הדעות של המחלוקת, הם לא עושים זאת בצורה מופגנת אלא אומרים הלכה כרבי פלוני.

להוציא מלבם

אלא שבמאבק מול הצדוקים העניין שונה, כאן לא מדובר על מחלוקת בתוך בית המדרש, אלא שאלה על ההגמוניה במסירת התורה, מי ממשיך את דרכה של היהדות. הצדוקים לא מכירים בסמכותם של חז"ל כנושאי המסורת, אלא רואים אותם כממציאי תורה חדשה.

כאשר המאבק הוא על ההגמוניה, הרבנים יודעים גם להסיר את הכפפות. כל דין הכי זניח שעליו יש מחלוקת, יזכה לצרמוניה ולטקס בסדר גודל ענקי. אם יש מחלוקת על ניסוך המים, נהפוך את העניין לחגיגה אדירה במשך שבעה ימים, שהאור הגדול של שמחת בית השואבה יאפיל אפילו על מצוות ארבעת המינים.

גם מקצירת העומר, בה חלקו הבייתוסים (כת אחרת בבית שני שלא הכירה בתורה שבעל פה) ואמרו כי היא צריכה להיות ביום ראשון בשבוע ולא כפי שאומרת התורה שבעל פה, ביום הראשון של חול המועד, עשו חז"ל ממצות קציר העומר עסק גדול. היו מביאים את כל העיירות הסמוכות לירושלים לטקס הקצירה, כדי שיראו כולם מתי קוצרים את העומר.

הצדוקים והבייתוסים, לא היו תופעות חריגות במשך ההיסטוריה. במשך כל הדורות נתקלו הרבנים בכתות שערערו על ההגמוניה של היהדות המסורתית. הקראים קראו להצמד לתורה שבכתב. במאתיים השנים האחרונות קמה תנועה שמנסה להתחרות ביהדות המסורתית, התנועה הרפורמית. כמו הנוצרים הראשונים היא טוענת כי הרבנים עיוותו ושיבשו את רצונו של הקב"ה. לטענתם יש לערוך שינויים ביהדות כדי להתאים אותה לרוח הזמן והתקופה. לטענתם יש לבטל כל מיני מצוות ומנהגים שאבד עליהם הכלח, או לטשטש הבדלים בין ישראל לעמים או בין נשים לגברים. הם אינם טוענים כי זו דעתם בלבד, אלא כך צריכה להיות היהדות. שוב יש כאן מלחמה על ההגמוניה של היהדות.

היהדות המסורתית צריכה לאמץ את שיטות הפעולה בה נקטו חז"ל, להפוך דבר שולי ביותר לאירוע גרנדיוזי. אם הרפורמים התחתנו בתוך בניין, הרבנים באירופה חייבו את היהודים להתחתן דווקא תחת כיפת השמים. אם הם מקילים בהלכות מסוימות, יש להחמיר בהם אפילו מעבר לנורמה הרגילה.

כי בעוד שיהודי רחוק מתורה ומצוות עושה מעשים מתוך בורות או מתוך חולשה, אין הוא דורש לקבוע את דרכה של היהדות, אין הוא מתיימר להיות אלטרנטיבה ליהדות המסורתית. אבל כנגד אלו שיגידו לרבנים כיצד לנהוג יש להלחם בכל האמצעיים וכמו חז"ל בזמנו יש לקעקע את הרעיונות האלו ללא ויתורים וללא פשרות.

שמחת בית השואבה היא שמחה על שמירתה של היהדות המסורתית, על שמירת התורה שבעל פה. גם היום כאשר אין בית מקדש ואין נסוך מים, אנו משמרים את המנהג כעדות לנצחון המסורת על הכתות שערערו עליה. שמחת בית השאובה היום היא העדות לנצחיותה של תורת ישראל על כל חלקיה הכתובים והנמסרים בע"פ, ועל כן כל שלא ראה שמחת בית השואבה, לא ראה שמחת מימיו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
לא קשור
| 18-10-2016 18:22
איך למד משמחת בית השואבה ומקצירת העומר שצריכים להחמיר יותר כשהרפורמים מקלים? מהדוגמות שהביא לא הוסיפו חז"ל חומרות אלא קולות (שקוצרים גם בשבת וכו'). זכרו מה קרה לחוה שהוסיפה איסור נגיעה בעץ הדעת...
2
חיזוק לטענה, אבל שאלה על תוקפה במקרה של שמחת בית השואבה
ינון | 19-10-2016 0:54
בהלכות פרה אדומה יש עשרות או מאות חומרות שאין בשום מצווה אחרת, והסיבה היא שהצדוקים טענו שכהן טבול יום לא כשר לעשיית פרה אדומה, ואילו חכמינו טענו שכן, ולכן טימאו בכוונה את הכהן בטומאת ערב, ואחרי שטבל היה טבול יום וכך עשה את הפרה, אבל כאיזון, בשביל שלא יזלזלו בפרה אדומה, הוסיפו המון חומרות. שאלה: מה המקור לטענתך שה'רעש' משמחת בית השואבה הוא בגלל מחלוקת הצדוקים??
3
הדתות בכל העולם כולל היהדות
זהר | 19-10-2016 6:35
היו (וגם בהווה) מקור הסבל הרב ביותר לאנושות.
מקור הסבל לאנושות
שושי | 19-10-2016 16:11
מקור הסבל הגדול ביותר והאכזרי ביותר לאנושות הוא ללא ספק הנאציזים - שלא בא בשם דת כלשהי אלה היה שייך לנאורות ולתרבות הארופיאית. הפסקת בגלל זה לשמוע את מוצרט ביטהובן וכו' ? הפסקת ללכת לתיאטרון?
4
עורכי סרוגים מתעלים על נאורותם ומפרסמים כל כפירה וחוסמים את האחרים
| 19-10-2016 11:58
5
לינון (מספר 2)
| 19-10-2016 13:36
הבאת דוגמה הפוכה שבה רואים שחז"ל הקלו בדווקא נגד הצדוקים (דהיינו לא רק התירו אלא חייבו טבול יום).
6
זכותכם לנעול את...
פניה עוז-זלצברגר | 19-10-2016 16:44
זכותכם לנעול את סוכתכם. שלי תישאר פתוחה לפרושים וצדוקים, אורתודוקסים ומחדשים ומי שאינם מאמינים ומי שאינם יהודים. איש באמונתו יחיה, איש איש ואושפיזיו.
7
הפכת את היוצרות
יאיר הס | 19-10-2016 21:51
כתבת "הצדוקים לא מכירים בסמכותם של חז"ל כנושאי המסורת, אלא רואים אותם כממציאי תורה חדשה" ועינך עוורות מלראות שאתה וחבריך הם הצדוקים שאינם מכירים בסמכותם של הרבנים הרפורמים כנושאי המסורת אלא רואים אותם כממציאי תורה חדשה. חז"ל לקחו את העולם היהודי קדימה, תיקנו תפילות במקום קורבנות, קבעו שבן סורר ומורה לא היה ולא נברא אלא משל היה, קבעו כללי עדים והתראה שלא יאפשרו להם לדון אדם למוות בגלל חילול שבת והוציאו את הסנהדרין מירושלים כדי שלא לדון בדיני נפשות. הציונות המשיחית מבקשת להחזיר את היהדות אחורה להקרבת קורבנות ולדיני נפשות בסנהדרין - אתם הצדוקים והקראים והיהדות תמשיך ותצעד קדימה עם העולם המתחדש.
8
כל הכבוד
נועה | 25-10-2016 19:22
אכן הרפורמים הם ממשיכי דרכם של הצדוקים והנוצרים