אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אברהם ליפשיץ: הרגעים בהם נמדד מנהיג גדול

משה רבנו מבין וקורא את המשבר שיכול להיות אחרי מותו, והוא מכין את העם לכך. הוא מחזק אותם, מברך אותם, ומחנך אותם שלא הוא הנושא, אלא הברית בין עם ישראל והקב"ה

אברהם ליפשיץ: הרגעים בהם נמדד מנהיג גדול

"וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל".

רבים מהפרשנים שאלו (למשל: הכלי יקר, אברבנאל ועוד) לאן הלך משה? הרי קודם כתוב: "ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אליהם אתם ראיתם את כל אשר עשה ה'.." כולם היו שם לפניו. למה לא אמר את הדברים בכינוס הזה? ואם העם התפזר, מדוע הוא לא קורא להם כדרכו בחצוצרות? מדוע הוא הולך אליהם? ומה הוא אומר להם? מה הם "הדברים האלה"?

לפי אבן-עזרא, ביקש משה רבנו לחזק את לבם ולעודד את רוחם לפני פטירתו. בני ישראל פחדו – כיצד יוכלו לעמוד מול מלכי כנען בלי מנהיג? לכן, בפסוקים ג'-ו', מבטיח להם משה שהם יתגברו. ותשובה נוספת: "כי אז בירך השבטים" (הכוונה לברכות שבפרשת 'וזאת הברכה').

הספורנו כתב: "אחר שהשלים ענייני כריתת הברית, התעורר לנחם את ישראל על מיתתו, כדי שלא יערבבו שמחת הברית הראויה להם, להורות על היותם מקבלים הברית בשמחה"

המשותף בתשובות אלה, שמשה רבנו מבין וקורא את המשבר שיכול להיות אחרי מותו, והוא מכין את העם לכך. הוא מחזק אותם, מברך אותם, ומחנך אותם שלא הוא הנושא!! אלא הברית בין עם ישראל והקב"ה. אולי כאן נמדד המנהיג הגדול. ביום מותו, לא עסוק בעצמו, חלילה, אלא כל דאגתו היא עם ישראל! הוא מבין מה יהיה חסרונו אצל העם. מי שהוציא את עם ישראל ממצרים ונתן להם תורה וקרן עור פניו ועוד ועוד, זהו מנהיג שיודע את תפקידו הגדול, לחבר את עם ישראל לדורותיו לברית "ולהיותם מקבלים הברית בשמחה".

המנהיג הוא המשרת של המטרה העליונה, להביא את עם ישראל לייעודו המלא, לברית עם ה' בדרכם לארץ ישראל. בכוון זה הסביר הרב ויצמן את המשמעות בצמידות הפרשיות של "ניצבים וילך". גם כשמשה רבנו "הולך למות" ההליכה היא היסוד המשתנה, עם ישראל נשאר כ"ניצבים" כקבוע. בעומק הדברים, האדם, גדול ככל שיהיה, במסלול חייו, בשליחותו העליונה, הוא שותף לקיומו ושליחותו של עם ישראל בעולמו של הקב"ה… כחוליה בשרשרת הדורות. מקום קבורתו של משה לא נודע, ושמו לא מופיע בהגדה של פסח, כיוון שה' הוציאנו ממצרים.. ונצח ישראל- זה כל הסיפור… ואולי לזה רמז בעל הטורים שהלך משה אל האבות (שהוזכרו בפסוק הקודם) אחרי כיבוש עבר הירדן כדי להודיעם: קיים ה' את השבועה שנשבע להם.

דגש אחר מצאו הרמב"ן והרש"ר הירש.

הרמב"ן הסביר  שבא משה להיפטר מהם ולהגיד שלום באופן פרטי כדי "לכבדם, כמי שירצה להיפטר מחברו ובא ליטול רשות ממנו".

הרש"ר הירש כתב נפלא: "בהודעת הברכות והקללות ובדברים שלאחריהן כבר סיים משה את כל הדברים שהיה עליו לומר לעם בשם ה'. בכך כבר השלים את שליחותו, והרי הוא מתפנה עכשיו לצורכי שעה… היה עליו להיפרד מהעם, להציג בפניו את יורשו.. משום כך לא הקהיל אליו את העם בדרך שנהג כל אימת שאמר לו דברים בשם ה', אלא "וילך". הוא הלך אל העם! כדי להיפרד ממנו באותה פשטות, המאפיינת את האיש הענו מכל אדם".

הרמב"ן והרש"ר הירש בפירוט, ראו בפסוק "וילך משה" לא את הדאגה של המנהיג לעם וחיזוקו לקראת מותו, אלא משה רבנו האיש הפשוט..(קשה לכתוב זאת…) הענו מכל אדם. כן, אומר הרמב"ן, הוא מבקש להיפרד "להיפטר מחברו ובא ליטול רשות ממנו…" משה רבנו!!! מגיע "לחברים" בכדי להיפרד… וברש"ר הירש הדיוק הוא נפלא. עד כאן כשמשה שרבנו מכנס את העם, זה בשליחות הקב"ה אז הוא קורא לכל העם אליו. כאן,כשהוא מבקש לומר, לעשות להשפיע ולחנך, הוא יוצא אליהם! בפשטות ובענווה.

די  מובן מדוע לא השתמש משה בחצוצרות. מי שמעיד על עצמו "לא חמור אחד מהם נשאתי" (במדבר טז:טו) גם החצוצרות נועדו להודעות והוראה ממלכתיות בלבד, לא לשימוש אישי, ויעדיף ללכת ברגל ולא להשתמש לשימוש פרטי בכלים ציבוריים. (איזה שיעור במנהיגות!)

ועוד הצעה להבנת דברי התנחומא על "וילך משה". " וילך משה – אין וילך אלא לשון תוכחה, שנאמר (תהלים סו, ה): לכו וראו מפעלות אלקים."

לפי המדרש, משה רבנו הולך לומר לעם דברי תוכחות. שתי אפשרויות יש למי שמבקש להוכיח. אחת- במשמעות הפשוטה, של "הוכח תוכיח את עמיתיך". המורה מוכיח את התלמיד על כך שהתנהג לא יפה, נפל חלילה, וחטא בהתנהגותו הלא ראויה. אבל למדנו על אפשרות אחרת של תוכחה. זו של האיש הגדול המתחבר אל האדם הפשוט והלה רואה את גודלו של המחנך, את עוצמת אישיותו, את ישרותו, הנהגותיו הזכות, את אהבתו ומאור פניו, והרי הוא מרגיש תוכחה גדולה ובושה על מקומו הפחות טוב…

התוכחה שמביא המדרש, היא הרצון של משה להוכיח את עם ישראל גם ביומו האחרון מתוך דאגה לו ולטובתו. אולי אין סתירה בין הרמב"ן שמשה מגיע "רק" להיפרד מהעם , ואז- עצם המפגש עם הגודל והעוצמה של משה רבנו- אין לך תוכחה גדולה מזו…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו