חבר הכנסת לשעבר, הרב חיים אמסלם, צופה מהצד על המשבר בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר התחבורה ישראל כץ, וסבור כי הפתרון למשבר העבודות בשבת דווקא קל מהצפוי.

בשיחה ל'סרוגים' מבקש הרב אמסלם להרגיע ואומר: "באופן כללי ניתן לומר שמוסדות המדינה רובם ככולם שומרים שבת, ובזה מרגיש כל מי שמגיע לארץ ישראל מחו"ל, לא כמו שהיינו רוצים בדיוק , אבל אי אפשר לראות רק את השחור".

הרב אמסלם מציין כי "העבודות הנעשות במקומות הנדרשים לכך, ניתנים על פי היתר, אותו מנפיק משרד המסחר והתעשיה, כפי שקבע החוק, שנחקק בשנת תשי״א, למשל כדי שלא לפגוע בבטחון המדינה, בכלכלה, או בצרכים חיוניים לכלל הציבור, או בעניינים הקשורים לפיקוח נפש , או שקיים סטטוס קוו כנוהג מקובל, כך קורה בבתי החולים, ברכבת, בחברת החשמל, במקורות, ובהרבה מקומות נוספים".

בשלב הזה עובר הרב אמסלם לדבר על המשבר הנוכחי: "אולם כשהעבודה בשבת נעשית ללא צורך ובכוונת זדון, בעבודות שאינן חיוניות יש להיאבק נגד, לא היתה הפעם חריגה משמועתית ממה שהיה בעבר, ומכאן שכל המאבק הזה מיותר, עיקרו גלגול עיניים כוחני ופוליטי בלבד".

הרב אמסלם מאשים את כל מי שעורר את המשבר הנוכחי בשם קדושת השבת: "בסופו של יום כל מי שנזעק על כבודה של השבת כביכול, גרם בסוף לחילול שבת המוני פי כמה יותר גדול. אנחנו שואפים להגיע להסכמה כמה שיותר רחבה על ערך השבת וקיומה ותדמיתה וכבודה הציבורי. תפקידינו כרבנים לדאוג לשבת ולשמירתה, אולם במקום ההכרח יש למצוא דרכים הלכתיות שיאפשרו קיום נורמלי לחברה הכללית, ושלא יגרמו להשנאת השבת על ידי הציבור.מה הפתרון?".

וכאן עובר הרב אמסלם לשלב הפתרונות: "הפשוט לעשות מה שההלכה אומרת ומאפשרת: במדינה ש20% מתושביה אינם יהודים, להשתמש בכל עבודות שכרוכות בחילול שבת כשיש הכרח על ידי "גוים של שבת", כך עשו בעבר מאות בשנים, כולם הרי מכירים את המושג גוי של שבת הגויים יקבלו שכר מוגדל, ולא יידרשו יהודים לעבוד ולחלל בשבת". כולם בעד מדינה יהודית דמוקרטית ומודרנית, וזה הפתרון הראוי".

"במדינת יהודים מותר להשתמש על ידי אלו שהדבר מותר להם, בעבודות שבת המוכרחות, ככה גם הצרכים במדינה מודרנית ייענו, וככה גם דרישת התורה על שמירת הפרהסיא היהודית של המדינה תישמר".