'המסורגיים': המסורתיים החדשים של הציונות הדתית - סרוגים

'המסורגיים': המסורתיים החדשים של הציונות הדתית

הרב חיים נבון, מתייחס לסקר שבו יפורסמו ממצאיו של סקר מפורט שנערך בנושא קיום המצוות בציונות הדתית, ומגלה כי אחד הממצאים של הסקר הוא שבציונות הדתית יש "ציבור חדש" המכונה בפיו "המסורתיים של הציונות הדתית"

author-image
'המסורגיים': המסורתיים החדשים של הציונות הדתית
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

הרב חיים נבון, מפרסם בדף הפייסבוק שלו, כי בגליון 'מוצש' של השבת הקרובה, יפורסמו ממצאיו של סקר מפורט שנערך בנושא קיום המצוות בציונות הדתית, ומגלה כי אחד הממצאים של הסקר הוא שבציונות הדתית יש "ציבור חדש" המכונה בפיו "המסורתיים של הציונות הדתית".

הרב נבון מנסה לאפיין את האנשים הנמנים על אותו ציבור וכותב: "הם אינם זהים לאוכלוסייה המסורתית הקלאסית, המזוהה בעיקר עם עדות המזרח, אלא פיתחו סגנון מסורתי ייחודי להם. כ-20% מהציונים הדתיים מברכים אחרי אכילת לחם רק מדי פעם, לכל היותר; אינם מברכים אחרי מאכלים אחרים אף פעם; אינם מניחים תפילין בכל יום; ואינם מתפללים ערבית בשום יום. אלו הם ה"מסורגיים": המסורתיים הסרוגים".

הרב נבון מתייחס גם ליחסה של הציונות הדתית למושג "מסורתיים" ואומר כי משום מה ושלא בצדק "מסורתיים" נתפסים כשם גנאי.: "בשפה הציונית-דתית, "מסורתי" נתפס (שלא בצדק!) כשם גנאי, כביטוי לבינוניות ולאדישות רעיונית. אך מתברר שהציונות הדתית פיתחה שוליים רחבים מאוד של מסורתיות סרוגה משלה. ר' לוי יצחק מברדיצ'ב ראה פעם עגלון יהודי הקורא את שמע בעודו עטור בתפילין, ובה בעת מושח בזפת את גלגלי עגלתו. אמר ר' לוי יצחק: ראה ה' כמה צדיקים בני עמך! גם כשהם עוסקים במלאכתם, אינם יכולים להפסיק להתפלל. על דרך זו נאמר, שהמסורתיות הסרוגה יכולה להתפרש כתחליף ל"חזרה בשאלה". אלו שפעם היו חוצים את הקווים וזורקים את הכיפה, יכולים היום למצוא את מקומם בפריפריה הרוחנית של הציונות הדתית. חלק מהם אפילו משתייכים מבחינה סוציולוגית לקהילה המגדירה עצמה "תורנית". אם אכן כך פני הדברים, זו מציאות בריאה יותר מאשר דיכוטומיה חד-משמעית ובלעדית בין דתיים לחילוניים".

הרב נבון ממשיך לפרט את ממצאי הסקר וכותב כי "המסה הגדולה של הציונים הדתיים רואים עצמם מחויבים להלכה ולאורחותיה, גם אם אינם מקפידים על כל תג. הם רואים עצמם כהלכתיים מינוס, ולא כמסורתיים פלוס. כל עוד זה המצב, המסורתיות הסרוגה היא בשוליים, מבחינה רוחנית ואידיאולוגית. המצב הזה נוח גם ל"מסורגיים" עצמם. רבים מהם רוצים לחיות בשוליה של קהילה דתית, לשלוח את ילדיהם למוסדות דתיים, וליהנות מהקהילתיות האינטנסיבית שנוצרת סביב חיי בית הכנסת. הם יכולים להיות מסורתיים, בזכות העובדה שרוב חברי הקהילה יותר דתיים מהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו